Jump to content

Tjuvlåning av båtplass


loddet

Recommended Posts

Det var ingen som hadde spurt meg om lov nei, men "låneren" hadde fått lov til å låne den av havnesjefen fordi min båt lå på land for vinteren. Greit nok det, men i prinsippet hadde det vært praktisk om han hadde tatt kontakt før han tok et par sydenuker. Når det er vår, så er sjansen stor for at man vil sjøsette. I vinter har jeg derimot ligget ute og fått nyte noen ytterst få stille dager på sjøen.

Link to post
Share on other sites

  • 8 måneder senere...
Neste gang jeg opplever det sleper jeg den aktuelle båten ut, og ankrer den opp midt i havnebassenget.

Når eieren kommer for å finne igjen båten sin sier jeg høflig at det er bare å svømme ut for å hente den, men at jeg evnt kan være så snill å ta turen ut med han, for en sum av kr 1000,-

 

Vil han ikke betale er det bare å svømme.

 

Ja, det er enkelte som ikke viser nåde for ,, feilparkerte,, båter. Noen ville bolte båten fast med kjetting/hengelås og forlangt vederlag, mens andre ville kastet fortøyningene på sjøen og latt båten seile sin egen sjø.

 

En sak har alltid to sider og det er avgjørende hvor man står . Livet er ikke alltid så lett.

Link to post
Share on other sites

En som ligger ved siden av meg opplevde dette i fjor , han tok sin egen solide kjetting med enorm hengelås og låste fast båten som lå der så la han sin egen plass litt lenger bort hvor han fikk låne en plass en dag eller 2.

Da tjuven kom til båten og oppdaget dette og heller ikke fant ut hvem som hadde gjort det så ringte han eieren av havna og kjeftet villt , de fant ut hvem som eier plassen og ringte han.

Han svarte at han hadde dårlig tid men kunne komme ned og låse opp om noen timer mot 1500.- cash.

 

Jeg er både forbauset og overgitt at mange så båtfolk har samme holdninger som de mest markeringskåte hytte-eiere.

Det er selvfølgelig kjedelig at det ligger noen på båtplassen når en kommer - men i nødsfall kan det faktisk være lov. Sykdom, motorhavari og andre viktige forhold kan gjøre det nødvendig å komme til land.

Så har vi de som tar en sjangs på at plassen er ledig. Og hva så? Sliter de båtplassen ut?? Vel, de må gjerne betale for å ligge på en ledig plass, men da er det snakk om å sette dette inn i et system ref. Danmark.

Men det som noen er beskriver er etter min mening helt hinnsides all folkeskikk og praksis på vår kysten, og andre kyster, å låse fast båter, slepe dem ut på fjorden kutte fortøyninger. Eller er dette ett lokalt fenomen for Sandefjord - Oslofjorden eller hva?

Skjerp eder!!

Link to post
Share on other sites

Er nok enig med deg pettersand men hadde det vært meg så hadde jeg flyttet den aktuelle båten over til en plass på brygga som ikke er i privat eie eller utleid , plassen er min og den har jeg betalt i dyre dommer for så jeg vil ha den til mitt bruk men å låse fast eller slippe båt fri det tror jeg nok ikke jeg ville gjort

Link to post
Share on other sites

Merking og utlån av plasser er ikke mulig i den havna jeg ligger i , den er sperret med bom og dør så om man låner plassen til en feriegjest så er sannsynligheten stor for å havne i sjøen istedet for å komme seg på land fra flytebryggene , men i mange havner så er det jo ikke slik og da kunne det vært en ide med slike skilt som de har enkelte plasser i sverige

Link to post
Share on other sites

Begynner jaggu å bekymre meg litt her nå. Via båtforeningen ( som jeg har vert medlem i i flere år, men ikke fått båtplass enda ) har jeg fått lov å låne/leie plass for vinteren. Jeg vet at jeg må flytte innen mars, men har altså nå "fast plass" i vinter. Kan jeg risikere at han som vanligvis eier(?)/disponerer plassen kan komme til å låse båten min fast i båsen, eller enda verre bare slippe den løs :eek: ?

