Jump to content

Båter til salgs og hva vi mener om dem


Astor

Recommended Posts

Mitt drev var nymontert av mercruser verksted i mars og da jeg plukka drevet av i juli samme år var det litt vann og noe rust på knuten.

 

Ja, det samme her, men siden det var NYTT og belgen hadde en flenge og var lekk,

forlangte jeg at alt måtte skiftes ut. Og slik ble det.

Alt nytt altså.

Link to post
Share on other sites

min belg hadde ingen synlige skader. det var jo det pussige.

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

jeg syns det er komplisert nok med en motor og en styreposisjon. kan bare tenke meg med to motorer og to styreposisjoner, da er det ikke rom for slinger i valsen mht. til kabel og wire dragninger, koblinger, synkronisering osv. :sweat:

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

jeg syns det er komplisert nok med en motor og en styreposisjon. kan bare tenke meg med to motorer og to styreposisjoner.............:sweat:

 

 

En av mange fordeler med 2 motorer er manøvreringsmulighetene. Helt eventyrlige. Man kan snu på femøringen.

En annen fordel med "overdimensjonert" motorisering er forbrukert:

 

Det står helt riktig i annonsen:

"

Forbruk/motor:

25 l/time ved 2700 o/m

"

 

For disse 2 motorene betyr dette et forbruk på 50 l/time (ved 28 knop) ved opptimale værforhold.

 

At man kommer langt av sted med en marsjfart på 27-28 knop, er klart.

Forbruk pr distanse på denne motoriseringen er meget lavt - når man går med økonomifart på 27 knop.

 

Men jeg forstår hva du mener. Investeringskostnadene er jo ikke helt ubetydelige når man snakker om MOTOR * 2 - slik det er snakk om i DENNE SUN 33- båten.

Link to post
Share on other sites

Hei, Swande!

Artig at du reklamerer for denne kjempefine og utmerkede båten, som altså nå er til salgs.

Det er synd at du ikke har lest innholdet i annonsen - før du påstår at noen farer med juks og fanteri!

Men du om det....

 

Som det TYDELIG går frem av annonsen, som du tydeligvis ikke engang har lest,

så er skroget bygget i Sverige i 1990.

Da tror jeg du må lese innlegget mitt en gang til, for du overser hele poenget. Selvsagt har jeg lest annonsen og registert at du nede i annonsen skriver 90-modell, men hvorfor må du da skriver -05 modell i overskriften om det ikke er for å villede kjøper?? Dette var mitt poeng. Å villede er i mine øyne å fare med juks og fanteri. En båts årsmodell er det året den ble sjøsatt - ikke årsmodell på motor! Det tror jeg du vet meget godt.

 

Så ser jeg også at du har lagt inn svar på Båtmagasinet sine sider også der du referer til meg. Til din informasjon har jeg IKKE noe med innleggene på disse sidene å gjøre overhode. Sånn sett tar du meg til inntekt for ting jeg ikke har skrevet. Det er nok ganske mange flere en meg som reagerer på slik annonsering. Du befester ikke akkurat et seriøst inntrykk ved slike innlegg...

Link to post
Share on other sites

Må nok si meg enig med Swande. Det er en søkemotor på Finn, denne har blandt annet "årsmodell" som en av søkemulighetene. Hvis jeg søker på f. eks. 2003-2005 mod. er det lite interessant å få med en 1990 modell i søket mitt. Derfor blir det helt feil å skrive 2005 mod i dette feltet. Det er mange båter til salgs som har skiftet motor. Selgerne opplyser i anonseteksten om at motorene er byttet og årsmodellen til denne/disse. Jeg hadde selv en Marex 2300 1977mod med 1993mod Mercruiser diesel. Hadde jeg skrevet 1993mod båt når jeg anonserte den hadde det blitt feil for de som søkte etter en 1993mod BÅT !

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

jma001 - Det er vanligvis (fabrikk)garanti på en båt og en motor, hvor lang er garantitiden på denne båten og de motorene som er ombord? Forbrukerkjøpsloven er vel slik at for en vare som er ment å vare vesentlig lenger enn to år så er det reklamasjonsrett intil båt og motor er fem år gamle, hvor lang reklamasjonsrett har man så på denne båt og de motorene som er omvbord?

 

Til hvem skal man henvende seg på denne båten og de motorene som er ombord hvis en ny eier har behov for det i forhold til garanti og reklamasjon?

 

Jeg forventer i allefall at når jeg kjøper noe som er nytt så gjelder det både fabrikkgaranti og reklamasjonsrett i forhold til de lover og regler som er vedtatt av myndighetene!

 

:sailing:

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

En av mange fordeler med 2 motorer er manøvreringsmulighetene. Helt eventyrlige. Man kan snu på femøringen.

