Jump to content

Lanber & Bjoris henter båt. Bavaria vs Hanse


Lanber

Recommended Posts

Det kan fort bli mye dobbeltposteing når dere også har denne lenken: https://baatplassen.no/i/index.php?showtopic=36476

Eksempelvis skrev jeg der: Det er et par bøker som er vel verd pengene. Den ene er Komma's Havnelods som omtaller alle havner i Danmark (og endel på Sveriges vestkyst og endel tyske havner). Den andre er Komma's bog (Jan Ebert) om Ankerpladser i Danmark. Den siste boken omtaler 120 ankerplasser i Danmark. Det er også annen relevante innlegg der som også blir tatt opp igjen i denne tråden. Det kan for dere som ber om råd kanskje være lurt å vurdere hvilke tema som skal tas opp i de respektive trådene. Jeg med flere leser sikkert begge trådene.

 

Ja, det er ikke tvil om hvordan det var tenkt. Denne tråden skal kun omhandle erfaringer med leverandør og båt, før, under og etter kjøp. Helt enig roaldbj, vi prøver det fra nå. Problemet er at svarene som kommer ofte omtaler begge deler i samme slengen så vi får prøve å styre det. Det er alltid vanskelig dette, men det er også håpløst å ha med to helt forskjellige temaer i en og samme tråd...

Blogg:S/Y FRI -  (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model

Link to post
Share on other sites

Jeg har ikke fått med meg hvor du henter Hanse båten? Har du sikret deg at du får de nødvendige sertifikatene fra båtbygger slik at du, eventuelt fremtidig kjøper kan registrere seilbåten i skipsregisteret? Jeg nevner dette fordi det kan ta endel tid å få ettersendt disse dokumentene i ettertid. Jeg tenker særlig på hjemmelsdokument som skal ha stempel fra notaren og påføring av apostille. Dette kan være tidkrevende å få til i etterkant. Anbefaler videre at du gjør deg kjent med dette: http://www.nis-nor.no/upload/orientering_i...rtøy_bokmål.pdf

Link to post
Share on other sites

Velg Hals-Sæby-Læsø-Svenskekysten.

 

Gjestehavna i Frederikshavn ligger langt ute på landet. Det er ikkeno der.

Alternativet er Rønnerhavna, men den er langt ute på landet den også.

 

Sjekket havelosen i dag å du har helt rett! Et mye bedre alternativ! takk skal du ha! Hva med Vesterø eller Østerby på Læsø? Hvilke av disse havnene skal vi velge? Begge innseilingene ser relativt greit ut... Mulig vi tar begge to! :smiley:

Link to post
Share on other sites

Vi er veldig forsiktige med barn ombord og dermed setter vi tau i dem når vi ikke er 100% sikre på at vi har kontroll...

 

Jeg kjenner noen som bruker et barnesete for bil tjoret fast i akterpulpit'en. Så "fortøyer" de barnet i denne når ting blir hektisk.

Redigert av jeanneau (see edit history)

Motorbåt er harry - A. Rosèn

Link to post
Share on other sites

Jeg har ikke fått med meg hvor du henter Hanse båten? Har du sikret deg at du får de nødvendige sertifikatene fra båtbygger slik at du, eventuelt fremtidig kjøper kan registrere seilbåten i skipsregisteret? Jeg nevner dette fordi det kan ta endel tid å få ettersendt disse dokumentene i ettertid. Jeg tenker særlig på hjemmelsdokument som skal ha stempel fra notaren og påføring av apostille. Dette kan være tidkrevende å få til i etterkant. Anbefaler videre at du gjør deg kjent med dette: http://www.nis-nor.no/upload/orientering_i...rtøy_bokmål.pdf

 

Båtene leveres ut ved fabrikken i Greifswald. Jeg har ikke gått i dybden enda på hvilke papirer som bør følge båten, men det vil overraske meg om ikke Nelson har orden på dette. De er svært nøye på det juridiske rundt båtsalget så dermed er jeg ikke så bekymret for akkurat det punktet, men jeg må selvsagt vite hva jeg skal ha... så takk for tipset.

