Jump to content

På leiting etter seilbåt

Sistestyrmann

Recommended Posts

Jeg vurderer denne 31 med nye hekkporten .

Hos Lunde , nevnte de ingenting til meg vedr denne problematikken. Ikke kom jeg på å spørre heller.

men det gjorde jeg, og det ble foreslått en redningsleider som ble montert inn i et rør , - og som da kunne trekkes ut ved behov.

- Har sett noen slike opatenter på eldre båter, hvor hekken ikke har vært forsynt med badeleider eller badeplatform. Det funker sikker ok.

:smiley:

Titter man seg rundt, vil man finne ganske mange båter man vil ha store problemer med å komme seg ombord i hvis man ligger i sjøen. Selv om en båt har fast badeplattform, finnes det flere som man ikke kan entre fra vannet uten stige. Og det er ikke alle stiger man greier å få ut når man ligger i vannet.

Det blir gjerne litt mer støy når Bavaria lager noe slikt. De har vel tidligere blitt beskylt for aldri å ha funnet opp noe nytt. Nå gjør de det. Så får den enkelte vurdere pluss og minus med dette, og hvordan man vil prioritere, så vil fremtiden vise om løsningen overlever.

La det ligge.

Jeg dristet meg engang til å stille spørsmål rundt sikkerheten ved ombordstigningsleideren som ligger under ei luke akterut.

Hvorvidt den kunne åpnes fra sjøen.

Svaret var ei voldsom skyllebøtte fra Kompani L.

Diskuter noe annet.

har gått hele dagen på messe......

den av 'budget-båterne' som imponerade mest....var nog Delphi....

hade riktig reddningstege, hyfsat tre-arbeid inuti, med i allafall litt mönsterpassning, kunde fås med kjölsvin!

dessa båter skulle jag tatt mig en extra titt på om jag var på jakt efter noe nytt i budgetklassen!

S/Y Gunga Din

Betydningen/viktigheten av en slik stige i det praktiske liv er ikke nødvendigvis så stor slik jeg ser det. Er du alene i båten og underveis og du mener det er en viss risk for å ramle overbord bør du bruke en livline som gjør at du holder deg inne på dekk. Ramler du imidlertid overbord klarer du sannsynligvis ikke å nå igjen båten dersom du ikke er kandidat til OL gull på 200m fri....

Ligger båten stille er det i mitt tilfelle stor sjanse for at jeg er så nærme land at jeg like godt kan sikte på fjøra.

Redigert av gimi (see edit history)
Betydningen/viktigheten av en slik stige i det praktiske liv er ikke nødvendigvis så stor slik jeg ser det. Er du alene i båten og underveis og du mener det er en viss risk for å ramle overbord bør du bruke en livline som gjør at du holder deg inne på dekk. Ramler du imidlertid overbord klarer du sannsynligvis ikke å nå igjen båten dersom du ikke er kandidat til OL gull på 200m fri....

Ligger båten stille er det i mitt tilfelle stor sjanse for at jeg er så nærme land at jeg like godt kan sikte på fjøra.

her er det forskjell på teori og praksis. Er det sjø og man skal prøve å få opp en person ville jeg IKKE brukt hekken på båten. Tenk deg scenaroiet å få en båt i skallen. Heises i fall på siden av båten.

Det må brukes sikkerhets line.

Vi sees!

her er det forskjell på teori og praksis. Er det sjø og man skal prøve å få opp en person ville jeg IKKE brukt hekken på båten. Tenk deg scenaroiet å få en båt i skallen. Heises i fall på siden av båten.

Det må brukes sikkerhets line.

Vi sees!

Betydningen/viktigheten av en slik stige i det praktiske liv er ikke nødvendigvis så stor slik jeg ser det..

Det har du kanskje rett i.

Og sannsynligheten for en brann er så liten at det er ikke nødvendig med brannslukker.

Og sannsynligheten for at du må påkalle hjelp er så liten at du trenger egentlig ikke VHF.

Og sannsynlgheten for at du faller overbord er så liten at du trenger egentlig ikke vest.

Kan man ikke bruke sikkerhetsline som er så lang at man ramler uti sjøen, men fortsatt henger fast i båten? (tenker noe slikt kan være greit hvis man seiler i røff sjø og det er vanskelig å få stoppet opp, snudd og plukket opp igjen).

Lina skal være så lang at du når bort til rekka, men ikke lenger.

Min tillater at jeg står oppreist ved masta, men ikke mer.

Stigen er selvsagt ikke tiltenkt bruk i fart. Den er til bruk dersom du faller overbord i havn, eller ved håndtering av saker og ting i sjøen. Derfor skal den kunne løses ut av en person som ligger i sjøen, samt at den skal gå så langt ned i sjøen at en person alene skal kunne komme seg tilbake ombord.

Selvsagt også til bruk ved ombordstiging generellt.

....og da er det etter mitt syn en stor fordel med integrert badeplattform. Denne gjør omborsdtigning enklere og øker derved sikkerheten. Derfor er jeg i tvil om jeg liker den nye patenten fra Bavaria.

- men akk så mye mere plass i cocpit det ble med denne løsningen :yesnod: - og for meg som ikke skal krysse de sotre hav, og som så og si aldri seiler uten å ha med meg kona ( som gjerne er bedre seiler enn meg) så får den av oss som er igjen senke" døra" hvis det skulle behøves. :wink:

Det har du kanskje rett i.

Og sannsynligheten for en brann er så liten at det er ikke nødvendig med brannslukker.