En annen fordel med "overdimensjonert" motorisering er forbrukert:

Det står helt riktig i annonsen:

Forbruk/motor:

25 l/time ved 2700 o/m

Det første er jeg enig i. Det er storts sett bare fordeler med to motorer.

Når det gjelder overmotorisering og forbruk er jeg derimot uenig. Har selv en Pricess 35 med 2x200. Dette kan vel knapt kalles overmotorisering, men allikevel har jeg et forbruk helt nede i 5l/t i kosefart

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

Det første er jeg enig i. Det er storts sett bare fordeler med to motorer.

Det er vel å ta noe i! Jeg har selv stelt med tomotorinnstalasjon fra Sjøforsvaret, og vedlikehold m.m. dobbles. Fordeler må vel ligge på sikkerheten. Å manøvre en båt i denne størrelsen m/dagens hjelpemiddler kan vel ikke være store utfordringen i alle fall. Det er slett ikke for ingenting at en i dag i hovedsak bruker enmotorsinnstalasjoner, billigere, lettere og motorene er driftsikrer.

Link to post
Share on other sites

Det er stort sett bare fordeler med to motorer.

Når det gjelder overmotorisering er jeg derimot uenig. Har selv en Pricess 35 med 2x200. Dette kan vel knapt kalles overmotorisering, men allikevel har jeg et forbruk helt nede i 5l/t i kosefart

 

Har samme erfaring! Jeg har stor fordel av "overmotoriseringen" ved et LAVT forbruk -

både i behagelig økonomisk marsjfart på 27 knop med bare 2700 o/m

og i kosefart - med bare EN motor i gang.

 

Regner med at du noterte deg at ordet "overmotorisering" var omsluttet av hermetegn.

 

TAKKER alle for alle denne gratisreklamen.

Dette har ført til en enorm positiv interesse for båten som skal selges. :flag::flag_sw:

Redigert av jma001 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

At man setter opp en annonse slik at den fanger interesse hos flest mulig, er vel ikke noe som er enestående eller dumt?

Kravet blir jo at alle opplysninger fremkommer riktig i annonseteksten - noe det jo gjør i denne annonsen.

 

At båt i første omgang blir oppfattet som en 2005 mod., men etterpå forklart at det er motorene fra 05, er jo ikke ønskelig - men samtidig er det jo en veldig viktig opplysning at det nesten er nye motorer på denne båten. Med såpass nye motorer og drivline ellers så vil jo denne båten kunne være av interesse for mange - selv om 1990 årgang ikke er det de søker i første omgang.

 

Surfer man og kikker etter båt, så mener ikke jeg i allefall at denne annonsen er "full av juks og fanteri", som flere hevder. Om opplysninger hadde vært holdt tilbake....se det blir en annen sak.

 

Lykke til med salget av nesten nye motorer, som jo kan selges for 1,3 mill. om du gir med båten på kjøpet! :wink:

Ser ikke båtene slik de er, men slik de kan bli!!

Forvalter "Aase II - N7" - en 52 kvm. Anker-båt fra 1917. Seil fra North Sails, Lowrance 3500c plotter og X51 ekkolodd.Medlem av KNS,KNBF,KTK,SA,DFÆL. Ønsker veldig å få tak på et skuteskrog på +/- 40 fot som jeg kan få sette istand.

Link to post
Share on other sites

Så vidt jeg kan se, er det ikke flere som hevder at annonsen er "full av fant og jukseri"- Men det oppleves feil når det settes 2005 modell om en båt fra 1990. Det tror jeg du også er enig i vikers, eller? Uavhengig av det er relativt nye motorer eller ikke...

 

 

For alt jeg vet er også din måte å prøve å selge et produkt på.

Link to post
Share on other sites

Om du tar noen kommentarer herfra, og andre fra den andre "Båtplassen", så blir det jo endel. :)

 

Som jeg også skrev så er det jo ikke ønskelig, men jeg ser disse motorene som såpass viktige i denne båten (en meget stor verdi i forhold til totalen) at jeg skjønner hvorfor selger gjør som han gjør. At han så spesifiserer 2 ganger i annonsen at dette er et svenskbygd skrog fra 1990, gjør jo ikke at han holder tilbake noe.

 

Siste setningen din forsto jeg ikke. :smiley:

 

Redigert inn: Tror jo heller ikke at en kjøper av denne type båt vil kjøpe uten å ha lest annonsen grundig..., og leser man annonsen grundig så mener jeg at alle relevante opplysninger er der.

Redigert av vikers (see edit history)

Ser ikke båtene slik de er, men slik de kan bli!!

Forvalter "Aase II - N7" - en 52 kvm. Anker-båt fra 1917. Seil fra North Sails, Lowrance 3500c plotter og X51 ekkolodd.Medlem av KNS,KNBF,KTK,SA,DFÆL. Ønsker veldig å få tak på et skuteskrog på +/- 40 fot som jeg kan få sette istand.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...