Jump to content

Båter til salgs og hva vi mener om dem


Astor

Recommended Posts

Iflg. NRK sin "forståelse" skulle vi jo blitt saktsøkt alle som en her inne, opptil flere ganger. Se bare på tråder som Bavaria-hetsene, Volvo D6-negative omtaler og Skorgenes-sakene, denne tråden og mange andre lignende tråder.

 

Attpåtil vil NRK at vi skal dele hans "oppfatning" også, ikke bare hans "forståelse":

 

"Jeg mener rett og slett at det er flere tråder her på forumet der min oppfatning av god folkeskikk er overtredet. Verre var det ikke."

 

Selvfølgelig kan du si din mening om alt du vil, men må du absolutt gjøre ditt ytterste for å tre de ned over hodet på oss, og prøve å overbevise oss om at din oppfatning og din forståelse en den eneste riktige, fornuftige og "folkelige"?

 

Vi er vel alle enige om å utvise normal god folkeskikk, og det virker på meg som de aller aller fleste her nettopp gjør det også.

 

God jul til deg også......

Redigert av nimbuster (see edit history)
Link to post
Share on other sites

denne tråden her gjør meg mildt sagt forbannet. at en gjeng synsere skal sitte og dele ut dommer i øst og vest basert på det som står i en annonse er bare til plage. både for selger og kjøper. det er sånn en negativitetskultur på alt som ikkje er gjort etter egne preferanser på dette forumet det er en gru. eg skjønna det det er mange som ikkje slipper til å få synse i heimen så de tar det ut her på yskyldige som prøver selge noe. snakk om å blande seg i andres affærer. :puke:

 

Mens dette er et eksempel til etterfølgelse? Forelsår for trådens skyld at du lar være å lese og poste i den hvis dette er nettikette for deg.

Link to post
Share on other sites

Det får være opp til Ingar å sette reglene for dette og så lenge han ikke er på banen er det vel bare å kjøre på i god BP tradisjon med fakta, subjektiv oppfatning, konklusjoner på tynt grunnlag ispedd en del harselering.

Har ikke hatt anledning til å studere alt som er skrevet her, men så lenge det skjer på en nøktern og saklig måte synes jeg det er helt ok å diskutere båter som er lagt ut for salg. Mange av våre medlemmer vil kunne ha nytte av å rådføre seg med andre før man handler.

Med saklig mener jeg f.eks. at man ikke tyr til personangrep, "selger må være idiot" etc.

Er det negativ omtale bør annonsøren gjøres oppmerksom slik at han får mulighet til å kommentere. F.eks. ved hjelp av tips funksjonen. (under Alternativer)

Link to post
Share on other sites

Mens dette er et eksempel til etterfølgelse? Forelsår for trådens skyld at du lar være å lese og poste i den hvis dette er nettikette for deg.

 

 

ja det er et eksempel til etterfølgelse. generelle diskusjoner om alt og intet plager ingen. men å hente fram enkeltpersoner og evt henge de ut på syltynt grunnlag er ikkje ok

Redigert av Korsnes (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Sjefen har talt, og da blir det slik! Altså man kan diskutere annonser, og henvise til dem, bare man har folkeskikk og ikke kaller selgere eller kjøpere for idioter. Godt at denne diskusjonen er/bør være ferdig nå.

 

Jeg er fremdeles av den oppfatningen at man skal få diskuterer båter til salgs her på BP!!

Bygdetulling med båtførerbevis!

Link to post
Share on other sites

ja. men desverre så blir det alltid slik her at tråden kunne likegjerne hett "la oss finne en tilfeldig annonse på en båt eg slett ikkje er interessert i og dømme den nord og ned basert på manglende informasjon i annonsen egen inkompetanse og manglende evne til å forstå at ting kan gjerast på meir enn en måte" god jul

Link to post
Share on other sites

Mange av våre medlemmer vil kunne ha nytte av å rådføre seg med andre før man handler.

Med saklig mener jeg f.eks. at man ikke tyr til personangrep, "selger må være idiot" etc.

Er det negativ omtale bør annonsøren gjøres oppmerksom slik at han får mulighet til å kommentere. F.eks. ved hjelp av tips funksjonen. (under Alternativer)

Helt enig, Ingar. Et forum som dette gir jo nettopp båtfolk mulighet til å avsløre juks, folk som prøver å fremstille ting i et bedre lys, skjule svakheterosv. Det må da være meget verdifullt spør du meg!

 

Her er et eksempel jeg tilfeldigvis fant via ett innlegg på Båmagasinet sine sider akkurat. Det dreier seg om en som prøver å selge en Sun 33 som 05 mod. fordi det står nye motorer i den, men det er egentlig en 99 mod. Dette må være på kanten til juks (selv om det nedover i annonsen står at det er en 99 mod.) Skulle andre annonser slik ville det være mange "nye" båter til salgs gitt!

Link to post
Share on other sites

Det er med båtanonser som med eiendomsanonser, superlativene står i kø. "Sjarmerende med sjel", jeg leser det som "Slitt og må pusses vesentlig". Slik er det mye av. Når det gjelder Sun33 som du refererer til Swande, så er det faktisk et skrog som er bygd i 1990 (står i anonse).

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

Her er et eksempel jeg tilfeldigvis fant via ett innlegg på Båmagasinet sine sider akkurat. Det dreier seg om en som prøver å selge en Sun 33 som 05 mod. fordi det står nye motorer i den, men det er egentlig en 99 mod. Dette må være på kanten til juks (selv om det nedover i annonsen står at det er en 99 mod.) Skulle andre annonser slik ville det være mange "nye" båter til salgs gitt!

 

Hei, Swande!

Artig at du reklamerer for denne kjempefine og utmerkede båten, som altså nå er til salgs.

