Jump to content

Bavaria 39 Cruiser, mest for pengene i stortest i Seilas


Sydvesten

Recommended Posts

"Er det noen som har prøvd i litt vær med mye vind å dra til riggen på en "value for money" båt og deretter ta en kikk under dekk og se hva som skjer med skott, dørkarmer etc.?"

 

 

Ett familiemedlem har seilt sin egen Bavaria 44 over Atlanteren begge veier. Det var mildt sagt ikke knirkefritt og glippen mellom skrog og skott var på det meste 1 til 1,5 cm. I tillegg var det tydelig at taket gav etter der hvor genova-skjøteløperen hadde størst belastning.

 

Båten klarte seg helt fint og han er kjempefornøyd med valget av Bavaria. For de fleste her på forumet spiller det vel liten rolle om hvordan båten oppfører seg på jern-kryss midt i Atlanteren ?

Hva gjelder seilegenskaper er denne båten rask på slør og lens, men krysser ganske dårlig i forhold til andre båter på denne størrelsen. Dette skyldes trolig kort kjøl.

Link to post
Share on other sites

Enten så begynner Seilas å blir et særdeles overfladiskt seilerblad, eller så er det jeg som har forandret syn på hva som er godt og mindre godt lesestoff. Bortsett fra noen ganske smale regattarelaterte artikler helt bak i bladet har innholdet blitt mer og mer uinteressant for den som er interessert i seiling for seilingens skyld. Seilmagasinet har etter min mening funnet koden. Jeg aner ikke hvordan det ser ut rent opplagsmessig. Det kan godt være meg som har blitt sær.

 

Hvis den omtalte testen hadde vært i Vi Menn eller et helgenummer av DN, så ville dybden i stoffet vært relevant. Å kalle dette for en test blir alt for drøyt. På grensen til ren synsing, som til dels kan være villedende. En test trenger ikke nødvendigvis komme opp med konklusjoner men den bør i hvertfall ha en form for testmal som gjør det mulig for leser å sammenligne epler og epler. Dette skal selvsagt også produsentene orienteres om på forhånd.

 

En forklaring på artikkelens litt overfladiske karakter kan selvfølgelig være at disse båtene, med noen hederlige unntak, er så dørgende kjedelige at reporterne ikke klarte å engasjere seg. Reportasjebåten kom i hvertfall bort til Hollenderbåen og la seg der og tok bilder under rundingen. Så fikk de se litt action likevel. Neste artikel skal skal visstnok omhandle cruiser/racere i samme klasse. Venter i spenning.

Link to post
Share on other sites

Er det noen som har prøvd i litt vær med mye vind å dra til riggen på en "value for money" båt og deretter ta en kikk under dekk og se hva som skjer med skott, dørkarmer etc.?

 

Hei,

 

Jeg har en sånn derre billigbåt med racing rigg. (rod i vant) Legger merke til at døren til forpiggen ikke er spesielt samarbeidsvillig når det seiles ordentlig. Men den er helt fin når vi ligger i ro. Skjønner ikke helt hvorfor, men det har vært sånn hele tiden og jeg følger med på det uten å stresse. Riggen er satt veldig stramt og det skal være god kuling før vanten i le blir slakk på kryss. Det er ikke mulig å stramme riggen mer med handemakt. Det er delte meninger om det er vits i stålramme, men tror nok båten hadde flekset mindre da. Det er ingen krakelleringer rundt vant og avstivninger i forbindelse med rigg/kjøl så min følelse er at dette holder. Båten har 12 000 mil på loggen.

 

mvh

Viggo

Motorbåt er harry - A. Rosèn

Link to post
Share on other sites

Enig det Jeanneau

 

At "billigbåten" din som du skriver har har problemer med åpning av dører er kjedelig. Her bør de lære av Bavaria :wink: .

Ellers er det en flott båt du har kjøpt deg. :yesnod:

 

Alle båter har ett eller annet. Men det viktigster er hva, og hvor fort det blir reparert. 12000nm er en god lengde det

Redigert av baatsman (see edit history)

Vi sees!

Link to post
Share on other sites

Å kalle dette for en test blir alt for drøyt. På grensen til ren synsing, som til dels kan være villedende.

 

Jeg har forstått, etter å ha skumlest denne tråden, at Bavaria-båtene har fått meget god karakter når det gjelder byggekvalitet i denne "testen".

 

På bakgrunn av at det først og fremst er kvalitet på kjøl og kjølinnfesting som har vært særdeles sterkt framme i den offentlige debatten når det gjelder kvalitet på denne båtfabrikkens produkter i de siste årene, går jeg ut fra som en selvfølge at det i testen framkommer grundige analyser og dokumentasjon på at disse båtene nå har fått en kjølkonstruksjon som er holdbar.

 

Er det noen som kan bekrefte dette?

