Jump to content

Bryggekrakken, fra dagliglivet ombord og ved båten


Astor

Recommended Posts

Jeg har jo vært så dum å måke brygga ut dit jeg ligger ,ikke mange som måker her i havna .Men har nå gjort det i alle år jeg da , da er det lissom mere vår når sola kommer å brygga er tørr å fin .Haha den er like hvit å stygg som dem andre igjen idag ,kommet 10.15 cm med tung våt snø .Det tar hardt på humøret ,så flott det var igår . Har hatt besøk av Foldin skøyta ,(Bastøy ferga ) den har brøyta opp utenfor havna å litt rundt på indrehavn .Da håpet om tur til gjestehavna i helgen er der enda , men er litt is igen forran meg til utløpet .Har lite lyst å kjøre i isen uten kjøl , så vi ser imårra på været og formen.Kan virke som sommer'n igår tok rotta på meg,forkjølelsen er i annmarsj kjenner jeg .Må bli syk nå , typisk det da .Kansje endelig komme en tur utpå , men må holde senga isteden + båtmesse til mandag sammen med kaffe gjengen . Men det er håp i hengane snøre ,sa Nils Arne en gang å banka Dortmund. Kansje vi sees Astor ...

 

Tine IV

Medlem i Solviken båtforening , Redningsselskapet og KNBF
Vi sees på sjøen og lytter på K-77

Link to post
Share on other sites

Jeg har en 90 meter lang brygge som jeg hadde måket ren for snø. Det var vårstemning her også Runo, selv om isen lå rundt båtene innerst i havna. I morgen går burkan av soldekket. Når dette er gjort skal jeg opp i høyden å rope på VÅREN! :flag:

 

 

isen_i_havna.jpg

Det er fortsatt is innover i havna


Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Link to post
Share on other sites

Noen har glemt at de er båteiere....

 

under_vannet.jpg

Nå ligger denne under vann. Hvorfor?

 

 

under_vannet_2.jpg

 

over_vannet.jpg

Slik så den ut for tre uker siden.

 

 

sjevt_i_vannet.jpg

Denne sprenger godt i trossene.

 

glemte_farkoster.jpg

Samme båt for to uker siden.

 

 

dypt_i_vannet.jpg

Denne tittet vi på for to uker siden. Den lå tungt i vannet.

 

lavt_i_vannet_2.jpg

 

lavt_i_vannet.jpg

Den ligger nå enda tyngre i vannet.


Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Link to post
Share on other sites

Nå ligger denne under vann. Hvorfor?

under_vannet.jpg

Auda! Et trist syn. Et mulig scenarium er at cockpitdreneringen har vært åpen (trolig, siden båten har ligget utildekket). Når båten har blitt tynget ned av snø kan cockpiten ha blitt fylt av vann (cockpitdørken er neppe særlig høyt over vannlinjen på denne båten). Dette vannet kan etterhvert ha lekket ned i kabinen, ettersom nedgangluken går nesten ned til cockpitdørken. Ren spekulasjon, men en plausibel forklaring i fravær av andre fakta. En annen mulighet er frostsprengning av slanger/ventiler.

 

(På plussiden ser jeg at Onkel Blå fremdeles har presseningen på i bakgrunnen....)

Redigert av HaHa (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Den stålbåten ligger skummelt tungt i vannet nå... :eek:

 

Hvis vannet skulle nå en gjennomføring uten svanehals eller et annet sted på båten som normalt er godt over vannlinjen, men ikke 100% tett, så er det game over på kort tid :smash:

 

Håper eieren av disse båtene ikke får igjen en krone på forsikringen sin om det går galt. For når du tydligvis ikke har vært og sett etter båten din på ukesvis etter snømengdene som har kommet på østlandet i vinter fortjener du f*** meg ikke bedre :smash:

 

Men typisk nok går det ofte bra med slike båter/ eiere som gir f***, mens naboen som er verdens mest ansvarlige fyr som ser til båten sin dagelig blir rammet av noe uforutsett som f.eks prod. feil på en skrogjennomføring el. lignende som sender skuta hans til bunns.... :lol:

 

Vet du om det har blitt gjordt forsøk på å kontakte eierene av disse båtene? -Ikke at det skulle være nødvendig og informere de om at de eier en båt som ligger på vannet og at det har snødd 100 cm i det siste....

