Jump to content

Fisker du? Hva slags redskap?


Marwin

Recommended Posts

Ja, er en fordel med lukket juksarhjul, bakdelen er hvis man her løkker på snøret, kan disse sette seg i mellom hjulet og rammen.

 

Legger med et bilde av hjulet mitt, og er det noen som har et slikt gammelt grått hjul de vil bli kvitt så send meg gjerne en melding :D

 

juksarhjul.jpg

Link to post
Share on other sites

Jeg og kona har hvert vårt hjul av ula-typen over. Vi fikk disse til en bra pris (2200 stk) og klakken som vist i forrige innlegg lå vel på over 4000. Vi er forsåvidt fornøyde med selve hjulene, men som traust nevner er ikke rekkefestet og vadbeinet stort å samle på. Her er ei sailg blanding av stål og aluminium. Ei bøyd aluminiumsplate som er skrudd fast i 4 mm. aluminium med en stålskrue skal liksom klare å holde armen til vadbeinet over tid - utopisk. Åpenbart ikke laget for yrkesbruk. Ellers synes jeg bremsa funker bra så lenge man holder det vedlike - fetter og smører. Disse snellene er allikevel mange lysår bedre i bruk enn de åpne juksasnellene. Selvfølgelig kan man få "backlash" på disse også om man ikke følger med når man slipper ut, men det blir fort en vane. Jeg bruker vadbein som vises via linken til Markussen i innlegget over - altså de som leveres med "klakken" og "flua" - de har plastruller istedenfor trerullene på ula-vadbeinene. Trerullene slår seg gjerne litt etter en stund - så ruller de ikke fritt lengre, og du må drive å helle vann på vadbeinet for å minske friksjonen.

Redigert av hengefjes (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Juksehjul er fint. Ellers havfiskestang, harpe og i sjeldene tilfeller line. (Dette blir fort mye jobb...) Ellers syns jeg Fanafjord og Lysefjord her sør for Bergen er det lite fisk.

I must go down to the seas again, to the lonely sea and the sky,

And all I ask is a tall ship and a star to steer her by,

And the wheel's kick and the wind's song and the white sail's shaking,

And a grey mist on the sea's face, and a grey dawn breaking.

Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...

Draugen: Hittil har dette vært en intr. og lærerik streng... Ka et "landgarn" på ei naken dame har å gjøre her, skjønner jeg ikke. :rolleyes:

 

 

..Når er det beste perioden for torskefiske inne i Trondheimsfjorden. (første sesong med helårsbåt..)

Vil tro at fra nå og ut mai vil være best... Torsken går opp i flomålet og gyter, og måsen går bananas (Lett å se..)

Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim.

Link to post
Share on other sites

:cheers:

Leser til øyet blir stort og vått

Om dypdorg, overflateparavaner, planerboards osv. De linkene som er oppgitt her er fine. Ser åpenbare feil jeg har gjordt gjennom mange år... Skal bli moro å prøve noe av dette i praksis.

 

Men EN ting leter jeg forgjeves etter (Kan noen hjelpe?) Leter etter en teleskop-stang á la sånn til å feste vaskesvaber eller maler-rull på for takmaling osv., bare i litt mere solid utgave.

Skal trekkes ut til 3 meters lengde og får et sideveis drag i toppen på 15 kg.... :eek: (Skal brukes som avtakbar mast fremme i baugen (for å trekke planerboard)

Noen som vet?

(Tror jeg så no´ slikt engang hos en radioamatør, som antennemast.)

Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim.

Link to post
Share on other sites

Hva slags båt har du Marwin? I trollingmiljøet er det mange som har stangholdere på taket (stangorgel) og et metallrør på 70cm eller så på hever side av stangorglet som brukes som tauepunkter for planerbordene.

 

Under ser du et bilde jeg har sakset ut av bloggen til en troller.

 

http://www.urmakern.blogspot.com/

 

50147_s.jpg

 

Jeg har samme type båt og venter nå på å få et lignenede stangorgel.

 

På forumet til Norges trollingforbund er det sikkert mange tips og hente.

 

Forum Norges Trollingforbund

Link to post
Share on other sites

HEI , her Marvin , det er med en hvis bekymring jeg leser alle de nyttige tips og råd du motar , du kjente kanskje igjenn balkongen på bildet , du har nok pasert denne noen ganger og med alle de gode tips du har mottat kan det hende du tar noe fisker som jeg mener helt klart skulle ha hvert mine .

Så till alle innleggs skrivere til Marvin , ikke la han få flere gode råd , synes han alerede har fått litt for mange.

 

Hann me all hønan ha han slutta å fesk?

 

Den beste fiskeplasen i Tronhjemsfjorden er faktisk rett utenfor havna på Orkanger : Kveite , Piggvar , Ulke, Storsei , Uer , Laks ,Torsk ,Longe ,Brosme.

og fjæsing ++++

 

Jeg har nå montert en meget bra svinger for leting etter H kjærringer i dypet fra Gjeitaneset til Agdeneset.

Link to post
Share on other sites

Vet at det er mange i trollingmiljøet som handler hos fish307. Ikke umulig å få dem til å skrive ned verdien på forsendelsen heller :wink: Siden dollarkursen er så lav anbefaler jeg deg å gå for en Scotty Propack 1116 først som sist, erfaringen viser at de fleste som bruker rigg mye oppgraderer til elrigg i løpet av kort tid.

 

Fish307 dyprigger

 

Har 2 Scotty Propack 1116 selv, og er godt fornøyd. Riggene fungerer bra og har en enkel men solid konstruksjon.

 

Test Scotty 1116

 

Hvis du vil ha manuell anbefaler jeg Cannon Unitroll 10, liker ikke å sveive i horisontalplanet som på de manuelle Scotty riggene.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...