Link to post
Share on other sites

seilbåter må være kjedelige greier..... for å sitere Elvis: Too Much Talk And Too Little Action...."

at dere gidder - og det var mitt konstruktive bidrag til denne tråden - som - om ikke annet - bare bekrefter "testernes" uduglighet, inkompetanse og synsing og i tillegg viser hvilke importører som betaler de beste middagene m/tilbehør, reiser og annen garnityr.... som i bil- og andre hvermansendilerumfølelsestyrtekjøpelystnabofaktorprodukter.......

Link to post
Share on other sites

Jaja. Jeg meldte meg inn i dette forumet for å få tilgang på diskusjoner og informasjoner. Heldigvis ETTER at Ingeborg ble anskaffet - for da var jeg vel blitt vettskremt, selv om saklighetsnivået på diskusjonene ikke akkurat imponerer. Ingeborg er nettopp en 39 c, vi har seilt henne mye i sommer, og de småfeilene vi har identifisert er til å leve med - omtrent som forventet ut fra det vi selv har kunnet observere ved besøk ombord i andre båter og turer til messer rundt omkring FØR kjøpet.

 

Heldigvis er det rimelig lett å lese hvilken vei det bærer i en del av de trådene som går her, og da er det greit bare å bruke "av-knappen"; livet er for kort til å bruke tid på irriterende usakligheter.

 

Lykke til med den videre diskusjonen!

 

Velkommen til forumet.

Forstår at du allerede har lest en del av Bavariastoffet her. Du har sikkert sett at de som skriker og roper mest om negative erfaringer med Bavaria og som abolutt ikke er fornøyd med dette produktet, ironisk nok er de som aldri har eid en Bavaria. De fleste eierene er derimot svært fornøyd. Forstå det den som kan :confused:

Link to post
Share on other sites

Seilas er nok alt for mye i lomma til importørene, til at de tør lage en reell test.

I lomma og lomma , de skal jo være objektive men denne testen var vel gjerne lagt opp slik at de som seilte = eierne/importørene/seilmakerne deres osv.

 

Det de burde gjort etter min mening var å seile båtene slik de gjorde men etter det skulle journalistene seilt båtene alene og satt de opp mot hverandre med bytte av mannskap underveis og i tillegg så skulle de gått grundigere gjennom båtene for å virkelig kunne gi de pluss/minus poeng , savner litt data/kommentarer som.

 

Bavariaen stoppet mindre opp i motsjø kontra HR

Motoren støyer 89db hos HR og 109db hos bav

Køya er 201bred på den og 189 på den osv

 

Testen her er etter min mening for generell , blir litt sånn kopi fra brosjyre og munn til munn metoden gutta imellom.

 

Hvilke andre blad var det som gjorde samme testen ?

Link to post
Share on other sites

Når jeg nevnte dette tenkte jeg ikke først og fremst på oppsettet av riggen med spenn i vant, men trimming(flating) av seil innen man bør reve. Dette medfører bla store krefter langskips.

 

Jeg kan dog være enig i at hvordan nevnte båter reagerer ved blodtrimming av seil på kryss ikke er særlig interessant på disse selv om man skulle "våge" seg ut i Skagerakk. Kryssvinkel og fart er jo ikke øverst på prioriteringslisten av egenskaper. Da nærmer vi oss båtene som kommer i neste nummer av Seilas.

 

Ellers har jeg sagt det før: Kos deg i den båten du har. Og lytt mer til Odd Børretzens tekster.

Blanco - I stille vær er alle gode sjømenn (Margaret Riis)

Link to post
Share on other sites

Neste artikel skal skal visstnok omhandle cruiser/racere i samme klasse. Venter i spenning.

 

Neste nummer som kommer i begynnelsen av januar:

 

Test av raske 40-fotere.

Vi tar for oss de raskeste båtene i vår store test av 40-fotere.

 

Regner med at den artikkelen vil gå langt mere i dybden!

 

:sailing:

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Velkommen til forumet.

Forstår at du allerede har lest en del av Bavariastoffet her. Du har sikkert sett at de som skriker og roper mest om negative erfaringer med Bavaria og som abolutt ikke er fornøyd med dette produktet, ironisk nok er de som aldri har eid en Bavaria. :confused:

 

Det hederlige unntaket her er nick'et "hei" som både er kjempenegativ til bavaria og har eid en selv.

 

Forøvrig er jeg enig.

Motorbåt er harry - A. Rosèn

Link to post
Share on other sites

ja helt sikkert, men min påstand er at båten på vedlagte bilde ikke ville sett sånn ut dersom den hadde stålramme. Hva er ulempene med stålramme ?

 

Hvis det er er en bavaria match på bildet, kan jeg opplyse at den har stålramme for å ta opp belastningene fra rigg (så vidt jeg husker).

 

Ulempene med stålramme er at siden glassfiberen flekser mer enn stål, kan vi risikere at ved overbelastningen skiller stål og glassfiber lag. Da blir det komplisert å reparere.

Motorbåt er harry - A. Rosèn

Link to post
Share on other sites

Hvis det er er en bavaria match på bildet, kan jeg opplyse at den har stålramme for å ta opp belastningene fra rigg (så vidt jeg husker).