Mvh. SAP

Link to post
Share on other sites

De som driver havna klarer ikke å få kontakt med eierne. Desverre. De som har den mørke stålbåten har en annen båt på land. Den har flere tonn med snø inne i båten. Men den sunker heldigvis ikke. Merkelig. Folk må da huske at de har båt? Det er et trist syn. Skal man bryte seg inn for om mulig stoppe et eventuellt havari? En annen seilbåt ble forleden reddet i siste liten før den sank. Nå ligger den ved utrustningskaia og blir overvåket av driftsfolka i havna.


Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Link to post
Share on other sites

Skal man bryte seg inn for om mulig stoppe et eventuellt havari?

 

Nja. ikke godt å si....

På en måte burde man gjordt det, men så kunne man jo rissikert å bli saksøkt og anmeldt for innbrudd om båten har eier av den "rette typen"....

 

Tror jeg hadde hoppet ombord med noen pumper om den hadde sunket innen kort tid om jeg ikke hadde gjordt det, og kontaktet brann og redning samtidig... -men er ikke 110% sikker på at det er det riktige å gjøre i alle tilfeller... :nonod:

Mvh. SAP

Link to post
Share on other sites

En løsning kunne jo vært å rydde båten for snø, for så og presentere eier for en feeet regning/ bergelønn til våren. Men først grundig dokumentere med bilder etc. at båten hadde gått ned om ikke den hadde blitt lettet for flere tonn med snø...

 

Om eier nekter å betale, så tar man seg en svømmetur om sommeren med vanntett drill..... Resultatet vill blitt det samme.... :rolleyes:

-eller så kan man rett og slett bare gi f***.... :lol:

Redigert av sap_2000 (see edit history)

Mvh. SAP

Link to post
Share on other sites

En løsning kunne jo vært å rydde båten for snø, for så og presentere eier for en feeet regning/ bergelønn til våren. Men først grundig dokumentere med bilder etc. at båten hadde gått ned om ikke den hadde blitt lettet for flere tonn med snø...

 

Om eier nekter å betale, så tar man seg en svømmetur om sommeren med vanntett drill..... Resultatet vill blitt det samme.... :rolleyes:

-eller så kan man rett og slett bare gi f***.... :lol:

Får ikke man igjen pengene uannsett da?

Mvh -Matros-

--------------

Medlem av gruppen: folk i båt!

Link to post
Share on other sites

Det var en kar fra forsikringsselskapet nede i havna forleden. Han fotograferte alle de som så ut som "glemte ofre". De vil trolig få en avkortning på sin eventelle skadeutbetaling. Det er tross alt vi andre forsikringstagerne som får økt vår premie. :headbang:


Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Link to post
Share on other sites

Den ligger nå enda tyngre i vannet

 

Vanskelig å se ut fra bildene, men kan det være at den har tatt inn vann også? Kommer det et skikkelig regnskyll nå vet man vel ikke hva som skjer med tanke på at drenering etc kan være tilstoppet av is.

 

Synker denne stålbåten med resultat at den har vært uten tilsyn i vinter, hvordan stiller båtforeningen seg til det? Om vedtektene er slik at tilsyn kreves er det en fordel at eier får tilsendt en advarsel i form av brev, slik at om det blir ytterligere problemer kan plassen sies opp.

Link to post
Share on other sites

trasig å se slikt, nabobåtene vil vel få ett lite problem om den synker nå. Hadde jeg vært i en av deres sko ville jeg vurdert å gjøre noe. Eventuelt måket av snøen for å se om den ligger like tungt i vannet.

 

Er glad jeg ikke har slike naboer..

 

Godt dokumentert, Astor.

Link to post
Share on other sites

Det var en kar fra forsikringsselskapet nede i havna forleden. Han fotograferte alle de som så ut som "glemte ofre". De vil trolig få en avkortning på sin eventelle skadeutbetaling. Det er tross alt vi andre forsikringstagerne som får økt vår premie. :headbang:

 

Avkortning!!! Bør vere null utbetaling ved sånt tilsyn,blir regelrett forbanna når en ser sånt som dette. :smash:

Link to post
Share on other sites

Hei

 

En tanke som falt meg inn: Vi må jo nærmest gå ut fra at forsikringsselskapene finner disse bildene. Har de anledning til å bruke bilder de finner på nett som bevis ved avkorting av forsikringsutbetaling?

