Jump to content

Lanber & Bjoris henter båt. Bavaria vs Hanse


Lanber

Recommended Posts

Fra DK til Svolvær i starten av februar.

Det høres ut som det kan bli slitsomt nok! Skjiit fiske!!

 

Meget bra initiativ! Vi har kjøpt en Bavaria 38C som skal hentes litt etter påske. Kommer til LP-yacht i starten av feb. Dere kommer sikkert til å få høre fra hjemturen vår også! (Som forøvrig er til Svolvær-Lofoten) Det betyr at båten er kjøpt hos Hovde maritim som forhandler Bavaria i Nord-Norge... Skal ikke uttale meg om servicen der er bra enda. Men dette kommer etterhvert.

 

MVH

Carpe Diem

Link to post
Share on other sites

Carpediem: Har du husket å bestille ekstra vanntank? Husk at 210 liter er ganske moderat for en bobåt. Sikkert ikke så vanskelig å ettermontere, men likevel... Jeg dusjer kun ombord og må derfor fylle vann nesten to ganger i uken. Man blir lei av det. Vi har 320 liter. Siden jeg snart har bodd i denne i tre år, vil det si at jeg har fylt vann ca 250 ganger. :smiley:

 

mvh

Viggo

Motorbåt er harry - A. Rosèn

Link to post
Share on other sites

Meget bra initiativ! Vi har kjøpt en Bavaria 38C som skal hentes litt etter påske.

 

Gratulerer Carpediem, flott båt. 3 kabiner? Du må for meg gjerne poste dine erfaring her samme med meg og Lanber om det er ok for Mr Bav 31 :yesnod: Hvis du vil kunne det vært interessant å sett dine valg av utstyr og totalpris, dette er jo høyst frivillig... Jeg var innom B38 også, men den ble både hakket for stor for oss (skal seile en del alene) og også et hakk for kostbar, du havner vel fort på 1.1 mill? pluss div kostnader til henting, flåter osv..?

Redigert av bjoris (see edit history)

Blogg:S/Y FRI -  (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model

Link to post
Share on other sites

Takk takk!

 

Priser på utstyr husker jeg ikke, og orker ikke å skrive så mye om det. Folk vet ca hva det koster for en mikuni og en ankervinsj...Men vi havner hvertfall over 1,2 totalt, + henting og alt "løst" utstyr... Men vi har da en del utstyr i båten... Lurer på vannvarmer eller ovn ala dickinson, refleks, glembring el.l.

 

Noe av det første vi skal utbedre er køyene som er for dårlige... Blir sikkert bedflex (el.l.) bunn og overmadrass av bra kvalitet!

 

Ellers så står radar, Sol/vind kraft og gennaker m/utstyr på ønskelista!

 

Å det er ikke vanskeligere å seile en 38 enn 35... bortimot ingen forskjell... Men når du skal til kai i litt vind er det en større utfordring... :crazy:

Link to post
Share on other sites

Skal ha to kabiner! Får en fantastisk forpigg, stort toalett med egen dusj avdeling akter SB, større akterlugar og et stort stuerom under cockpit! Vi vurderte egentlig aldri den andre løsningen... Toalett helt forre i båten er ikke spesielt gunstig, det tror jeg de fleste er enige om... Men trenger man 3 lugarer så må man ofre noe...

 

Det er det seiling og kanskje live generelt handler om...Kompromier!

Redigert av Carpediem (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Priser på utstyr husker jeg ikke, og orker ikke å skrive så mye om det. Folk vet ca hva det koster for en mikuni og en ankervinsj...Men vi havner hvertfall over 1,2 totalt, + henting og alt "løst" utstyr... Men vi har da en del utstyr i båten... Lurer på vannvarmer eller ovn ala dickinson, refleks, glembring el.l.

 

Selvsagt helt ok, ja prisene er rimelig kjent.

 

Noe av det første vi skal utbedre er køyene som er for dårlige... Blir sikkert bedflex (el.l.) bunn og overmadrass av bra kvalitet!

