Jump to content

Båthavna i dag


roaldbj

Recommended Posts

son18jan2008a.jpg

 

Da jeg ankom båthavna i dag var det minus 2 grader ute. Jeg startet vannvarmeren ombord og tok meg en rusletur i havna. Her er en stor ogt tung båt.

 

I alle fall to merknader: eksosen har lagt seg godt på skroget og den er godt i opplag på BB akterhjørne.

 

 

 

son18jan2008b.jpg

 

Her er ett av BPmedlemmenes båt i opplag. God oppbyggning akterut og under kjølen i forkant.

 

 

son18jan2008c.jpg

 

Dette er en spesiell trimflaps konstruert for en eldre Baltic - lurer på om det har gitt effekt?

 

 

son18jan2008d.jpg

 

Noen lar drevene være på båten i vinteropplag - de fleste tar dem inn.

 

son18jan2008e.jpg

 

Her må det vel stoffes endel til våren?

 

 

son18jan2008f.jpg

 

Her har eieren stoffet propellen - det ser ut til å ha virket godt. Spennende å høre om hvor eieren har seilt.

 

 

son18jan2008g.jpg

 

Jeg lurte på om jeg skulle utbedre kalesjen på denne båten.

Jeg observerte dette flere minutter - det endte med at jeg gikk videre.

Jeg tok ikke sjansen på å gjøre noe med båten - det kunne være at jeg da ble ansvarlig -

hva ville dere ha gjort?

Det skal snø mye i Sonskilen utover kvelden.

 

 

son18jan2008h.jpg

 

Her er ei snekke - den ber om å bli begravet i snø nå i vinter -

dette synes jeg er veldig synd.

 

 

son18jan2008i.jpg

 

 

Hva synes dere om vannlinja her?

 

 

son18jan2008j.jpg

 

Dette er en måte å benytte tennisballer på!

 

 

son18jan2008k.jpg

 

Dette er vel det vanligste - drevet er fjernet om vinteren når man er i opplag.

 

 

son18jan2008l.jpg

 

Noen klarer seg uten trimflaps.

 

 

son18jan2008m.jpg

 

Flott at man passer på at vannet i dusjen ikke fryser om vinteren

 

.

son18jan2008n.jpg

 

Beneteau har en løsning uten trimflaps.

 

 

 

son18jan2008o.jpg

 

Jeg tror at dette er den eneste båten i havna vår med 3 drev - er det noen som vet hvilken type båt dette er?

 

 

 

son18jan2008p.jpg

 

Sørgelig - her er presenningen ødelagt.

 

 

son18jan2008q.jpg

 

Jeg tror jeg har vist denne løsningen tidligere?

 

 

son18jan2008r.jpg

 

Her er den enste jeg har sett i dag som har børstet snø av båten - dette er klokt.

Det er meldt mer enn 10 cm snø i løpet av kvelden - og den blir tung.

 

 

son18jan2008s.jpg

 

Princessen ligger godt fortøyd.

 

 

son18jan2008t.jpg

 

Noen ligger godt og varmt inne.

 

 

son18jan2008u.jpg

 

Slike strømmålere brukes i havna vår.

 

 

son18jan2008v.jpg

 

Slike opplysningsmerker finner vi nå på båtene våre.

 

 

son18jan2008w.jpg

 

Etter ruslerunden var temperaturen steget fra minus 2 grader til ca 15 grader.

 

 

 

son18jan2008x.jpg

 

Da jer kjørte fra havna var temperaturen minus 1 grad. I løpet av ettermiddagen har temperatruren steget og det har blitt minst 15 cm snø.

Til opplysning foir de som har båten sin i Sonskilen.

Link to post
Share on other sites

Spørsmål: hvordan er det mulig å se ut fra bildet at denne kabelen ikke er beregnet for utendørs bruk? mener bestemt jeg har en rød kabel jeg har kjøp på glas som er oppgitt å være for utendørs bruk...

