Jump to content

Lanber & Bjoris henter båt. Bavaria vs Hanse


Lanber

Recommended Posts

For å holde dere varme poster jeg noen bilder fra min hentetur i 2003.

 

Vi startet altså i St.Malo som er innenfor kanaløyene Jersey og Guernsey. Etter å ha tilbrakt halvannet døgn der konstaterte vi at alt var i orden slik at vi kunne dra. Vi dro grytidlig om morgenen fordi det passet med tidevannet. Første stopp var St. Peter Port på Guernsey. Der er selve marinaen innelåst ved ved lavvann så man må ligge ved en ventebrygge til porten åpner. Det finnes en vinbutikk på kaien der man kan kjøpe cognac og whisky i "løs vekt" på medbrakte kanner!! Vi brukte et døgn der, men skulle gjerne vært lengre.

 

stpeterport.jpg

 

Vi så videre til Ramsgate som ligger litt øst for Dover. Kanalkryssingen gikk fint når vi fikk god nok sikt. Vi hadde ikke radar eller kartbrikker til plotteren.

kanalen.jpg

Så gjør vi så når vi krysser kanalen...

 

 

england.jpg

Ramsgate; andre og siste stopp før Norge.

 

Etter Ramsgate ble det Nordsjøkryss. Mye medvind og fine seilforhold. Vi lånte en gammel spinnaker til turen og den gjorde god nytte for seg.

so35_spinnaker.jpg

Det er slik vi vil ha det.

 

Stemningsrapport fra kanalen

 

Det ER stas med fabrikkny båt...

 

Sånn; fikk du litt hentestemning Bjoris?

 

Viggo

Motorbåt er harry - A. Rosèn

Link to post
Share on other sites

Jeg skakl hente i Les Sable d'Olonnes.

Var på hentemøte hos Heitmann her om dagen.

er ble vi informert om det nye septiksystemet.

Ingen pumpe, kun en bunnventil som man åpner når man skal tømme.

Er det noen som kjenner dette systemet? Greit å ha med å gjøre? Spesialtriks?

"hvis vannlinje er det viktigste.... kjøp en tømmerstokk" (Lano2)

Link to post
Share on other sites

Jeg skakl hente i Les Sable d'Olonnes.

Var på hentemøte hos Heitmann her om dagen.

er ble vi informert om det nye septiksystemet.

Ingen pumpe, kun en bunnventil som man åpner når man skal tømme.

Er det noen som kjenner dette systemet? Greit å ha med å gjøre? Spesialtriks?

 

Samme som Bavaria, tanken henger høyt. Du har sikkert fått en fritt fall tank. Bare husk mange spylinger etterpå. Jeg har også lagt in dekkstømming.

Vi sees!

Link to post
Share on other sites

Det er smart å fylle tanken helt før du tømmer. Jeanneau har hatt dette minst siden 2000. På so 35'en tettet dette seg en gang og det var fordi vi bare lot ventilen være åpen når vi ikke trenge å bruke tanken. Da blir det ikke nok "trøkk" til at alt kommer ut og da er det fare for tilstopping.

Motorbåt er harry - A. Rosèn

Link to post
Share on other sites

Samme som Bavaria, tanken henger høyt. Du har sikkert fått en fritt fall tank. Bare husk mange spylinger etterpå. Jeg har også lagt in dekkstømming.

Alle Jeanneauer er klargjort for pumpestasjoner. Det er bare pumpestasjonene som mangler.

"hvis vannlinje er det viktigste.... kjøp en tømmerstokk" (Lano2)

Link to post
Share on other sites

Hei Oddgeir.

Med dropptanksystemet er følgende viktig:

- Bruk mye vann når du spyler ned.

- Etter tømming av septiktanken MÅ ventilen stenges HELT. Hvis ikke vil det fuktige gradvis sive ut og du får en solid propp foran ventilen.

- Skyll tanken godt av og til. Hvis ikke kan det danne seg et belegg på innsiden av tanken som etterhvert vill falle av i harde flak. Disse legger seg over utløpet og stenger for innholdet når ventilen åpnes.

- SIST MEN IKKE MINST: Bruk Katrin 300 Easy Flush toalettpapir og intet annet :smash: Dette er spesielt beregnet for båt- og flytoaletter. Det finnes annet papir beregnet for campingtoaletter etc, men dette er ikke like bra (les: for dårlig).

 

 

Om jeg er fornøyd med min dropptank: Tjaaaa. Det har vært tett et par ganger og det er noe "dritt". Men etter å ha skjerpet inn rutinene i tråd med punktene ovenfor, så har det gått bra. (Tidligere hadde jeg håndpumpe og aldri problemer).

Redigert av "Mathilde" (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hei Oddgeir.

Med dropptanksystemet er følgende viktig:

- Bruk mye vann når du spyler ned.