 

Takk for tips mulligan. Da går vi for det. Men avstanden til sverige blir jo litt større da..men men... D går nok sikkert bra!

 

Det tipset med barnesetet er d nok sikkert mange som kan bruke, veldig smart viggo.

 

Tips er å poste ang selve navigeringen i denne tråden Seiling i Danmark og Tyskland - Tips?, dette er nok av felles interesse da det ikke høres ut som om du heller (jeg har aldri seilt der før) er særlig vant med seilas i dette området... Det var for å få en litt mer rendyrket tråd om dette med levering, erfaring med billigbåtene som var poenget med denne tråden, men det er jo vanskelig å klare å holde en lang tråd til spesifikt tema til enhver tid...:)

 

Viggo, bra tips, jeg har sett dette og har tenkt å videreføre det litt med å få til noe under spray, hvordan vites pt ikke, men det vil være mer praktisk på vestlandet :smiley: Det ligger også en tråd om dette på www.myhanse.com som f.eks hadde denne fantastiske innretningen:)

20071105_091504_marte_stol.jpg

 

Her er mer slik vi gjorde med vår nå 5 åring (ikke vårt barn på bildet, men bare for å illustrere)...

 

20071105_093414_sikkerhetsline.jpg

Redigert av bjoris (see edit history)

Blogg:S/Y FRI -  (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model

Link to post
Share on other sites

Litt tilbake til opprinnelig poeng med tråden. Da er dato for overlevering satt, mandag 21. april overtar vi båten i Greifswald. Noen dager der ned før avreise torsdag 24.4/fredag 25.4. Det eneste som kan endre på dette nå er stort frafall av mannskap eller forsinkelse i produksjonen. Vi har ikke mer enn 1 uke slakk mtp planlagt ferdigstillelse så det kan bli utsatt... Planen er å ta deler av mannskapet ned med bil og de siste 2 med fly ved avreise slik at ikke 4-5 blir sittende å vente dersom noe uforutsatt skjer...

Redigert av bjoris (see edit history)

Blogg:S/Y FRI -  (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model

Link to post
Share on other sites

Jeg kommer til å fly ned (Nantes), leie bil der, og kjøre det siste stykket. Jeg antar at jeg trenger bil for å kjøre rundt til de forskjellige båtbutikkene i området i arbeidet med å klargjøre båten de første dagene.

Å kjøre bil fra Norge og helt til Les Sables d'Olonne frister ikke.

 

Beklager avsporingen. :blush:

Redigert av oddgeir (see edit history)

"hvis vannlinje er det viktigste.... kjøp en tømmerstokk" (Lano2)

Link to post
Share on other sites

Har noen store ting som skjer før den tid.

Akkurat kjøpt inn deler til Lotusen, kommer nok over 50 lapper der før jeg er i mål....+ mva, og så skal jobben gjøres.

 

Tenker jeg blir kongle på Rudskogen til sommeren :-) Neida. Ikkje så ille da, men den kommer definitivt til å gå bedre. Om ikkje så mye fortere rett frem (litt der også) så definitivt bedre på bremser og svinger.

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Husk på å ta en gjennomgang i båten sammen med ansvarlig for overlevering når dere henter den for å få dokumentert ting som ikke er i orden , at instrumenter virker , at bryterne til for eksempel lanterner ikke går til motorlanterne og motsatt , og om dere får båten levert ferdig primet og bunnsmurt så må dere sjekke at de faktisk har smurt primer under bunnstoffet , dette ser dere fort om dere ser merker etter slipingen gjennom bunnstoffet.

