Jump to content

Biltema-olje = motorhavari?


Stephan

Recommended Posts

hifo har nok et poeng i at du bør skifte den oljen som har gått 30.000km i en bil som, hvis jeg forstår rett, går såvidt lite. Min mor hadde havari på en Ecort for noen år siden, grunnen var at bilen generelt gikk veldig lite. Den ble skjelden varm(oljen) på vinteren og en olje som kunn hadde gått 5000km hadde såvidt mye kondensvann i seg at kamakselen hadde rustet og derav fått grove slitespor. Tror det er smart å skifte olje minimum en gang i året uansett gangtid på motoren.

 

Dette var forøvrig en Mobil1 olje....

Redigert av Sundberg (see edit history)

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

hifo har nok et poeng i at du bør skifte den oljen som har gått 30.000km i en bil som, hvis jeg forstår rett,

Hvorfor skulle jeg egentlig det?

På disse 30.000km så har jeg skiftet filter mange ganger og tilsammen etterfylt rundt 12-16 liter olje, som tilsvarer 3-4 oljeskift.. Så oljen fremstår fremdelse som "ny"..

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Nei, hvis det ikke er noe kondensproblem og du skifter filter så er det vel ikke noe behov. Du har faktisk et poeng i det at filterskift kan gi meget lang levetid på en olje, men husk at du ikke kan "se" hvor gode egenskaper en brukt olje har, du må vel egentlig sende den til analyse.

 

Du må forøvrig ha et vanvittig høyt oljeforbruk på denne motoren, 15-16 liter på 30.000km er jo helt sykt mye hvis ikke det går en liter pr filterbytte og du har byttet 10-15 filtre.

Redigert av Sundberg (see edit history)

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

men mine klokker tikker ikke om det er noen trøst..... At enkelte ikke kan noe om norske ordtak synes jeg er trist, men synes det er aller mest for dem selv siden ordforrådet kan bli litt fattig og man kan lett misforså det som andre mener.

 

At dine klokker ikke tikker kommer vel av at det er kvartsur. Er det noen spesielle ordtak du tenker på?

Link to post
Share on other sites

så nedsettende\belærende den setningen ble skrevet , så regner jeg med at han kan finne ett ordtak med tikkende klokke i .

etter hva jeg har registrert så er en tikkende klokke ikke ett ordtak. men heller ett ordspill. men hva vet jeg. er ikke noen racer på slike ting :-)( helt sant )

Redigert av hifo (see edit history)

dummeste jeg har hørt. Ikke OT-moderator.

Link to post
Share on other sites

Nå skal jeg ikke uttale meg hvordan Hifo's klokke tikker, men mine klokker tikker ikke om det er noen trøst..... At enkelte ikke kan noe om norske ordtak synes jeg er trist, men synes det er aller mest for dem selv siden ordforrådet kan bli litt fattig og man kan lett misforså det som andre mener.

 

For å ikke misforstå, hvem mener du med "enkelte"?

 

Det er lett å kunne tro det er hifo du sikter til, dersom det er tilfellet har du tråkket langt over grensen for respektfull omtale av andre medlemmer her inne. Håper virkelig jeg har misforstått....

Link to post
Share on other sites

Biltema olje er bra olje. Jeg bruker Biltema-olje på min Citroen XM turbodiesel - gått 300.000 km, på min Chev. Tahoe V8 bensin/gass - gått

90.000 km, på min BMW K100 motorsykkel - 1985 mod. gått 85.000, på min traktor, gressklipper OG båt med Steyr 236 turbodiesel. Alle verdens tullete bilmekanikere skal ikke komme og fortelle meg at Biltema fører til at motorene skjerer seg.

Link to post
Share on other sites

Hvorfor skulle jeg egentlig det?

På disse 30.000km så har jeg skiftet filter mange ganger og tilsammen etterfylt rundt 12-16 liter olje, som tilsvarer 3-4 oljeskift.. Så oljen fremstår fremdelse som "ny"..

 

Det er helt korrekt at motoren får tilført ny olje.

Hadde engang en kunde som mente det samme som deg. Bilen brukte såpass mye olje at den ikke trengtes å bli skiftet. En dag havarerte motoren og vi demonterte den for å finne årsaken. Det viste seg at det etterhvert var blitt så mye avleiringer nedi bunnpannen at oljesilen var tettet igjen. Et viktig poeng med å skifte olje, er nettopp å få dumpet disse avleiringene. Nå må det legges til at denne kunden hadde kjørt 120 tusen med kun etterfylling og filterskift.

