Jump to content

Oppgradering av Junker 22


Seilaren

Recommended Posts

Godt det ikke bare er jeg som ser tiden begynner og renne ut... :lol:

 

Så på den antennen, men den var dyrere enn antenne og windeks hver for seg...

 

Men uansett så fikk jeg en splitter ny antenne av HÅP her på forumet som sparte meg for en halv båtlapp :flag:

 

Skal du delta på Ferderseilasen i år også?

God samvittighet skyldes ofte dårlig hukommelse.

Fritjof Brandt

Link to post
Share on other sites

Var på Maritim og handlet litt i dag. Kjøpte blandt annet denne http://www.maritim.no/product.aspx?id=2106...upkey=006002130

 

Så nå venter jeg bare på noen varer fra watski, så har jeg alt jeg trenger til sessongen. (Utenom skrogtrekk)

 

Men fy søren for noen priser hos maritim! Skal aldri handle der mer, mye billigere på Jama Marina. Men de hadde ikke den gjennomføringen... :sad:

God samvittighet skyldes ofte dårlig hukommelse.

Fritjof Brandt

Link to post
Share on other sites

¨Du skal vell ikke seile du?

 

Hadde vært veldig morsomt, men det blir litt langt til østlandet med båten min. (som ikke er verden kjeppeste heller.. :lol: LYS på hele 0,89 :cool: )

Så eneste alternativ er hvis noen skulle ha mangel på mannskap....

God samvittighet skyldes ofte dårlig hukommelse.

Fritjof Brandt

Link to post
Share on other sites

Hadde vært veldig morsomt, men det blir litt langt til østlandet med båten min. (som ikke er verden kjeppeste heller.. :lol: LYS på hele 0,89 :cool: )

Så eneste alternativ er hvis noen skulle ha mangel på mannskap....

 

Ja det blir litt langt, vi er desverre helt full båt i år med 5 stykker, men du kan jo sjekke mannskapsbørsen på www.kns.no og se om noen trenger mannskap.

 

LYS tallet har ingenting og si bare båten seiler opp til det og gjerne litt raskere. Vi har 10,2 nå fordi genuaen er littegrann for stor og vi oppnådde bedre resultater i fjor sommer en sommeren før. Så LYStallet stemmer nokk ikke alltid.

 

0,89 var jo veldig lavt da, har du prøvd og seile regatta?

Link to post
Share on other sites

5 stykk i den lille båten ja. jeg synes det er mye med 3 :lol:

 

Jeg har ikke seilt noen regatta med den nei. Men har lurt på om jeg skal forsøke meg litt dette året.

Grunnen til det lave lystallet er at båten er langkjølt, og har (veldig) dårlig høyde på kryss. Den er også ganske tung for størrelsen. Den seiler riktignok veldig bra på slør og på lens. Har målt 7 knop på lens, uten spinnaker! Med spinnakeren vet jeg ikke. Men det er ikke ofte den går så fort. Liker seg best i 4-5 knop..

God samvittighet skyldes ofte dårlig hukommelse.

Fritjof Brandt

Link to post
Share on other sites

som ikke er verden kjeppeste heller.. :lol: LYS på hele 0,89 :cool:

 

Seileren bry dig ikke om Lys'et....hade en gang en Magnefik Midget, husker jag rett så hade den

ett LYS på 0,94........men hun segla som en Gud.....gick så fint i sjöen....

 

fine plasseringer i Gotland Runt o Skaw Race på sin tid......60-tal.....trots sin lengde på 7*2m

2 personer maks i sittbrunn, men 4 kojjer under dekk....jöss vilken fin båt..... :smiley::smiley:

S/Y Gunga Din

Link to post
Share on other sites

Det er mange som seiler (eller antakeligvis seilte) regatta med Junkeren. Jeg har klart å spore opp et målebrev og registreringsnummer hos det danske seilforbundet på 90-tallet.

 

Junkeren er en flodhest, den er en av de mest solide og stabile båtene i sin størrelse, klart det går ut over farten framover. Merker at min går noe sidelengs på kryss, kanskje det har noe med skipperen å gjøre også. Ellers finnes det folk som er verre stillt enn meg, har møtt folk med gamle bomullsseil der vinden blåser rett igjennom.

 

Nå har Junkeren min fått et strøk med hvit bengalack innvendig. Lime på skrogteppe, montere ferskvannstank og stereoanlegg nå, så er den vårklar og i rute til å sjøsettes rett etter påske :D

Link to post
Share on other sites

Jeg fant en bensintankt på 25liter på europris til ca 150,-. Konstruksjonen på den var litt spesiell fordi den har en nippel i toppen på motsatt side av tanklokket - ideell for mitt formål, bare å feste slangen til vasken på denne og bruke tanklokket for å få inn noe luft.

 

_ _____

| | | |

nippel___________tanklokk

/ \

|

|

|

|

|

|

|

|

|

|

(| <- påfylling, kjøpt en liten gjennomgang på biltema

|

|

|

|_______________________

 

 

 

 

 

 

Tenkte å legge vanntanken under stikk-køya på babord side, har kjøpt noe finer som jeg tenkte å bygge en liten kasse med. Både vasken og ferskvannspåfyllingen er på denne siden.

Redigert av Anders Panders (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Tror jeg forsto det uansett... :lol:

 

Kansje jeg skal gå for samme løsningen. Får gå innom europris og se en dag jeg får tid.. (blir lenge til... :rolleyes: )

Har du et hull i dollbordet til å fylle på vannet ned til tanken? Får se om jeg kommer så langt, eller om jeg bare skal fortsette med å ta vannslangen inn i båten for å fylle...

God samvittighet skyldes ofte dårlig hukommelse.

Fritjof Brandt

Link to post
Share on other sites

Ja, er flott tanklokk ca meter bak luka til salongen på babord side. Er i grunn ganske gjennomført, har aldri tenkt på om det er originalt eller ikke, jeg.

 

Det var ikke koblet noe ferskvannssystem da jeg kjøpte båten og det har vært litt kjipt med løse vannkanner i salongen. Vasken har vi heller ikke brukt, så det blir klar forbedring til sommeren.

Link to post
Share on other sites

Svart (redigert)

Jeg har brukt vasken. Men har brukt en 5l vannkanne til å helle fra. Så har jeg fylt opp den fra en 25l tank....

Stress! :yesnod:

Må få til noe enklere nå.

 

Jeg har ingen gjennomføringer til å fylle på vann. Men det er jo ikke den farligste plassen og lage hull... :diving:

Redigert av Seilaren (see edit history)

God samvittighet skyldes ofte dårlig hukommelse.

Fritjof Brandt

Link to post
Share on other sites

Planen er at jeg og mor skal gjøre det når båten er kommet på vannet og det er litt varmt i luften.

Tror ikke det er så lurt at 2 personer kryper rundt inni der når den er på land. Krybben er ikke så stor, selv om det sikkert hadde gått greit.

God samvittighet skyldes ofte dårlig hukommelse.

Fritjof Brandt

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...