Link to post
Share on other sites

Jeg må si meg hjertens enig med deg M/S Malene.

 

Det er utrolig hvor mye folk gidder å la seg hisse opp over. Jeg hadde selvsagt heller ikke likt å finne min egen plass opptatt, men tror neppe jeg hadde løst saken hverken raskere eller bedre om jeg lot blodet frese gjennom årene. Snarere tvert imot.

 

Torkjel

Med vennlig hilsen

Torkjel

Link to post
Share on other sites

Begynner jaggu å bekymre meg litt her nå. Via båtforeningen ( som jeg har vert medlem i i flere år, men ikke fått båtplass enda ) har jeg fått lov å låne/leie plass for vinteren. Jeg vet at jeg må flytte innen mars, men har altså nå "fast plass" i vinter. Kan jeg risikere at han som vanligvis eier(?)/disponerer plassen kan komme til å låse båten min fast i båsen, eller enda verre bare slippe den løs :eek: ?

Helt sikkert.

Hvertfall ut fra manges holdning i denne tråden, "han/hun/de/dem" har jo betalt for den med sjela i pant så.

Link to post
Share on other sites

ok, jeg skjønner det, men jeg forstår fremdeles ikke at en klarer være like smidig som i våre naboland ved at båtforeninger/marinaer har et system for merking på ledige plasser. Det vil jo også være inntektsgivende. Og frihavnsordninger.

Det finnes båtforeninger i Norge som har denne ordningen, men det må da være opp til båtforeningen å bestemme om de ønsker å drive en frihavnsordning? Det krever en del arbeid å drive en slik ordning.

Link to post
Share on other sites

Manisk eiendomsrett er noe hyttefolket har innført

Hvordan mener du man skal forholde seg når man kommer hjem etter helgetur og finner plassen sin opptatt da? Man kan selvfølgelig "låne" en annen plass slik at nestemann som kommer hjem også må "låne" en annen plass. Til slutt er det kanske 20 - 30 båter som må "låne" plasser, og sistemann som kommer hjem midt på natta får nøye seg med å ankre opp.

Link to post
Share on other sites

Her hvor jeg kommer fra er det en selvfølge å låne en båtplass eller brygge om man har behov for det.

Det er bare det at det er en gruppe båtfolk som ikke er i nærheten av å definere behov på samme måte som meg.

Når noen synes de har behov for å bruke min bås fordi det er lettere å legge seg til der enn å hive anker eller når noen synes de har behov for å legge seg i andres båt fordi det er så fin ettermiddagssol der, så er de etter min forståelse langt forbi dette med behov.

Når det er en bås jeg har rettigheter til synes jeg det stort sett får være opp til meg å definere behovet og en telefon kan gjøre underverker.

Link to post
Share on other sites

Mangel på gjesteplasser er en av de store utfordringen i sommersesongen. Det er derfor merkelig at ikke flere båtforeninger benytter seg av merkesystemet rødt=opptatt grønt=ledig + tidspunkt, som en gjør i svært mange havner i våre naboland og på kontinenetet. Har en vakt/havnesjef i foreningen vil vedkommene også lett kunne regulere dette. Helt private brygger kan opplyses med skilt, og en bås kan selvfølgelig også sperres. Men generelt bør en vel være så imøtekommende at en tåler at en båt legger seg ved en ledig kai/brygge så lenge vedkommene oppfører seg rimelig normalt og ikke ligger i veien for noen. Vi har sågar blitt invitert til å ligge ved private hyttebrygger, så det ok hyttefolk finnes også : :wink:

Link to post
Share on other sites

Èn båtforeninger har i alle innført merkeopplegg med rødt/grønt vet jeg, og det er Fagerstrand i Oslofjorden.