 

Understreker at jeg i likhet med de fleste andre her synes det er urettferdig at pliktoppfyllende båteiere skal sponse de mindre pliktoppfyllende i form av høyere forsikringspremier, og heller ikke på på noen måte mener det er feil å legge ut disse bildene. Jeg er bare nyskjerrig på hva forsikringsselskapene har anledning til å gjøre.

 

Mvh Emil

Tur- og dugnadsblogg for M/K Straumingen her.
Medlem av Forbundet Kysten

Link to post
Share on other sites

Noen bilder fra brygga hvor jeg ligger på sommeren.

 

En kjenning hadde fått la båten sin ligge ved brygga for 14 dager i høst, den ble liggende på nyåret og båten slet seg opp i fjæresteinene i en vinterstorm.

 

dscf0554a.jpg

 

Og "nordvesten" kan være litt stygg akkurat her.

 

dscf0548.jpg

 

dscf0549.jpg

 

Stakkars landgang, eller var det dårlig sveis?

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...
sunket_skoeyte.jpg

En pen skøyte gikk søndag ned av ukjent grunn. Båten har ligget ute for salg.

 

sunken_skoeyte_tilbake.jpg

Den gamle skøyta som sank ved kai i februar og som ble pumpet for vann og tauet bort, kom i dag tilbake til sin hjemmehavn.

 

 

sunken_skoeyte_tilbake_2.jpg

Skøyta er nå vissnok kodemert av forsikringsselskapet. Skøyta ligger nå på sin gamle plass i havna.


Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...

Det er stor aktivitet i havna her på Storsand om dagen. Fortsatt ligger mange på land og flere vinterbåter i boblehavna er forsvunnet til sine hjemmehavner. Koslig å følge båttrafikken ut og inn av havna fra der Astor ligger ytterst i havna.

I dag har akterspeilet på Astor (båten) fått sitt fjerde strøk med lakk.

 

 

 

storsand_vaar.jpg

Stor aktivitet i havna på Storsand.

 

storsand_vaar_2.jpg

Også Alegria (trawleren) er tilbake etter vinterhavn i hovedstaden.


Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Link to post
Share on other sites

Fint å se så mange bilder fra havna vår. Vi har holdt et øye med naboen vår i vinter, så om det hadde blitt kritisk hadde vi tatt snøen på den. Skal prøve å registrere aktivt telefonnummer til neste vinter

 

Orion har mistet sine "mordvåpen" (davidene) bak i påskehelgen, og i dag fikk den også et nytt malingsstrøk bak. Hekken begynner snart å bli pen

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Kom hjem fra helgtur i dag og oppdaget at det lå en annen båt på plassen min i havna. En nydelig Pelle Petterson-tegnet båt fra 1922. Man kan ikke bli sint når man ser et slikt klendodium. Vi la oss inntil og tittet forsiktig inn for å finne en lapp med en beskjed om hvorfor den lå der. Ingen lapp, og havnesjefen visste ingenting om denne båten.

Vi hadde ingen annen plass å legge oss og fortøyde derfor utenpå denne båten. Vi skrev lapp med vårt telefonnummer og la inn i båten og reiste hjem. karen ringte og beklaget det hele og fortalte om motorstopp. En hyttenabo mente vår plass var en gjesteplass og de hadde fortøyd i god tro, tross at plassen har hele seks fortøyningstau på brygga.

 

Vi dro tilbake til havna for å ordne opp i forholdene. Fikk bugsert den på siden av Astor litt lenger inn i havna til en plass den ikke lå i veien. (Havna har ikke gjesteplasser)

I kveld setter jeg opp plakat på brygga at plassen er opptatt og med fortøyning forbudt. Og med mitt telefonnummer. Det hele ordnet seg fint men når folk får problemer bør man ordne seg en avtale for å ta opp andres plass. (Denne båten kom på fredag ettermiddag og dette skjedde i dag. M.a.o. hadde vedkommende god tid til å ordne seg.)

pelle_petterson.jpg


Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Link to post
Share on other sites

Orion har mistet sine "mordvåpen" (davidene) bak i påskehelgen, og i dag fikk den også et nytt malingsstrøk bak. Hekken begynner snart å bli pen

 

Hyggelig å se at du er blitt medlem av BP, Orion Sand. Velkommen! :flag:


Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...