Jump to content

Prosjekt: M/S Bastard


M/S Bastard

Recommended Posts

Gleder meg til å se bildene av dekket og skroget ditt. Når du bestemte deg for å bygge overbygget, brukte du da noe tegneprogram eller noe sånt på pc`en for å se på forskjellige muligheter? Gamla skal ha nytt doghouse og dekk til våren og lurer på hvordan du fant den formen som du selv ble fornøyd med?

Har du noen forslag til hvordan jeg skal gå fram slik at jeg kan finne en form jeg er fornøyd med. Kommer nok om ikke så alt for lenge (i sommer)til å begynne å gjøre klart platene til doghouset, men trenger gode ideer.

Det er bedre å angre på noe man har gjort, enn å angre på noe man ikke har gjort !!!

HOLDER PÅ MED LANGTIDSPROSJEKT, BARE SE HER.

Link to post
Share on other sites

Jeg har egentlig ikke tegnet noe i det hele tatt. Jeg visste hvordan jeg helst ville ha det.

Og da ble det sånn :smiley: jeg har alle planer i hodet, ingen ting på papir.

Bortsett fra den skissa(strektegning) jeg lagde i Paint som ligger i tråden her et sted

 

Skal du bare lage den bakerste delen av overbygget eller alt sammen?

 

Men husk en ting: At du setter båten med vannlinja i Water! Ikke kjølen i Water.

Link to post
Share on other sites

Vi har så godt som avgjort at de 3 vinduene foran skal ha samme størrelse, men vi er mye mer usikkere på hva vi skal gjøre med sidevinduene/veggene.

Her er bilde fra siden!

Bilde

 

Skroget ditt ser ut til å bli nydelig!

Det er bedre å angre på noe man har gjort, enn å angre på noe man ikke har gjort !!!

HOLDER PÅ MED LANGTIDSPROSJEKT, BARE SE HER.

Link to post
Share on other sites

Nå da Batdilla

profiltildilla;-).jpg

Der ja :wink:. Har du noen tanker om forslaget til Walter_S om å forlenge halvdekket litt? På dette stadiet i prosjektet der det dette som bekymrer meg mest. Evt. kunne det kanskje tenkes at man bygde på et eller annet på veggen i doghous'et for å myke det opp litt? Ser ikke helt for meg hva det skulle være, men et eller annet på veggen ville kanskje gi samme effekt - dvs myke det opp litt og gjøre den tomme veggflaten mindre ruvende. Kanskje ei fin trekasse til å oppbevare ting og tang i? Men det beste er kanskje å forlenge selve dekket.

 

Og så kom jeg på en ting til: Du vet vi diskuterte dette med avrundede vinduer kontra firkantede i kabinen. Hvis du er usikker, går det kanskje ann å prøve seg fram første sesong med avrundet listverk rundt vinduene i kabinen? Vinduene er jo så små likevel at et fint avrundet listverk kanskje gir effekten av avrundede vinduer? Da blir det enkelt å prøve ut "firkantede" vinduer i form av mer firkantet listverk senere.

Link to post
Share on other sites

Avrundet listverk var en smart idé :wink:

Der du ser forskjell på fargen i platene skal de ligge en list! For det er plateskjøten skjønner du.

Og så skal det jo være navnskilt der også :lol:

Og rekke kanskje :wink: Men dette er detaljer som kommer siden. Vil ha den på vannet i sommer da :wink:

 

Kom med tips folkens. Jeg går og surrer i min verden jeg :lol: i sprøytetåka med olje/terpentin/antiparasitt :lol:

 

Her er ovnen jeg kjøpte, og den virker :wink:

Bilde

Link to post
Share on other sites

Ser at det er foreslått å forlenge halvdekket litt for å myke opp den "ruvende" veggen. Men jeg er ikke så sikker på om det er nødvendig når du nå sier at du vil ha en list i plateskjøten, og i tillegg plasserer et navneskilt der et sted. Da tror jeg en forlengelse av dekket vil være mye jobb til liten nytte. Du nevnte også en rekke. Hva med å kombinere lista over plateskjøten med en pent utført 'håndrekke' (eller hva det nå heter) i tre.

