Jump to content

Finurlige strømproblemer - landstrøm


bliss X

Recommended Posts

Ja, roaldbj. De blir et sjansespill. Tenk da på hvilken stor sikkerhetsforbedring det er å ikke være avhengig av landjord, men benytte seg av lokalt jordplan. Vesentlig forbedret sikkerhet, samtidig som man ikke er avhengig av jord eller manglende sådan bedritne landstrømsanlegg.

 

Lokal jordingsplate i båten har man selv kontroll over. Mye bedre enn å legge sikkerheten i hendene på noe som man ikke er herre over og som tydeligvis ofte har feil. Lokalt jordplan er en betydelig sikkerhetsforbedring både for båt og mennesker.

Link to post
Share on other sites

Nå hadde jeg håpet at innlegget mitt førte til en oppklaring på sikt, og ikke at diskusjonen med synspunkter ble startet på ny.

 

Er det noen elektrikere på forumet som kan bidra med hvordan man kan utføre kontrollen på en båt med lokal jord, og garantere for at vernene vil virke når man kobler til landstrøm i Norske og internasjonale marinaer?

 

De som måtte ha en mening om at dette går fint, må vel ha et svar på hvordan kontrollen skal gjøres? De som har fått bygget om båtene sine må jo ha en ansvarshavende som har signert.

 

Jeg har bare lyst å benytte anledningen til å få et konkret svar på dette om mulig.

 

Det er rett og slett få som vil uttale seg i denne saken på vegne av regelverket, og da er vi jo like langt.

Link to post
Share on other sites

Er det noen elektrikere på forumet som kan bidra med hvordan man kan utføre kontrollen på en båt med lokal jord, og garantere for at vernene vil virke når man kobler til landstrøm i Norske og internasjonale marinaer?

 

De som måtte ha en mening om at dette går fint, må vel ha et svar på hvordan kontrollen skal gjøres? De som har fått bygget om båtene sine må jo ha en ansvarshavende som har signert.

Dette er da ikke problematisk i det hele tatt. Man utfører kontrollen på samme måte som man ville utføre kontrollen i heimen, i båter med landstrømsjord osv. Lokal jord er da like fullt jord.

 

Man kjører 30mA til jord. Mange testinstrumenter har funksjonen innebygget. Løser vernet ut? Fint. Da virker det utmerket. Jeg klarer ikke å se problemet. Kanskje du kan forklare?

Link to post
Share on other sites

Det er samme regler for 230 V installasjonen i båten som det er i huset ditt hjemme. Skjøteledninger kan du ordne med selv, mens fast installasjon skal utføres og godkjennes av autorisert installatør. Det er imidlertid en del unntak fra denne regelen. F. eks. har personer med skipselektrikersertifikat lov til å installere i egen bolig (og trolig også i egen båt).

Redigert av Dreamer (see edit history)
Link to post
Share on other sites

hallo . hvorfor lage så mange problemer, ut av en så enkel ting som å dra en skjøteledning ( rød ) fra batteriladeren i båten og til nærmeste stikkontakt ???

 

De røde skjøteledningene er kun beregnet for innendørs bruk, da isolasjonen ikke er vanntett/værbestandig. Så bruk i det minste en skikkelig gummikabel!

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Alle eiere av et elektrisk anlegg har ansvar for å holde dem i orden og få dem kontrollert. Marinaene har også et ansvar her selvfølgelig, og de årlige kontrollene skal være dokumentert i et internkontroll system.

 

Endringer i det elektriske anlegget skal dokumenteres med en samsvarserklæring. Noen typer arbeid skal det meldes fra om før arbeidet startes.

I båt kan et installasjonsfirma gjøre jobben så lenge de går god for at de kjenner systemene som benyttes.

 

Hvis jeg var deg Roaldbj, så ville jeg spurt et installasjonsfirma om de kunne tatt en kontroll i båten og skrevet ut en samsvarserklæring. Du trenger ikke samsvarserklæring for hele båten, bare på endringen du har gjort.

 

JRK er inne på noe vesentlig i sine innlegg med hensyn til problemstilinger som kan oppstå. Her har jeg klippet ut noe jeg fikk tilsendt fra Sverige, og som i grunnen bekrefter noe av de problemene som han belyser med lokalt jordplan. For det er ikke sikkert at dette jordplanet forblir det samme jordplanet som omgivelsene etter en tid.

