Jump to content

Lanber & Bjoris henter båt. Bavaria vs Hanse


Lanber

Recommended Posts

Guest Avmønstret#
Takk for tips mulligan. Da går vi for det. Men avstanden til sverige blir jo litt større da..men men... D går nok sikkert bra!

 

Det tipset med barnesetet er d nok sikkert mange som kan bruke, veldig smart viggo.

 

Hvis du kjøper barnesete til sykkel så kan du montere festet rett på hvilket som helst standard rør, og du kan kjøpe flere fester (tror de heter Hamax ettellerannet). Bilsete egner seg dårlig, blir blødt og har håpløse festeanordninger.

Link to post
Share on other sites

Jeanneau

 

 

Jeg har en båt som ligger i en havn med mange andre seilbåter og man treffer endel mennesker på turer på den skandinaviske kyst. Blir jo til at det blir endel snakk om seilbåt. Mitt inntrykk har vært en oppfattelse av Nelson Marine som en forhandler som avslutter når salget er unnagjort. Det er vel dette Bjoris er redd for.

 

Det er jo litt deilg å være anonym.

Link to post
Share on other sites

Her var det jammen blitt liv i tråden...

 

VP anbefaler mellom 2.800 og 3.200 rpm på min motor.

Vanlig praksis er litt for stor propell som gir maks turtall i det nedre området.

 

Hvis min Autoprop er dimensjonert riktig skal jeg oppnå riktig turtall på maks pådrag. Den som lever får se :-)

 

Det er liksom det som er salgsargumentet her, den utnytter momentet i motoren på lavere hastigheter uten at den overbelastes på fullt turtall.

 

Det var slik jeg oppfattet dette produktet, andre foldepropeller har vel en tendens til å gi for lavt toppturtall. Har nettopp funnet ut at det er Flex-o-fold jeg har fått for mine 970 Euro... Noen som vet om dette er en slik propell som ikke gir rett turtall på topp? Tipper det siden den er såpass billig...

 

Skal bli artig å følge denne tråden. Det er jo en utrolig opplevelse å hente ut ny båt, bør jo være det.

Nå er jo Lunde båt skryt opp i skyene av Bavariaeiere men hvordan er det med Nelson Marine som er forhandler av Hanse? Nelson Marine har vel ikke noe særlig godt rykte når det gjelder ettermarkede,reklamasjoner. Dette er mitt inntrykk etter å ha snakket med noen Hanseeiere og ikke minst lest endel på Hanseforum.

Skal bli artig å følge med. Kanskje vil en slik tråd sette litt søkelys på båtforhandlere, legge litt press.

 

Ja, det blir jo veldig spennende med nybåthentingen. Du har jo gjort dette så dermed vet du hva det går i. Mine forventninger til Nelson er at de rydder opp i større ting, jeg kommer ikke til å bruke mye energi på småting jeg kan fikse enkelt selv, det har jeg ikke tid og ork til. Da blir det fort kjiipt også for meg som eier. Henteturen er jo smart også for å få frem eventuell feil fort slik at det ikke blir diskusjon om dette var fra ny. Hanse gir jo ikke garantier, forholder seg kun til reklamasjonsfristene i kjøpsloven...

 

Jeg har ikke etablert denne tråden for å ha noe å presse dem med, det tror jeg ikke ville være særlig smart. Poenget med tråden er å gi andre i samme situasjon et innblikk i hva det dreier seg om og jeg er ikke redd for å fortelle om dårlige ting, men jeg vil også fortelle om ting som er bra. Pt er jeg veldig fornøyd med min dialog med Ole B Steene, han svarer meg raskt og greit på e-post. Flytting av hentetidpsunktet har jeg gjort flere ganger uten problem osv... Jeg har gjort flere endringer i bestillingen, alt ser ok ut pt.