 

Ja, det er et generelt problem i "billig" båtene våre. Vi prøver først og ser hos oss, bedflex er nok også veldig bra ifht lufting under madrassen vil jeg tro...

 

 

Å det er ikke vanskeligere å seile en 38 enn 35... bortimot ingen forskjell... Men når du skal til kai i litt vind er det en større utfordring...

 

Ja, når du først er utpå burde jo båten vært 50 fot, men det blir dette med at det skal være rimelig uproblematisk å ta seg en kveldstur alene og det skal plass til ved kaier osv, vi kom til at hvis båten har nok plass til oss 2 voksne +2 barn og har mulighet til å ha med venner+familie på helgeturer er alle våre krav tilfredsstilt. Derfor ble det også en 3 kabiner med toa fremme. Enig i at dette er en ulempe både ifht bruk underveis og i havn mtp våteklær som må gjennom salongen, men et kompromiss til å leve med syns vi, før vi har prøvd. I denne størrelsen kan det ikke gjøres som før på 342 og andre som Beneteau 343 osv med toaen i bakkant av salongen, det tar veldig mye romfølelse og plass der du oppholder deg 80% av tiden nedenunder og jeg liker at det er god plass akkurat nede ved leideren, erfaringsmessig blir det alltid der folk står og derfor greit med god plass akkurat her...

 

Vel, det blir spennende å høre om dere som henter i påsken, jeg har bevisst valgt å vente litt til. Vi holder på å planlegge uke nå som vi skal sende inn til Nelson, men den skal være ferdig ca 15 april og dermed blir det henting i slutten av april... Fundere litt på om vi skal ta oss tid til litt seiling nede ved Tyskland som mange anbefaler, men det er langt hjem og begrenset med tid en kan ta fri fra jobb så det blir vel med tanken... Ellers har jeg studert kartene ved Greifswald og det er jo ikke akkurat så dypt der som jeg er vant med..., men det skal være godt merket så det bør går rimelig greit... Ser at det anbefales god sikt i "hente papirene fra Nelson"...

Blogg:S/Y FRI -  (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model

Link to post
Share on other sites

Tror Bjoris sitter i seilerdressen å venter allerede. Du får en flott båt, så litt på bildene. Jeg likte den nye 430 godt. Men ankepunktet er på den er helt åpen hekk. Du kunne kjøpe noen "kasser ekstra" til sette bak der. Vår har også en åpning bak,den er stor nok. Men det skal kanskje være litt mer p.cruiser preg på den.

 

Tror også det er greit å legge turen til slutten av april. Kjølig nok da også. Hadde påsken sist i minne med snevær siste dag.

 

Blir spennende å høre erfaringene fra henting av båtene deres.

Vi sees!

Link to post
Share on other sites

Tror Bjoris sitter i seilerdressen å venter allerede. Du får en flott båt, så litt på bildene. Jeg likte den nye 430 godt. Men ankepunktet er på den er helt åpen hekk. Du kunne kjøpe noen "kasser ekstra" til sette bak der. Vår har også en åpning bak,den er stor nok. Men det skal kanskje være litt mer p.cruiser preg på den.

 

Tror også det er greit å legge turen til slutten av april. Kjølig nok da også. Hadde påsken sist i minne med snevær siste dag.

 

Blir spennende å høre erfaringene fra henting av båtene deres.

 

Ja, det er jo ikke langt fra skal jeg innrømme, men når stormene hyler rundt hushjørnet så slipper abstinensene litt, deilig å ikke ha noe en må se etter denne vinteren med en liten kar på bare 2 mnd er det nok å ta seg til likevel... Vel, det er jo mange timer som går med til å studere alt mulig fra kart til utstyr til andres erfaringer med Hanse osv, dette er for meg en del av båtlivet og jeg syns det er interessant, andre syns jeg er sprø (bla min fru), men, men... Det er nok ikke så dumt å være godt forberedt for en slik tur...

