Jump to content

Lanber & Bjoris henter båt. Bavaria vs Hanse


Lanber

Recommended Posts

Har 19 hester VP i min B32 på ca 4 tonn. Min er faring er at dette holder stort sett på denne båtstørrelsen. Har testet båten med kuling midt imot og holdt en marsjhastighet på mellom 4-5 knop (det var ikke bølger av det store slaget - det må innrømmes). Syntes ikke det er så ille, men det er klart at under slike forhold er ikke flere hk å forakte. Likevel, med hånden på hjertet, har jeg faktisk ikke savnet større motor i noen særlig stor grad. Blåser det mye bruker jeg alltid seilene. Jeg syntes uansett det blir veldig huskete med motorgange i litt vind og bølger.

 

Ser det er 40% mer dreiemoment i en 30 hk ifht en 20 hk av Yanmar/VP. Det var det jeg så på også når vi gikk for stor motor, men så er 350en over 6 tonn før last. De som kjøper med std motor på 20 på den tror jeg kommer til å angre i blant. Vi gikk i stivkuling med en Bav 36 i fjor vår, den har 29 hk, men vi kunne jo ikke bruke i nærheten av alle kreften, vi lå vel på litt over 2000 o/min og fortsatt fikk vi harde slag, slik blir det vel ofte når det er mye vind...

Redigert av bjoris (see edit history)

Blogg:S/Y FRI -  (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model

Link to post
Share on other sites

Har testet båten med kuling midt imot

Kuling og kuling, det kan være så mangt. 

 

På norsk bruker vi begrepet kuling om det som man på engelsk benevner som breeze (strong breeze = liten kuling)

 

Og på engelsk er en strong gale, det samme som vi på norsk benevner som liten storm.

Link to post
Share on other sites

For kun å referere til egne erfaringer.

17 hk på en båt på 32 fot/4.5 tonn/3.27 bred er alt for lite hvis det er litt sjø og vind.

Så får andre mene hva de vil.

Tja, har da erfaring jeg også. 32 fot og 19 HK.

30+ knop vind og 2-3 m sjø midt i snuten, fremdeles 3-4 knop. Større fart ville medført kraftigere bunnslag.

Men man må vite hva man har å klare seg med, og ikke oppsøke situasjoner der man skulle hatt mer krefter enn det man har.

 

Geir :seeya:

Geir :seeya:     oviklogo2.jpg

Link to post
Share on other sites

Har en gammel 31-foter (lavt fribord) og 9 hk. Med stiv kuling midt i mot har jeg revet storseil og motorseiler i 2-3 knop - fort går det ikke. Havnemanøvre i sterk vind krever ltt planlegging...

denne båten hade ursprungligen 18 hk o 100 ton...........lit planlegging var det..... :smiley:

 

GRU.gif

S/Y Gunga Din

Link to post
Share on other sites

For kun å referere til egne erfaringer.

17 hk på en båt på 32 fot/4.5 tonn/3.27 bred er alt for lite hvis det er litt sjø og vind.

Så får andre mene hva de vil.

Din båt veier nok mer Mulligan, med alle dine golfkøller veier den nærmere 5 tonn. Nesten alle Comfortina 32 er veid i lysbrevene mellom 4800 og 4900.

 

Min veier 4850, og med 25 spreke japan hester holder det i massevis. Klarer minst 4-5 knop under nevnte omstendigheter.

 

 

 

Mvh.

 

Barsk II :sailing:

Link to post
Share on other sites

Mnja.

Jeg har veid den med veiecelle.

Ribba båt uten rigg og golfkøller veier akkurat 4000 kg.

Men jeg ville svært gjerne hatt større motor. Slik at jeg kunne trekke meg opp trange sund og inn i havn med litt større fart en en isbre. Bunnslag er jo ikke noe problem med den båten.

Link to post
Share on other sites

Hvordan går det med Lanber da.... ingen oppdatering av tråden på snart halvannet døgn....

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Når vi snakker motoreffekt og vekt , min båt veide da den ble lansert 4300kg , i LYS 4800kg , på fabrikken sine sider 5800kg og i krana på Vallø 5000kg.

