Jump to content

TV i båten (digitalt bakkenett)


Kosmix

Recommended Posts

Skulle nyte VM kamper på min nyinnkjøpte TV og RiksTV abonnemnet på Borøya i Sandvika (ikke akkurat usentralt og langt vekk fra sivilserte strøk) MEN signalene var så svake at jeg ikke fikk inn TV2, NRK eller Viasat 4. Fikk innThe voice, National geographics og 5 andre kanaler veldig dårlig.

 

Er det ikke rart at signalkvalitetn er så dårlig? Andre med samme erfaring i disse "eksotiske "farvannene?

Link to post
Share on other sites

Borøya i Sandvika (ikke akkurat usentralt og langt vekk fra sivilserte strøk) MEN signalene var så svake at jeg ikke fikk inn TV2, NRK eller Viasat 4. Fikk innThe voice, National geographics og 5 andre kanaler veldig dårlig.

 

 

Lå på Borøya (ved betongbrygga) i helgen og hadde bra signaler. Om du ligger på andre siden kan vel øya hindre signalene i å nå antenna...

Link to post
Share on other sites

Den lille skjermen på "heimlaga-TV-en" oppgav ånden i forrige uke. :confused:

Var i Tønsberg og dro til lagret for Expert ved flyplassen og kjøpte en 15" TV med DVD-spiller...

Kosta kun 1500 kr. :flag:

Kobla til med HDMI-kabel og funket perfekt.

SUUPERT for den som ikke har plass til større TV!! :saint:

Dessuten har den innganger for Scart, VGA+++ så den er egnet til andre morsomheter ombord også.

Totalpris på hele stasen MED bakkenettmottaker (Grundigbox selvsagt!) er skarve 2 båtpenger. :cool:

Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim.

Link to post
Share on other sites

Og investeres det i tillegg i en billig retningsvirkende antenne fra Biltema (som jeg vet Marwin har, og jeg også), får en inn bilde selv der de beste "UFO-antennene" må gi opp. Men en slik antenne er selvfølgelig ikke egnet når en ligger på svai og dreier hele tiden

 

24-122_m.jpg

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Har aldri vært borti det selv, men hadde for noen år siden kontakt med et firma i Sverige som hadde et motorsystem system med kompass, gps og det hele som kunne rette inn et solcellepanel slik at det automatisk rettet seg vinkelrett mot solen til en hver tid!

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Styring av solpanel... :rolleyes:

Har en tegning et eller annet sted om en enkel løsning på det.

Et par fototransitorer, en op-amp, en modifisert vinduspussermotor og en liten optisk skjerming på transistorene, var visstnok alt som skulle til...

(Men DET er en avsporing av tråden!!)

Redigert av Marwin (see edit history)

Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim.

Link to post
Share on other sites

  • 3 måneder senere...

Ica Maxi har tilbud på United 19 og 24 toms LED med DVB-T, USB leser og DVD (regner med at 19 også har de samme features) til hhv 2 og 2 1/2 tusen denne uka.

 

icamaxi.jpg

 

Plukket med en slik 24', og på tross av forbeholden beskrivelse av denne mediespillerens ytelse, leser den kvalitets divx og xvid fra usb helt greit. Har tilgode å prøve digitaltvmottakeren, men de lovet åpent kjøp 7 dager hvis uskadet vare/embalasje, så da rekker jeg nok teste i løpet av de nærmeste dagene.

Link to post
Share on other sites

Ica Maxi har tilbud på United 19 og 24 toms LED med DVB-T, USB leser og DVD (regner med at 19 også har de samme features) til hhv 2 og 2 1/2 tusen denne uka.

 

icamaxi.jpg

 

Plukket med en slik 24', og på tross av forbeholden beskrivelse av denne mediespillerens ytelse, leser den kvalitets divx og xvid fra usb helt greit. Har tilgode å prøve digitaltvmottakeren, men de lovet åpent kjøp 7 dager hvis uskadet vare/embalasje, så da rekker jeg nok teste i løpet av de nærmeste dagene.

 

Har tenkt akkurat på det samme tilbudet.

Tenkte på 19" til å ha i båten.

 

Håper du kommer med tilbake mld på hvordan du opplever tven og signalene.

Og hvilke antenne bruker du?

Link to post
Share on other sites

Som jeg har nevnt i noen tidligere innlegg, så vil nok United TVene (sammen med en masse andre merker) få et problem når RiksTV skal endre frekvens lister og foreta software oppgraderinger. Disse er jo ikke RiksTV godkjennte. Tror det er smartere å satse på de chassismodellene som er godkjennte.Ref til gårdagens testprogram hvor de som paralellimporterte Samsung TV'r fikk problemer når RiksTV foretok sofwareoppgraderinger slik at bilde begynnte å fryse, det ble mosaikkbilder etc. Da er det smartere å kjøpe RiksTV godkjennte apparater selv om de koster noe mer.

Link to post
Share on other sites

Høres ikke logisk ut at Riks-tv skal oppdatere softwaren i mottakere som selges helt utenfor deres kontroll, selv om de endog har godkjent dem. Kan du dokumentere dette? Når det gjelder frekvenslister er vel det bare å søke på ny...? RED: Og hva mener du med "chassismodellene"?

Redigert av klugg (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Beklager Klugg, jeg var litt upresis. Det jeg mente så vi et eksempel på på TV2 hjelper deg sist torsdag. Der hadden en kunde handlet "RiksTVgodkjennt" Samsung TV hos en nettforhandler som solgte paralellimporterte apparater. Disse seriene er ofte billigere, for importøren har unlatt å betale det det koster å få de RiksTV-godkent. Dette er en formidabel kostnad for importørene og derfor unlater de dette. Forskjellen på disse apparatene er ikke lett å oppdage. De kan ha samme typebetegnelse, men forskjellige chassis-serier og importørene betaler pr chassisserie til RiksTV. I det omtalte TV2 programmet, la jeg merke til at importøren, utenpå embalasjen til Samsung apparatet, hadde satt på en lapp om at apparatet var beregnet for RiksTV, men jeg la også merke til at importøren ikke turte å bruke RiksTV logoen. Som sagt så begynnte bilde å hakke etc da sofwaren ikke komuniserte med sofwareoppdateringene som RiksTV sender ut. Ovennevnte kan selvsagt bekreftes hvis du ringer en RiksTV-godkjent importør, eller ringer til RiksTV.

Link to post
Share on other sites

Har tenkt akkurat på det samme tilbudet.

Tenkte på 19" til å ha i båten.

 

Håper du kommer med tilbake mld på hvordan du opplever tven og signalene.

Og hvilke antenne bruker du?

 

Så på 19 toms United LED lørdag men fant ikke ut strømforbruket ved 12v. Har også sett på Grungig 19 LED, der er det 2 typer, 19 LED Leemaxx C/WS og 19 LED VLE 2000 C begge med 12v. Det siste blir solgt på Smart Club for kr. 2998. Bak på TV,n står det at strømforbruket er 30W ved 220v. men ikke hvor mye det trekker på 12v.En telefon til Grundig Norge produktavd. kunne fortelle at strømforbruket ved 12v. er 16w. Lurer på om det kan stemme? Har noen erfaring med dette?

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...