Det er synd at du ikke har lest innholdet i annonsen - før du påstår at noen farer med juks og fanteri!

Men du om det....

 

Som det TYDELIG går frem av annonsen, som du tydeligvis ikke engang har lest,

så er skroget bygget i Sverige i 1990.

Spesielt DETTE er nevnt hele 2 ganger i annonsen - slik at det ikke skal herske tvil.

 

På <Finn.no> er det faktisk IKKE MULIG å korrigere dette info-feltet uten å måtte lage hele annonsen på nytt igjen.

 

For interesserte (de som leser annonsen) så blir det TYDELIG og GRUNDIG opplyst om nårtid skroget er bygget - i Sverige.

 

Her er en kjempefin SUN 33 med 2*300 hk MerCruiser og med Bravo2X-drev - 2005-modell

Øvrig informasjon står i annonsen.

Mer info og mange bilder står i annonsen.

Link to post
Share on other sites

De aller fleste som leser annonsen oppfatter det som om båten er en 2005 modell. Jeg leste det aller meste før det gikk opp for meg at det var en gammel båt, med "nye motorer". Men, selv motorene er jo ikke nye lenger, eller?

 

Du opplyser om alt i annonsen, men for å få noen til å reflektere på båten, har du altså satt 2005 modell, og ikke 1990 model i headingen. Greit nok det, for det gir deg flere potensielle lesere, men tror de fleste likevel blir skuffet når de leser nedover. Det har med innv. løsninger, materiale, tanker...osv.osv. som slettes ikke er fra 2005.

 

Sikkert en helt grei båt, for den som er på utkikk etter en slik.

Link to post
Share on other sites

De aller fleste som leser annonsen oppfatter det som om båten er en 2005 modell.

 

Ingen tvil om det! Finn har jo et standard oppsett hvor informasjonen skal fylles inn i rekkefølge; Type, merke og årsmodell og i nevnte rekkefølge. Nå det da fylles inn 2005 for rubrikken for "årsmodell" så kan da båten rimeligvis ikke være laget/produsert i 1990! Hvis man søker (avansert søk på Finn) etter båter laget i 2000 eller nyere så vil denne båten komme opp, eller?

Deretter kommer lengde, bredde, dybde og så motormerke, men uten at det som standard kan fylles inn årstall på motor. Nei, motorene er ikke nye, men de var det i 2005, ikke i 2007 og blir det heller ikke i 2008.

Grelleste eksempelet på desinformasjon jeg har sett i det siste (uten sammenligning forøvrig!) var en annonse hvor det også var påpekt "ny motor", men av annonsen fremkom det at båten som var produsert i 1985 hadde fått den "nye motoren" i 1995. Merkelig tolkning av ordet/begrepet "ny"!

 

:sailing:

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Du opplyser om alt i annonsen, men for å få noen til å reflektere på båten, har du altså satt 2005 modell.................

Greit nok det, for det gir deg flere potensielle lesere .......................

Sikkert en helt grei båt, for den som er på utkikk etter en slik.

 

Ja, du har forstått poenget. Det er om å gjøre å få båtinteresserte til å få øye på denne kjempefine båten.

Faktisk virker dette. Har allerede fått bud: Budet var på mitt prisforlangende minus 150000.

Og det er jo interessant, men båten blir ikke solgt for dette nå...

 

Hva synes du forøvrig om det du ser på bildene og det du leser Her f.eks. om motorene/agregatene?

Redigert av jma001 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

I båtannonse-sammenheng er en "ny" motor alltid en motor som er VESENTLIG nyere enn båten :yesnod:

 

Jeg syns enda jeg har "ny" motor fordi båten er over dobbelt så gammel som motoren. Særlig fordi motoren har ligget i småbiter i et par år og når den kommer sammen igjen med ny veiv osv. så blir det jo en "ny" motor :lol:

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

I båtannonse-sammenheng er en "ny" motor alltid en motor som er nyere enn båten :yesnod:

 

Jeg syns enda jeg har "ny" motor fordi båten er over dobbelt så gammel som motoren. Særlig fordi motoren har ligget i småbiter i et par år og når den kommer sammen igjen med ny veiv osv. så blir det jo en "ny" motor :lol:

Ja, akkurat.

Og dersom man sågar forklarer hva man mener med "ny" - så er det vel ikke til å misforstå.

Jeg har hatt kontakt med MAANGE interesserte potensielle båtkjøpere - og har til dags dato ikke støtt på en eneste som har blitt irritert på at jeg har benyttet ordet "ny" når jeg jo samtidig nevner at dette betyr 2005/2006

Alle har likt det de har sett og har vist STOR interesse.

Fin båt DETTE , det er det mange som synes.

:wink:

Redigert av jma001 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

"Bravo2X-drev - gått ca 130 timer. Vedlikehold fulgt. Begge belgene, transomlager og knute skiftet i mai 2006."

 

Vært plaget med lekkasje på belg da ?

 

Kunne ha tenkte meg de motorene da :wink: Kjekt å ha en i reserve. Tro hva båten er verdt uten motorer da :crazy:

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

"Bravo2X-drev - gått ca 130 timer. Vedlikehold fulgt. Begge belgene, transomlager og knute skiftet i mai 2006."

Vært plaget med lekkasje på belg da ?

 

 

Ja, det stemmer det.

P.g.a. feil ved montering i 2005, som MerCruiser-verkstedet påtok seg ansvaret for, ble de helt nye belgene, transomlagerene og drev-knutene skiftet før 2006-sesongen.

Alt HELT NYTT - altså. :wink:

Redigert av jma001 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Tydeligvis en utbredt feil.

Mitt drev var nymontert av mercruser verksted i mars og da jeg plukka drevet av i juli samme år var det litt vann og noe rust på knuten.

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...