- Etter tømming av septiktanken MÅ ventilen stenges HELT. Hvis ikke vil det fuktige gradvis sive ut og du får en solid propp foran ventilen.

- Skyll tanken godt av og til. Hvis ikke kan det danne seg et belegg på innsiden av tanken som etterhvert vill falle av i harde flak. Disse legger seg over utløpet og stenger for innholdet når ventilen åpnes.

- SIST MEN IKKE MINST: Bruk Katrin 300 Easy Flush toalettpapir og intet annet :smash: Dette er spesielt beregnet for båt- og flytoaletter. Det finnes annet papir beregnet for campingtoaletter etc, men dette er ikke like bra (les: for dårlig).

 

Jeg er enig, Mathilde. Men etter 4 og et halvt år som båtboer helt uten å kjøpe spesialpapir synes jeg dette er litt oppskrytt. Bare sett opp en regel som sier "ett tørk om gangen". Jeg bruker ofte flere tørk men lar aldri flere tørk henge sammen. Da går det greit. I min nåværende båt har jeg aldri hatt tilstopping i tanken. Derimot har pumpen stoppet en par ganger. Da er det alltid gjester som har brutt "Regelen".

 

Mulligan: I SO 35 er det et 90 graders bend like før skroggjennomføringen/kuleventilen. Det er dette som ble problem den ene gangen, ikke slangen. Dropp-tank er det beste når man bruker det riktig.

Motorbåt er harry - A. Rosèn

Link to post
Share on other sites

Vi legger ikke papiret i do/tanken det går i egen pose, som lukkes og hives i søppla.

Samme system som på hotellene i Athen. så slipper jeg denne evt. utfordringen, som jo kan bli en drittjobb.

Det eneste du vil angre på at du har gjort, er alt det du ikke gjorde. "Do it to day."

Medlem av: Ankerdrammens Venner. OCC,ESF,CMID, NFS & SYC.

http://lagoon380careka.blogspot.com/

Link to post
Share on other sites

Det ER stas med fabrikkny båt...

 

Sånn; fikk du litt hentestemning Bjoris?

 

Viggo

 

Kjempestas, veldig kjekt å høre om andre som har hentet (fikk ikke opp de to siste bildene). Litt tregt svar, men er uten PC hjemme (virusangrepet så nå er den levert inn) så jeg måtte innom jobben en rask tur... Ja, det blir spennende.

 

Ang toalett er jeg usikker på om Hanse har denne "henge, spyles seg selv" saken. Noen som vet? Jeg vet bare at tanken er altfor liten :smash:

Redigert av bjoris (see edit history)

Blogg:S/Y FRI -  (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model

Link to post
Share on other sites

Da skal vi en tur til Danmark kone og meg :-)

Drar til helga for å levere endel utstyr og en redningsflåte på LP. Tar en weekend tur, nedover natt til Lørdag og retur søndags ettermiddag.

 

Snakket med LP i går, ingen problemer å bli mottatt på en lørdag. Bare ring når vi nærmet oss så skulle de være der.

Gleder meg stort! Hadde jeg bare hatt en båtplass også skulle alt vært rosenrødt.

Link to post
Share on other sites

Da skal vi en tur til Danmark kone og meg :-)

Drar til helga for å levere endel utstyr og en redningsflåte på LP. Tar en weekend tur, nedover natt til Lørdag og retur søndags ettermiddag.

 

Snakket med LP i går, ingen problemer å bli mottatt på en lørdag. Bare ring når vi nærmet oss så skulle de være der.

Gleder meg stort! Hadde jeg bare hatt en båtplass også skulle alt vært rosenrødt.

 

God tur, og får du ikke båtplass så må du jo bare være på tur hele tiden, så enkelt er jo det. Du tar vel en masse flotte bilder da som du kan glede meg med inntil videre...;)

Blogg:S/Y FRI -  (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model

Link to post
Share on other sites

Da kom meldingen fra Nelson at båten klargjøres for produksjon og endelig valg ang utrustning og ekstra ble avklart i dag. Så da må en bare vente da, men litt gøy at det er i gang, selv produksjonen starter i begynnelsen av mars og tar ca 4 uker. Pt ser det altså ut til at den blir ferdig til vi skal hente.. Vi har jo sjanset litt på flybillettene...;)

Blogg:S/Y FRI -  (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model

Link to post
Share on other sites

Fredag pakket vi bilen med endel av nødvendig utstyr for båthenting i Danamark.

Påsken er veldig tidlig i år, det er da ferden til Norge skal gjøres.

 

Det vi tok med ned nå var endel varme klær, blant annet min seildress type flytbar om ikke akkurat overlevelse så hjelper den på. Har prøvd den i en RIB i 4 stiver timer i strekk med profilering av Brevikstrømmen i 2 knop og -6 grader. Eneste som ble kaldt var beina og det skyldes ikke dressen.

