Jump to content

Lanber & Bjoris henter båt. Bavaria vs Hanse


Lanber

Recommended Posts

Jeg kan ikke huske datoen - men er det ikke snart tid til "akt II" i denne tråd...? Bjoris...?

 

 

 

Andy

 

Hei Andy, jo du har rett, i dg er det 14 dg til vi reiser til Tyskland. Fly til Berlin, leiebil til Greifswald, overtakelse tirsdag 22. april. Montering av kartplotter, VHF, redningsflåte mv. Mannskapet kommer ikke før fredag så vi har litt tid, men det har jeg ønsket pga at det alltid er ett eller ennet som ikke er 100%. Mulig vi går båten til Stralsund før mannskapet kommer, hvis alt er ok, hvis ikke blir vi liggende å tar ut lørdag morgen. 550 nmil til Stord så det blir en bra testtur... Spennende blir det uansett vær og båt :flag:

Blogg:S/Y FRI -  (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model

Link to post
Share on other sites

Du er heldig som har så kort ventetid igjen.

Selv må jeg fortsatt vente i 9 uker før jeg kan sette meg på flyet.

 

Det er inspirerende å lese om andre som henter ny båt, selv om det er en dårlig erstatning for meg.

"hvis vannlinje er det viktigste.... kjøp en tømmerstokk" (Lano2)

Link to post
Share on other sites

Hvor planlegger du turen når du har rundet rundt Skagen? Lillesand? Kr.sand? eller helt til Mandal?

 

Det blir nok opp til vær og vind. Kr.sand er det vi har snakket om, men vi går gjerne videre på direkte om været er bra og vi ikke trenger litt fastland under beina. Har forresten lurt på om vi ikke skal gå ut på kvelden fra Skagen for å komme til lands i dagslys... Hva pleier de erfarne å gjøre, det er selvsagt kjekkest å seile om dagen, men det blir fort nattseilas uansett... Så for meg at vi skulle komme oss godt klar Skagens rev før det ble mørkt...

 

Du skal være velkommen forbi Helsingør :smiley:

 

Det er bestemt ikke noget udsædvanligt forårs-syn at se norske Bavaria-er og Hanser på "mellemlanding".

 

Andy

 

Takker og bukker, vi får se hvor vi havner. Planen er å gå til Falsterbokanalen dag 2, dvs at vi går til Sassniz eller Stralsund dag 1 og så over Østersjøen dag 2. Dag 3 kan jo fort ende i Helsingør...

 

Du er heldig som har så kort ventetid igjen.

Selv må jeg fortsatt vente i 9 uker før jeg kan sette meg på flyet.

 

Det er inspirerende å lese om andre som henter ny båt, selv om det er en dårlig erstatning for meg.

 

Ja, det begynner å krible godt nå, men husk, du får mest sannsynlig sommer å seile hjem i, vi har med skibriller og full "vinter-under-lang" etc...;)

Blogg:S/Y FRI -  (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model

Link to post
Share on other sites

Har hentet båt i Greifswald på denne tiden 3 ganger tidligere-gikk en gang helt til Smøgen for motor i vindstille.

Ikke dumt å ha med en ekstra dieselkanne,ikke regn med åpen dieselpumpe på Anholt. På denne årstiden er den stort sett åpen en time pr. uke.Alle restauranter er også stengt. Brugsen midt på øya er åpen for proviantering.Uansett lønner det seg å proviantere i Greifswald,ligger et par kjempestore supermarkeder rett utenfor byen.Du må heller ikke somle med å gå ut kanalen fra verftet for der er det også en bro som stenger tidlig.

Sjekk åpningstiden på broen inn til til Stralsund.

Det er stort sett enkelt å skaffe diesel i København.

Link to post
Share on other sites

Vi hadde følgende redningsutstyr med oss over fra Mou til Grimstad:

 

- Redningsflåte

- Fastmontert VHF

- Redningsvester til alle mann (sier jo egentlig seg selv)

- Bærbar kartplotter + 2 stk bærbar GPS med veipunkter innlagt.

- Kart over de aktuelle områdene (igjen, sier seg selv)

 

Nå skal du ut på en lengre tur :-) Lykke til med henting

Link to post
Share on other sites

Det kommer ann på om du er avhenging av å legge kai for å laste av båten i mørke eller ei ;-)

Skagensrev har 2 bøyer du må rundt, hvis du ikke har kartplotter kan du godt få koordinatene på dem fra meg. Men du hadde jo fått låne en kartbrikke så da skulle alt være i skjønneste orden?

Vær forberedt på bølger rundt de bøyene!

 

 

Det blir nok opp til vær og vind. Kr.sand er det vi har snakket om, men vi går gjerne videre på direkte om været er bra og vi ikke trenger litt fastland under beina. Har forresten lurt på om vi ikke skal gå ut på kvelden fra Skagen for å komme til lands i dagslys... Hva pleier de erfarne å gjøre, det er selvsagt kjekkest å seile om dagen, men det blir fort nattseilas uansett... Så for meg at vi skulle komme oss godt klar Skagens rev før det ble mørkt...
Link to post
Share on other sites

Det kommer ann på om du er avhenging av å legge kai for å laste av båten i mørke eller ei ;-)

Skagensrev har 2 bøyer du må rundt, hvis du ikke har kartplotter kan du godt få koordinatene på dem fra meg. Men du hadde jo fått låne en kartbrikke så da skulle alt være i skjønneste orden?