 

Ulempene med stålramme er at siden glassfiberen flekser mer enn stål, kan vi risikere at ved overbelastningen skiller stål og glassfiber lag. Da blir det komplisert å reparere.

 

Bavaria båtene har ikke stålramme.

 

Hva er verst : 1) Innplastningen av stålrammen sprekker eller 2) båten tar inn vann (og synker) ?

Link to post
Share on other sites

På bakgrunn av at det først og fremst er kvalitet på kjøl og kjølinnfesting som har vært særdeles sterkt framme i den offentlige debatten når det gjelder kvalitet på denne båtfabrikkens produkter i de siste årene, går jeg ut fra som en selvfølge at det i testen framkommer grundige analyser og dokumentasjon på at disse båtene nå har fått en kjølkonstruksjon som er holdbar.

 

Det som har vært i den offentlige debatten er vel Match 42 problemene. De er vel så vidt jeg kan se lagt døde i og med at modellen er tatt ut av produksjon og alle båtene (?) er modifisert.

Å hevde at de 5-10 personene som stadig krangler om Bavarias egenskaper her på båtplassen er en offentlig debatt er vel kanskje å trekke det litt langt.....

 

Jeg mener også å huske at Sydvesten hadde en sak gående med Lunde båt for å få klarhet i hva som ble konklusjonen på den Bavariaen som mistet kjølen etter grunnstøtning i Sverige - har du fått svar Sydvesten?

I akkurat dette tilfellet ville ikke stålramme som har vært diskutert i denne tråden hjulpet noe da det tydligvis var boltene som bare smalt tvers av og skroget forøvrig var uskadet. Det er det som er det merklige her, man skulle tro at disse boltene skulle ta betydelig mer kraft før de kunne ryke tvers av, og at denne kraften skulle blitt ført inn i skroget som jeg ville ha tippet var det svake linken.

 

Etter min mening er det forøvrig ikke bare å slenge på en stålramme å tro at alt er mye bedre. Det må fortsatt henge sammen beregnings- og styrkemessig. Det er de samme kreftene som skal taes opp av skroget, men det er selvfølgelig litt enklere å finne areal nok til å ta opp kreftene med å benytte en stålramme og derav også enklere å legge på ekstra marginer.

 

Som Janneau og "Bavaria 44 vennen" sier er det ikke noen grunn til panikk fordi båter flekser. All båter flekser (mer eller mindre), men det er ikke noe problem dersom det ikke fører til permanente skader eller utmattning. Trekk bare paralellen til fly; flyvingene er ikke akkurat stive. Utfordringen er ofte å få tatt opp kreftene uten at det blir en for brå overgang mellom "mykt" og "stivt" da dette raskt vil føre til sprekker og utmattning.

Link to post
Share on other sites

i siste numret av Båtliv finns en intervju med den svenske Bavariaförhandlarn

 

han säger att det er 3 Bavarier som mistet kjölen

 

 

1 Match båten i Middelhavet

2 En norsk båt i Bohuslän

3 En svensk i Karlskrona

 

båda dom två sista har kjölbolterna skjyvets rett av......

S/Y Gunga Din

Link to post
Share on other sites

Etter min mening er det forøvrig ikke bare å slenge på en stålramme å tro at alt er mye bedre. Det må fortsatt henge sammen beregnings- og styrkemessig. Det er de samme kreftene som skal taes opp av skroget, men det er selvfølgelig litt enklere å finne areal nok til å ta opp kreftene med å benytte en stålramme og derav også enklere å legge på ekstra marginer.

 

Nedenfor hvorledes det kan se ut etter grunnstøtning med 8,5 tonns seilbåt i 6,5 knops fart mot stein. Båten hadde stålramme og det var ingen synlige skader i overgangen mellom kjøl og skrog. Båten var tett og like hel. Noen av mine venner har også opplevd grunnstøtninger i relativt høy fart med tilsvarende båter uten stålramme. Resultatet har vært veldig annerledes.

 

 

sprekk_i_doerk_2.jpg

Link to post
Share on other sites

Nedenfor hvorledes det kan se ut etter grunnstøtning med 8,5 tonns seilbåt i 6,5 knops fart mot stein. Båten hadde stålramme og det var ingen synlige skader i overgangen mellom kjøl og skrog. Båten var tett og like hel. Noen av mine venner har også opplevd grunnstøtninger i relativt høy fart med tilsvarende båter uten

 

 

....som bringer oss tilbake til en tidligere diskusjon her påbåtplassen: Hva skal en båt dimensjoneres for m.h.p. toleranse for grunnstøtning, og hvor viktig er dette kritieriet for deg ved valg av båt (kanskje katamaran er svaret?).

Redigert av gimi (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Det som har vært i den offentlige debatten er vel Match 42 problemene. De er vel så vidt jeg kan se lagt døde i og med at modellen er tatt ut av produksjon og alle båtene (?) er modifisert.

Og siden de fleste match 35 også er modifisert (byttet kjøl på) og ikke produseres lenger så sier vi at det også er historie og glemmer det.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...