Jump to content

Båthavna i dag


roaldbj

Recommended Posts

Hvad præcis er der foregået med Yamarinen? Er det isen i sig selv eller hvad?

 

Skal sige, at der ifølge SMHI er prognoser, der viser MEGET mere is i Oslofjorden i den kommende tid!! Så flere bør være / blive nervøse hvis det er isen, der har fået Yamaninen til at gå ned.

 

 

http://www.smhi.se/polarview/bilder/CO_KG_15.png

 

 

 

Andy

Link to post
Share on other sites

Stusset også på det MA. Har sett trebåter ha blitt tatt av isen i havn, men plastbåter klarer seg som regel. Untaket er selvføleglig åpne plastbåter overfylt av vann. I utsatte strøk der det er mye bølger som kan sette isen i stor bevegelse er det nok ikke heller sikkert å ligge i isen.

 

Det er vel en bowrider den Yanmarinen. Den virket litt tung i hekken på bildene. Kankje vann(smeltevann/regn) ikke har kunnet evakuere gjennom selvlensingen. Frostspregning et eller annet sted kan kanskje være en årsak.

Redigert av OLPI (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hvad præcis er der foregået med Yamarinen? Er det isen i sig selv eller hvad?

 

Vet ikke annet enn at den var fastfryst i isen for 2 uker siden og at den nå ligger på bunnen...

 

Tipper det har blitt bevegelser/ spenninger i isen som har knust/ laget sprekker i skroget...

Isen var som sagt 25-30 cm tykk på de første bildene, og båten var så fastfryst at jeg ikke tror den ville sunket da uansett hvor stort hull eller sprekker det måtte være i skroget.

Men den siste uken har det vært nedbør og blitt mildere og isen har sluppet take i brygger, båter etc. Tipper den gikk ned når isen slapp skroget...

Mvh. SAP

Link to post
Share on other sites

Problemet er å vite hvem som er eierne skjønner jeg.

I båthavna hos oss henger det lister over hvem som eier hvilke båtplasser. Så et lite søk på gulesider eller sms til 1881 så har man telefonnummeret til eierne av båtplassene.

 

Men dere snakker kanskje om de på land?

Bygdetulling med båtførerbevis!

Link to post
Share on other sites

jeg ikke riktig vet hvordan båteierne skal orienteres.

Nå er jeg mest bekymret på båteiernes vegne.

Noen synspunkter?

Hos oss så er det påkrevd med eierens navn og telefonnummer på en blikkplate på opplagsstativet , trodde det var vanlig over alt men det er kanskje ikke det.

Det hadde ihvertfall løst dette problemet.

Jeg har selv 2ggr sett på skilt her på Vallø og ringt eieren når båter har vært på tur å velte

Link to post
Share on other sites

Hos oss så er det påkrevd med eierens navn og telefonnummer på en blikkplate på opplagsstativet , trodde det var vanlig over alt men det er kanskje ikke det.

Det hadde ihvertfall løst dette problemet.

Jeg har selv 2ggr sett på skilt her på Vallø og ringt eieren når båter har vært på tur å velte

 

 

Slik burde det vært over alt.

Endel foreninger har vel et merke med medlemsnr på båten, men med presenninger på er de vanskelig å finne.

Samme problemet når man går nattevakten sin i sommersesongen, og ser ting man gjerne skulle opplyst eier om.

F.eks en sms eller mms (ligger båten din lavt vannet nå?)

 

Dårlig merkede båser, og uregistrerte båter uten noen form for nr eller navn.

 

Kan virke som personvernet går foran, man skal ikke vite hvem som eier hvilken båt osv.

Redigert av opus (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hei!

 

Jeg har en slik med påskrevet tlf.nr. klistret på et av forkabinvinduene på hver side av båten. Om vinteren når presenningen dekker disse, så har jeg festet en lapp med navn og tlf-nr. (innpakket i plast) lett synlig på badeplattformen. Avtaler med et par av "opplagsnaboene" om gjensidig sjekk når vi er innom opplagsplassen, gjør at jeg føler meg ganske trygg på å få et varsel dersom noe uønsket er på gang.

Link to post
Share on other sites

I dag er det omlag 4 kuldegrader i havna. Etter at Webastoen ble startet i båten ble det en liten vandring i havna. Få andre personer å se i båthavna idag.

