Jump to content

TV i båten (digitalt bakkenett)


Kosmix

Recommended Posts

Jeg har tilbud om å få levert båten med Glomex TV-antenne, ferdig montert til ca kr. 4.000,-. På spørsmål om jeg kan ta inn digitalt TV med denne sier de at det er bare en boks som trengs inne så det betyr ikke noe. Det er vel slik det er med vanlig TV, men vil det vare eller bør jeg droppe TV-antenne kjøp nå. Har slått fra meg å dingle i masta så derfor ønsker jeg nå å få VHF antenne og TV antenne montert før levering...

Blogg:S/Y FRI -  (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model

Link to post
Share on other sites

Jeg har tilbud om å få levert båten med Glomex TV-antenne, ferdig montert til ca kr. 4.000,-. På spørsmål om jeg kan ta inn digitalt TV med denne sier de at det er bare en boks som trengs inne så det betyr ikke noe. Det er vel slik det er med vanlig TV, men vil det vare eller bør jeg droppe TV-antenne kjøp nå. Har slått fra meg å dingle i masta så derfor ønsker jeg nå å få VHF antenne og TV antenne montert før levering...

Det er fint med antenne i maste. Men som bårdK sa trenger du snart dekoder i tillegg. 4000,- er en drøy pris for en antenne som koster 1200,-. Men hvis du ikke tror du klarer det selv kan du jo bare si ja, for det er i masta antennen må være hvis du vil at det skal virke overalt.

Motorbåt er harry - A. Rosèn

Link to post
Share on other sites

Tilgi meg om spørsmålet er stilt før, men vil alle tradisjonelle båtantenner også fungere greit til mottak av digitale signaler?

 

Jeg har en vanlig antenne (rund skål) med forsterker til ca. 1000 kroner. I dag får jeg kjempebilder med min Grundig boks.


Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Link to post
Share on other sites

Det er fint med antenne i maste. Men som bårdK sa trenger du snart dekoder i tillegg. 4000,- er en drøy pris for en antenne som koster 1200,-. Men hvis du ikke tror du klarer det selv kan du jo bare si ja, for det er i masta antennen må være hvis du vil at det skal virke overalt.

 

Ja, det er en heftig pris, men du skjønner det er ikke så logisk dette. W&R i Tyskland har antakelig ikke lov til å montere VHF antenner, dette tilbys fra verftet for den nette sum av 7.000,-, (inkl. joringsplate).

 

MEN kjøper jeg TV-antenne av underleverandøren, så kan de montere VHF antenne også. Totalsum for dette blir ca 6.000! Altså, VHF/TV antenne for 6 lapper eller kun VHF inkl. jordingsplate for 7 lapper... :crazy:

Redigert av bjoris (see edit history)

Blogg:S/Y FRI -  (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model

Link to post
Share on other sites

Koblet til en ny orginal Grundig strømplugg i dag og innstallerte TV og Radiokanaler. Det er det siste jeg ikke var klar over. Her får man gratis med en rekke DAB-kanaler som det er bare å bukke og takke for.

 

Jeg har en JVC DAB-radio fra før, men å ha den på TVen er også bra.


Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Link to post
Share on other sites

har sendt en henvendlse til support hos pinnacle.com nå så får vi se om det kan være til hjelp.

Svaret fra Pinnacle kom nå;

 

Response (Mario Sala) 02/08/2008 05:48

Dear customer,

 

Yes your product is able to decode mpeg 4.

 

Regards,

Pinnacle technical support.

Customer (Kjetil Tørseth) 02/04/2008 14:12

Last summer I purchased a DVB-T Hybrid Pro Stick, but I am not able to receive Norwegian TV. They use mpeg-4 and have at least three channels which do not have access limitations. My question is thus if the Hybrid Pro Stick really can decode mpeg-4 signals or not (from the specs this seem to be the case - but I would like confirmation on this).

Framtia på AIS

 

Seiling - den dyreste måten å reise gratis....

Link to post
Share on other sites

Klarer du deg med NRK1, NRK2 og NRK3, trenger du ikke kort. Ønsker du i tillegg å se TV2, trenger du et eget kort fra RiksTV. Dette er gratis et par år frem i tid for å se TV2. Dette kortet kan du også bruke for å se tilleggskanaler, men da må du betale årlig avgift. Parabol eller kabel-TV kort kan ikke brukes.

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Har hørt så mye forskjellig om dekodere og antenner i båt men hva er lurest??? tenkte på rikspakka og har rund ufo antenne med forsterker fungerer det???

en på rikstv sa at man må ha retningspekende antenne og snur man litt på den vekk fra sender så blir bilde borte

så fortalte han at får du inn nrk og tv 2 så går digitale så det suser dvs med dekoder,

innbilder meg da at antenna mi virker da jeg får opp disse kanalene????

Link to post
Share on other sites

Har hørt så mye forskjellig om dekodere og antenner i båt men hva er lurest??? tenkte på rikspakka og har rund ufo antenne med forsterker fungerer det???

 

Hei.

Vi har "ufo" og rikstv i båten, det går utmerket.

Bare sørg for å kjøpe Grundig sin tuner, den tar inn selv svake signaler.

Sagem er litt mer følsom.

Frod'n

Fjellet nytes best fra fjorden

Medlem i SagaKlubben

Link to post
Share on other sites

Hei.

 

Har nå hatt en dekoder for svensk digital-TV i båten i 2 sesonger. Den dekoderen trakk kun 8 watt.

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Hei.

 

Har nå hatt en dekoder for svensk digital-TV i båten i 2 sesonger. Den dekoderen trakk kun 8 watt.

 

Lars H.

---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

 

Hei Lars H, vil dette si at de har stengt det analoge bakkenettet langs Sveriges veskyst, og at man må kjøpe dekoder i sverige for å få inn disse kanaler ?

Svein H

Link to post
Share on other sites

Hei.

 

Ja, nå er det svenske analoget helt nedstengt. Men klarer du deg med de frie svenske kanalene, 10 - 12 kanaler, kan du bruke en norsk MPEG4 dekoder som f.eks Grundig-boksen. Vil du imidlertid ha tilgang til filmkanaler osv., må du nok kjøpe en "svensk" boks med kortleser. Og slik boks tror jeg du må ha bostedsadresse i Sverige for å få kjøpt!

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...