 

Jeg har også god erfaring med e-posting til Wendel & Rados i Greifswald, de ordner alt, men er dyre :smash:

 

Så får vi jo se hva som er ordnet når vi kommer ned, både ifht endringene hos Nelson og bestillinger fra W&R...

 

Kjenner etterhvert organisasjonen rundt Hanse (Nelson Marine) og den har både blitt styrket i antall og kompetanse siste 1-2 år. Så det bør være bra det som kommer fra dem nå.

 

På messa på Sotra fortalte de at de skulle etablere en bil med mekanikker som kjørte rundt på vestlandet og tok reklamasjoner. Vi får håpe de får til dette. Jeg tror Nelson vet at det ikke er liv laga for dem uten at de ordner opp i feil og mangler ved båtene i ettertid. Det vil nok likevel være slik at småpirk som en liten stripe her og en dør som ikke går 100% der nok vil være vanskelig å få fikset uten at de samtidig tar andre større ting. Andre får vurdere selv, jeg fikser småtingene selv hvis jeg ser at det er enkelt og at det ikke vil kunne falle tilbake på meg og min reklamasjonsrett i ettertid...

 

Hvor i all verden reiser du fra/til for den prisen? :eek:

 

Bergen-Berlin:), vi var raske, nå koster det kr. 2500,-, sparte kr. 10.000 og det er jo bra for gullkortet blir nok bra varmt før vi løser tamp i Greifswald :crazy:

Jeanneau

 

 

Jeg har en båt som ligger i en havn med mange andre seilbåter og man treffer endel mennesker på turer på den skandinaviske kyst. Blir jo til at det blir endel snakk om seilbåt. Mitt inntrykk har vært en oppfattelse av Nelson Marine som en forhandler som avslutter når salget er unnagjort. Det er vel dette Bjoris er redd for.

 

Det er jo litt deilg å være anonym.

 

Jeg respekterer ditt valg om å være anonym, men det er klart du sitter inne med interessant informasjon om både, Bavaria, LundeBaat Vest og Hanse, NelsonMarine. Informasjon jeg tror kunne nyansert det hellige bildet av et visst produktet, men igjen. Jeg hadde heller ikke giddet. Når noen så til de grader skal forsvare sine valg så blir det fånyttes å få interessante diskusjoner. Greit at ting skal dokumenteres, men det blir jo vanskelig hvis en må dokumentere et problem ned i detaljer før noen kan tro på det, slik kan en jo unngå all kritikk... Nok om det... Er spent på erfaringene til Lanber...

Blogg:S/Y FRI -  (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model

Link to post
Share on other sites

Hei igjen!

 

Høyrer at 3 bladers skal vere betydelig betre akterover ifht 2 bladers... Eg har tre bladers, 970 Euro, 2 bladers 620 Euro, men trur ikkje 2 bladers vert levert til 30 hk...

 

Eg må sjekke e-post når eg kjem heim Ask, meinar eg har fått, men svarte eg ikkje??? Ikkje bra isåfall, trudde eg hadde svart. På jobb no så eg burde strengt tatt ikkje vore på baatplassen heller,, :nono:

Blogg:S/Y FRI -  (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model

Link to post
Share on other sites

Har treblades Flex-o-fold og syntes dette fungerer bra. Har ikke hatt fast propell på nåværende båt, men hadde det på forrige. Sammenligner jeg disse to båtene, føler jeg at pådrag fremover og bakking virker omtrent som med fastpropellen med forrige båt (men det blir jo ikke helt greit å sammenligne når det dreier seg om to forskjellige båter).

Link to post
Share on other sites

Seilmagasinet 2004/2 hadde en test av forskjellige foldeproppeller som er ganske interresant denne kan lastes ned som pdf for de som ønsker og lese den, den tar for seg båd 3 og 2 bladsproppeller i fra AutoProp, MaxProp, Flex O Fold, Gori og Volvo og tar for seg alle relevante ting med foldeproppeller under gange med motor som akselerasjon, stopptid,fart, bakking og havne manøvere bla.De har også laget en tilsvarende test i 2003/2 utgaven for og se fordeler og ulemper med disse proppellene under seil.

