Jump to content

Bryggekrakken, fra dagliglivet ombord og ved båten


Astor

Recommended Posts

For de som har kjørt Holmenbrua i Drammen har de kunnet beskue en bryggelenke i heller dårlig forfattning. Det har seg slik at ved snøfallet for 2 uker siden ble bryggene tynget såpass ned av snøen at en del pongtonger som ikke var tette i toppen har fylt seg med vann. Her tro vår Formann til egenhendig, i 4 timer og sto med snø/isvann til anklene og måkte. Bryggelenken ser heller dårlig ut nå, men de pongtongene som kan fylles med vann er alt fulle, så noe mer slagside får den ikke. Til våren blir det å kappe bunnen ut av pongtongene og fylle de med isopor(dugnadsarbeide).

 

Så for de som har lagt merke til det og lurt, alt er under kontroll :yesnod:

Redigert av VannTro (see edit history)

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

Tenkte for morro skyl jeg ville legge inn bilde av bryggelenka som "sliter" litt. Is har det blitt bra med i elva også, kaldt om dagen !

brygger.jpg

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

Slik så det ut i det flotte vinterværet på Storsand i dag. Noen båteiere har glemt at de har en god venn liggende i isen, full av snø. Også bryggene ligger tunge i isen pga snømengdene som har kommet den siste tiden.

 

storsand_vinter.jpg


Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Link to post
Share on other sites

Drivisen fra Drøbaksundet har nå fyllt innløpet til havna på Storsand. I dag var det adskillig midre enn i går. Nå blir det vedlikhod ombord fremover inntil isen er borte. Jeg vet det er flere BP-medlemmer som har båten ute her, så her kan man se hvordan det står til med "kameraten".

 

innloepet_fullt_av_is.jpg

Endel drivis i innløpet til havna. Mye mindre i dag enn i går.

 

 

innloepet_3.jpg

 

 

innloepet_5.jpg

 

sunket_skoeyte.jpg

En pen skøyte gikk søndag ned av ukjent grunn. Båten har ligget ute for salg.


Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Link to post
Share on other sites

GRØSS! :nonod:

Jeg får frysninger og sure oppstøt av å se treskøyter som har kapitulert. Mye kan skje. Bordgangene vrir seg og dreva i skroget kan åpne seg. Jeg har helt noia for at det skal skje sånt så jeg er nede i skøyta mi hver dag og sjekker tilstanden. Blir trist av å se slike tilfeller som den det var bilde av her. Ikke nødvendigvis av medfølelse for folka som eier båten. Mer for båten i seg selv.

Ideell båt er den som ikkje får større fart

enn at føraren reagerer like snart

Link to post
Share on other sites

Trist å se når båter går ned sånn , men mange flere som tar samme veien snart . Om det kommer mere snø nå , så trur jeg det er flere som tar samme veien desverre . Synd at folk ikke gidder å måke snø av båten sin , det er flere båter som er på vei ned i havna .Dette er joller da men , dem koster jo dem også med flotte nye motorer på . Bare synd alle må betale for skaden , når det er folk som rett å slett ikke gidder å måke snø .Dette gjelder selvsagt ikke alle , men har sett folk komme i bilen sin . Så ser dem båten flyter , så kjører dem igjen . Mærkelig syntes jeg da, om det er latskap eller for mye penger aner jeg ikke . Men bra er det ikke .

 

Tine IV

Medlem i Solviken båtforening , Redningsselskapet og KNBF
Vi sees på sjøen og lytter på K-77

Link to post
Share on other sites

I dag målte jeg pluss 0.1 grad i havna på Storsand. Mye drivis kommer innenfra og feier over jetteen. Planen var en Hortenstur denne helgen men jeg tror snøfreseren og snøskuffa sskal få kjørt seg denne helgen. Astor er nymåket og feid fra baug til akter. Men hye snøfall er på vei. Det blir nok flere turer til båten både lørdag og søndag. Kombinert med nykokt kaffe går jobben som en lek. Kjekt å ha et godt dekk å gå på når jobben skal tas. :wink:


Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Link to post
Share on other sites

Mye våt snø på Østlandet nå. Det laver ned og tempen ligger på rundt null. Kommer akkurat fra havna. Det ligger et tykt sørpelag i hele havna etter snøfallet. Fruen og jeg tok en sjau og nye forbruksbatterier er nå på plass. 3 x 115 amp. er passe til vårt bruk som ikke ligger flere dager i uthavn. En hylle kom også på plass slik at verktøyet nå står lagret i plastdunker på hyllen. En til skal opp før jeg gir meg i motorrommet. En verktøyvegg har jeg tenkt å sette opp men den kan vente.

 

Nå er det bare å samle opp krefter til å ta unna i morgen. Da er det meldt strålende sol. Teakdekket er blitt vakkert etter at jeg har brukt piasavakosten i vinter. Rent og fint og flott glød i teaken. Men så er det blitt passet på hele tiden også. Nå går det raskt til påske og lange lyse dager. Og varme i solstrålende. :smiley:


Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Link to post
Share on other sites

Kommentar fra moderator:Innlegget er slettet da det ikke følger reglene for sitering. Posteren oppfordres til å legge det inn på nytt med sitering iht reglene.

For mer informasjon, se 'Regler for Åpent Forum' samt Etikette

 

Har du bilder av motorrommet ditt? bare lurer på hvordan det ser ut.

