roaldbj Svart 1.Januar.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 1.Januar.2009 Jeg kom hjem fra høyfjellet (Golsfjellet) i ettermiddag og rakk noen bilder fra båthavna. Jeg var mest overrasket over å se mye søleis i Sonskilen som åpenbart var i ferd med å legge seg. Temperatur omlag minus 7 grader C. Det er noen år siden jeg har sett så pass mye is vest for kranmasta og utsettingsplassen sydvest i Sonskilen. Det kan fort ta noen dager/ uker før denne koselige båten kan seile for egen maskin i isfritt farvann. Antar at flere kjenner denne båter ut fra akterbildet. Det virket som om dieselvaremeren gikk for fullt. Det kan være at den må gå ganske lenge. Isen har allerede blitt ganske tykk i Sonskilen. Jeg kunne gå rundt denne RIBen. Så isen har tydeligvis blitt relativt tykk. Ved endel båter var det tydelig ising av kondensvann innenfra. Det er sikkert mange kommentarer BPens medlemmer har til denne nymonterte baugpropellen. Jeg angtar at det er en Vetus. Så de to sørgeligste bildene i dag. Jeg har for flere måneder siden nevnt for eier av båten at avstanden mellom grusen og propellen var svært liten. Nå var avstanden mindre enn null. Her sett forfra. Her samme propellblad sett bakfra. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Tine IV Svart 1.Januar.2009 Del på Facebook Svart 1.Januar.2009 Mærklig at folk ikke ser etter , når du også har nevnt det for eier .Synd vi andre som prøver å passe på tinga våres ,må betale for andres sløvheter i form av dyrere forsikkringer . Tine III Sitér dette innlegget Medlem i Solviken båtforening , Redningsselskapet og KNBFVi sees på sjøen og lytter på K-77 Link to post Share on other sites More sharing options...
nimbuster Svart 1.Januar.2009 Del på Facebook Svart 1.Januar.2009 Flotte observasjoner roaldbj! Pussig at flere bare hensetter ummijollene sine rib'er (4 i tallet) rundt om i havna, slik at de blir skadet og forfaller. Det er jo verdier for mellom 15 og 60 tusen. Her et ett eksempel: Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
nimbuster Svart 1.Januar.2009 Del på Facebook Svart 1.Januar.2009 Her et ett eksempel til: Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
tom-ass Svart 1.Januar.2009 Del på Facebook Svart 1.Januar.2009 Her et ett eksempel til: Jøss, den motoren kunne sikkert jeg eller noen andre gitt noen lapper for. Merklig at dem er så likegyldige å gir blanke i sine verdier. Sitér dette innlegget Bygdetulling med båtførerbevis! Link to post Share on other sites More sharing options...
Enzo Svart 1.Januar.2009 Del på Facebook Svart 1.Januar.2009 Det er sikkert mange kommentarer BPens medlemmer har til denne nymonterte baugpropellen. Jeg angtar at det er en Vetus. Mange kommentarer , hva hvorfor det ? er det noe feil med den ? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
roaldbj Svart 1.Januar.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 1.Januar.2009 En kommentar er til den fysiske plasseringen i forhold til vannlinjen. En annen er til utformingen av vannstrømmen i forkant og akerkant av tunnellen, de såkalte vannleppene. En tredje er til propellvalget. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
SandAnker Svart 1.Januar.2009 Del på Facebook Svart 1.Januar.2009 Vil han egentlig bli kvitt jolle og motor? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
roaldbj Svart 1.Januar.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 1.Januar.2009 Hei SandAnker. Det er dette spørsmålet jeg stadig stiller meg når jeg daglig vandrer omkring i havna vår. Det er jo jeg som må betale det hele. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
lassal Svart 1.Januar.2009 Del på Facebook Svart 1.Januar.2009 Ja, jeg fatter ikke at eierne ikke tar mer vare på RIB'en enn som så. Det er jeg faktisk meget overrasket over, det ligger forbausende mye RIB/joller å slenger rundt i Sonskilen som eierne gir f''' i.. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
roaldbj Svart 1.Januar.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 1.Januar.2009 Her samme propellblad sett bakfra. Men hva i all verden sier dere til dette: jeg forstår ikke annet enn at det må bli en ubalanse i propellen etter jordkjenningen. Jeg har gjort hva jeg kan med melding. Men ingen ting når fram? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
M/S Bastard Svart 1.Januar.2009 Del på Facebook Svart 1.Januar.2009 Kan vel bare vri på propellen, så den går klar av bakken? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
roaldbj Svart 1.Januar.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 1.Januar.2009 Håper det - båten er relativt tung, antar 15 tonn. Jeg tar ikke sjansen på å grave vekk pukk under propellbladet - da kan jeg kanskje bli skadeansvarlig? Hva ville du har gjort? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
M/S Bastard Svart 1.Januar.2009 Del på Facebook Svart 1.Januar.2009 Vel, man merker jo fort om propellen lar seg snurre på. Da hadde jeg nok gjort det. Sitter den i bakken, ville jeg ikke gjort noe med det Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
roaldbj Svart 1.Januar.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 1.Januar.2009 Beklageligvis sitter den i bakken. Jeg tør ikke gjøre noe mer enn det jeg nå har gjort. Ut fra tidligere år antar jeg at telehivning vil gi ytterligere skader på begge propellene. Ut fra det jeg har erfart vil skadene først og fremst gjelde en av propellbladene på hver propell, men jeg har også hørt historier om at akslingen kan bli skjev. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Enzo Svart 1.Januar.2009 Del på Facebook Svart 1.Januar.2009 En kommentar er til den fysiske plasseringen i forhold til vannlinjen.En annen er til utformingen av vannstrømmen i forkant og akerkant av tunnellen, de såkalte vannleppene. En tredje er til propellvalget. Ok , jeg ser ikke vannlinjen på det bildet så det kan jeg ikke kommentere. Ser ut som den er nymontert så jeg vet ikke om de har mer igjen å gjøre med denne avrundingen før de er ferdig , spiller det egentlig så stor rolle , det er vel på en motorbåt og da er jo propellen i luften når båten kjører alikevel. Propellvalg ? sikkert feil men hva da , belær meg Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Viksund Bravo Svart 1.Januar.2009 Del på Facebook Svart 1.Januar.2009 Ser ut som det er Sleipner sin thruster. Propellen er den nye typen som skal gi mindre støy og mer skyvekraft. Er standard på thrusterne idag. Og, ja, om det ikke slipes mer avrunding på tunell vil det føre til mer støy og mindre effekt i flg. monasjeanvisningen. Sitér dette innlegget Jeg er veldig impulsiv bare jeg får tenkt meg om.... Link to post Share on other sites More sharing options...