Redigert av Bavaria 40 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Det er jo litt stille på denne fronten pt. det er vinter, en stund til henting osv...

 

Derfor var det veldig hyggelig å hente postforsendelsen i går. Det hadde ligget en hentelapp i 3 uker hjemme som jeg nesten hadde glemt...

 

Et digert eksemplar av Hanse 2008 kalenderen var en positiv overraskelse! En liten ting, men jeg syns iallefall det var artig... Etter en liten diskusjon fikk den plass på kjøkkenet :cheers: At 350en var avbildet i april mnd, mnd vi henter båten var selsagt planlagt :wink:

 

Antar Lunde også driver å bygger kommende Bav eiere litt opp i forkant? Bilforhandlere er jo flinke til dette i ettertid med disse magasinene og telefoner for høre hvordan det går osv... Markedsføringsfolk vet hvor viktig slikt er for folks oppfattelse av kjøpet og generelt bygging av merkevare, vi trenger jo bekreftelser på at vi har tatt riktig valg...

Redigert av bjoris (see edit history)

Blogg:S/Y FRI -  (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model

Link to post
Share on other sites

Har ikke motatt plakater og kalender fra Lunde båt akkruat, men fikk ei fin og forseggjort loggbok til Jul :yesnod:.

Ellers er jo Lunde Båt lett tilgjengelige og greie å prate med. Nå er det ikke lenge før båten kommer, og da blir det spennende å se hvordan overlevering og etterservise fungerer. :wink:

Link to post
Share on other sites

Har ikke motatt plakater og kalender fra Lunde båt akkruat, men fikk ei fin og forseggjort loggbok til Jul :yesnod:.

Ellers er jo Lunde Båt lett tilgjengelige og greie å prate med. Nå er det ikke lenge før båten kommer, og da blir det spennende å se hvordan overlevering og etterservise fungerer. :wink:

 

Det er selvsagt dette som er syretesten, men jeg syns det er litt interessant å se hva som blir gjort for å ta vare på et kundeforhold og gi kjøper et positivt inntrykk. Slike småting bidrar nok positivt så lenge det henger på greip med resten...

 

Når henter du båten h2o? 22. april her og det er jammen lenge til. Sola skinner og det rykker i seilfoten allerede, men til kvelden er det meldt 22 m/s så kanskje det ikke haster så veldig likvel... Merker iallefall at 6 mnd nå uten båt har satt sine spor, det er noe som mangler... Av og til må jeg bare nedom havna for å se om det har skjedd noe siden sist... Er nok uhelbredelig båtgal...

 

Du må gjerne dele dine erfaringer i denne tråden. Poenget/utg.pkt for tråden er å gi en mest mulig objektiv informasjon om nettopp, produkt, overtakelse og oppfølging etter kjøpt, til andre på baatplassen, som måtte vurdere nybåt fra disse forhandlerene...

 

Til nå har jeg også et godt inntrykk av Nelson Marine, de dekket utgiftene mine når jeg ville se 350en i Orust, de svarer raskt på epost, alltid samme dag og jeg har byttet både utstyr og overtakelsestidspunkt flere ganger uten problem. Det er jo selvsagt at slikt skal gå bra, men det verserer mange historier og dermed blir jo en stakkar skeptisk...

Redigert av bjoris (see edit history)

Blogg:S/Y FRI -  (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model

Link to post
Share on other sites

Synes du det lenge å vente uten båt, ta deg en tur ned kan du vaske og polere båten vår. Kan få heist den på land slik at du får stoffet den også. Alt dette er jeg villg til å gjøre for deg Bjoris.

 

Er du skikkelig grei dekker jeg flybiletten også i kornsiloen på Norwegian.