 

Slutten av april kan bli kald, ja. Det er nok mange som skal hente påsken 2008 og det blir spennende å se, påsken er jo rekordtidlig... Forstod på Nelson at det nå var nesten fult i utleveringsleddet i påsken så det er nok mange fra mange land som skal avgårde. Jeg tror det kan være ok å unngå dette rushet også...

 

Enig med deg ang åpen hekk. Alle Hansene har dette fra 430 og oppover, jeg skjønner ikke poenget, det må være en sikkerhetsrisiko for både store og små... Det ser jo ut til at preformence cruisere MÅ ha det slik nå... Jo, det er rekkevaier der, men likevel... Med barn må det jo bli håpløst mpt ting som meget lett finner veien overbord osv., uansett er det selvsagt barnet som for alt i verden ikke må trille ut, nei jeg ville ikke hatt en slik løsning med små barn ombord. Vel, de mindre båtene til Hanse er heldigvis litt bedre. Her er et bilde av 400 med ekstra utfellbar badeplattform, slik som vi også har bestilt, da blir det "pottet" tett bak og det er avgjørende for oss... Selvsagt er det ikke så veldig høyt (er det noen båter som er noe særlig bedre enn dette bak forresten når en tenker sikkerhet for små, spesielt?) Vi planlegger et "vindseil" eller noe i tillegg pga karen som blir på krypestadiet første året... Men han må vel gjennom det som største måtte gjennom, å stå i bånd! Vi er veldig forsiktige med barn ombord og dermed setter vi tau i dem når vi ikke er 100% sikre på at vi har kontroll...

 

hekk__400e.jpg

Redigert av bjoris (see edit history)

Blogg:S/Y FRI -  (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model

Link to post
Share on other sites

Da er det kanskje mulighet for at vi møtes på svenskekysten? Hvor skal du? Mål? Er litt skeptisk til farvannet Dk-læsø-svenskekysten... Syntes det er rart at det kan være 10-20 meter langt til "havs"! Ellers så mener jeg å huske at innseilingen til Kragerø var sinnsykt kronglete...? Kan det stemme? Eller var det Risør? Husker faktisk ikke... Har fikset kart hele veien så vi sitter å titter litt sjønner du.. :smiley:

 

Gleder med til å oppleve de store "fellles holmene" der nede... De som det står skrevet om overalt i alle guider i øst og vest... Når jeg er på tur her hjemme og det ligger en annen båt på den stranda vi skulle, så går vi faktisk videre, med mindre det er noen vi kjenner... Litt merkelig det der egentlig...

 

MVH

Carpe Diem

Link to post
Share on other sites

Sjønner godt deres valg...Og hadde nok gjort det samme i deres situasjon...Men vi er to i 20 årene som skal bo i båten, derfor blir det som et blir... Kikket på en demobrukt B 37 m/ 3 kabiner, men fant ut at 2 kabiner var tingen, lite toalett til å dusje hver dag i 3 kabinsutgaven!

 

Rullemasta valgte vi heldigvis bort! Føler meg ikke komfortabel med den altså! var ute på søndag i en B 37 med rullemast i 15-18 m/s... Håpløse greier spør du meg... Kunne neste like greit vært en søppelsekk enn seil! (Over driver liiiitt nå... :crazy: ) Håpløs trim når det er bare 1/3 seil ute. Og det frøs på rundslingsen som man ruller inn med, fikk inn seilet til slutt, men måtte frem på dekket, med vinsjhåndtak og noe til å hakke is med! Ble faktisk skuffet over hele rullemasta... Men det er jo fint for dem som liker lite tauverk i cockpit! :smiley:

Link to post
Share on other sites

Da er det kanskje mulighet for at vi møtes på svenskekysten? Hvor skal du? Mål? Er litt skeptisk til farvannet Dk-læsø-svenskekysten... Syntes det er rart at det kan være 10-20 meter langt til "havs"!