Lazyjack Svart 1.Januar.2009 Del på Facebook Svart 1.Januar.2009 En kommentar er til den fysiske plasseringen i forhold til vannlinjen.En annen er til utformingen av vannstrømmen i forkant og akerkant av tunnellen, de såkalte vannleppene. En tredje er til propellvalget. Er ingen ekspert så jeg lurer på: Hvordan ser du hvordan denne propellen er plassert i forhold til vannlinjen? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Tine IV Svart 1.Januar.2009 Del på Facebook Svart 1.Januar.2009 Dem nye propellane bråker vist ikke så mye , dem RIBane er vel folk som har for mye penger .Likgyldighet er også et navn på det . Tine III Sitér dette innlegget Medlem i Solviken båtforening , Redningsselskapet og KNBFVi sees på sjøen og lytter på K-77 Link to post Share on other sites More sharing options...
Ulv I Svart 2.Januar.2009 Del på Facebook Svart 2.Januar.2009 Og, ja, om det ikke slipes mer avrunding på tunell vil det føre til mer støy og mindre effekt i flg. monasjeanvisningen. riktig. Buen/krummingen fra skrogsiden og inn mot tunnellen skal ha 10% av tunnellens diameter. Det stod det i en veiledning jeg fant fra sleipners monteringsanvisning for baugpropell. Grunnen er at det er gjort samme feil på min båt, noe som skal rettes opp i før den går utpå igjen. Sitér dette innlegget Båtløs etter hjerneslag, se siste nytt på bloggen http://www.ulvseth.no Pass på helsa.. du har bare den.. Når sjekket du blodtrykket sist? Link to post Share on other sites More sharing options...
olpi Svart 2.Januar.2009 Del på Facebook Svart 2.Januar.2009 Hvis dere vil ha mer info om montering av thruster så ligger det video (er) HER Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
SandAnker Svart 2.Januar.2009 Del på Facebook Svart 2.Januar.2009 Hei SandAnker. Det er dette spørsmålet jeg stadig stiller meg når jeg daglig vandrer omkring i havna vår. Det er jo jeg som må betale det hele. Ikke bra, men jeg kan kjøpe den av deg jeg Hvor mye skal du ha for den? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
roaldbj Svart 2.Januar.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 2.Januar.2009 Beklager misvisende formulering. Jeg tenkte slik: de skadene vi får i havna blir vel meldt som forsikringsskader, og da stiger forsikringspremien. Altså blir jeg selv økonomisk "lidende". Tilsvarende kommer sikkert til å skje med propellbladet som nå så vidt har beveget seg ned i pukken. Dersom bladet får skade og akslingen bøyd, blir det fort endel kroner å opprette dette. Men for de som får skaden er forsikring selvfølgelig flott. Jeg har selv nytt gode av forsikringer - så jeg bør vel ikke si for mye. Når man har båt er det sannsynligvis bare spørsmål om tid før forsikringen er nyttig. Når det gjelder bildet av baugpropellen: Jeg kommer tilbake med plassering av baugpropellen i forhold til vannlinja senere. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
olpi Svart 2.Januar.2009 Del på Facebook Svart 2.Januar.2009 I slike tilfeller skulle man ikke fått 5 øre i erstatning hvis noe blir ødelagt. Det er regelrett misskjøtsel. Her burde forsikringsekaper satt foten ned og nektet erstatning. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Miss Amalie Svart 2.Januar.2009 Del på Facebook Svart 2.Januar.2009 Er ingen ekspert så jeg lurer på: Hvordan ser du hvordan denne propellen er plassert i forhold til vannlinjen? Roaldbj har tatt bildet, ergo vet han mer enn oss om vannlinja. men spørsmålet ditt var egentlig smartere enn svaret hans, så det så Sitér dette innlegget Mitt prosjekt - Bygging av Mahogny - Triple Cockpit 22 fot https://baatplassen.no/i/topic/96443-prosjekt-nye-mahognybygg-i-fredrikstad/page-9 Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.