Link to post
Share on other sites

Nå begynner skroget og bli blankt :cheers: det gjør jeg og forresten, ihvertfall i håret. :crazy:

Har nå rundet 30 liter og er halvveis i beholdningen. Håper det holder da. :rolleyes:

Jeg har oljet bare skroget.

Bilder kommer snart.

Dekket er natet, skal pusse og begynne med oljing i morra håper jeg.

 

For dere som har gjort dette før.: oljes også overbygg i finér på denne måten eller holder det med bare 5-6 strøk med Benar?

 

Blir nok en dusj med Zalo i kveld ja :cool:

Link to post
Share on other sites

...Jeg har oljet bare skroget. ...Dekket er natet, skal pusse og begynne med oljing i morra håper jeg.

Bilder utbes snarest. Luktprøver av oljet treverk bes tilsendt pr. post. :blush: Det ender med at du får meg til å anskaffe et slik prosjekt også. Skulle det skje, må du være forberedt på besøk av Dillerinnen :smiley:. Regner det som hevet over enhver tvil at det blir bråk hvis jeg anskaffer trebåt :blush:. For å være litt taktisk, benytter jeg enhver anledning til å skryte av alle trebåter jeg ser, slik at hun etter hvert blir mer vant til trebåtgnålet :wink:. Jeg håper sjokket dermed blir mindre hvis jeg en dag har funnet "det store kuppet" som ikke kan forbigås ukjøpt. Men bråk blir det uansett... Det utvises liten forståelse for en utøkelse av flåten. Hovedargumentet er at jeg kan da ikke ha enda en båt uten å selge noen av de vi har. Tsk! Kan jeg ha to båter, kan jeg vel ha tre båter? Blir da ikke reder hvis man stadig vekk selger unna. Time will show. Kontoen og de såre fingrene etter all pussinga i det siste er nok ikke helt med på en snarlig nyinvestering. Men kanskje neste år...
Link to post
Share on other sites

Bastard det som beskymrer meg litt er at akter veggene er så veldig lite beskjærte. Personlig synes jeg dette er blir noe hardt å se på! Har lånt et av bildene dine slik at jeg kan enklere vise hvor jeg mener.

 

Bilde

 

Dersom du kunne forme denne delen tror jeg at det ville være mindre hardt å se på!

 

mvh jibb

Link to post
Share on other sites

Hei Jibb!

 

Ja, bakveggen er ikke begynt på enda. Den skal skres evt. bues.

De skal beskjæres, har bare ikke kommet så langt.

Legger ved et bilde jeg tok av skrog med akterstevn nå. Skroget begynner og mettes ser jeg.

Er ute og oljer på intervaller á 10-15 minutter :blush:

Før olje.

Bilde

 

Etter. (jeg går rundt med sprøytekanne :smiley:)

Bilde

Link to post
Share on other sites

Bastard det som beskymrer meg litt er at akter veggene er så veldig lite beskjærte.

Jeg har tenkt på det samme, men siden jeg ikke hadde noen kontstruktive forslag og ikke har så bra oversikt over hvordan dette er på andre tilsvarende båter, valgte jeg å ikke kommentere det. Noen som vet om bilder av bra eksempler på avslutting av aktervegger som kan hektes på denne tråden til inspirasjon?
Link to post
Share on other sites

Jeg syns dette ser litt mer linjeformet ut, men det er mitt syn på det.

Det der var en veldig god idè Haabet. Det ble litt mykere overgang.Når det gjelder mast så skal vi lage en ny til Gamla og har fått tips om å kjøpe/skaffe noe teak og deretter bare sette igang med sag og høve. Da får du velge størrelse og fasong selv.Lykke til videre med prosjektet!

Det er bedre å angre på noe man har gjort, enn å angre på noe man ikke har gjort !!!

HOLDER PÅ MED LANGTIDSPROSJEKT, BARE SE HER.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...