Jump to content

TV i båten (digitalt bakkenett)


Kosmix

Recommended Posts

Vel, nå er det vel ikke noe nytt å få noe en ikke bruker? Tidligere har jo alle TV'er hatt analog tuner innebygget. Og den tuneren har jo vært like ubrukelig for parabolfolket som for de med digitalt kabel-TV. Det som vel antydes om fremtiden er at TV'ne får innebyggede tunere/dekodere som håndterer både digitalt signal fra parabol, kabel-TV og digitalt bakkesendt TV. Da vil det kun bli å sette inn kort (og betale for) for det systemet en velger. Alternativet er vel rene dataskjermer med løse bokser for det systemet en velger.

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Denne er da noget billigere fra samme sjappe.

 

Mener å sett samme boksen til en 100 lapp mindre et annet sted også...

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Vi har skaffet oss Rikstv med abonnement i heimen, betalte da kr 1,- for første boksen (Sagem) og 300 for nummer to (Grundig)

Boks nummer to er til bruk i loftstuen, men vi tar den med om bord når vi er der.

Da har vi samme tilbud ombord som hjemme. :smiley:

Vi bruker den kun når vi ligger med landstrøm, men det finnes 12 volts kabel å få kjøpt til alle boksene.

I uthavn er det greit å ha "TV fri" og virkelig nyte båtlivet, men ligger vi i havn med strøm er det jo greit å koble opp TV en gang i blandt.

Vi bruker en vanlig "ufo" med forsterker, og tar inn klokkeklare signaler. (Grundigboksen er best på svake signaler)

Er enig i at det vil bli kostbart med en egen boks ombord, men de er jo ikke større enn at de kan flyttes rundt.

Ledninger er greit å dublere, så er det bare boksen som skal med.

 

Har også byttet til ICE NMT mobilt bredbånd i heimen,(etter stadige problemer med en større leverandør av bredbånd) denne kan også brukes ombord.

Nå mangler vi bare vedovn, oppvaskemaskin og micro, så kan vi selge huset og flytte om bord. :lol:

 

Nå er det heldigvis snart sesongstart etter to mnd. landligge. :nonod:

Skal på "vintertreff" med Pinnekjøtt på menyen neste helg, må bare gjøre ferdig en litt våt vinterferie på Voss. :smiley:

Frod'n

Fjellet nytes best fra fjorden

Medlem i SagaKlubben

Link to post
Share on other sites

strømforbruk fremkommer under "spesifikasjoner"?

 

Har varit i kontakt med Sagem angående 12 V.

Her er svaret

 

Hej

 

Vi rekomenderar inte att ni använder mer än 12 vo0lt till boxen, det är

risk att boxen då går sönder

 

Med Vänliga Hälsningar

Sagem Tekniska Support

Irnela

----- Forwarded by Dti FAXINFOLINE/BBG/SAGEM on 02/06/2008 09:40 AM

NB 820

Link to post
Share on other sites

Hva er forsjellen på de to grundig modellene siden den nye er nesten dobbelt så dyr?

Tja, men jeg fant da ut at dette er i allefall en forkjell: Digital Tekst TV (MHP) Ref. Grundig.no

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Tja, men jeg fant da ut at dette er i allefall en forkjell: Digital Tekst TV (MHP) Ref. Grundig.no

 

Her er forskjellen, hva nå enn det betyr:

<LI>Returkanal via Internet og "Time-shift/pause tv funksjon" via minnepenn på USB

 

Noen som kan forklare dette?

mvh Arnstein

M/B JAVA

Ja, til obligatorisk småbåtregister og båtførerprøve.

Link to post
Share on other sites

Pausefunksjonen består i at dersom du sitter og ser på f.eks dagrevyen og plutselig må på dass kan trykke pause (under direktesending!). Vel ferdig på rammen trykker du play og dagsrevyen fortsetter der du slapp mens boksen hele tiden fortsetter å ta opp (på minnepennen, foreløpig ikke på noen HD).

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Hei.

Vi har "ufo" og rikstv i båten, det går utmerket.

Bare sørg for å kjøpe Grundig sin tuner, den tar inn selv svake signaler.

Sagem er litt mer følsom.

Er det noen som har ordentlig dokumentasjon på att Sagem er dårligere i Båt enn Grundig Selv har jeg Sagem og er svært fornøyd

Link to post
Share on other sites

Er det noen form for autosøk på disse boksene? Jeg tenker da på en funksjon hvor den starter et nytt autosøk av seg selv ved dårlig/manglende signal.

 

I Grundigboksen må du inn i menyen og søke selv. Det er svært enkelt.

 

 

mvh Astor


Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Link to post
Share on other sites

Siden det analoge bakkenettet slås av den 4. mars her i Rogaland, har jeg syslet litt med å teste ut opplegget i båten.

 

Har til nå tittet TV på min lap top. Dette har fungert greit med Hauppauge WinTV PVR USB2 tuner, men får det ikke til å fungere med Grundig sin dekoder. Lurer på om jeg rett og slett må ha ny tuner. Har gjengitt de viktisgste sepsifikasjonene her i håp om at noen kan gi meg et svar:

 

GENERELT:

Enhetstype: TV/radiokanlavelger/videoinngangsadapter

Utførelse: Ekstern

Grensesnitt: Hi-Speed USB

 

VIDEO:

Type: TV-kanalvelger

Produktromfaktor: Ekstern

Grensesnittype: S-Video-inngang, kompositt videoinngang, Hi-Speed USB

Analogvideoformat: NTSC, PAL

Analogt videosignal: S-video, kompositt video, HF TV signal

Kanaldekning: Cable. 1-125

Digitatt videoformat: MPEG-, MPEG-2 (er det her hunden ligger begravet?)

 

Ekspansjon/tilkoplinger:

1 x TV-antenne-inngang

1 x FM antenne-inngang

 

Grensesnitt:

1 x skjerm/video-kompositt videoinngang-RCA

1 x skjerm/video-S-videoinngang-4 PIN mini DIN

1 x lyd-line-In-RCA x 2

 

Koplinger:

1 x Hi-speed USB - pin USB Type A

mvh Arnstein

M/B JAVA

Ja, til obligatorisk småbåtregister og båtførerprøve.

Link to post
Share on other sites

Har hørt rykter om at Sony prøver å få godkjent LCD-TV'er av mindre format av Riks-TV.

 

Tror jeg venter med å kjøpe tv til jeg får dekoderen innebygd i en 23 tommers Sony

Nå tror jeg vel ikke noen av disse Sony tv'ene vil bli godkjent av Riks-TV siden de etter hva jeg kan se av spec'en kun har Mpeg2 dekoder innebygget og ikke Mpeg4.

 

Det er meget mulig det vil komme(er kommet) Mpeg4 tv'er i løpet av kort tid, men hvordan prisen bli sammenlignet med dagens flatskjerm tv'er som en får "kastet" etter seg for et par tusenlapper rundt forbi... og en dekoder til tusenlappen gjenstår å se...

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...