 

Hadde en litt morsom episode i høst. Da jeg kom inn til brygga etter en hel dag på fjorden lå det en stor tresnekke på plassen min. Oppi den satt det to stykker og spiste pølser som de varmet på en gasskoker. Jeg tøffet inntil og beklaget å måtte forstyrre etegildet, og sa at jeg dessverre måtte ha tilbake plassen min, fordi jeg hadde en avtale som jeg måtte rekke. Siden jeg kom til å bli borte en hel uke pga. turnusarbeid kunne jeg ikke legge min båt noe annet sted, og spurte derfor om ikke de i snekka kunne flytte den til en ledig plass noen meter unna. Nei, det kunne de ikke svarte de, for ingen av dem kunne kjøre båt!

 

Det viste seg at de bare var passasjerer, og absolutt ikke båtvante, så de kunne hverken starte motor, manøvrere, fortøye eller noe som helst. Skipperen hadde vært uheldig og fått en fiskekrok (som det satt en sprellende makrell på) i en finger, og hadde derfor vært nødt til å gå inn til land og fortøye på første og beste ledige plass, for å få seg en taxi til legevakta! Så det endte med at jeg måtte flytte og fortøye båten mens mannskapet hans sto på land og så på, hehe!

Link to post
Share on other sites

Mye rart man skal lese, ja. Jeg har nok en sesongpreget toleransegrense for heft og plunder med båtplass. Er det helg eller ferie tar jeg det meste med godt humør. Er jeg på vei inn til plassen min sent på kveld og skal tidlig på jobb neste dag så kan jeg nok tenke meg å gjøre andre ting enn å rote rundt i havna. I vintersesongen er jeg ikke like fleksibel ettersom det er større sannsynlighet for dårlig vær.

 

Uansett, normal folkeskikk i en havn er å forsøke å finne en havnevakt eller annen ansvarlig person som kan anvise plass. Stort sett er folk hyggelige og hjelpsomme, selv om de ikke kan trylle fram ledige båtplasser hvis havna er full.

Link to post
Share on other sites

Jeg, for min del, forventer at MIN båtplass er ledig når jeg kommer tilbake fra turen.

 

Den skal IKKE brukes av andre, med mindre jeg har blitt kontaktet og akseptert dette.

 

Hvilken nødsituasjon tilsier at MIN båtplass skal brukes, istedet for at man legger seg på nærmeste gjestebrygge, eventuellt ankrer opp på normal måte med baugen/hekken inn mot bryggen, der ingen mister SIN plass ? Nødsituasjon=kort tids ligge, korrigeres uansett ASAP.

 

Hvorfor skal JEG måtte finne en ny plass, fordi en eller annen personlighet har funnet det for godt å legge seg på MIN båtplass ?

 

Familien er sannsynligvis sliten, bilen står parkert på foreningens parkeringsplass. Hvordan finner JEG da en ny plass, uten å gjøre det samme som den som opptar min plass ?

 

Det er ett unntak; Om vedkommende låner plassen for en kortere periode(timer, minutter, ikke dager), og viser nok respekt for annen manns "eiendom" ved å være ombord i tilfelle rettighetshaver/eier ankommer.

Link to post
Share on other sites

I min båtforening leier de ut båser om vinteren når båten som har fast plass der står på land.

Ikke så ofte jeg har båten på land om vinteren (hvert 3. eller 4. år kanskje), men begge de to siste gangene har det svart seg å være føre var før utsetting: Båten med vinterplass har fortsatt ligget der en uke før utsetting (de har en leieperiode som tilsier at de skal flytte tre uker før utsetting).

Da er det bare å begynne å ringe. I dette tilfellet har småbåtregisteret vært til hjelp, men i ingen av tilfellene har jeg kommet til den som disponerer båten etter henvendelse til småbåtregisteret. Har fått tak i registrert eier, som kjenner eller vet hvem som disponerer båten, som har leid den ut/lånt den ut til fettern sin som har gitt avkommet beskjed om å ordne vinterplass.....

 

Etter et par dager med ringing har jeg kommet fram til personen som la fra seg båten for vinteren, og fått gitt beskjed om at den må vekk

Dette har i de to siste tilfellene blitt dårlig mottatt (passer ikke denne uka, er på reise blablabla), så jeg har i begge tilfelle måttet legge vekk den høflige tonen og forklart at båten blir vekk dagen før utsetting, uavhengig av hvor godt dette passer for andre enn meg selv.