 

Vi har nok avreise i slutten av april, tipper det blir seilas uken der 1. mai er en torsdag, men vi har ikke bestemt oss et av mannskapet har en datter som skal konfirmeres så det er mulig vi må presset det inn en uke eller 2 før, men jeg vet ikke når båten er klar før et stykke ut i mars så det blir nok litt flytende tidspunkt frem til mars... Når skulle dere hente?

 

Jeg ser vel for meg at det blir besøk på enten Anholt eller Læsø, men jeg liker meg heller ikke på grunna for å si det slik. På mitt kart (PC) står det 3.6 meter i innløpet til havna på Læsø så det skal jo ikke mye dønning til før det ikke kan være særlig morro, men så har vi jo vinteren på oss til å finne ut av dette, vi som aldri har vært på disse kanter med båt før... Uansett syns jeg det ser mye verre ut ned i Tyskland, det er det mye morro, men det skal ikke være vanskelig så det ordner seg nok når en ser det live, det er jo alltid slik at enkelte ting kan se skummelt ut på kartet, men i virkeligheten er det jo veldig greit...

 

Fra disse øyene blir det nok Skagen og så direkte Kr.sand, vi skal videre til Stord som er hjemmehavnen. Over på norskekysten har jeg jo vært før så det skal nok gå bra, hverken Kragerø eller Risør er noe problem såvidt jeg husker...

 

Sjønner godt deres valg...Og hadde nok gjort det samme i deres situasjon...Men vi er to i 20 årene som skal bo i båten, derfor blir det som et blir... Kikket på en demobrukt B 37 m/ 3 kabiner, men fant ut at 2 kabiner var tingen, lite toalett til å dusje hver dag i 3 kabinsutgaven!

 

Det ble best for oss, men jeg kunne godt tenkt meg mer stuveplass så i båt er det alltid kompromiss. Vi ser for oss at 2. akterkabin, den minste (Hanse lager ofte en stor og en liten i stedenfor to like) skal brukes som lagerrom, men det blir jo ikke så lett å hive inn påhengs og annet som kan skade mahognyen så det blir jo ikke helt det samme... Det er heller ikke luke direkte fra cokpit, det var det på den første båten, men nå har de lagd en rom over køya som du da kommer til ovenfra noe som selvsagt er lurt, men det var egentlig en litt fin dobbelfunksjon på den første båten, men den var ikke ferdig så dermed har det kommet en god del endringer siden jeg bestilte, det aller meste ser dog ut til å være til det bedre, heldigvis...

 

Hvor skal båten deres ligge? Det er jo et bra stykke dere skal seil, dere skulle vel til Nord-Norge? Jeg har jo en drøm om å seile til Harstad med Hansen og besøke svigers. De bor der og vi har snakket om å ta oss 5 uker å seile til Lofoten og da innom Harstad om et år eller 3, det tror jeg ville vært en opplevelse for livet...

 

Uansett om vi møtes eller ikke, er dere hjertelig velkommen til Leirvik Havn på Stord her vi bor!!!

Blogg:S/Y FRI -  (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model

Link to post
Share on other sites

Ville sjekket vindretningen, pga bølgene. Læsø fin øy, bare husk at innseilingen ligger langt ute. Når det gjelder DK siden, kan dere gå istedenfor Læsø til Sæby.

 

Når det gjelder Bav. gjengen bruker de en dagsseilas fra Hals til Skagen. Runde Skagens rev og dra vestover. Mener det ligger en repotasje rundt en som holder til i Bergen, og en i Bodø. De skrev vel dette på Bav klubben.

Vi sees!

