Jump to content

Biltema-olje = motorhavari?


Stephan

Recommended Posts

Tror nok jeg skal kunne vedde en god slant på at Motordoktorens Mercedes har bensinmotor... Da er ikke oljeskift så nøye bare en skifter filter jevnlig. Dieselmotorer forurenser oljen langt mer og derfor er oljeskift påkrevd jevnlig.

 

Husk på at det meste som skrives her er ikke alltid den fulle og hele sannhet men ikke nødvendigvis feil for det :wink:

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites

oljen fra biltema er tvilsom, har vært mye fusking...

Ingen som skal henge deg her , men litt mer detaljer hadde vært fint....

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

Før i tiden var en motor gjerne utslitt på grunn av ovalitet i sylindrene etter 100- 150 000 km, nå går de fint 500 000 km.

Jeg kan huske at fattern nevnte at da han var "liten" måtte man begynne å skru på bilene/motoren for å holde de igang ved rundt 30K :-) hans gamle Mazda 1500 fra 1969 spydde blått fra veldig tidlig :-)

 

Joda310

Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom.

 

Link to post
Share on other sites

Husk på at det meste som skrives her er ikke alltid den fulle og hele sannhet men ikke nødvendigvis feil for det :wink:

Enig.

Derfor mener jeg vi må være varsomme med anbefalinger som kan få konsekvenser fordi innholdet lett kan misforstås.

Jeg tror det er en fordel om de som oppfattes eller uttrykker seg som fagpersoner er spesielt varsomme og kvalitetssikrer det som skrives for å unngå uheldige konsekvenser for andre.

 

Det er mange temaer på båtplassen jeg leser i et forsøk på å lære litt om. Men problemet er jo at jeg til slutt ikke klarer å skille mellom hva som er riktig og galt, for hvor er fagmannen?

 

Tillegg:

Jeg tror fagmanen er fraværende på Båtplassen fordi det er for mange useriøse innlegg om viktige tema. Derfor har også jeg trukket meg ut av diskusjonen om korrosjon, bortsett fra en glipp i går.

Redigert av Ole Petter (see edit history)
Link to post
Share on other sites

........................ for hvor er fagmannen?

 

Det er et interessant spørsmål med tanke på hvor mange her som jo ikke vil overlate nesten "noe som helst" til et verksted, men gjøre jobben selv for da vet man at den blir ordentlig utført! :confused:

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Hei!

 

På motoren min sitter det et KMH4A gir, hvor det primært anbefales å benytte SAE 30 olje. Jeg er litt usikker på når det ble byttet olje/renset oljefilter på denne sist (skal gjøres hver 500 timer i flg. håndboka), så jeg ønsker å gjøre dette nå. Jeg sliter imidlertid litt med å finne noen som selger slik olje i aktuelle kvanta (går med ca 1,5 liter) i nærområdet mitt (Oslo-Akershus-Østfold).

Noen som har tips om dette?

 

 

Single Grade 30 olje leveres som du har oppdaget, som regel i store kanner. Dra til et verksted /Yanmar forhandler så får du sikkert kjøpt 1.5 liter som du trenger. Det gjorde jeg.

Link to post
Share on other sites

Det er et interessant spørsmål med tanke på hvor mange her som jo ikke vil overlate nesten "noe som helst" til et verksted, men gjøre jobben selv for da vet man at den blir ordentlig utført! :confused:

Båtplassen er et ikke "stuerent" forum og ikke så veldig representativt for den generelle båtbruker vil jeg tro. Det er i verfall min erfaring med mine kunder fra den tiden det var et tema.

Båtplassen er ikke så omfattende som det ser ut til. Det er en liten hard kjerne med liten innflytelse i markedet, til dels på grunn av overvekt i useriøse innlegg vil jeg tro.

 

Som Ladak Paul sa før i tiden: Båteiere er allergiske mot merverdiavgift.

Denne tiden eller tendensen begynner heldigvis å bli et tilbakelakt stadie, og bransjen er derfor også i sterk vekst både med hensyn til omsetning og kompetanse.

Redigert av Ole Petter (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Det er et interessant spørsmål med tanke på hvor mange her som jo ikke vil overlate nesten "noe som helst" til et verksted, men gjøre jobben selv for da vet man at den blir ordentlig utført! :confused:

Ja det er riktig. Mange av de som bare har to tommeltotter foretrekker ofte å gjøre ting selv, eller de får med seg en person som de stoler på. Ut fra noe erfaringer med såkalte "fagfolk" i denne bransjen vil jeg holde de flest på avstand bortsett fra dem som jeg selv kjenner kompetansen til. Dette er en bransje som har en lang vei å gå både i forhold til å få formalisert sin kompetanse og skaffe seg den. I tillegg til å utvikle god service.

Når det gjelder kompetansen på BP er vel den som fordelt som kompetanse for en særinteresse for øvrig i samfunnet, jeg har fått mange gode råd, og noen dårlige, men det går bra så lenge en ikke sluker alt rått.

Link to post
Share on other sites

oljen fra biltema er tvilsom, har vært mye fusking...