 

Har ikke vært nødt til å tvangsflytte noen av båtene, men han ene tok med seg mine fortøyninger.

S/Y Surprise

Link to post
Share on other sites

Jeg, for min del, forventer at MIN båtplass er ledig når jeg kommer tilbake fra turen.

 

Den skal IKKE brukes av andre, med mindre jeg har blitt kontaktet og akseptert dette.

 

Hvilken nødsituasjon tilsier at MIN båtplass skal brukes, istedet for at man legger seg på nærmeste gjestebrygge, eventuellt ankrer opp på normal måte med baugen/hekken inn mot bryggen, der ingen mister SIN plass ? Nødsituasjon=kort tids ligge, korrigeres uansett ASAP.

 

Når man er i båt skal man være litt grei og fleksibel og forstå at det kan være trangt om plassen noen ganger. Ser intet problem om noen skulle låne plassen ,,min,, som jeg har leid, for et kort opphold. Kravet må være at låneren kan flytte omgående når jeg er tilbake. Det må være en hyggelig gest og skaper et trivelig miljø ?

Link to post
Share on other sites

Kravet må være at låneren kan flytte omgående når jeg er tilbake. Det må være en hyggelig gest og skaper et trivelig miljø ?

:yesnod:

Vi har tradisjoner i romslig-/gjestfrihet på sjøen langs hele vår lange kyst som vi bør ivareta. Det gjelder ikke bare her i landet, men også i de fleste tilfeller i utlandet stiller båtfolk opp for hverandre. Må en dra med seg bilverdens stress og "parkeringsproblemer" på sjøen bør en kanskje finne på noe annet en båtliv. :sailing:

Link to post
Share on other sites

Helt enig med deg pettersand. Jeg blir noe urolig når jeg leser denne tråden. Hvor er det blitt av "ånden" om å hjelpe hverandre. Kan godt forstå frustrasjonen når ens egen plass er opptatt ved ankomst og en har det travelt med å komme seg hjem. Vi pleier å seile uten mål og mening langs kysten og det hender ofte at vi ankommer marinaer / båtplasser og fortøyer ved ledige plasser. Vi forlater ikke båten før vi er sikre på at vi kan bli liggende. Dette innebærer at vi gjør alt vi kan for å få avklart med rette person at plassen er ok. Hva vi ville ha gjort i en nødsituasjon er noe annet. Båten vår har god merking med info så den siden av saken er ordnet. At det er noen som bare tar seg til rette og forlater båten og samtidig forventer "service" er en uting. De roter det til for oss loffere.

The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you.

Link to post
Share on other sites

Manisk eiendomsrett er noe hyttefolket har innført :puke:

Nei.

 

Men eiendomsretten står generelt sterkt i Norge, og har gjort det i mange hundre år. Den er regulert ved lov, og er innført av stortinget - ikke hytteeiere.

 

De fleste av oss som eier hus, leiligheter, hytter, brygger eller båter for den ønsker respekt for sitt privatliv og råderett over sine ting.

Mange er gjestfrie om man blir spurt på en høflig måte, men liker ikke folk som tar seg til rette.

 

Sorry, synes du stigmatiserer en hel gruppe mennesker uten grunn M/S Malene.

Link to post
Share on other sites

Nei.

 

Men eiendomsretten står generelt sterkt i Norge, og har gjort det i mange hundre år. Den er regulert ved lov, og er innført av stortinget - ikke hytteeiere.

 

Allemannsretten står også sterkt og hytteieren må i større grad avgi territorie . Tvistene oppstår oftest der det er hytteeiere til stede. Fastboende har et mer avslappet forhold mark og eiendom.

 

Før gjerdet man inn eiendommene for å beskytte husdyrene mot rovdyr. Nå gjerder man inn for å beskytte mot mennesker. Det var knapt et gjerde langs kysten for 50 år siden . Folk får skylde seg sjøl når de bor i tettpakkede byer og ikke tåler å se folk i fritiden.

 

( det var litt på siden i saken)

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...