Link to post
Share on other sites

Da er det kanskje mulighet for at vi møtes på svenskekysten? Hvor skal du? Mål? Er litt skeptisk til farvannet Dk-læsø-svenskekysten... Syntes det er rart at det kan være 10-20 meter langt til "havs"! MVH

Carpe Diem

jag rekommenderer att gå på Jyllandsiden opp om man er litt mindre erfaren

 

1 mange ganger har vi vest eller sydvestlig vind her o då ger det litt skydd

 

2 fartygstrafiken er mye större ost för Laesö / Anholt hvis man seglar nattetid

(den er oxo stor i Store Baelt)

 

3 finnes fler små havner på danske siden

 

4 syd Laesö er grunnt, annars ingen större problem med 10-20m

använd ekolodet vid navigering i danske vann

S/Y Gunga Din

Link to post
Share on other sites

Tenker at jeg stikker til sjøs med Amina, som hun skal hete, når Bjoris kommer forbi kysten her med nybåten sin. Så får vi se hvor godt den seiler head to head :-)

 

Det blir moro, flott at du har funnet navn, det holder vi på med... Må si jeg storkoser meg med disse forberedelsene, veldig moro.

 

jag rekommenderer att gå på Jyllandsiden opp om man er litt mindre erfaren

 

1 mange ganger har vi vest eller sydvestlig vind her o då ger det litt skydd

 

2 fartygstrafiken er mye större ost för Laesö / Anholt hvis man seglar nattetid

(den er oxo stor i Store Baelt)

 

3 finnes fler små havner på danske siden

 

4 syd Laesö er grunnt, annars ingen större problem med 10-20m

använd ekolodet vid navigering i danske vann

 

Ser at det høres fornuftig ut å gå nært Jylland, vi kommer nok til å gjøre det, men neppe så langt inn som danskene selv gjør:). Lite aktuelt med nattseilas i disse farvannen tror jeg...

 

Ekkoloddet blir nok brukt meget flittig. Jeg innser at jeg må kjøpe en havnebok over danskehavner med innseilingsbeskrivelser, jeg syns iallefall noen av innseilingene ser litt trågiga ut å finne ut av bare med kart... Noen gode bøker å anbefale? Har hørt at "Kommas havnelods" skal være bra???

Blogg:S/Y FRI -  (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model

Link to post
Share on other sites

Vi skal til Svolvær, men turen går ned i Trondheim til høsten. Fra Stord er det gode muligheter for seiling til Nordlandskysten. Noen uker på sommeren så går d fint d... Meget hyggelig med invitasjon! Takk takk!

 

På hjemturen så tipper jeg turen går fra Hals-Fredrikshavn-Læsø-Svenskekysten. Dette kan raskt forandre seg ut fra vær/væremlding. Vi gidder ikke å lage så store planer ang. rute... tar det som det kommer. Har egentlig ikke noe vi skal rekke, så vi kan værtfall bruke to måneder på turen opppver.

 

Når det gjelder det som gunga din skriver så er Danmark slutt ved skagen, da er det enten Norge eller Sverige! Svenskekysten kan da umulig være så valdig vanskelig. Tenker på hvor mange som ferdes her! Nattseilas er forøvrig meget ned prioritert, og egentlig uaktuelt i utgangspunktet! Men det er bare å ta det med ro... God tid, skal bli deilig å leve danskeliv med seiling, god mat og kald øl i 2 måneder!

 

MVH

Carpe Diem

Link to post
Share on other sites

Det kan fort bli mye dobbeltposteing når dere også har denne lenken: https://baatplassen.no/i/index.php?showtopic=36476

Eksempelvis skrev jeg der: Det er et par bøker som er vel verd pengene. Den ene er Komma's Havnelods som omtaller alle havner i Danmark (og endel på Sveriges vestkyst og endel tyske havner). Den andre er Komma's bog (Jan Ebert) om Ankerpladser i Danmark. Den siste boken omtaler 120 ankerplasser i Danmark. Det er også annen relevante innlegg der som også blir tatt opp igjen i denne tråden. Det kan for dere som ber om råd kanskje være lurt å vurdere hvilke tema som skal tas opp i de respektive trådene. Jeg med flere leser sikkert begge trådene.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...