Tror jeg skal henge meg på denne :lol:

 

Gammelpasaten som ikke har fått oljeskift på noen tusen km på dårlig Biltema olje, begynte pinadø meg å fjuske på vei til Oslo i dag tidlig, det var kun i motbakker den fjusket og ikke på slettene, spesielt ille var det opp Lierbakkene... Maken til møkkaolje :lol::lol::lol::wink:

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

hans gamle Mazda 1500 fra 1969 spydde blått fra veldig tidlig :-)

 

Da må han ha vært rimelig uheldig! Mazda 1500 ble sett på som noe bortimot udødelige på seksti/syttitallet! Særlig motorene, som gikk opptil flere hundre tusen km uten å kny! Og dette på en tid da en motor var moden for full overhaling etter 100.000 km!

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Nåja, jeg hadde en Mazda 121 Cosmo, 77 modell som fikk ny motor da jeg kjøpte den i 1982 (1800cc motor).... fikk det på garantien fra den butikken jeg kjøpte den av, husker ikke eksakt km.stand men det var rundt 100k... men en morsom og ikke minst sjelden bil som bare ble tatt til Norge i 77... Tror ikke den hadde gått på Biltema olje heller, siden de ikke eller knapt nok var etablert i Norge på den tiden, og i allefall ikke i øst-Finnmark

Redigert av Sydvesten (see edit history)

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Tror jeg skal henge meg på denne :lol:

 

Gammelpasaten som ikke har fått oljeskift på noen tusen km på dårlig Biltema olje, begynte pinadø meg å fjuske på vei til Oslo i dag tidlig, det var kun i motbakker den fjusket og ikke på slettene, spesielt ille var det opp Lierbakkene... Maken til møkkaolje :lol::lol::lol::wink:

 

der ser du akkurat det samme skjedde med oss. Det kan skje den beste;)

Jeg blir grillet på grillspyd? jeg tar sjansen... :wflag::boxing:

Link to post
Share on other sites

oljen fra biltema er tvilsom, har vært mye fusking...

 

Det var da et USEDVANLIG "veldokumentert "og saklig innlegg "Superflex"....har du fylt 10 år ??

Om du nå bare kunne ha skrevet i hvilken sammenheng denne Biltemaoljen var tvilsom.....er det 2-takts selvblandende olje du mener, eller ?? Ja så SI det da !!!

Liten relevans til det som var trådstarters utgangspunkt, men sånn er det jo til stadighet her på " Synseplassen".................

For øvrig ER oljen fra Biltema AKKURAT like bra rent kvalitetsmessig som andre oljer med tilsv. spesifikasjoner. Forskjellen er at det står BILTEMA på plastflasken og ikke Castrol/Mobil/Statoil etc etc... og da MÅ jo synserne her mene at oljen er dårlig fordi den er billig.....i forhold til hva ??? Kjøper du olje direkte fra Mobil, Shell, Castrol etc, ...ja så koster den faktisk IKKE mer enn Biltemaoljen den heller.....men bedre MÅ den jo være , da det ikke står Biltema på kannen......forstå det den som vil eller kan...(Hifo..kanskje...?) Tappes for øvrig på samme raffineri som de øvrige såkalte "kvalitetsoljer".....men verden vil jo bedras, og spesielt båtfolket virker det som..........................

:smash: :smash: :headbang: :headbang: :headbang:

Med vennlig hilsen fra Apollo

Link to post
Share on other sites

Har ikke lest alle innleggene her men (arrester meg gjerne) Her nesten skryter folk av biler av biler hvor man ikke har byttet olje på 30000 km. Og så er det noen som klager på Biltema olje! Jaja forstå det den som kan. Det er verfal ikke uten grunn at en mercedes gjerne rullet 500000 for noen år siden. Disse bilene var vel så dyre at folk byttet olje på dem. En ting er sikkert oljen mister smøre egenskapene når den blir gammel. den kokser og blir rett og slett utslitt. Da hjelper det lite å bytte filter.

Link to post
Share on other sites

Det var da et USEDVANLIG "veldokumentert "og saklig innlegg "Superflex"....har du fylt 10 år ??

Om du nå bare kunne ha skrevet i hvilken sammenheng denne Biltemaoljen var tvilsom.....er det 2-takts selvblandende olje du mener, eller ?? Ja så SI det da !!!

Liten relevans til det som var trådstarters utgangspunkt, men sånn er det jo til stadighet her på " Synseplassen".................

For øvrig ER oljen fra Biltema AKKURAT like bra rent kvalitetsmessig som andre oljer med tilsv. spesifikasjoner. Forskjellen er at det står BILTEMA på plastflasken og ikke Castrol/Mobil/Statoil etc etc... og da MÅ jo synserne her mene at oljen er dårlig fordi den er billig.....i forhold til hva ??? Kjøper du olje direkte fra Mobil, Shell, Castrol etc, ...ja så koster den faktisk IKKE mer enn Biltemaoljen den heller.....men bedre MÅ den jo være , da det ikke står Biltema på kannen......forstå det den som vil eller kan...(Hifo..kanskje...?) Tappes for øvrig på samme raffineri som de øvrige såkalte "kvalitetsoljer".....men verden vil jo bedras, og spesielt båtfolket virker det som..........................