Videre en stk redningsflåte på lån fra en lokal helt, svigerfar sin overlevelesesdrakt, en haug med deler til autopilot og sist men ikke minst min kjære Autoprop.

Vi var godt lastet på tur nedover!

 

For å gjøre en fredag som var godt timet med fergeavgang fra Larvik 2145 (innsjekk 2045) litt stressende så måtte jeg på et hasteoppdrag på jobb, i Brevik. Heldigvis gikk det bra og tok kort tid.

Kom frem til Larvik innsjekk 2030, god margin.

 

Turen nedover med en kjent norsk sjøfarer, "Peter Wessel", gikk superfint, lille Carl Oscar på 4 mnd sov godt hele overfarten. Jeg bevilget meg en øl og syntes tross alt livet ikkje var så verst.

 

Vi kom frem til LP Yachts klokka 0900 etter en nær døden opplevelse med en danske som lekte torpedo med bilen sin rett etter ferga, sverger bilene utvekslet elektoner i lakken så nært var det. ABS og ESP løste ut så det holdt i unnamanøver.

 

Men frem kom vi, ble møtt av Karen i LP.

Hun viste oss båten, satte på varmen og gikk inn på kontoret for å sette på kaffen.

Vi fikk tilbud om å overnatte i båten, det var stellerom og toalett i kontorbygget så det var ingen problemer. Vi hadde bestemt oss for ei Hotell natt i Ålborg så vi avslo dette.

Så var det å få utstyret lempet ombord, båten var ferdig montert minus riggen og klar for sjøen minus cockpit kalesje som passet dårlig.

 

Lørdag på tross, fridag også i DK, ble vi godt mottatt og tatt vare på. En kjempefin opplevelse, god kaffe hadde de også.

LP hadde heller ingen problemer med å etterkomme ønsker vi hadde med ettermontering av utstyr og det var heller ingen problemer for dem å sette på propellen. "Nei" fantes visst ikke i deres vokabular.

 

dsc_0039.jpg

 

 

dsc_0044.jpg

 

 

dsc_0062.jpg

 

 

Gleder meg til å komme ned til båten 17 mars!

Redigert av roaldbj (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hyggelig lesing dette Lanber, og flott beskrivelse.... og fine bilder.... Det er vel ikke noe som er bedre enn at en fornøyd... :flag::flag_da:

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Hvilken båt var det dere hentet i 2003? Jeanneau 35? Hadde du den før SF40´n?

 

Hei, Så ikke denne før i dag. Ja, det var en so 35. Vi bodde i den i 7 måneder før vi solgte den med 100 000,- i fortjeneste (!)....

 

Lanber: Ser veldig bra ut. Håper henteturen går greit. Det kan bli veldig kjølig på den tiden av året. Men det kan også bli drømmevær.

Motorbåt er harry - A. Rosèn

Link to post
Share on other sites

Bare fortsett slik du har gjort - så får du bistand under veis.

 

Etter at du har lastet opp bildene kan du i starten av en linje skrive (uten mellomrom) [ i m g ]

I slutten av hvert opplastet bilde skriver du (uten mellomrom) [ / i m g ]

Se på ditt eget innlegg i dag - dette kommer til å gå svært bra så lenge fotografen er så dyktig.

Link to post
Share on other sites

....

Gleder meg til å komme ned til båten 17 mars!

 

Artig å se bilder og det ser ut som poden trives veldig godt allerede, jeg er forferdelig spent på hvordan det går med minsten i båten. 5 åringen går det fint med bare vi klarer å holde han aktivisert med ett eller annet, en går fort lei ting i denne alderen, men med drager, småbåter på slep, TV-spill, kortspill, barneTV, DVD skal det nok gå fint.

 

Det er ikke lenge igjen for deg, jeg har 9 uker igjen nå, men det er forsåvidt ok. Jeg hadde ikke ønsket den lange turen i mars uansett, men det er jo betydelig kortere for deg:) Vel, det blir spennende å se bilder fra turen og fint å høre at LP er seriøse, det er viktig at en får den gode følelsen hele veien, ikke bare for selve båten.

 

Jeg hadde meg 1 timer og vel så det på messa i Bergen og pratet med Nelson både fra Stavanger og Oslo. Dette var oppløftende syns jeg, de fremstår seriøse kan mye og er svært opptatt av hvordan jeg som kunde skal håndteres også etter at jeg har fått båten... Pt har jeg ikke noe å utsette og det skulle selvsagt bare mangle...

Blogg:S/Y FRI -  (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model

Link to post
Share on other sites

  • 4 uker senere...

Da sitter jeg klar, leser værmeldinger og holder meg oppdatert!

Ser ut som vi får et vær vindu på onsdagen til uka for turen over Skagerak. Men som metrologen sier, det er mye uvisst hvordan lavtrykket i østersjøen beveger seg så det kan skje mye innen den tid. Det blir vind nesten rett forfra så tenker VP skal få tusle noen timer.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...