Og sannsynligheten for at du må påkalle hjelp er så liten at du trenger egentlig ikke VHF.

Og sannsynlgheten for at du faller overbord er så liten at du trenger egentlig ikke vest.

Den eneste sannsynligheten jeg nevnte var sannsynligheten av å klare å nå igjen båten ved å svømme dersom den er underveis - men vil du latterliggjøre mitt synspunkt så kan du gjerne få lov til det om du føler at du vokser på det....... :flag:

Den eneste sannsynligheten jeg nevnte var sannsynligheten av å klare å nå igjen båten ved å svømme dersom den er underveis - men vil du latterliggjøre mitt synspunkt så kan du gjerne få lov til det om du føler at du vokser på det....... :flag:

Du vil jo aldri rekke igjen båten hvis du ikke har line på deg, det må jo isåfall være ren tilfeldighet ved at båten går opp i vinden på direkten eller at det er havblikk. MEN ligger du bak etter en line og du ska dra deg ombord vil jo denne porten være noe du ikke ønsker å se fra vannflaten...

Blogg:S/Y FRI -  (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model

Jeg antar at de fleste som seiler alene, gjør det på dagsturer/ettermiddagsturer. Og mer sjeldent i dårlig vær over åpne havstrekninger.

Selv må jeg innrømme at jeg ofte er sløv med bruk av sikkerhetsline når jeg seiler alene på fjorden i godt vær. Men klikker den på når det blåser opp. Terskelen for å gjøre noe uoverveid er nok lavere i godt vær. Skulle jeg falle over bord, er det helt vesentlig å få trukket ned stigen, etter at båten har gått opp i vindøyet. Får virkelig håpe at autopiloten i så fall ikke er koblet inn.

Hørte en skrekkhistorie fra Middelhavet for noen år siden. En seilbåt uten integrert badeplattform ble funnet drivende i godt vær. Ungdommene som seilte båten var ikke å se, men skrapemerker på det høye fribordet antydet at her hadde man trolig hoppet i havet for en dukkert, uten tanke på ombordstigning.

Denne hekken er vel noe av det beste jeg har sett med tanke på muligheter til å komme seg opp..

photos_93.jpg

Men jeg er helt enig med deg gimi at sannsynligheten for å ta igjen båten om en faller overbord er marginal med mindre man er en utrolig dyktig svømmer... Jeg er en elendig svømmer, klarer å komme meg opp i nesten en knop når jeg svømmer og skal vel klare å holde den hastigheten i et par hundre meter om jeg ikke har klær på og tempen i sjøen er nærmere 20 grader... så jeg håper båten stopper opp fort.. Er også enig med deg gimi i det som du oppfattet som latterliggjøring av dine meninger, det er ikke første og neppe siste gangen en vil oppleve det..

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Hørte en skrekkhistorie fra Middelhavet for noen år siden. En seilbåt uten integrert badeplattform ble funnet drivende i godt vær. Ungdommene som seilte båten var ikke å se, men skrapemerker på det høye fribordet antydet at her hadde man trolig hoppet i havet for en dukkert, uten tanke på ombordstigning.

Den historien tror jeg det faktisk er laget film om. Alle skulle ut å bade men ingen tenkte på ta ned stigen. .... :nonod:

Oppfatter du det slik, så beklager jeg.

Greit det :yesnod:

Er også enig med deg at det er en reduksjon i passiv sikkerhet, men mitt poeng var at denne stigen ikke var det viktigste for meg i og med at jeg ser ganske få scenarier der denne vil være til vesentlig nytte sikkerhetsmessig slik jeg bruker båten. Forøvrig har jeg hatt nytte av både brannslukker, VHF og vest tidligere.....

Skulle jeg falle over bord, er det helt vesentlig å få trukket ned stigen, etter at båten har gått opp i vindøyet. Får virkelig håpe at autopiloten i så fall ikke er koblet inn.

Når jeg seiler alene (noe jeg ofte gjør) er autopiloten ganske busy. Jeg vil også hevde at det er nettopp når båten er på auto og man styrer med noe annet en å holde i roret at mulighetene til å ramle over bord er størst. Jeg er heller ikke alltid like flink til å klikke inn sikkerhetslinen.

Har lyst til her å nevne et lite praktisk eksempel som jeg selv har opplevd i denne forbindelse. Hadde vindstille og lå og drev -havblikk og nydelig sol fra skyfri himmel. Hadde med meg en konkurransesvømmer som så gjerne ville ta seg en dukkert. Det gjorde han og først da merket vi at båten drev ganske mye. Strømmen som førte båten bort fra svømmeren var ikke merkbar da vi begge oppholdt oss i båten. Vedkommende svømte for harde livet - ingen krise selvsagt i dette været - men slet veldig med å ta igjen båten. Han var overbevist om at båten plutselig hadde fått en vindrosse, noe som selvsgagt ikke var tilfellet.

Jeg vet ikke hvor stor hastigheten båten drev bort med, men det kan ikke ha vært mer enn rundt èn knop eller to(??) Denne epsioden gav meg en kraftig tankevekker. Selv om båten føles å ha liten fremdrift, er den STOR sett i forhold til hva et menneske klarer å hamle opp med.

Episoden i middelhavet har jeg også hørt om. Det man fant var en seilbåt med div klær i cocpit og hvor mannskapet tydeligvis hadde funnet ut at det var fristene med et bad - alle på en gang. Lurer på hvordan følelsen var for de svømmende midt ute på havet. Å se båten gli sakte men sikkert bort - huff og huff :nonod:

Redigert av "Mathilde" (see edit history)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...