:smash: :smash: :headbang: :headbang: :headbang:

Med vennlig hilsen fra Apollo

 

Jeg kan ikke motoren utenatt jeg skjønner du, vet ikke helt når noe er feil, kanskje du kan tenke deg at jeg var å spurte der hvor jeg har båten om vinteren i dag!!!!....Det var 2 takts olje ja, den hadde vært på service og da hadde de tatt på den biltema oljen, funket bra i noen dager men etter en stund begynte den å fuske.

 

Jeg dro inn å spiurte hvorfor den fusket(kan ikke så mye om motorer og hva som er tilfellet når noe er galt) han sa at det var oljen de hadde brukt, og de sa at det var noen fler som hadde klagd på oljen, etter fusking. Jeg kjøper nok aldri den oljen, ikke bra for motoren min kommer ganske blå røyk(vet ikke om dette har noe med oljen å gjøre)

 

nå bruker jeg/vi 2 takts shell olje på 90 hester'n den er mye bedre :yesnod::boxing:

Link to post
Share on other sites

Da må han ha vært rimelig uheldig! Mazda 1500 ble sett på som noe bortimot udødelige på seksti/syttitallet! Særlig motorene, som gikk opptil flere hundre tusen km uten å kny! Og dette på en tid da en motor var moden for full overhaling etter 100.000 km!

Og siden den spydde blått, ble ventilforinegen smørt så vakkert så.. Den 1500 motoren gikk nesten 400.000km, men ga til slutt opp med rådebank på 2 sylindre :-)

 

joda310

Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom.

 

Link to post
Share on other sites

håper du apollo har fått med deg at jeg ikke har vært veldig skråsikker , men heller trodd og antatt at olje fra biltema kunne være noe mindre holdbar ,enn en dyrere olje. antaglig tar jeg noe feil , men det kommer IKKE til å forandre mitt syn på biltema som merke.. JEG ville som skrevet før aldri fyllt bt olje på en motor til 100000 kr , og beholdt den "gode " følelsen som en kvalitetsolje gir MEG. om dere mot formodning fikk dokumentert at dette virkelig er samme olje som castrol \ elf sin olje , ja da ville JEG alikevel kjøpt elf sin olje , som jeg er så heldig å betale vesentlig mindre for. :-) hadde de kostet det samme . ja da hadde jeg selvfølgelig kjøpt elf da og. hadde elf kostet 10 mere for literen , elf da og.

dummeste jeg har hørt. Ikke OT-moderator.

Link to post
Share on other sites

Det var 2 takts olje ja, den hadde vært på service og da hadde de tatt på den biltema oljen, funket bra i noen dager men etter en stund begynte den å fuske.

 

Det kan jo være så enkelt at du tilfeldigvis har kjørt på for tykk blanding og kokset ned pluggene og senere brent dem rene igjen ved neste fylling med korrekt oljeblanding?

Redigert av Arnstein (see edit history)

mvh Arnstein

M/B JAVA

Ja, til obligatorisk småbåtregister og båtførerprøve.

Link to post
Share on other sites

Jaja forstå det den som kan.

Poenget er vel ikke å forstå alt?

 

Noen avslutter innlegget med lykke til, og følger man noen av rådene her inne må man kanskje ha både lykke, hell og litt flaks for at det skal gå godt. :yesnod:

Spøk til side.

Er det noen som vet hvorfor Doffen daua?

Vel, alle vet jo hva fisken gjør i vannet, og det kan tenkes at han drukna i sine egne avfallsstoffer eller rett og slett ikke tålte springvann i bollen sin.

Hvem vet, kanskje Imsdal vann hadde vart for evig og kanskje hadde det hjulpet og skifte springvann litt oftere?

 

Er det bare jeg som synes diskusjonen er latterlig?

Link to post
Share on other sites

Jeg dro inn å spiurte hvorfor den fusket(kan ikke så mye om motorer og hva som er tilfellet når noe er galt) han sa at det var oljen de hadde brukt, og de sa at det var noen fler som hadde klagd på oljen, etter fusking. Jeg kjøper nok aldri den oljen, ikke bra for motoren min kommer ganske blå røyk(vet ikke om dette har noe med oljen å gjøre)

 

nå bruker jeg/vi 2 takts shell olje på 90 hester'n den er mye bedre :yesnod::boxing:

 

Er jo også forskjell på 2-taktsoljer beregnet på outboard og olje beregnet på "landbaserte" motorer.

Utenbordsmotorer er saltvannskjølte, og har mye lavere kjølevannstemperaturer.

 

Brukes det feil type olje så kan det trøbbel og fusking... Har sett folk som har brukt outboard olje på mopeder osv, noe som funket dårlig

 

Bruker selv Shell olje på 60 Yamaha'en, funker bra men litt mer lukt/røyk enn jeg liker.

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...