Jump to content

Bavaria 39 Cruiser, mest for pengene i stortest i Seilas


Sydvesten

Recommended Posts

Og siden de fleste match 35 også er modifisert (byttet kjøl på) og ikke produseres lenger så sier vi at det også er historie og glemmer det.

 

Match 35ene byttet kjøl fordi bavaria fant frem en kjøl som hadde betydlig bedre seilegenskaper fra årsmodell nr 2 og ga alle eiere av første års modell et godt tilbud på å bytte. Siden seilegenskapene naturligvis er relativt viktig for de som valgte Match serien (kontra å velge en Cruiser), valgte de fleste å benytte seg av dette tilbudet.

Det hadde ingenting med styrke å gjør. Den nye kjølen var vel minst like tung/stor og de gjorde ingen modifikasjoner på skroget/innfestningen.

 

Dette er hva jeg på husken har forstått av det jeg har lest i pressen, og om det er sant er det vel et bevis på god kundebehandling og om jeg har misforstått så er det vel noen her på forumet som har den riktige historien.

Link to post
Share on other sites

Bavaria båtene har ikke stålramme.

 

Hva med å sjekke om du bløffer før du uttaler deg så skråsikkert?

 

 

http://www.northsails.dk/NO/news414.asp

 

http://www.baadmagasinet.dk/online/content...;ContentID=4890

 

I begge disse linkene refereres det til en stålramme som visstnok finnes.

 

mvh

Viggo

Motorbåt er harry - A. Rosèn

Link to post
Share on other sites

Sikkerhet er i mine øyne veldig viktig og dreier seg ikke utelukkende om grunnstøtninger.

 

Eksemplet med båtene i Adriaterhavet er ett godt eksempel på at båter ved dårlig konstruksjon kan være direkte farlige.

 

 

Jepp -det er et godt eksempel på at dårlig konstruksjon er farlig. Bavaria 42 Match tålte ikke å brukes til det den var designet for - det er farlig. Så kan man diskutere videre om båtene skal designes for å tåle grunnståtning i x-antall knop, brann i en lugar, brudd i 10% av kordelene i vaieren, 2 meter grønn sjø på dekk, etc.etc.

Link to post
Share on other sites

Ganske frekt å kalle andre for bløffmaker (kanskje jeg bare tok feil?) ! Det er kanskje stilen man ønsker på dette forumet ? Bra jobba Viggo.

 

Det er sikkert mange Bavaria eiere er på forumet som kan løfte opp dørkplatene å sjekke om det er en stålramme der ?

 

Dette er bilde som er tatt på en Bavaria som jeg har seilt på. Siden du er så skråsikker Viggo kan du kanskje legge inn noen bilder av Bavariaer som har stålramme.

 

keel_bolts.jpg

Link to post
Share on other sites

Match 35ene byttet kjøl fordi bavaria fant frem en kjøl som hadde betydlig bedre seilegenskaper fra årsmodell nr 2 og ga alle eiere av første års modell et godt tilbud på å bytte. Siden seilegenskapene naturligvis er relativt viktig for de som valgte Match serien (kontra å velge en Cruiser), valgte de fleste å benytte seg av dette tilbudet.

Det hadde ingenting med styrke å gjør. Den nye kjølen var vel minst like tung/stor og de gjorde ingen modifikasjoner på skroget/innfestningen.

 

Dette er hva jeg på husken har forstått av det jeg har lest i pressen, og om det er sant er det vel et bevis på god kundebehandling og om jeg har misforstått så er det vel noen her på forumet som har den riktige historien.

Det stemmer det du sier , jeg var i markedet for å kjøpe match35 for etpar år siden og fikk opplyst om dette fra lundebåt dengang , kjølen de brukte først var ikke dyp nok og dermed gikk det ut over seilegenskapene , tror de byttet dette gratis på de båtene som ikke hadde dette om jeg ikke husker feil.

Skylder å nevne at jeg ikke sa i min post at det var noe feil med styrke osv , ville bare nevne at det har vært kjølmodifikasjoner på flere enn match 42.

Link to post
Share on other sites

Dette er de definitivt designet for å tåle, derav Veritas klasse A godkjenningen.

 

Nå har jeg aldri lest koden til Klasse A sertifisering så jeg vet ikke hva som står der, men det ville overraske meg om det er et krav å designe for 2 meter grønn sjø på dekk - jeg tviler til og med på at Reginaen klarer det.

Link to post
Share on other sites

Ganske frekt å kalle andre for bløffmaker (kanskje jeg bare tok feil?) ! Det er kanskje stilen man ønsker på dette forumet ? Bra jobba Viggo.

Slapp av, ikke surne nå. Du tok feil, og siden det var på en slik skråsikker måte regnet jeg med at du tålte en såpass klar tilbakemelding.

 

Dette er bilde som er tatt på en Bavaria som jeg har seilt på. Siden du er så skråsikker Viggo kan du kanskje legge inn noen bilder av Bavariaer som har stålramme.

