Jump to content

Lanber & Bjoris henter båt. Bavaria vs Hanse


Lanber

Recommended Posts

Ser på værmelding at det vær vinduet mitt på onsdagen sakte men sikkert lukkes. Nå er det 9,2 m/s midt imot meldt fra Skagen til Grimstad.

Torsdag liten kuling, men da rett i hekken på overfarten.

Hvis vi hopper over stopp i Skagen og går direkte kan vi ta kryssing natt til onsdag, da er det mindre vind.

 

Vi får se hva været gjør :-) Spennende og en skikkelig opplevelse blir det uansett.

Link to post
Share on other sites

Ser på værmelding at det vær vinduet mitt på onsdagen sakte men sikkert lukkes. Nå er det 9,2 m/s midt imot meldt fra Skagen til Grimstad.

Torsdag liten kuling, men da rett i hekken på overfarten.

Hvis vi hopper over stopp i Skagen og går direkte kan vi ta kryssing natt til onsdag, da er det mindre vind.

 

Vi får se hva været gjør :-) Spennende og en skikkelig opplevelse blir det uansett.

 

Jeg ville gått for torsdagen. Liten kuling i hekken er gode greier.

Motorbåt er harry - A. Rosèn

Link to post
Share on other sites

Jeg tar meg ikke bryet med kartbilder annet enn dette:

http://full.storm.no/tv2ver/vaer.aspx?lat=...mp;mapsymbols=1

 

Der ser avgangshavn som er Hals på østsiden av DK ved utløpet av Limfjorden, avgangstid er tirsdag klokken 11:33. 3 min etter at han jeg har lånt som skipper trår ombord, en kjent røver og kappseiler som gjerne går på feil side av staker for å tjene noen meter.

Første etappe er Skagen, ankomst sent tirsdags kveld. Frisk motvind hele veien opp så de 55nm kan ta noen timer.

 

Andre etappe er Skagen - Grimstad, vi får se når den tas. I øyeblikket er onsdag dagen, men værmeldingen har blitt dårligere dag for dag.

Mulig Jeannau har rett i torsdagen med en frisk platt lens i kuling styrke er det beste. Vi får se når vi kommer sålangt.

 

Har med laptop og modem så jeg skal holde dere oppdatert underveis.

 

Andreas

 

 

Jeg har fulgt med i tråden

- kan dere legge ut noen kartbilder som gjør det enklere å følge med seilasen de neste dagene?

Redigert av Lanber (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Denne tråden følger jeg spent med på; det blir hentetur fra Greifswald i slutten av Mai - begynnelsen av Juni. :cheers:

 

Gratulerer, det ble bestilling til slutt altså, godt valg!

 

Jeg kommer jo også til å følge spent med på denne tråden, kanskje kommer det enda flere til som skal hente båt. Interessant artikkel i Seilas, det er klart at en kan oppleve mye forskjellig med helt ny båt...

Blogg:S/Y FRI -  (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model

Link to post
Share on other sites

Der ser avgangshavn som er Hals på østsiden av DK ved utløpet av Limfjorden, avgangstid er tirsdag klokken 11:33. 3 min etter at han jeg har lånt som skipper trår ombord, en kjent røver og kappseiler som gjerne går på feil side av staker for å tjene noen meter. Første etappe er Skagen, ankomst sent tirsdags kveld. Frisk motvind hele veien opp så de 55nm kan ta noen timer.

Jeg har ofte henvist til værmodellen til DMI Ocean Forecast. Se http://ocean.dmi.dk/anim/index.html Velg 1) Parameter = Wind, 2) Geographical domain = Denmark, 3) Animation = play (evt andre alternativ). Noe bedre finnes ikke i Danmark etter mitt skjønn. Seilasen fra Hals og nordover ser ut til å gå greit de nærmeste timene.

Link to post
Share on other sites

Jeg og svigerfar sitter på hotell Phønix i Ålborg og drikker Tuborg.

Forandring i planene. Vi 2 tar seilbåten opp til Skagen alene i morgen etter overlevering, så får resten av mannskapet mønstre på der for overfart til Norge på tirsdagen, det blir skarp kryss på nordlig vind over da.

 

Så får vi se hvordan dette går! Det kan fort gå bra som jeg ofte sier.

Skål!!

Link to post
Share on other sites

Dersom dere har overskudd kan dere spasere til Vestre Bådehavn i Ålborg. Det er favoritthavna vår i Ålborg. Dyreste rett på resturanten er ca 55 kroner. Marinemuseet ligger ikke så langt unna. Pass på at dere går langt nok øst fra Hals mot Hals Barre før dere dreier nordover. Mange har turnet for tidlig.

God tur. Misunner dere seilasen. Selv er jeg 1000 m over havet med masse snø. Deilig å tenke på båtlivet etter hvert som milene går unna på flott føre.

 

 

halsbarre1.jpg

Link to post
Share on other sites

Vil også anbefale dere å gå øst for Læsø Rende. Det er endel sandbanker vest for fyret som flytter på seg. Jeg har selv vært nedpå en av dem. Heldigvis hadde jeg dengangen flyndrejern. Jeg var ikke helt nedpå men merket at båten flutselig fikk et løft og akselrerte.

Seilasen dere skal ta er 56 nm - det går vel kanskje på 7 timer? Håper dere har overskudd til å ta noen bilder under veis. Jeg lurer på hvordan opplagshallene i Hals ser ut nå for tiden. Bilder derfra er også velkomne.

 

 

laesoerende1.jpg

Link to post
Share on other sites

Planen var å gå på vestsiden av Læsø. Får hva tiden bringer.

 

 

Ønsker deg god tur!

 

Jeg hentet min båt dessverre på en annen årstid. Misunner deg nesten!

Vi valgte å gå til Sæby som første etappe, for det er en passe start-etappe.. Altså vest for Læsø som du sier.

 

Jeg tror det som ble ment å si, var at du helst bør gå på Østsiden av Læse Rende, altså fyret på kartet. Og det betyr vest for Læsø men øst for fyret. Der er det mange som har falt for fristelsen til å korte inn litt.

 

Og samme avstand til land bør holdes til du har Sæby 70 - 90 grader vest. Når jeg går dit i mørket, går jeg inn kun på 90 grader. Skumle flyttebanker :smiley: Har drevet mye med dorging etter makrell der med gummijolla og småguttene, ikke særlig greit med den store båten.

 

God tur.

Link to post
Share on other sites

Beklager, jeg mente øst for fyret i Læsø Rende, men selvfølgelig vest for Læsø. Jeg ser at det skal blåse nordlig 14 - 18 m/s i Kattegatt mellom Skagen og Marstrand i morgen tidlig. Deretter blir det fortsatt sterk nordavind så langt vindmodellen til DMI viser. Det tryggeste er kansje å gå inn til Marstrand (29 nm) for deretter å seile innaskjærs langs vestkysten av Sverige?

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...