Jeg har 19hK VP og det rekker til marsjfart på vel 6knop på flatt vann og med en frisk bris rett mot og litt rotete sjø så er jeg nede i 4,5knop.

I sterkere vind enn det så seiler jeg somregel men hadde jeg kunnet valgt på nytt nå så hadde jeg valgt å oppgradere til 30hk og 3bladet foldepropell.

Link to post
Share on other sites

Hvordan går det med Lanber da.... ingen oppdatering av tråden på snart halvannet døgn....

 

Tipper han jobber seg over nå, kanskje PCen har gått i det på turen. Ser ut til at det er nok vind... Kom en hjem er med en Hanse 470 i forgårs, må ut å kikke litt etter jobb nå. Den skal etter sigende ruve "litt" i havna;)

Blogg:S/Y FRI -  (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model

Link to post
Share on other sites

Hjemme i Grimstad.

Lager kveldsmat, skal oppdatere med full rapport senere.

 

Gikk fra Skagen i dag kl 0710, i Grimstad havn 2200. Brukbart det med tanke på forholdene der ute. Ble gradvis bedre for så å bli verre igjen siste 20nm, det gikk seigt da men totaltiden er det ingenting å si på.

 

I smult farvann i havna her fikk jeg virkelig erfare hva Autoprop gjør, 1800 rpm gav 6knop.

Link to post
Share on other sites

Velkommen hjem til moderlnadet med nybåten... skjønner det var en noe strabasiøs tur over skagerak...

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Gikk fra Skagen i dag kl 0710, i Grimstad havn 2200. Brukbart det med tanke på forholdene der ute. Ble gradvis bedre for så å bli verre igjen siste 20nm, det gikk seigt da men totaltiden er det ingenting å si på.

Gratulerer vel i havn. Siste etappe ble drøy. Antar du har fått noen nye erfaringer om mars-seilas i mørke og vind? Ser frem til å få nærmere rapport.

Link to post
Share on other sites

Jeg og svigerfar satt på søndags ettermiddag og planla mandagen, det kom frem vi tenkte rimelig likt. At om mulig skulle vi prøve å gå til Skagen mandag ettermiddag. Værmeldingen på dette tidspunktet var rimellig god, med frisk bris fra NV.

 

cimg2622.jpg

 

Mandag var det overlevering av båt. Det var en misforståelse hos LP, de trodde vi skulle komme tirsdagen og hadde ikke fått med seg epost jeg sendte.

 

Uansett så gikk overlevering rimelig greit. Noe småplukk var det å sette fingrene på, verst var det egentlig at ungdommen som sto for overleveringen veldig tydelig ikke hadde mye erfaring på området. Fks spurte jeg om forbruksbatterier hvorpå han åpnet benk styrbord side der 55ah startbatteri står, det var forbruksbatteriet mitt ifølge han. Det føyde seg inn i rekken på ting han ikke visste.

Rattet hadde defekt brems så det går ikke å låse, dette kunne ikke ordnes før avreise.

Defekt navigansjonslys baug byttet.

Av andre ting jeg vil nevne er at båten ble levert uvasket, det var rett og slett skitten. Det gjorde de heller ikke noe med på de 3t de hadde til rådighet mellom slutt overlevering og avreise. Det er for dårlig i min bok. Lundebåt skal få epost om dette på mandag.

 

Både Karen og Lars hos LP har vært veldig service minded gjennom hele prosessen med overlevering, ekstra utstyr som ble montert kort før overlevering osv osv, synd at min opplevde kvalitet går ned med dårlig kunnskap og lite tid hos ansatte der.

 

Så kom turen til kalibrering av autopilot og avreise fra Mou. Fikk meg et støkk i livet der gitt. Han som tok ut båten fikk rett og slett ikke baugen opp i vinden inne i den trange havna. Han måtte slå en tamp rundt en påle og la vinden (14-18 m/s målt i riggen min) føre baugen ned i vinden. Så kunne han bakke helt opp i vinden sålangt havna tillot, gi flatt jern forover med følgende kommentar "Det er sgu ingen motorkraft her", skarp sving babord og kurs ut av havna med vinden på 50 grader BB baug.