 

son31januar2009a.jpg

 

Noen har gjort en grundig jobb med presenningen. Her blir det forhåpentligvis ikke noen frostskader på teakdekket.

 

 

son31januar2009b.jpg

 

Vannansamlingene under båtene er nå stålis. Håper det ikke går galt når isen tiner.

 

 

son31januar2009c.jpg

 

Her har presenningen revnet - og vi har flere opplagsmåneder igjen.

 

 

son31januar2009d.jpg

 

Her kan presenningen komme til å revne - desverre mange slike eksempler i havna.

 

 

son31januar2009e.jpg

 

Her er skroget konstruert slik at produsenten ikke har sett det nødvendig å montere trimflaps - har noen ide om båtmerke?

 

 

son31januar2009f.jpg

 

Isen har påny begynt å legge seg ved mastekrana.

 

 

son31januar2009g.jpg

 

Jeg har aldri riktig forstått hensikten med dette skiltet i Sonskilen.

 

 

son31januar2009h.jpg

 

Ved gjestebrygga litt lenger sør står det ofte mennesker og fisker.

 

 

son31januar2009i.jpg

 

Her en seilbåt som var innblandet i båtvelt i ei havn lenger nord i Oslofjorden.

 

 

son31januar2009j.jpg

 

Dette er andre siden av seilbåten. Denne skaden ser ikke så stor ut - men den kommer til å bli kostbar å utbedre.......

 

 

son31januar2009k.jpg

 

Jeg har sans for denne metoden for å feste sinkanoden og har laget noe tilsvarende på vår egen båt.

 

 

son31januar2009l.jpg

 

Her er det noe som mangler - eieren er nok klar over det. Legg ellers merke til anode på roret.

Til høyre på bildet vises de typiske opplagsstøttene som settes lateralt akterut her i Sonskilen.

 

 

son31januar2009m.jpg

 

Denne skaden blir nok heller ikke så billig å utbedre.

 

 

son31januar2009n.jpg

 

Antar at dette er et flush-montert kamera? Det står på akterspeilet.

Tilbake i båten vår var innetemperaturen steget til 15 varmegrader og relativ luftfuktighet 41 prosent. Så ble/blir det litt kosearbeid i maskinrommet. Men skader ikke å se litt innom BP.

Link to post
Share on other sites

Når det gjelder fisking fra bryggene er flere båtforeninger klinkende klare her. Fiskere legger igjen rester av agn og blåskjell på bryggene som tiltrekker seg måker som igjen skiter ned kallesjer ol. For at fiskerne skal få et sted å oppholde seg på tillater trolig denne båthavnen at de fisker fra gjestebryggen som i perioder trolig er fri for båter.


Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Link to post
Share on other sites

Ang. skiltet om fiskeforbud ved brygga, så vet jeg ikke årsaken til dette forbudet hos dere, men vi er ille plaget av at folk fisker fra bygga hos oss og slenger fra seg fiskeavfall på og ved brygga. Dette tiltrekker seg fugler som griser til. Vi har prøvd å sette opp skilter for å gjøre fiskerne oppmerksom på dette, men det ser ikke ut som de bryr seg så mye om det, det er jo ikke deres brygge eller deres båter som blir tilgriset.

 

mvh

Ella

"Ja ha, ho e blank no, Folda;berre helgedagen. Men du skal få sjå henne ein dag når ho snakkar alvor. Da er ho eit vaksemenneske." (Olav Duun)
Amicas blogg
Jøa kystlag

Link to post
Share on other sites

son31januar2009h.jpg

Ved gjestebrygga litt lenger sør står det ofte mennesker og fisker.

Dette har jeg også lagt merke til, til alle døgnets tider. Har du tittet litt mer på disse folkene?

99% av dem er vietnamesere. De må være utrolig glad i fisk! Og de tar vare på selv den minste

fiskesylen! Og ikke legger de igjen noe fiskeslo heller. Kanskje de spiser rubb og rake?

Heldigvis er de flinke til å få inn sluken eller å la være å kaste når en passerer.

 

Det er værre med de "norske" fiskerne som står og fisker med havfiskeutstyr ved "den skjeve

lykten" ved Drøbaksjeteen. De blikkene en kan få der når en passerer er ikke nådige!

 

Lars H.

Redigert av Lars H. (see edit history)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...