 

Nå er det ikke typisk meg å forsvare bavariaene. :smiley: Vil tro at stålrammen enten er innlaminert, eller at den kun er der for å stive av riggkreftene. Da finner du den ikke rundt kjølboltene. Seilbåter med stålramme for avstiving av hele skroget er vanligvis i en egen prisklasse (jeg vet kun om grand soleil, salona, x-yachts. (flere ?)) Dermed har disse en annen kjøpergruppe og er ikke relevant i en diskusjon om billigbåter.

Motorbåt er harry - A. Rosèn

Link to post
Share on other sites

Seilbåter med stålramme for avstiving av hele skroget er vanligvis i en egen prisklasse (jeg vet kun om grand soleil, salona, x-yachts. (flere ?)) Dermed har disse en annen kjøpergruppe og er ikke relevant i en diskusjon om billigbåter.

 

Eeeeeh. I all ærbødighet. Og i fare for igjen og å bli beskyldt for usakligheter.

Comfortina 32.

Link to post
Share on other sites

Slapp av, ikke surne nå. Du tok feil, og siden det var på en slik skråsikker måte regnet jeg med at du tålte en såpass klar tilbakemelding.

 

 

 

Nå er det ikke typisk meg å forsvare bavariaene. :smiley: Vil tro at stålrammen enten er innlaminert, eller at den kun er der for å stive av riggkreftene. Da finner du den ikke rundt kjølboltene. Seilbåter med stålramme for avstiving av hele skroget er vanligvis i en egen prisklasse (jeg vet kun om grand soleil, salona, x-yachts. (flere ?)) Dermed har disse en annen kjøpergruppe og er ikke relevant i en diskusjon om billigbåter.

 

Jeg er fortsatt ganske sikker på at denne båtprodusenten ikke benytter stålramme i sine modeller, men jeg kaller deg ikke for bløffmaker av den grunn. Kanskje en Bavaria eier på forumet kan avgjøre hvem av oss som er bløffmakere (eller som jeg ville sagt det, tok feil i dette tilfellet) ?

 

Stålrammen er ikke til for kun å stive av riggkreftene. Denabsorberer kreftene fra kjøl, mast og rigg, skaper en meget sterk skrogkontruksjon. I båter med stålramme er kjølboltene festet i rammen og masten står på rammen. Videre er mastens wire eller rod også forbundet med rammen. Danske Luffe Yachts er en annen båtprodusent som også benytter stålrammer i noen av sine modeller.

Link to post
Share on other sites

det er 3 Bavarier som mistet kjölen

 

1 Match båten i Middelhavet

2 En norsk båt i Bohuslän

3 En svensk i Karlskrona

 

båda dom två sista har kjölbolterna skjyvets rett av......

 

I tillegg er det jo en de mystiske ulykker som man ikke har (ønsket å) finne årsaken til.

 

Bl.a. en splitterny Bavaria som på uforklarlig vis kullseilte utenfor Lista i 2004.

 

Vi får vel aldri vite mer detaljer om den norske båten i Bohuslän.

 

Er det noen som vet noe mer om den svenske i Karslkrona?

Link to post
Share on other sites

De boltene så da veldig tynne ut, p.aas! Vet du dimensjonen på boltene og vekten på kjølen? Hvilken modell var dette?

 

Det er nok en 42 match. Har en kompis med en sånn. Kjølvekten er 2,5 tonn og den stikker 2,25 eller 2,5 meter. Tror bildet er fra før modifisering. (rett meg hvis jeg tar feil) Båtene som seiler nå er bedre.

Motorbåt er harry - A. Rosèn

Link to post
Share on other sites

Tja, de sier så. Den er sikkert ment å ta riggkreftene. Hvordan er røstjernene forankret?

Sikker på at det gjelder alle modellene?

 

42'en som mistet kjølen i Adriaterhavet ser ikke ut til å ha hatt noen stålramme såvidt jeg kan se (men jeg har forsåvidt dårlig syn uten hjelpemidler :wink: ):

81666.jpg

Link to post
Share on other sites

I tillegg er det jo en de mystiske ulykker som man ikke har (ønsket å) finne årsaken til.

 

Bl.a. en splitterny Bavaria som på uforklarlig vis kullseilte utenfor Lista i 2004.

 

Den ulykken husker jeg, men det var ikke en splitter ny seilbåt slik jeg husker det. Det var snakk om en sliten charterbåt som var på vei til Njaa i Stavanger. Været var utvilsomt relativt ekstremt, og mannen var alene ombord.

 

Vi må ikke tro at kategori A betyr at båten flyter uansett hva som skjer, og uansett hva slags forhold vi utsetter den for. Containere har jeg aldri sett i skagerak, men tømmerstokker har jeg sett endel av der ute. Vi må nok bare innse at båter kan synke, Volkswagen Golf kommer til å ta flere liv, og at vi er de egentlige faktorene som kan redusere risikoene. I 8 meter sjø i skagerak/nordsjøen bør man holde seg hjemme.

Link to post
Share on other sites

Jeg mener bestemt at Bavaria ikke har stålramme i bunnen.

 

Men derimot i framkant som avstiving for mast og røstjern.

Se link:

Byggebilde fra Bavaria

Redigert av Amalie 36 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...