Jump to content

Bryggekrakken, fra dagliglivet ombord og ved båten


Astor

Recommended Posts

Svart (redigert)

Mange flotte båter utpå denne helgen. Jeg har samlet et knippe her:

 

baat_1.jpg

En flott ombygd vabåt som var malt i harmoniske grønne farger slik ofte hollenderne gjør.

 

 

baat_2_gylteskjaer.jpg

Gylteskjær er en båt man snur seg etter. Båten tilhører faren til Hilmar II, Pål som er skipper på Oskarsborg II, her med Eilif I på slep. Eilif I tilhører lillebroren til Hilmar. Om ikke dette er nok så kan jeg nevne at moren til Hilmar også har egen båt. Ja til og med bestemoren tøffer rundt i egen snekke. Det er båtfamilie det!! :sailing::flag:

 

baat_3__trawler.jpg

Denne trawlere hører til i Drøbakdistriktet.

 

 

baat_4_chris_craft.jpg

Denne Chis Craften møtte vi ved Holmsbu. En lekker båt som man snur seg lenge etter. Vi hadde en hyggelig prat pver rekka og eieren kunne fortelle at båten er fra 20-årene! Tatt hjem til Norge av skipsreder Sundt i sin tid. Vi hadde en nyere Chis Craft liggende på siden av Astor. Et minitreff ble det.

 

baat_5_skoeyte.jpg

Denne koslige skøyta møtte vi i Svelvikstrømmen. Vi målte 4 knop motstrøm på det meste. Svelvikstrømmen er norges nest kraftigste malstrøm.

 

 

baat_7_kjoepstad.jpg

Redningsselskapet holdt oppvisning utenfor gjestehavna i Horten på lørdag. Det var pinsetreff i regi av KNBF denne helgen. Et flott tiltak og god stemning i havna. Her RS Kjøpstad.

 

 

baat_11_sundt_forfra.jpg

Her RS Sundt forfra.

 

 

baat_10_sundt.jpg

RS Sundt.

 

 

baat_9_hopper_fra_dekket.jpg

Her drar RS-båtene hvert til sitt. Og mannskapene sørger for å komme ombord i rett båt.

 

 

Her RS Sundt forfra.

Redigert av Astor (see edit history)


Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Link to post
Share on other sites

  • 6 måneder senere...

Jeg gikk bryggelangs i Drøbak for en stund siden og så fiskebåten til Jan Otto Johansen lå der. Måtte ta et par bilder av den. Er det flere som går bryggelangs og tar bilder så la oss se dem!

 

jan_otto.jpg

 

jan_otto_2.jpg

 

Jan Otto Johansen var i mange år fst stemme fra bla. Moskva fra NRK. Han er en lidenskaplig hobbyfisker og samler på fiskeredskap fra hele landet. Båten her er ofte å se utpå Drøbaksundet hele året.

Redigert av Astor (see edit history)


Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Link to post
Share on other sites

La turen rundt Tønsberg på senhøstes og ferden gikk innom sentrum hvor vi ventet på broåpning. Jeg vet av erfaring at mange har hatt endel ubehaglige opplevelser i fellesferien akkurat her. Det er rene regattaen når "startskuddet" går fra begge sider av broen. Det kan være ganske trangt under broen når alle båtene passerer hverandre samtidig. Ofte har de som kommer østfra gjestehavnen i kikkerten og vil sikre seg en plass før de andre.

 

toensberg_bro.jpg

 

ventebrygga_i_toensberg.jpg

Ventebrygga på Nøtterøysida i kanalen.


Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Link to post
Share on other sites

ventebrygga_i_toensberg.jpg

Ventebrygga på Nøtterøysida i kanalen.

 

 

Det ser jammen meg ut som jeg var på kontoret denne dagen også.... :wink:

Veldig praktisk for meg som båtløs, så kan jeg sitte i "tårnet" mitt og se på alle som koser seg på fjorden.

Ikke så rent lite flott som flyter forbi her i løpet av noen sommeruker...

Link to post
Share on other sites

Har fått ombord teaken til dørkane idag ,plasta endel rundtom for å slippe for mye støv .Så nå starter prosjekt nye teak dørker inne og all teak skal slipes ned på skap og div,litt jobb forover nå .Men skal bli gøy å komma igang , så jeg har ikke problemer med noe å finne på dem nærmaste ukene :wink:

 

Tine IV

Medlem i Solviken båtforening , Redningsselskapet og KNBF
Vi sees på sjøen og lytter på K-77

Link to post
Share on other sites

  • 4 uker senere...