 

De rör som ansågs vara en trolig orsak till att badande i en badsjö i närheten av Örebro kände stickningar i hud och ögon har nu jordats av elektriker. Åtgärden genomfördes vid 3 pumpstationer kring sjön. Enligt elbolagen finns det inte någon elledning under sjön som kan ha förorsakat stickningarna och därmed borde problemen vara åtgärdade. Badarna har dock varit avsevärt färre än tidigare på badplatsen de senaste dagarna.

 

I dette tilfelle var det tre elektriske kilder i nærheten som kunne skape feilen. I en marina har vi kanskje flere hundre mulige feilkilder. Nelfo har oppfordret medlemmene til å ta flere og grundigere kontroller.

Link to post
Share on other sites

var litt spøk mitt innlegg. men for oss som 3 ganger i året befinner seg mindre enn en km fra nærmeste stikkontakt . tror jeg at faren med å bruke vanlig jordet skjøteledning til batteriladeren , er minimal . ps. jeg bruker ikke varmekolben i varmtvanstanken..

dummeste jeg har hørt. Ikke OT-moderator.

Link to post
Share on other sites

I grove trekk så er utfordringen at den tekniske løsningen i båten skal virke med en sameksistens mot det landbaserte elektriske anlegget. Nå har Roaldbj montert skilletrafo og kan enkelt få en samsvarserklæring fra en godkjent installatør. Det er et galvanisk skille mellom båt og land med helt klare regler i hver ende.

 

Uansett hva som måtte oppstå av feil eller ulykker i en marina, så har han ryggen sin klar i tillegg til å ha en utrolig godt beskyttet båt. Ingen fagfolk betviler at dette er den beste løsningen så vidt jeg kjenner til.

Det eneste som bør følges opp i ettertid, er en kontroll av anlegget, noe Nelfo anbefaler å få utført hver femte år. Med skilletrafo er dette også en utrolig enkel sak.

 

Hvis vi ser på de andre løsningene, så er jeg ikke så sikker på om det blir like enkelt. Selv om DSB har skrevet noen ord om dette i et skriv, så finner ikke jeg noen forskrifter om dette. (Jeg har spurt om noen kan henvise til noen forskrifter, men har ikke fått noen svar).

 

Hvis vi ser på hva dette betyr i praksis, så er det slik at en endring i det elektriske anlegget skal dokumenteres med en samsvarserklæring. Jeg har slettet denne rettledningen utgitt av Nelfo da noen syntes den var for lang. De som ønsker å lese den, finner den på www.nelfo.no.

 

Men går vi et skritt videre, så må man benytte et firma til å gjøre endringer i det elektriske anlegget av en slik art det her er snakk om, og da benytter disse firmaene regelverket som underlag i samsvarserklæringen.

Hvis firmaet velger en løsning som ikke finnes i regelboken, så kan de gjøre dette, men da påtar de seg ansvaret i mye større grad, og dokumentasjonsarbeidet blir ganske mye mer omfattende.

 

Jeg har spurt firmaer om de er villige til å gjøre en installasjon med lokalt jordplan uten skilletrafo, og svaret er nei. IT nett med isolasjonsovervåkning ja, men ikke lokal jord slik det her er snakk om.

 

Derfor mener jeg at det er helt greit å predikere eller markedsføre lokalt jordplan. Har man lokalt jordplan i båten, gi oss svaret på hvem som har skrevet ut samsvarserklæringen slik loven krever. Da er jo saken i orden og flere kan få dra nytte av dette.

 

Når det gjelder kontroll av det elektriske anlegget, så er det dessverre ikke så enkelt at man trykker på testknappen til jordvernet.

 

Man skal måle isolasjonsresistansen på installasjonen, kontinuitet i jordleder, måle utløserkarakteristikken i begge fasene og måle spenningen.

Jeg lurer på hvordan man kan dokumentere kontinuiteten i jordlederen som da går gjennom sjøen på en flyttbar installasjon. Det er her en av de positive sidene med skilletrafo kommer inn, for enten så etablerer man jord i sekundærviklingen eller lager et IT nett med isolasjonsovervåkning. Helt i tråd med regelverket.

 

Det var jo litt synd at tråden ble tatt opp igjen men endte opp med et tilbakeskritt. Det var ikke det som var meningen.

Redigert av Ole Petter (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Du, Ole Petter.

 

På dette forumet er det vanlige båteiere som har sine små problemer med strøm i båt. Hvor mange prosent av brukerne i forumet tror du gidder å lese gjennom ditt siste laaaaange innlegg? Jeg begynte lesingen, men selv om jeg nok er mer enn gjennomsnittlig interessert/kyndig på området, stoppet jeg fort opp. "Drep meg, men ikkje med graut" var det visst nok en viking som sa.