Vær forberedt på bølger rundt de bøyene!

 

:lol: Mja, det skal vel ikke bli så ille at det må lastes av i mull og mørke :cool:

 

Jeg er godt utstyrt med elektronik. 10 toms Garmin med bluechart hele veien, 17 toms PC med GPS med nyeste kart som er å oppdrive BSB fra 1. april 2008 samt papirkart hele veien og havnelos... Og en håndholdt GPS uten kart. Mulig jeg selger noe av dette etter turen, det koster jammen meg mye penger. Har en pakk fra Nautiskforlag nå som jeg skal hente i dg, 4250 kr takk! :smash:

 

Ellers... Er du god i finsk? Isåfall, har jeg funnet en test mellom Bav 34 og Hanse 350...

 

Duell - Hanse 350 mot Bav 34

 

Forstår det slik at Hansen går en del fortere (5,8 knt mot 5,1 knt), men at Baven anses som en bedre bobåt... Artig om noen kan finsk og kan oversette dette stykket. Hele testen kan kjøpes, men lite poeng for meg som ikke kan finsk..

Redigert av bjoris (see edit history)

Blogg:S/Y FRI -  (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model

Link to post
Share on other sites

Du får se været ann Bjoris når det gjelder avreise Skagen, det kan bli luftig i Skagerak når det står på som verst. Hvor du er når har vel mindre å si når du stiller med så mye elektronikk og GPS`er som du gjør.

 

Været avgjør nok det meste, men jeg liker tanken på komme til land på dagtid, men mannskapet mitt har mye erfaring med nattseilas så det er ikke noe problem. Derfor går vi nok ut når værmeldingene er ok, heller enn et gitt tidspunkt på dagen, ja! Når det gjelder elektronik så stoler jeg nok mest på mine egne øyner og vanlige kart uansett!

Redigert av bjoris (see edit history)

Blogg:S/Y FRI -  (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model

Link to post
Share on other sites

Greifswald i dag!!!!!!! Håper du får bedre vær Bjoris :wink:

: greifswald.jpg

 

Hilsen

Jappen

 

:cryin::cryin::cryin: Fyfeite...

 

Vel, det kan vel ikke snø i 14 dg i strekk får vi håpe, men jeg var innom på marinaens sider i går og sjekket været og da så jeg at det var 0 grader!!! Tenkte meg at det kanskje hadde krøpet over 10 :sweat: Vi får ta det som det kommer, været er ikke mye å få gjort noe med. Fult vinterantrekk blir medbragt uansett... inkl. snøbriller

Blogg:S/Y FRI -  (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model

Link to post
Share on other sites

Du får iallefall testet varmeapparatet...

 

Ja, det regner jeg med. Kikket på langtidsvarslet som det er linket til fra Værmelding Greifswalder Oie (øye ved Østersjøen) og det ser ok ut unntatt temperaturen som holder seg lav, 4 grader 16. april. Vel, jeg er forberedt på at vi kan få alt fra full vinter til full sommer på denne årstiden. Avreise blir 25. april så dermed kan mye skje fortsatt...

Redigert av bjoris (see edit history)

Blogg:S/Y FRI -  (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model

Link to post
Share on other sites

Du får ta deg god tid oppover, så møtes vi i Skagen den 1. mai :cheers:

 

:wink: Det hadde nok vært morro, men vi håper nok på å være betydelig lengre 1. mai, men vær og vind bestemmer det... Skal prøve å holde tråden litt oppdatert underveis, det var gøy å følge Lanber iallefall...

Blogg:S/Y FRI -  (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Kun to dager igjen nå før vi sitter på flyet. Siden noen venner og familie vil følge med oss oppover har jeg også tenkt å legge info fra turen hjemover på min egen blogg her på forumet.

 

Blogg fra henteturen

 

Den står åpen for både lesing og innlegg. Uansett skal også prøve å gi status i denne tråden, vi får se hvor mye nettilgang vi får. Har problemer med å få dette mobil-bluetooth styret til å fungere... Mest for å få til å lese værmeldinger underveis, men også for å få gitt korte statuser her også :flag:

Redigert av bjoris (see edit history)

Blogg:S/Y FRI -  (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model

Link to post
Share on other sites

Takker, har nå fått mobilen til å fungere som modem på PCen så det skal bli bra med status underveis. Det er jo svindyrt å bruke, men pytt. Vi får satse på at arbeidsgiver ser mellom fingrene, jeg er jo tross alt ikke på jobb så jeg får ikke gjort noe galt der de neste 14 dgen så de er nok glad til :lol: Vel, det blir nok korte meldinger og lite bilder før vi kommer hjem... Det er spesielt unten for Norden det er så dyrt å bruke 32 kr. pr MB og det går jo fort noen MB, men vi får prøve å bruke LowFi versjon etc så... Tekst koster jo minimalt så er jeg først inne kan jeg skrive... Nei, nå merker jeg at spenningen stiger med stua full av div ting vi håper å få presset inn i de 55 kg bagasje vi får ha med hver...

Redigert av bjoris (see edit history)

Blogg:S/Y FRI -  (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...