 

Hvis det er plastkabel den røde på bildet, er den lite brukelig.

 

Ellers har jeg måket snø av båten for andre gang i dag, må sikkert ned i morgen tidlig også

Link to post
Share on other sites

Hvorfor er det vanlig å ta drevet av under vinterlagring ? For at dere har lite å gjøre på eller for tyveri eller er det andre ting en må tenke på ?

Jeg har hatt min på førstegangservise der drevet ble tatt av for kontroll inkl. eventuell oppretting av motor og ta det av enda en gang er på meg kun ekstraarbeid ?

"Seilbåt er fint d, men ikke nødvendig"

Link to post
Share on other sites

Blir vel som regel avmontert om vinteren for å forhindre tyveri.

Noen forsikringselskap dekker ikke tyveri av drev ved lagring på land har jeg hørt... Ville vært sure 80-120k, evt. ganger 2 fra egen lomme pga. at du ikke tok deg 15 minutter på høsten med demontering.

 

Et annet pluss er at du får sjekket belger og slanger, samt rensket opp for rur og groe.

Redigert av sap_2000 (see edit history)

Mvh. SAP

Link to post
Share on other sites

Spørsmål: hvordan er det mulig å se ut fra bildet at denne kabelen ikke er beregnet for utendørs bruk? mener bestemt jeg har en rød kabel jeg har kjøp på glas som er oppgitt å være for utendørs bruk...

 

Med vårt trenede syn kan vi se at den omtalte kabelen er kjøpt på Rema 1000 for den nette sum av kroner 79,-. Denne kabelen er langt slankere i sin form enn hva din beskrevne Claes Ohlson kabel er.

Så enkelt er det. :eek:

Link to post
Share on other sites

Ser at du har teipet igjen luftinntakene. Jeg brukte teip av vanlig "male" kvalitet og den satte faktisk merker i skroget
Ikke bruk den gulhvite tapen. Limet på den tørker fort inn og blir lett sittende igjen, selv etter noen få dager. Nå tetter jeg ikke noen ventiler, men jeg bruker tape i vannlinjen ved påføring av bunnstoff. Til dette er det kommet en ny blå tape som i hvert fall kan sitte flere uker uten at det blir sittende noe som helst igjen når den fjernes.

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Mange fine observasjoner her som vanlig, fra roaldbj.

 

Jeg ville heller ikke gjort noe med kalesjen til denne Princessen. Snøen/nedbøren faller jo bare ned på det selvlensende akterdekket, og gjør liten/ingen skade.

 

Akkurat på slike dager kan det være godt å ligge under tak... :smiley:

Link to post
Share on other sites

Takk for kommentarene nimbuster.

Enig med deg - vi priviligerte under tak slipper endel bekymringer for tida. Det som jeg er mest engstelig for er når det snør - så tiner - og deretter fryser. Dette er kombinasjoner egnet til å sprenge opp det meste. Opplag under tak koster en "bagatell" sammenlignet med prisen på båtene og utbedring av frostskader.

Når det gjelder Princessen setter jeg pris på vurderingen din. Jeg var mest redd for utviklingen de kommende dager med kombinasjon snø og regn.

Så får vi håpe at det ikke blir så mye snø at taket ramler sammen i vinter. Håper i så fall at forsikringen dekker det meste - men jeg har ikke lyst på ny båt nå etter alle de prosjektene jeg har utført ombord. Det ligger noen timers innsats i båten.

En annen ting jeg stusset over i går var den høye duren fra noen av båtene - sannsynligvis batteriladere som lager noe innmari støy.

Det er korrekt: båten med tre drev er en Sunseeker.

Link to post
Share on other sites

Sikkert luftavfukter e.l. som støyer. Batteriladere støyer jo sjelden mye. Nå når det er kaldt trenger de nok heller ikke så mye kjøling. Batteriene trenger jo normalt heller ikke særlig med lading. Hvis viftene bråker konstant mye i en lader nå vinterstid så ville jeg ikke brukt den.