 

At jeg var betenkt over å selv måtte gjennom det samme senere er en underdrivelse! Det gikk fint, cluet var å gi alt kverna hadde å oppdrive....sikte på som best jeg kunne og la det stå til. Gikk fint!!

 

Bildet tatt rett etter vi rundet bøyene utenfor innseilingen til Limfjorden.

cimg2627.jpg

cimg2632.jpg

 

Vi valgte å sette kursen godt på innsiden (vestsiden) av Læsø fyr etter råd fra Lars hos LP. Kom mest i le for været da. Det var ille nok.

Når vi hadde rundet Læsø fyr gikk vinden over på rett nordlig så vi fikk den rett i baugen.

Det ble besluttet å gå inn til Fredrikshavn. Lå der 7t før vi gikk til Skagen tirsdags morgen, var der etter en 3t tur. God fart oppover.

 

Etter litt kluss fikk jeg tak i min bedre halvdel som hadde overnattet i byen, måtte ha bilen for å hente resten av mannskapet som kom med ferga til Hirtshals den dagen.

Stressende? Ja. Kona skulle tilbake med samme ferge til Norge. Gikk fint det også.

 

Så var den stressende biten over for min del. Hadde fått seilkyndig mannskap ombord så nå var det fryd og gammen. Det ble en aldri så liten fest ombord og på byen i Skagen tirsdagskvelden. Som seg hør og bør! Mange norske båter i havna.

cimg2637.jpg

 

Rett bak oss var den B44 Vision som gikk før oss fra Mou, de søkte ly for været i Sæby for natta og kom etter oss inn til Skagen tirsdagen.

cimg2636.jpg

 

 

Værmeldinga for onsdagen var ikke av de beste, vind fra nord 8-10m/s som skulle avta utover dagen. Det var litt mer enn som så når vi rundet bøyene utenfor Skagen. (12-14 m/s), bølgene var rotete og tildels ganske så store de første timene, så gav vinden og bølgene seg sakte men sikkert. Midtveies var det 5 m/s midt imot strålende seilas vær. Ikke for lenge, vinden dreide over mot babord og vi fikk skikkelig stamping fra 20nm til vi var ca 5nm ute. Så roet det seg når sola gikk ned.

cimg2652.jpg

sunset_on_port_bow.jpg

 

Turen inn skjærgården i Grimstad i mørke var en opplevelse. En ting er helt sikkert, jeg kjøper meg kartplotter. Det går ikke uten. Så enkelt er det.

 

Har fylt opp diesel tanken idag, det gikk 73 liter på. I tillegg fylte jeg 42l i Skagen. Altså har jeg brukt 95 liter på turen hvis det stemmer at LP hadde fylt på 70 liter som de skulle. Rimelig høgt forbruk men diesel varmer gikk kontinuerlig og turtallet var om ikke høgt, så iallefall satt med tanke på å komme frem, ikke spare drivstoff.

 

Generelt gikk vi på 2100-2400 rpm, maks oppnådd rpm er 2750-2800.

Redigert av Lanber (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Flott skildring fra turen Lanber...... jeg festet med ved en kommentar som gikk på hvor vanskelig det er å få baugen opp mot vinden.... De erfaringer du skisserer her er helt i samsvar med med de jeg har... Dog har jeg flere svenske hester under dørken som kan slippes løs, hvilket de må om en skal klare å få baugen opp mot vinden.... når man ikke har bauppropell som nok ville hjulpet godt på i trange havner med mye vind..

 

Det er på sin plass å formidle dine erfaringer fra LP Yacht til Lundebåt, slik at de kan formidle de videre... eller rett og slett sette LP yacht på kopilisten...

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Har fylt opp diesel tanken idag, det gikk 73 liter på. I tillegg fylte jeg 42l i Skagen. Altså har jeg brukt 95 liter på turen hvis det stemmer at LP hadde fylt på 70 liter som de skulle. Rimelig høgt forbruk men diesel varmer gikk kontinuerlig og turtallet var om ikke høgt, så iallefall satt med tanke på å komme frem, ikke spare drivstoff.

 

Generelt gikk vi på 2100-2400 rpm, maks oppnådd rpm er 2750-2800.

 

 

Dette ble jeg litt nyskerrig på, - Hvor mange timer gikk du for motor med dette forbruket ?

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...