 

OK du skal få lov til å montere fjernkontrollen til Raymarine og gassvarslen. :lol:

 

:flag:

Vi sees!

Link to post
Share on other sites

Bare bestill du så kommer jeg :wink: Men det er nok ikke poleringen jeg savner så fælt...

 

Vel, jeg har jo et partnerskap i en sliten Yngling som vi skal selge til våren så jeg burde begynt der, men er vel blitt litt storkar nå så det har manglet litt på motivasjonen og den andre del eieren er en opptatt mann så dermed sklir det ut... 42 fot å polere er nok litt av en jobb... Men så ny båt skal jo være grei. Jeg har pleid å ta båtene mine to ganger i året, da sitter det ikke så fast...

Blogg:S/Y FRI -  (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model

Link to post
Share on other sites

Bare bestill du så kommer jeg :wink: Men det er nok ikke poleringen jeg savner så fælt...

 

Vel, jeg har jo et partnerskap i en sliten Yngling som vi skal selge til våren så jeg burde begynt der, men er vel blitt litt storkar nå så det har manglet litt på motivasjonen og den andre del eieren er en opptatt mann så dermed sklir det ut...

 

Polering, vasker å polerer høst/vår. Sommer så vaskes det . Skal se pent ut.

 

Ellers Yngling er den drøm for de fleste seilforeninger. Hjemme har seilforeningen kjøpt in 3stk ynglinger. Morsomme båter, så lenge man vet den ikke flyter med vann i. :lol:

Vi sees!

Link to post
Share on other sites

Ellers er denne tråden spennede, fordi jeg har tro på at hanse vil gjøre det meget bra fremover. Og i mitt hjerte har jeg større tro på at Tyskere klarer serieproduksjon en franske sjarmører.

 

Som sagt hadde Hanse gjordt hekken på 430 litt mer lukket, ville det kunne vært en utmerket båt for oss, med El fallwinsh og lazyzacks. LES ikke rullestor. Jeg er glad i rullestor, men med elwincher så gjør det også susen. Fruen har vært med å seilt litt uten rullestor og ser at det går an.

 

Husker ikke hvilken seilgarderobe du har men jeg har stående spiler i seilene våre(high-tech). De er ikke spes bra i lite vind. For tunge, men for holde en sesong eller2 til.

Vi sees!

Link to post
Share on other sites

Vi kjøper ikke vår bavaria hos lude båt, men hos hovde maritim som er forhanndler for bavaria i Nord-Norge! Til nå så er servicen upåklagelig! Fikk samme flotte loggboka i julegave som h2o fikk! Men i tillegg fikk vi lue, pannebånd, skjerf og 2 par hansker hver, ikke fantastiske produkter...Men vi syntes det var helt topp å få julegave, og det viser at de kanskje tenker litt lengre en bare kroner og øre. Blir spennende å se hvordan det går utover våren/sommeren! Er ekstremt spent på hvor mye småplukk og reklamasjoner det blir på båten... Er litt skaptisk på dette området, men både Hovde Maritim og Lunde båt er kjent for å ordne opp, så jeg er ikke bekymret egentlig!

 

Red: Og det skulle bare mangle med en ny båt!

Redigert av Carpediem (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Når henter du båten h2o? 22. april her og det er jammen lenge til. Sola skinner og det rykker i seilfoten allerede, men til kvelden er det meldt 22 m/s så kanskje det ikke haster så veldig likvel... Merker iallefall at 6 mnd nå uten båt har satt sine spor, det er noe som mangler... Av og til må jeg bare nedom havna for å se om det har skjedd noe siden sist... Er nok uhelbredelig båtgal...

Hei Bjoris, jeg får båten levert i Stavanger i løpet av Februar. Så det er ikke så lenge igjen å vente nå. Gleder meg veldig til å få den hjem, har ikke hatt båt siden Juli, så jeg ser frem til å kunne stikke ned i båten litt om kveldene igjen. Blir en del utstyr jeg skal montere selv når jeg får den, men satser på å være ferdig før påske.

