Jump to content

Båthavna i dag


roaldbj

Recommended Posts

Innenfor der igjen ligge disse 2 Viknes 750-båtene til henholdsvis Odd I og Håkon A.

Bare en rask avklaring og endring her. I min betuttelse har jeg skrevet Viknes 750 - det er jo direkte feil! Det dreier seg her om 2 stk. NB750.

 

Beklager feilen. Kommer til å legge ut en del detaljerte bilder her så snart jeg har sortert og forminsket de.

Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag"

Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o)

HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975

Walter's HJEMMESIDE ><((((º>

Link to post
Share on other sites

Så har jeg vært i båthavna vår og sett på dette triste synet...

 

 

 

baatbrann_090113_48.jpg

Begge båtene har blitt løftet ut og satt på land.

 

baatbrann_090113_47.jpg

Og brannen har naturlig nok blitt dagens tema nede i båthavna. Et lokalsammfunn hvor alle kjenner alle og alle tar del i tragedien.

 

Båt 1:

baatbrann_090113_42.jpg

 

baatbrann_090113_06.jpg

 

 

baatbrann_090113_17.jpg

Styreposisjonen: Ryggen på førerstolen og dasjbordet synes bare såvidt i de forkullede restene.

 

 

baatbrann_090113_25.jpg

Her er restene av motoren, en Yanmar 96hk med 700-motortimer på klokka.

 

 

baatbrann_090113_26.jpg

Navneskiltet - utskjært i teak - er en trist påminnelse om det som en gang var en båteiers stolthet!

 

 

baatbrann_090113_21.jpg

Båt 1 (hitterst) og båt 2:

 

 

baatbrann_090113_08.jpg

Båt 1 (hitterst) og båt 2:

 

 

Båt 2:

baatbrann_090113_14.jpg

Båt #2 har adskillig større brandskader.

 

 

 

baatbrann_090113_19.jpg

D.v.s mere av både akterskipet og ...

 

baatbrann_090113_29.jpg

...overbyggningen er brent bort.

 

baatbrann_090113_12.jpg

Her er det praktisk talt ikke noe igjen, men brent ned til vannlinjen. Nederst til venstre i billedkanten ser vi Samson, for anledning som "linselus".

 

 

 

 

 

 

Trist!

:sad:

Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag"

Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o)

HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975

Walter's HJEMMESIDE ><((((º>

Link to post
Share on other sites

Ifg, en av eierene jeg snakket med idag tidlig, så var det visstnok ingen mistanke om at noe kriminellt har skjedd og etterforskingen ellers går i retning av en eventuelle elektrisk feil, siden begge båtene hadde en skjøteledning ombord med frostvakt-varmeelementer som var på. Brannvesen har visstnok også påpekt at brannen startet i en av båtene (#2 i fotoserien) og at brannen så spredde seg til den andre båten, siden de lå side-om-side.

 

Har tilfeldigvis noen bilder i fra båthavna som jeg la ut i tråden "Lykken er..." hvor også "tvillingbåtene", disse to NB750 var med. Bildet viser jo også hvor tett disse to båtene lå...

 

20081113_16.jpg

 

 

:o/

Redigert av Walter_S (see edit history)

Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag"

Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o)

HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975

Walter's HJEMMESIDE ><((((º>

Link to post
Share on other sites

Hadde den båten der brannen startet en varmeovn ombord? Tenker da på at kanskje en oljefylt ovn er blitt brukt og det kan ha veltet på siden. De har jo ingen veltesikring e.l. og at en slik kan ha tatt fyr?

Håper de finner årsaken 100%. Uansett er det tragisk.

 

Selv om det var tre forsøk på å sette fyr på hus, anneks .. på andre siden av sundet så er det vel som det blir sagt ikke noe som tyder på at båtbrannen er påsatt.. ?

 

Snakket med en kamerat idag som bor på andre siden og politiet hadde snakket med dem ang. branntiløpet som var påsatt ved inngangen til et hus. De har blitt litt skremt over der, og installerer flere røykvarslere...

Trist at noen syke folk setter andres liv i fare... . :nonod:

Redigert av OLPI (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hadde den båten der brannen startet en varmeovn ombord? Tenker da på at kanskje en oljefylt ovn er blitt brukt og det kan ha veltet på siden.

 

Som du ser, så var det nettopp det jeg har skrevet i mitt forrige innlegg (under): "...siden begge båtene hadde en skjøteledning ombord med frostvakt på..."

 

....siden begge båtene hadde en skjøteledning ombord med frostvakt-varmeelementer som var på.

Altså, - Ja, de hadde begge en elektrisk ovn (frostvakt) på, men vet ikke hvilken type. Vil derfor ikke spekulere videre.

 

:^\

 

 

Båt 1:

baatbrann_090113_10lys.jpg

 

Båt 2:

baatbrann_090113_18lys.jpg

 

 

Sikkert mange som vil kjenne igjen denne spesielle frostvakta (hvilken båteier har ikke en slik liggendes / hengendes nede i motorrommet sitt? Rekk opp hånden!) , men det er ingen som har sagt noe om denne spesifikt - kun at det tyder på en elektrisk feil.

Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag"

Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o)

HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975

Walter's HJEMMESIDE ><((((º>

Link to post
Share on other sites

Når jeg ser denne røde kabelen grøsser jeg.
Uff dette ser ut til å være uegnede kabler til maritimt bruk. Jeg synes det er flott om du kan få bekreftet hva som er årsaken til brannen. Dersom det dreier seg om dårlig skjøteledning må jo dette være et tema vi stadig minner hverandre om her på BP. Jeg ser så ofte "rare" koblinger mellom land og båt at det er flere steder jeg unnlater å benytte landstrøm.
Link to post
Share on other sites

Triste greier. Det bildet av navnskiltet gjør at det blir nært og medmenneskelig....

 

Men hvilken type oven er det vi ser restene av på bilde da ?
baatbrann_1.jpgbaatbrann_2.jpg

 

Den første er vel den typen som finnes i annenhver butikk for tiden, Jernia, Claes Ohlson, Proff etc til et par hundre kr.

Den andre har jeg ikke sett før...

Link to post
Share on other sites

Stemmer det. :yesnod:

 

Jeg har båten på land og i vinter er det ikke mange båter i havna som er blitt brukt. Lite fisk og mye dårlig vær - ingenting å ligge ute for. :wink:

Blir annerledes for de som ligger inne i fjorden der det er litt mer trafikk, og man kan treffe andre båter på denne tiden.

 

Det er Thomas som ligger ute på midterste brygge men en NB870. Ytterst ligger brodern`s Saga 315.

 

Ellers er det en noen som leier vinterplass på sjøen. Egentlig for store båter til havnen da vi har en grense på 11 meter maks inkl alt.

Link to post
Share on other sites

I dag er det i Sonskilen båthavn grått vær, ca 2 kuldegrader.

 

 

son17jan2009a.jpg

 

Dette bildet er tatt fra østsiden av Sonskilen mot broen over Såna. Flott med snø på isen.

 

 

 

son17jan2009b.jpg

 

En båt på sjøen i havna. En Princess, nesten helt ny V45. Den ligger nå ganske "trygt" - ingen fare for at den med det første driver vekk fra brygga. Isen er en stabil fortøyning.

 

 

 

 

son17jan2009c.jpg

 

 

Her er akterthruster montert på en Scand Baltic - det kan virke som om leppa kan gi litt motstrand ved vannsøylen fra skroget under fart?

 

 

son17jan2009d.jpg

 

Slik plasseres bl.a. Balticere på opplagsplassen i havna vår med tre støttepunkter.

 

 

son17jan2009e.jpg

 

 

Her har seilbåteieren laget en egen konstruksjon for presenningen. Desverre er det allerede blitt hull i presenningen - håper at den ikke revner....

 

 

 

son17jan2009f.jpg

 

 

Dette er montering av den største varmeveksleren i vår båt. Varmen på slangene inn på varmeveksleren er så høy at det ikke er mulig å holde på dem mer enn noen sekunder.

 

 

 

 

son17jan2009g.jpg

 

 

Jeg har lyst til å fortelle om erfaring med denne detektoren. Det er en føler med slange ned til det laveste punktet i kjølen på båten. Når det er kaldt ute, mer enn ca 5 kuldegrader, så fryser det lille som er av vann i nederste del av kjølen. Dette tror jeg gir øket trykk i sensoren som gjør at vannpumpa begynner å gå. Da jeg ankom havna i dag gikk vannpumpa. Jeg antar at den har gått sammenhengende omlag ett døgn. Jeg må nå finne ut om den må erstattes med en ny. Jeg deaktiverte den brune "senseledningen" slik at pumpa sluttet å gå. Det blir spennende å se om pumpa virker. Kommer nok tilbake til dette. Jeg skriver så utførlig om dette fordi jeg regner med at temaet kan være aktuelt for andre båteiere med tilsvarende sensor.

 

 

 

son17jan2009h.jpg

 

Her har jeg plasert bobleplast på luftutslippet fra viften ombord i motorrommet, SB side.

 

 

son17jan2009i.jpg

 

Når vannvarmeren går mye kommer det litt fuktighet ut fra eksosutslippet under badeplattformen akter.

 

 

son17jan2009j.jpg

 

Her er bobleplast plassert over BB luftinntak til motoren. Jeg forestiller meg at dette motvirker at motorrommet blir kraftig nedkjølt ved sterk kulde?

 

 

 

son17jan2009k.jpg

 

Etter at vannvarmeren hadde gått en halvtime i dag var temperaturen på ytterveggen i salongen steget til 12 varmegrader og luftfuktigheten var 47 prosent.

 

 

son17jan2009l.jpg

 

Like ved utkjøringa fra havna har stativet på en båt trolig blåst ned. Desverre blir nok båten fylt med snø i morgen og i overmorgen. Håper eieren leser BP.

 

 

 

son17jan2009m.jpg

 

Noen har opplagspresenningene åpne foran og akter, mens andre pakker båten ganske tett - kunne vært interessant å sammenligne effekten til våren.

 

 

son17jan2009n.jpg

 

Dette er det jeg kaller en "privat" opplagskrybbe.

Link to post
Share on other sites

Virkelig stemningsfulle bilder fra Nordland.

Jeg har hatt mange fine år i Nordland og Troms.

 

son17jan2008o.jpg

 

Det var helt unødvendig for denne båten å bruke feste foran og akter.

Isen er ganske tykk og båten liugger fullstendig i ro.

Ingen fare for å bli sjålet sjøveien selv om påhengsmotoren har start posisjon.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...