Link to post
Share on other sites

(...) Klosser som ble bortimot nedslitt på ett år med en MB 123, på nye kalipere og korrekt montert.

Jeg har også en MB 200 (123-karosseri). Når varsellampen for bremseklossene tenner, fordi en kloss er blitt for tynn (sånn hvert fjerde eller femte år), har jeg skiftet alle. De har vært kjøpt på Biltema. Bilen er den 1983-modell som har gått 420.000 km, og som det ikke er skiftet smøreoljen på siden 1988. Filter har vært skiftet omtrent hver 5.000 km.

 

Når vart SAE eit kvalitetsbetegnelse, motordoktoren. SAE angir kun viskositeten til oljen

Sitatet jeg viste til var ”(…) om den nevte Biltema oljen tilfredstiller alle disse kravene i tillegg til SAE/ACEA...” Beklager at jeg skrev SAE i min kommentar, for jeg mente selvfølgelig ACEA (Association des Constructeurs Européens de L’Automobile). SAE betegner viskositetsområder, mens ACEA-spesifikasjonene beskriver et kvalitetsnivå, og det samme gjør API.

 

Ved 100 grader C kan en smøreolje med betegnelsen SAE 30 ha viskositet fra 9,3 til 12,5 cSt, mens viskositeten SAE 40 kan ligge i området 12,5 til 16,3 cSt. ACEA-spesifikasjonene er forresten ikke sammenlignbare med API-klassifiseringen fordi førstnenvte grupperer smøreoljene etter viskositet i tillegg til kvalitet.

 

(...) har muligens et heller snevert ordforråd , men ser ikke noen grunn til at du skal bruke det mot meg. det blir noe BARNSLIG . ( fant ikke noe bedre ord i farten :lol: ) .

Infantil er muligens en proper ekspresjon.

 

Det viste seg at det etterhvert var blitt så mye avleiringer nedi bunnpannen at oljesilen var tettet igjen. Et viktig poeng med å skifte olje, er nettopp å få dumpet disse avleiringene. Nå må det legges til at denne kunden hadde kjørt 120 tusen med kun etterfylling og filterskift.

Oljesilen på min MB har vel druknet for 10-15 år siden den da - med mindre oljens detergente og dispergente egenskaper har sørget for at belegg og avleiringer fraktes med oljen og stoppes i filteret.

Link to post
Share on other sites

Jeg har også en MB 200 (123-karosseri). Når varsellampen for bremseklossene tenner, fordi en kloss er blitt for tynn (sånn hvert fjerde eller femte år), har jeg skiftet alle. De har vært kjøpt på Biltema. Bilen er den 1983-modell som har gått 420.000 km, og som det ikke er skiftet smøreoljen på siden 1988. Filter har vært skiftet omtrent hver 5.000 km.

 

 

Om tittelen / Niknavnet Motordoktoren du benytter er tittelbeskyttet har jeg ikke noe greie på, men det oppfattes som hevd på en kompetanse. I den forbindelse så følger det også med et ansvar, for man har allerede begynt å bygge på tillit fra første innlegg.

 

Som faglig godt utdannet innen det samme feltet som her omtales, dog litt avdanket med tiden vil jeg si følgende:

 

De fleste som leser dette forumet har et ønske om å ivareta verdien på sine investeringer best mulig, noe som da i stor grad påvirkes av korrekt vedlikehold. Det beste stedet å få ”value for money” er å benytte flinke folk med god utdanning / erfaring, og som samtidig er dedikerte til det de gjør. Høy standard på eget vedlikehold gir kundene godt utbytte for tjenesten.

 

Hvis du da driver for deg selv vil jeg anbefale å ikke nevne forsømt vedlikehold på eget utstyr, for du skyter du deg selv i foten, eller rettere sagt skyter deg selv i tittelen.

Menig mann har allerede en grei forståelse for dette med viktigheten av oljer og vedlikehold. I tillegg så er det ingen som er villige til å betale deg for å ikke skifte oljen.

 

Du har ikke kommet til det stadiet i livet hvor man får betalt for det man kan, så inntil videre får du betalt for det du gjør vil jeg tro. Hvis du i fremtiden har et ønske om å få betalt for det du kan, må du nok lære mer og endre holdning.

 

Ikke vondt ment, heller noe til ettertanke.