Link to post
Share on other sites

Ellers er denne tråden spennede, fordi jeg har tro på at hanse vil gjøre det meget bra fremover. Og i mitt hjerte har jeg større tro på at Tyskere klarer serieproduksjon en franske sjarmører.

 

Som sagt hadde Hanse gjordt hekken på 430 litt mer lukket, ville det kunne vært en utmerket båt for oss, med El fallwinsh og lazyzacks. LES ikke rullestor. Jeg er glad i rullestor, men med elwincher så gjør det også susen. Fruen har vært med å seilt litt uten rullestor og ser at det går an.

 

Husker ikke hvilken seilgarderobe du har men jeg har stående spiler i seilene våre(high-tech). De er ikke spes bra i lite vind. For tunge, men for holde en sesong eller2 til.

 

Jeg er helt enig med denne åpne hekken. Skjønner egentlig ikke vitsen, heldigvis slipper vi "småbåteiere" dette problemet. 8 lapper å du har en helt lukket hekk som er langt å foretrekke. Selvsagt med enorme sjøskavler inn i cockpit er det bra og du får kanskje en mer følelse med vannet, men... Nei, ikke noe for småbarnsfamiler etter mitt syn.

 

Jeg har pt bare standard North seil, ordinær selvslående fokk og fullspilet stor med layzbag. Det får holde, ser det blir dyrt nok;)

 

 

Vi kjøper ikke vår bavaria hos lude båt, men hos hovde maritim som er forhanndler for bavaria i Nord-Norge! Til nå så er servicen upåklagelig! Fikk samme flotte loggboka i julegave som h2o fikk! Men i tillegg fikk vi lue, pannebånd, skjerf og 2 par hansker hver, ikke fantastiske produkter...Men vi syntes det var helt topp å få julegave, og det viser at de kanskje tenker litt lengre en bare kroner og øre. Blir spennende å se hvordan det går utover våren/sommeren! Er ekstremt spent på hvor mye småplukk og reklamasjoner det blir på båten... Er litt skaptisk på dette området, men både Hovde Maritim og Lunde båt er kjent for å ordne opp, så jeg er ikke bekymret egentlig!

 

Red: Og det skulle bare mangle med en ny båt!

 

Ja, du skal jo nordover, vel det kan jo være interessant å høre uansett. Jeg tror nok Baven har få feil og at du får god service. Det er nok mer spennende for meg, men jeg syns det lover bra så kanskje ting har blitt bedre, hvem vet.

 

 

Hei Bjoris, jeg får båten levert i Stavanger i løpet av Februar. Så det er ikke så lenge igjen å vente nå. Gleder meg veldig til å få den hjem, har ikke hatt båt siden Juli, så jeg ser frem til å kunne stikke ned i båten litt om kveldene igjen. Blir en del utstyr jeg skal montere selv når jeg får den, men satser på å være ferdig før påske.

 

Heldiggrisen, har jo fundert på det selv, 45.000 lapper på få den levert så kunne jeg hatt båten allerede, men jeg har veldig lyst til å ta denne henteturen, det blir spennende og jeg har med mannskap som har mye mer erfaring enn meg så jeg håper å lære litt også. Har ikke seilt over havstrekk før og da syns jeg det er veldig ok å få gjort dette FØR jeg tar med familien min på slikt...

Redigert av bjoris (see edit history)

Blogg:S/Y FRI -  (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model

Link to post
Share on other sites

Ja, det hadde vært spennende å tatt med erfarent manskap å hentet den i Danmark. Men siden jeg er temmelig fersk seiler passer det meg bra å lære båten i Ryfylke. Det er ca 20 lapper å spare på å hente den i DK. Synes heller ikke Februar er den mest fristende tiden å ta over skagerak, ihvertfall ikke med slikt vær vi har hatt de siste Torsdagene :nonod:

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...