Jump to content

Bryggekrakken, fra dagliglivet ombord og ved båten


Astor

Recommended Posts

Hei.

 

Vista, hva er det? Fysj! Men fleip til side, manualen sier at du kan bruke den med Vista. Selv forstår du vel at det har jeg ikke forsøkt selv.

Manualen kan du laste ned i pdf-format her.

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Har svingt nedom båten i dag for å se at alt er som det skal. Og det var det, bortsett fra litt skitt som har lagt seg på det hvite. Mye sur nedbør i det siste.

2. dag blir det vask utvendig og innvendig støvsuging før vi kaster loss og stikker ned til Horten på 3. dag. Vi må vel ha en avskjedshilsen med Tine III før den forlater Runos og Tones hender.

 

Det mest nyttige jeg har invistert i år er alarmkameratet som sender bilder ved bevegelse ombord, samt at jeg får beskjed når strømmen går. Meget nyttig. Selv om jeg har kort vei til havna betyr dette at jeg slipper å titte nedom hvos tiden blir knapp.

 

Drøbaksundet lå speilblankt i dag. Det fristet med en fjordtur, men den får vente til lørdag.

 

Det blir vel en tur innom Moss også i romjula for å hilse på familien der nede. Og så blir det god restemat med på turen.


Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Link to post
Share on other sites

Var en tur nedom båten for å klargjøre til romjulsturen. Tok en liten runde rundt for å se hvordan de andre båtene hadde det. Det fine med denne havna er at det aldri er noe sjø her inne. Havna er som en lagune.

vinter_i_havna.jpg

 

Det er såvidt sola stikker over sandtakskanten på denne årstiden.

 

 

vinter_i_havna_2.jpg

 

Havna på Storsand er en fin vinterhavn.

 

vinter_i_havna_5.jpg

 

 

vinter_i_havna_6.jpg

 

 

vinter_i_havna_baater_i_opplag.jpg

 

Det er proffesjonelle folk som driver havna. Her er båtene i opplag satt opp slik at vindværet ikke får tak i presenningene.

 

vinter_i_havna_gamle_formen.jpg

 

Her ligger den gamle formen til Hero-seilbåten som ble støpt her på Storsand for endel år siden.

 

 

vinter_i_havna_innloepet.jpg

 

Her innseilngen til havna. Drøbaksundet som nærmeste nabo.

 

 

vinter_i_havna_ny_nabo.jpg

 

Ny båtnabo. Den flotte Fishern til Svein Robert er et nydelig skue. Treverket rundt skroget løfter båten til et fint blikkfang. I tillegg har den et flott spring.


Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Link to post
Share on other sites

Ruslet omkring nede i Horten og var bortom Fyllinga båthavn hvor vi kom over disse propellene hvor de samtidig er påmontert ror. Jeg har ikke sett slike ror før. Artig å høre hvorfor man har valgt denne kombinasjonen.

propaaeller.jpg


Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Link to post
Share on other sites

Ruslet omkring nede i Horten og var bortom Fyllinga båthavn hvor vi kom over disse propellene hvor de samtidig er påmontert ror. Jeg har ikke sett slike ror før. Artig å høre hvorfor man har valgt denne kombinasjonen.

propaaeller.jpg

Overflate drev på en Riva 42 , så det så . Import fra England , båten hadde 250 timer , også gikk motorane etter et par uker .Sånn er det vel kansje å stå seg ihjæl ?

 

Tine III

Medlem i Solviken båtforening , Redningsselskapet og KNBF
Vi sees på sjøen og lytter på K-77

Link to post
Share on other sites

  • 3 uker senere...

Mye snoe har lavet ned over Astor i det siste. Jeg vil beromme havnesjef Svein Robert for omtanken har har for sine leietagere. Baaten er maaket for sno!

Kjekt aa kunne sitte her i syden aa kikke paa kameraet ombord og samtidig skjekke temperatur ute og inne. Et utrolig kjekt kamera denne V900.


Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Link to post
Share on other sites

Det ble en brå overgang fra Kanariøyene til Storsand og Astor. Vanskelige kjøreforhold i natt hjem fra Gardermoen. Fruen og jeg tok turen ned til Astor i ettermiddag og fikk vekk det hvite som hadde lagt seg tungt og sørpete. Når to tar jobben går det unna. Lett måkejobb når man slipper å ballansere på smale dollbord og glatt gelcoat. Avsluttet i godt varmt styrhus med kaffe og pepperkaker. Luftfukteren og litt varme hadde gjort jobben den uken vi var borte. Nå fristet det med en fjordtur neste helg.

Drøbaksundet lå speilblankt og hadde lokket endel fiskere utpå. Vinteren har abslolutt sin sjarm. Helt klart.

Mens vi var borte var jeg stadig innom Astor via V900-kamera og holdt øye med uite og inne-tempen samt overvåket at alt var helt ok ellers også.


Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Var ombord i går og fikk måket båten fri for snø. Og nå laver det ned igjen. Nå er jeg glad for å kunne gå trykt på et dekk rundt båten med snøskuffa fremfor å måtte ballansere på et dollbord. Det er nå minus 1.6 grader i havna akkurat nå. Blir vel en tur ned i ettermiddag og tar et tak slik at den ligger klar til helgturen i morgen. Det er meldt snø i natt og i morgen også. Greit med radar hvis snødrevet blir for tett.

Fortsatt isfritt i hjemmehavna.


Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Link to post
Share on other sites

Vi går sjelden fortere enn 7-8 mil.

Det heter knop din gamling! :lol: :lol:

En knop er en fart på én nautisk mil pr. time, En nautisk mil (breddeminutt) er en måleenhet for lengde som brukes til sjøs, i luften og i meteorologi. En mil er en enhet for måling av lengde på land. En sjømil er en utgått måleenhet for lengde som er lik fire nautiske mil, altså 7 408 meter!
Redigert av tom-ass (see edit history)

Bygdetulling med båtførerbevis!

Link to post
Share on other sites

Sees vi?

Ikke godt å si ,hadde jo vært artig å truffet dere da.Men værmessig ser det trasig ut ,så vi ser det ann .Skal små jobbes litt også ,greit å gjøre unna mye av detta før det er ok vær igjen . Så kansje Astor , ikke umulig .Dere skal ligge på denna sia ?

 

Tine IV

Medlem i Solviken båtforening , Redningsselskapet og KNBF
Vi sees på sjøen og lytter på K-77

Link to post
Share on other sites

I dag fikk jeg dette bildet i e-postboksen:

 

dsc_0888.jpg

 

Selv sitter jeg på en gasstanker utenfor Singapore :cool: , men jeg får håpe det går bra med skuta mens jeg er borte. Foreldrene mine er nede og ser om skipene så ofte de kan. (Det er de som eier den grønne Fisher 37'en i bakgrunnen)

It's nice to be important, but it's more important to be nice.

Link to post
Share on other sites

Vi våknet til en total innesnødd båt. Flere timers jobb med å bli snøfrie. Heldigvis slipper vi å ballansere på et glatt dollbord. Her kan vi gå trygt rundt. For å komme oss opp på veien må vi måke en sti for å slippe å vampe i snøen. Dette er det værste jeg har opplevd som båteier vintertid. :headbang:

Vi gleder oss til turen hjem. Blå himmel dukker opp og vi for en flott tur i solskinn til hjemmehavna. 1 1/2 times tur i 8 mil.


Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...