 

Jeg har ikke ladet batterier siden i høst. De ligger på hvilespenningen lik ca 12.65V på forbruk (3 stk) og 12.71V på Startbatt. Har lukkete batterier med syre.

Ja, multimeteret er kalibrert. :wink:

Redigert av OLPI (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg har lyst til å fortelle om erfaring med denne detektoren. Det er en føler med slange ned til det laveste punktet i kjølen på båten. Når det er kaldt ute, mer enn ca 5 kuldegrader, så fryser det lille som er av vann i nederste del av kjølen. Dette tror jeg gir øket trykk i sensoren som gjør at vannpumpa begynner å gå. Da jeg ankom havna i dag gikk vannpumpa. Jeg antar at den har gått sammenhengende omlag ett døgn. Jeg må nå finne ut om den må erstattes med en ny. Jeg deaktiverte den brune "senseledningen" slik at pumpa sluttet å gå. Det blir spennende å se om pumpa virker. Kommer nok tilbake til dette. Jeg skriver så utførlig om dette fordi jeg regner med at temaet kan være aktuelt for andre båteiere med tilsvarende sensor.

 

Bare vær obs på en detalj vedr. pumpen din. De fleste slike har en tetning som sørger for at pumpevann ikke kommer inn i elektromotoren. Denne tetningen smøres/kjøles av pumpevannet, og tåler ikke å gå tørr. Så, et scenario kan være at du tester pumpen og den fungerer fint. Deretter kan du få overledning med krypstrømmer og/eller pumpen sitter fast når du trenger den. Er du usikker, bytt hele stasen.

Link to post
Share on other sites

Takk for rådet Hulda.

Lensepumper er sikkerhetsutstyr - så jeg skal følge ditt råd.

Det er litt rart: Redningsflåten vår skal testes hvert 4. år eller noe slikt. Og etter 12 år må den erstattes med ny. Det er ikke tilsvarende tester av lensepumper.

Jeg håper du minner meg om at jeg må bytte lensepumpene etter noen år.

Selv om det blir noen kroner - så er det verd investeringen. En bagatell i forhold til dieselutgiftene - for oss som bruker diesel.

Link to post
Share on other sites

Jeg funderte også på det - men det var ikke noen istapper som hang på båtene - ville vel tro at en varmer fikk litt av snøen til å smelte i går (minus 1 grad i lufta).

Jeg liker aldri når jeg hører slik "during" - er redd for at det kan bli kortslutning og varmeutvikling.

Link to post
Share on other sites

Jeg har to lensepumper om bord. Den ene går på 12 volt, den andre er av den store sorten som går på 220 volt. Og de blir testet en gang i blant. Hulda har jo ikke et drypp vann innabords, så det blir å bruke vannslangen fra land for den lille 12 volt'en. Det er viktig å sjekke at det virker. Særlig for oss med null lekkasjer.

Link to post
Share on other sites

Jeg var selv å tittet litt i havna i dag. Surt og kaldt og regn. :sad:

 

En gummibåt, men ellers tomt utover.. ;)

img133.jpg

 

Høyt vann, eller ligger denne dypt i vannet? muligens begge deler.

img134.jpg

 

Her er en hekktruster som også subber i vannet..

img135.jpg

 

Ehh.. hvilken nytte har i grunn stativet på denne båten?

img132.jpg

 

Slik forhindrer jeg at snøen presser pressenningen inn i båten..

bilde301.jpg

Jeg trekker stropper fra ene siden til andre, via en runde i toppen.. deretter tar jeg noen tau'er på diagonalt.

Da kan ikke snøen presse kalesjen inn.. funker fint med mine båter :)

Båtløs etter hjerneslag, se siste nytt på bloggen http://www.ulvseth.no

 

Pass på helsa.. du har bare den.. Når sjekket du blodtrykket sist?

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...