 

Teori er greit, men kan ikke vi teoretikere holde det for oss selv? Og skulle det helt utrolige skje at det kommer noe konkret ut av det, så kanskje du/vi kunne helt konkret fortelle hvor tykk landstrømkabelen skal være, hvor mange meter den kan være, osv. osv . .. . .

 

Lars H. :cryin: :cryin:

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Etter å ha tråklet meg gjennom første halvdel av Ole Petters innlegg, fant jeg ut at nei, nå holder det.

 

Av og til er det greit å være svensk. Spesielt hvis du har båt med 230V anlegg. Motpolen til Ole Petters innlegg er vel kanskje denne lille notisen sakset fra det svenske Elsäkerhetsverket:

Behörighetskrav

 

Det erfordras inte någon elbehörighet för att utföra elarbeten i fritidsbåtar. Om man ändrar i det ursprungliga elsystemet och elutrustningen ikläder man sig ett ansvar som tillverkare. Normala reparations- och underhållsåtgärder får dock utföras av den som har nödvändig kunskap. Kraven på elsystemet, el-utrustningen och anslutningsdonet ska dock alltid vara uppfyllda.

 

Kortere, enklere og greiere enn dette kan det vel neppe sies.

 

Les første setningen enda en gang. Nydelig, ikke sant? :smiley:

Redigert av Lotus (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Samsvarserklæringen gjelder for alle anlegg.

Jeg lurer fortsatt på hva som gjør anlegg med lokalt jorplan annerledes. Fint om du kunne svare Ole Petter.

 

Lokalt jordplan har vi faktisk allerede i heimen. Man lager seg et lokalt jordplan her også. Riktignok ikke ved å feste en metallplate under kjølen, men ved å f.eks jorde til kobberrøret under sålen.

 

Tenk hvis vi i alle boliger kun fikk jord via jordkabel fra den lokale trafostasjonen.... :smiley:

Nei, lokalt jordplan er tingen både til lands og til vanns.

Link to post
Share on other sites

For min del synes jeg det er bra at Ole Petter kommer frem med sin kunnskap på BP. Jeg tror jeg har lært mye av ham. At vi har forskjellig behov for 230 volt ombord er vel en realitet. Når vi i tillegg har så kunnskapsrike medlemmer som Lotus, synes jeg at vi i sum får gode innspill. Dette bidrar til økt takhøyde på BP. Spennende sitat Lotus viser til fra Sverige. Jeg tolker sitatet slik at hver enkelt av oss er ansvarlig for de endringer vi gjør med 230 volt anlegget ombord - i alle fall når vi seiler i Sverige. Finner noen tilsvarende uttalelser/dokumenter fra Danmark og Tyskland? I Norge har jeg hittil aldri oppplevd at noen i havner har spurt om dokumentasjon på samsvarserklæring - men jeg har min liggende ombord siden den var nødvendig for å bli registrert i Skipsregisteret. Derimot har jeg flere enn en gang opplevd at sikringen har slått ut i landstrømstilkoblingen når enkelte har koblet seg opp til landstrømmen, selv om de bedyrer at de bare har en liten batterilader ombord.

Link to post
Share on other sites

Behörighetskrav

 

Det erfordras inte någon elbehörighet för att utföra elarbeten i fritidsbåtar. Om man ändrar i det ursprungliga elsystemet och elutrustningen ikläder man sig ett ansvar som tillverkare. Normala reparations- och underhållsåtgärder får dock utföras av den som har nödvändig kunskap. Kraven på elsystemet, el-utrustningen och anslutningsdonet ska dock alltid vara uppfyllda.

 

Kortere, enklere og greiere enn dette kan det vel neppe sies.

 

Les første setningen enda en gang. Nydelig, ikke sant?

 

Betyr dette at det er helt greit at naboen produserer feil i egen båt og setter andre i liv i fare? Jeg har aldri hørt noen elektrikere uttale noe slikt, og kanskje forklarer dette en del.

Link to post
Share on other sites

enl med mine klene juridiske kunskaper...betyder dette på vardagssvensk

 

att varje ägare er ansvarig för sin båt !

 

o blir det noe feil på min båt, som i värste fall skadar noen annen!

o man finner att feilet beror på min båt !

 

så er jag ansvarig.......

 

har jag inget gjort med el-anlegget....kan jag regresse (heter det så) på tillverkaren av min båt!

 

har jag gjort noe själv (som då er orsaken til skaden!) så er det jag som räknas som tilverkare o bär ansvar!

 

 

men som sagt jag er ikke ens amatörjurist :smiley:

S/Y Gunga Din

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...