Da er det så smått ferdig i salongen,bare resten igjen .Kommer vel kansje en tråd om prosjektet ettervært,er litt mye som skal gjøres ombord.Alt av teak er pussa ned,nye dørker i salong å pentry.Nå lurer jeg på nytt trekk i taket også,da det som er der drøsser/støver litt mye.Hadde vært bedre med skrogtrekk/skai,men skal alt bli ferdig til påske så.Kansje best å ta det som er starta på først,så for vi se om det blir tid igjen .Men et bilde kan du få :wink:

teak_doerkeprosjekt__008.jpg

 

Tine IV

Medlem i Solviken båtforening , Redningsselskapet og KNBF
Vi sees på sjøen og lytter på K-77

Link to post
Share on other sites

Pluss 3.8 grader i havna i dag. (Drøbaksundet) Litt varmere ennn for to dager siden.

 

Her noen bilder fra i dag:

 

nydelig_lys_i_dag.jpg

Det lå sjørøyk over Drøbaksundet i dag. Her et stemningsbilde rundt Astor.

 

glemt_snekke.jpg

Omtrent i enhver havn ligger det en farkost som er "glemt" av eieren. Her en som trenger en hjelpende hånd.

Redigert av Astor (see edit history)


Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Link to post
Share on other sites

  • 2 år senere...

Ligger i Horten gjestehavn. Mye folk i båtene som ligger i vinterhavn. Mange bortom for å slå av en prat. Hyggelig. .

Litt drivis i fjorden fra Drammensfjorden. Tykke flak.

Nå venter vi på mannskapet på Mor Major, og kanskje Bonus?


Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Link to post
Share on other sites

En flott tur over Breiangen i går men returen måtte vi ta en dag tidligere enn beregnet. Isen hadde lagt seg i fjorden i natt og ble liggene. Det ble en tur med is hele veien hjem bortsett fra siste kvartmila inn til havna der det var isfritt. havna hadde også frøset igjen.

Men med sol hele veien og godt og varmt tok vi isen i rundt 3 mils fart. Godt med stevnjern i baugen i dag. Det eneste var en oppskrapet vannlinje helt forrut.

 

koslig_i_horten.jpg

Horten gjestehavn er for oss en koslig havn å gå til vinterstid. Fruen har handlesenteret like ved. Jeg har Clas Olsson og poletr.

 

vendereis.jpg

Denne tresnekka kom fra Slemmestad fredag og skulle videre til Vallø utenfor Tønsberg i dag. Etter en tid kom den tilbake da isforholdene gjorde det usikkert for dem. Et fornuftig valg.

 

is_over_breiangen.jpg

Is så langt du kan se men heldigvis noe åpent vann inn i mellom.


Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Link to post
Share on other sites

  • 1 år senere...

Sitter på bryggekrakken i havna og prater med gutta på formiddagen. De medler om at sjøtemperaturen har steget på Tofte til 2.7 pluss. Et vårtegn? Tja, det går i alle fall i riktig retning.

 

De fleste har ikke lettet på preseningen ute i vinterhavna på Tofte i Oslofjorden. Men i andre havner bare noen mil unn a er det allerede aktivitet.

Heldige er vi som ligger med båten ved brygga og bare kan starte opp amskinene og bakke ut.

Joda, det går sakte mot vår. Utetemperaturen akkurat nå er pluss 7 i skyggen!

 

Dagens gla`melding er at junior akkurat i dag har fått en ny lettmatros i familien, og vi er besteforeldre til fire staute gutter! (Fortalte min svigerdatter at hvis hun absolutt skulle føde rundt påsketider burde hun legge det i god til før eller etter. Og med bursdag den 11. mars skulle vel alle påsketurene på fjorden være berget.


Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Link to post
Share on other sites

  • 3 uker senere...

Sola varmet såpass godt at en grundig vask av teakdekket var tilrådelig.

Godt grønnsåpevann og skrubbing på tvers. Deretter spyling med saltvann.

På brygga her på Oscarsborg er det løst snakk båtfolk i mellom. Alle trives i hverandres selskap.

Pluss 5.1 i lufta og 2.6 i sjøen. Det våres.

Redigert av Astor (see edit history)


Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...