Mvh -Matros-

--------------

Medlem av gruppen: folk i båt!

Link to post
Share on other sites

Snø, snø og snø! Og innimellom is, i hvert fall i de indre kiler. Men vi har nå vært velsignet med nesten isfritt i havnene på østsiden av Kristiansand. Det er blitt å spa snø ut av oselverfæringen flere ganger i det siste, men det har ikke vært verre enn at jeg har fått tatt noen gode roturer - for færingen er selvsagt (?) på sjøen!

 

Det er verre på vestsiden; sist tirsdag var det såvidt Bragdøyabåten greide å komme seg ut fra Augland!

Link to post
Share on other sites

Svart (redigert)

Det er forsatt noen som har glemt at de eier en båt og at den ligger i isen i båthavna.

Flere er fortsatt nedsnødde og ligger tungt i vannet. To større båter ligger godt på skakke. En stor stålbåt og en noe mindre daycruiser.

 

glemte_farkoster.jpg

Denne har lagt seg godt over på siden. Forsikringsselskapene har vært rundt i havnene og fotografert slike farkoster. Det spørs om det er noe å hente på forsikringen hvis noe går galt. Viktig å lese det med små skrift....

 

 

fin_utsikt_2.jpg

Etter at jeg byttet til en plass lenger ut i havna har jeg fått bedre utsikt til nyttetrafikken i Drøbaksundet. Med plotteren på kan jeg lese fart og navn på farkostene som drar forbi.

Her passerer Color Magic på utgående.

Redigert av Astor (see edit history)


Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Link to post
Share on other sites

Den daycruiseren har ligget på skakke lenge. Ikke er den skikkelig fortøyd heller, slik at baugsprydet ofte blokkerer halve brygga. Så vidt jeg minnes er den tilkoblet landstrøm via en gul kabel som neppe er godkjent for utendørsbruk. Ikke det at jeg er et petimeter, men den båten er et trist syn.

Link to post
Share on other sites

Forsikringsselskapene har vært rundt i havnene og fotografert slike farkoster. Det spørs om det er noe å hente på forsikringen hvis noe går galt. Viktig å lese det med små skrift....

Overaskende å høre at de faktisk gjør dette! Er det takstmenn som er ute med kamera eller leier de inn fotografer for dette?

 

Har ikke hørt om dette, men det er i og for seg positivt at det blir gjort. Men lurer på om de også kontakter eier av f.eks båten med slagside eller om det er kun for å "sikre" seg når det kommer skadeoppgjør.

Link to post
Share on other sites

Etter å ha sett endel triste greier i havner, synest jeg det er helt topp at forsikringen tar en titt. Det er jo tross alt vi andre som skal betale i form av økt premie.

 

Det kalles ikke et uhell når en båt går ned fordi den ligger feks 2 måneder uten tilsyn. Hvis forsikringen kan dokumentere at en båt har fått skadene pga. slikt, ønsker jeg dem velkommen med kamera.

Link to post
Share on other sites

Overaskende å høre at de faktisk gjør dette! Er det takstmenn som er ute med kamera eller leier de inn fotografer for dette?

 

Har ikke hørt om dette, men det er i og for seg positivt at det blir gjort. Men lurer på om de også kontakter eier av f.eks båten med slagside eller om det er kun for å "sikre" seg når det kommer skadeoppgjør.

 

Det er vel nærmest umulig for en forsikringsmann å vite hvem båt som tilhører sitt selskap. Men får han inn en skade fra den og den havnen kan han fort se gjennom bildene om den er fotografert tidligere på vinteren. Kom over en båt i dag som jeg mener lå noe dypt i vannet. Jeg varslet havnesjefen om dette.

 

dypt_i_vannet_2.jpg

Jeg tror ikke denne stålbåten har ligget så skakt tidligere i vinter. Havnesjefen fikk i dag min observasjon.


Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Link to post
Share on other sites

Mye triste bilder å se. Er "utreist" østlending og det er ikke mye glede snøen bringer med seg..... Tok båten fra Haugesund og inn til Sand for 14 dager siden og der er det kun minutter opp til :

 

ski.jpg

 

Og er været dårlig, så drøyer vi tiden med :cheers:

 

Ha en god periode frem mot sommeren

fenris111.jpg
Link to post
Share on other sites

Svart (redigert)

I dag ble bryggefenderne demonert på gamleplassen og montert opp på vår nye plass ytterserst i havn. Strengt tatt er disse fenderne ingen nødvendighet, men når vi først hadde dem så er det greit å ta de i bruk. Ser at isen tæres opp for hver dag som går. Det går avgjort den riktige veien for oss båtfolk. (folk i båt?)

Februar måned bringer med seg mye lavvann. Men nå er et lavtrykk på vei innover så da stiger trolig vannet noe.

Brygga er nå nærmest fri for snø. (Med god hjelp av undertegnede.)

 

fendre.jpg

Redigert av Astor (see edit history)


Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Link to post
Share on other sites

I går var det sol og varme i havna. I dag ligger snøen der igjen! :headbang:

I morgen blir det ny måkerunde og da faller burkaen av fb. Det er vår like rundt hjørne og nå er det ingen vei tilbake. Til uka er det meldt flott vårvær. Og det skal vi nyte, båtfolk!


Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...