Redigert av Ole Petter (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Det blir litt feil å samenligne en olje å deler til en liten personbil. En større motor i en båt blir utsatt for helt andre belastninger en hva som er tilfelle for en bilmotor. En båt kjører i konstant motbakke under til dels høyt turtall noe som settter oljen på harde prøver. En olje skal være med å smøre, kjøle og rense motoren. En mineralolje er å foretrekke, siden en delsyntetisk eller helsyntetisk olje mister sine egenskaper når tilsetningsstoffene i oljen er brutt ned av sot, diesel, svovelsyre ,etc. Kjøp kvalitet, tror det best i lengden. Ett motorhavari koster masse penger.

Link to post
Share on other sites

Tror det er aalt for mye synsing her, enhver olje som holder spec. kravet er godt nok for å smøre en motor......har ingen illusjoner om at f.eks. Volvo sine smøreoljer skal være noe bedre enn andre, har ingen tro på at deres oljer tilsettes spes. additiver som er spes. egnet til disse motorene...

 

Selv kjører jeg på FS sin 15-40W dieselolje på min AQD40A, kjøper 10l kanner...ca. 30 kr. pr. liter, oljen holder VDS2 kravet..

 

At andre insisterer på å skulle kjøre de dyreste oljene på motorer som går ca. 10-100 timer pr. år er meg en gåte..

Link to post
Share on other sites

At Motordoktern forteller et illustrerende eksempel på oljens livslengde synes jeg ikke gir Ole Petter grunn til sine kommentater dersom han ikke selv er oljeselger? Har en doktorgrad i bransjen synes jeg det er helt greit å kalle seg Motordoktor, det er ikke bare vankunne her på BP som Ole Petter synes å tro :wink:

De flest fagfolk vil vel hevde ar det er et betydelig overforbruk på olje m/ hensyn på oljeskift både på bil og båt.

Redigert av pettersand (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Det er relativt enkelt å kontrollere smøreegenskapene til oljen. Det er bare å måle frikjonen.

Det er heller ikke uvanlig at en mishandlet motor må justeres ned på tomgangsskruen etter at smøresystemet er renset. Dette er ikke synsing.

Det er vel fortsatt forskjell på å barbere seg og skjære hode av seg.

Jeg selger ikke olje og vet ikke hvilken olje verksredet fyller på min bil.

Det er mulig at oljen byttes litt oftere enn nødvendig, men for de som ikke skifter i det hele tatt, så hjelper ikke gjennomsnittet på slitasjen i demmes motor. :smiley:

Link to post
Share on other sites

Kombinasjonen moderne motorer og gode multigradsoljer senker behovet for oljeskift - de fleste båteiere har neppe slitt ut oljen hverken etter en eller to sesonger. Filter kan gjerne skiftes oftere. Dette handler om overdrevet oljeforbruk som også har et miljøaspekt med seg.

Redigert av pettersand (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg er enig med deg i dette, og bilfabrikantene har også forlenget skiftintervallene. Før i tiden var en motor gjerne utslitt på grunn av ovalitet i sylindrene etter 100- 150 000 km, nå går de fint 500 000 km.

 

Dette skyldes bedre motorer og bedre oljer uten tvil, men sterkt medvirkende er også at vi kjører lenger distanser og drar fordel av mer driftsvarme motorer.

 

Bilbransjen og motorverkstedene sier at behovet for motoroverhalinger har gått opp og ikke ned som tidligere antatt, og sier dette skyldes for lange skiftintervaller som ikke tåler å tøyes. Så kommer spørsmålet om belastning på marinemotoren og brukermønsteret i båt fører til et annet behov.

Forskjellene er åpenbare, for marinemotorene benytter seg i mye større grad av effektøkningen motorene har hatt de siste årene. Dobler man ytelsen i en bilmotor får man ikke tatt ut denne effekten, men det får man full anledning til i en marinemotor.

Det er helt vanlig å finne demonterte marinemotorer på verksteder rundt om i landet, og jeg synes det er en markant økning i skader som følge av gravrust, avleiringer og metallisk kontakt.

 

I tillegg kan vinterlagring skade motoren hvis den ikke får et oljeskift på høsten, for man vet ikke hvilke urenheter eller forurensning oljen kan ha tatt til seg. Det ruster også i stykker en del drev hver vinter på grunn av at båten settes på land uten preservering. Man oppdager ikke vannlekkasjen i drevet før det er for sent å berge innmaten.

 

En oppfordring om å redusere vedlikeholdet kan føre til at flere får uforutsette reparasjoner og ødelagte ferier.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...