Jump to content

Båthavna i dag


roaldbj

Recommended Posts

Jeg kom hjem fra høyfjellet (Golsfjellet) i ettermiddag og rakk noen bilder fra båthavna.

 

son1jan2009b.jpg

 

Jeg var mest overrasket over å se mye søleis i Sonskilen som åpenbart var i ferd med å legge seg. Temperatur omlag minus 7 grader C.

 

 

son1jan2009g.jpg

 

Det er noen år siden jeg har sett så pass mye is vest for kranmasta og utsettingsplassen sydvest i Sonskilen.

 

son1jan2009a.jpg

 

Det kan fort ta noen dager/ uker før denne koselige båten kan seile for egen maskin i isfritt farvann.

 

 

son1jan2009f.jpg

 

Antar at flere kjenner denne båter ut fra akterbildet. Det virket som om dieselvaremeren gikk for fullt. Det kan være at den må gå ganske lenge. Isen har allerede blitt ganske tykk i Sonskilen.

 

 

 

son1jan2009e.jpg

 

Jeg kunne gå rundt denne RIBen. Så isen har tydeligvis blitt relativt tykk.

 

 

son1jan2009h.jpg

 

Ved endel båter var det tydelig ising av kondensvann innenfra.

 

son1jan2009c.jpg

 

Det er sikkert mange kommentarer BPens medlemmer har til denne nymonterte baugpropellen. Jeg angtar at det er en Vetus.

 

 

son1jan2009j.jpg

 

 

Så de to sørgeligste bildene i dag. Jeg har for flere måneder siden nevnt for eier av båten at avstanden mellom grusen og propellen var svært liten. Nå var avstanden mindre enn null. Her sett forfra.

 

son1jan2009i.jpg

 

Her samme propellblad sett bakfra.

Link to post
Share on other sites

Mærklig at folk ikke ser etter , når du også har nevnt det for eier .Synd vi andre som prøver å passe på tinga våres ,må betale for andres sløvheter i form av dyrere forsikkringer .

 

Tine III

Medlem i Solviken båtforening , Redningsselskapet og KNBF
Vi sees på sjøen og lytter på K-77

Link to post
Share on other sites

Beklageligvis sitter den i bakken.

Jeg tør ikke gjøre noe mer enn det jeg nå har gjort.

Ut fra tidligere år antar jeg at telehivning vil gi ytterligere skader på begge propellene.

Ut fra det jeg har erfart vil skadene først og fremst gjelde en av propellbladene på hver propell, men jeg har også hørt historier om at akslingen kan bli skjev.

Link to post
Share on other sites

En kommentar er til den fysiske plasseringen i forhold til vannlinjen.

En annen er til utformingen av vannstrømmen i forkant og akerkant av tunnellen, de såkalte vannleppene.

En tredje er til propellvalget.

Ok , jeg ser ikke vannlinjen på det bildet så det kan jeg ikke kommentere.

Ser ut som den er nymontert så jeg vet ikke om de har mer igjen å gjøre med denne avrundingen før de er ferdig , spiller det egentlig så stor rolle , det er vel på en motorbåt og da er jo propellen i luften når båten kjører alikevel.

Propellvalg ? sikkert feil men hva da , belær meg :smiley:

Link to post
Share on other sites

Ser ut som det er Sleipner sin thruster. Propellen er den nye typen som skal gi mindre støy og mer skyvekraft. Er standard på thrusterne idag. Og, ja, om det ikke slipes mer avrunding på tunell vil det føre til mer støy og mindre effekt i flg. monasjeanvisningen.

Jeg er veldig impulsiv bare jeg får tenkt meg om....

Link to post
Share on other sites

En kommentar er til den fysiske plasseringen i forhold til vannlinjen.

En annen er til utformingen av vannstrømmen i forkant og akerkant av tunnellen, de såkalte vannleppene.

En tredje er til propellvalget.

Er ingen ekspert så jeg lurer på:

Hvordan ser du hvordan denne propellen er plassert i forhold til vannlinjen?

Link to post
Share on other sites

Og, ja, om det ikke slipes mer avrunding på tunell vil det føre til mer støy og mindre effekt i flg. monasjeanvisningen.

 

riktig.

Buen/krummingen fra skrogsiden og inn mot tunnellen skal ha 10% av tunnellens diameter.

Det stod det i en veiledning jeg fant fra sleipners monteringsanvisning for baugpropell.

Grunnen er at det er gjort samme feil på min båt, noe som skal rettes opp i før den går utpå igjen.

Båtløs etter hjerneslag, se siste nytt på bloggen http://www.ulvseth.no

 

Pass på helsa.. du har bare den.. Når sjekket du blodtrykket sist?

Link to post
Share on other sites

Beklager misvisende formulering. Jeg tenkte slik: de skadene vi får i havna blir vel meldt som forsikringsskader, og da stiger forsikringspremien. Altså blir jeg selv økonomisk "lidende". Tilsvarende kommer sikkert til å skje med propellbladet som nå så vidt har beveget seg ned i pukken. Dersom bladet får skade og akslingen bøyd, blir det fort endel kroner å opprette dette. Men for de som får skaden er forsikring selvfølgelig flott. Jeg har selv nytt gode av forsikringer - så jeg bør vel ikke si for mye. Når man har båt er det sannsynligvis bare spørsmål om tid før forsikringen er nyttig.

 

Når det gjelder bildet av baugpropellen: Jeg kommer tilbake med plassering av baugpropellen i forhold til vannlinja senere.

Link to post
Share on other sites

Er ingen ekspert så jeg lurer på:

Hvordan ser du hvordan denne propellen er plassert i forhold til vannlinjen?

 

 

Roaldbj har tatt bildet, ergo vet han mer enn oss :smiley: om vannlinja. men spørsmålet ditt var egentlig smartere enn svaret hans, så det så :lol:

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...