Link to post
Share on other sites

Husk på å ta en gjennomgang i båten sammen med ansvarlig for overlevering når dere henter den for å få dokumentert ting som ikke er i orden , at instrumenter virker , at bryterne til for eksempel lanterner ikke går til motorlanterne og motsatt , og om dere får båten levert ferdig primet og bunnsmurt så må dere sjekke at de faktisk har smurt primer under bunnstoffet , dette ser dere fort om dere ser merker etter slipingen gjennom bunnstoffet.

 

Takk for tips, jeg vet ikke hvor lang tid Lanber har planlagt fra overtakelse til avreise, men jeg ser for meg flere dager, kanskje 4 for å ha god tid til overlevering, testseilas og evt fiksing fra verftet samtidig skal jeg montere VHF, Kartplotter, Flåte mv... Jeg holder på med min egen liste over hva som må sjekkes, verftet har et system for dette med overlevering og testseilast. Antar det er tilsvarende for Bav hos LP Yachting? Disse har jeg lest mye positivt om iallefall... Var det mye å rette på på din Bav 39?

Redigert av bjoris (see edit history)

Blogg:S/Y FRI -  (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model

Link to post
Share on other sites

Orker ikke å legge ut hele rettelista her men kan si at den norske forhandleren fikk rettet opp i alle småfeilene rimelig raskt bortsett fra knirk i skott som vi selv rettet på til slutt siden de ikke virket spes interessert i gjøre noe med det.

Båten manglet også primer og det oppdaget vi ikke før båten hadde ligget i vannet i nesten 6måneder

Link to post
Share on other sites

Jeg tror jeg hadde klikket i vinkel om primer hadde manglet

 

Antar det er LP-Yachts som stoffer? Har hørt flere tilsvarende historier, merkeuavhengig så jeg valgt å ta dette arbeidet selv. Jeg vil gjerne kunne stole på at det er gjort skikkelig, spesielt siden båten blir liggende ut hver vinter...

Blogg:S/Y FRI -  (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model

Link to post
Share on other sites

  • 4 uker senere...
Da har jeg en skinnende ny Autoprop liggende hjemme i gangen! Ingeniørkunst kort og godt!

 

Gleder meg stort!

 

Når reiser du ned og monterer? Dette er en slik propell som også gir rett turtall på topp? Forstår det slik at Yanmar er veldig nøye på hva som monteres ifht garanti så derfor har jeg valgt orginalt. Aner ikke om det er den beste løsningen i praksis, men garanti er viktig for meg når så mange penger legges på bordet...

 

Er det slik med VP også eller?

 

Håper du kommer tilbake med bilder av både propell og båt...

 

Ellers har jeg avtalt overtakelse 22.april så dermed er det spikret, flybilletter for hele mannskapet er bestilt til kr. 178 pr person så nå er det bare å vente...

Redigert av bjoris (see edit history)

Blogg:S/Y FRI -  (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model

Link to post
Share on other sites

VP anbefaler mellom 2.800 og 3.200 rpm på min motor.

Vanlig praksis er litt for stor propell som gir maks turtall i det nedre området.

 

Hvis min Autoprop er dimensjonert riktig skal jeg oppnå riktig turtall på maks pådrag. Den som lever får se :-)

 

Det er liksom det som er salgsargumentet her, den utnytter momentet i motoren på lavere hastigheter uten at den overbelastes på fullt turtall.

Redigert av Lanber (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Skal bli artig å følge denne tråden. Det er jo en utrolig opplevelse å hente ut ny båt, bør jo være det.

Nå er jo Lunde båt skryt opp i skyene av Bavariaeiere men hvordan er det med Nelson Marine som er forhandler av Hanse? Nelson Marine har vel ikke noe særlig godt rykte når det gjelder ettermarkede,reklamasjoner. Dette er mitt inntrykk etter å ha snakket med noen Hanseeiere og ikke minst lest endel på Hanseforum.

Skal bli artig å følge med. Kanskje vil en slik tråd sette litt søkelys på båtforhandlere, legge litt press.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...