Jump to content

Båthavna i dag


roaldbj

Recommended Posts

Jeg synes denne monteringen av akterankeret er litt risikabel, stikker lenger åt en bredden på båten. Håper at det ikke hekter seg fast å noe, eksempelvis bøyer.

https://baatplassen.no/bildearkiv/8/8590/son16nov2008a.jpg

 

:sweat: I sommer var den en svær Targa 33 (?) som skulle legge inntill en brygge forran meg.

Fyren kom kjørene opp langs båten min for å legge inntil. Jeg synes han kjørte veldig nære, men det så ut til at han hadde kontroll. Helt til han plutselig satte båten i revers for å bremse farten og få hekken inn til bryggen. Det resulterte i at han presset hjørnet av hekken sin opp i Grønn Misunnelse så det knirket og skrek i skroget :cryin:

Han trodde han var kommer forbi baugen min, men det skal jeg love han ikke var. Fikk en kraftig skramme en halvmeter fra baugen på SB side :cryin: Så til poenget. Tenk om han hadde hatt et anker slik som båten på bildet til Roaldbj :eek::sad:

Jeg ville funnet en annen plass og hatt ankeret mitt. Alle kan være uheldige en gang, og da er det enda verre med noe slikt hengene i luften bak.. :sweat:

God samvittighet skyldes ofte dårlig hukommelse.

Fritjof Brandt

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

son29nov2008a.jpg

 

Nå er landgangene fra land til flytebryggene lagt på flytebryggene - så da er det bare å vente til de er på plass igjen til våren.

 

 

 

son29nov2008b.jpg

 

Enten er ikke presenningsstativet enda montert ferdig, eller så har vær og vind fått det til å knekke noe sammen.

 

 

 

son29nov2008c.jpg

 

En 50 fots seilbåt med kevlarseil oppe idag. Litt bistand med å heise eieren opp masta fikk ordnet saken. Ellers var det lite folk i havna i dag.

 

 

 

son29nov2008d.jpg

 

Nå er V900 kameraet monert tilbake til båten. I nedre bildekant, noe til venstre vises blått lys som indikerer at luftavfukteren jobber som innstilt. Greit å kunne overvåke dette hjemmeifra.

Link to post
Share on other sites

Ligger 4-5 BP båter i gjestehavna i Horten idag også ,regn å vindvær . Da er det godt man har ny Webasto på 5kw , og den nye luftavfukteren er konge. Slipper jeg våte å duggete vinduer, det var på tide å få kjøpt seg.Handla på Maxbo ,dagskupp .Var der kl -0650, 5 før meg i køen og jeg tok dem nest siste .

 

Tine III

Medlem i Solviken båtforening , Redningsselskapet og KNBF
Vi sees på sjøen og lytter på K-77

Link to post
Share on other sites

En dag for seint ute med bildene, men her er noen likevel.....

 

son30nov2008a.jpg

 

Jeg vandret litt rundt i havna og observerte en større motorbåt med en RIB på davitere. Slik så bunnen til RIBen ut under. Kanksje lurt å lakkere bunnen sort - så slipper man å slite med eksosfargen. Eksosen produsert av velkjent motormerke.

 

 

son30nov2008b.jpg

 

I Son er det mange som har jobbet mye med å lage gode presenninger - her et eksempel på innpakking av seilbåt.

 

 

son30nov2008c.jpg

 

Her et eksempel hvor en kjendis på BP har pakket inn sin berømte båt - jeg antar at de fleste kjenner igjen båten?

 

 

son30nov2008d.jpg

 

Her er havnas største trawler av merket GB (Grand Banks) pakket godt inn - og har som ganske nær nabo en annen trawler fra et BP medlem.

 

 

son30nov2008e.jpg

 

Disse svanene passet på båtplassen til Lars H. Sikten i vannet er omlag 1 cm. Klin umulig å se føttene til svanene på grunn av alt som elva Såna har dratt med seg ut i båthavna. Kanskje svanene saver bespisning fra Lars H. Flere her på BP kjenner til at jeg har en viss forkjærlighet for svaner.

 

 

son30nov2008f.jpg

 

Jeg ble litt overrasket over en stooor motorbåt som er satt i opplag like ved min egen båt. Den er stor og tung. Avstanden mellom propellbladet og pukken er nå ca 1.5 cm - dette kommer ikke så godt frem på bildet. Jeg lurer på hva som skjer når frosten setter inn med frysninger og påfølgende mange tininger. Jeg har selv opplevd at atskillig lettere båt har satt seg flere centimetre i løpet av en vinter. Håper at eieren tar propellene av båten. I motsatt fall kan propellblad (dobbeltinstalasjon) og kanskje akslinger få uønsket avvik.

Link to post
Share on other sites

Hei.

 

Her la jeg merke til hvordan presenningen er strammet opp på to av bildene. På begge bildene er det tredd en tamp gjennom alle maljene rundt båtene. Og det jeg vil påpeke er at oppstrammingen, enten det er ved tamper fra den ene sidenen av båten til den andre med fast tamp, eller med kanner hengende ned, så er dette festet midt på tampen som er tredd horisontalt gjennomn maljene. Dermed spares maljene for en stor belastning i forhold til festing direkte i maljene uten denne tampen rundt båten gjennom maljene.

 

maljer1.jpgmaljer2.jpg

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Du har sikkert gjort deg mange refleksjoner omkring to ting:

1) Hvor horisontal bør den gjennomgående tampen være?

2) Er det lurest å benytte fritthengende lodd (kanner) for stramming, eller strammetau under kjølen?

 

PS. Antar du la merke til svanene - de passet på plassen din. DS.

Link to post
Share on other sites

2) Er det lurest å benytte fritthengende lodd (kanner) for stramming, eller strammetau under kjølen?

 

 

Jeg pleier å bruke lastestrikker man får kjøpt på bilrekvisitaen. Dette har vi brukt i 10 -15 år nå og er meget fornøyd med elastisiteten disse gir.

Videre er det meget raskt å kneppe av eller opp presenningen om man skulle ønske å holde på med noe arbeid, noe jeg ønsker stor sett hele tiden :)

Link to post
Share on other sites

Du har sikkert gjort deg mange refleksjoner omkring to ting:

1) Hvor horisontal bør den gjennomgående tampen være?

Så lenge dette er nedenfor der båten svinger innover, er det bra.
2) Er det lurest å benytte fritthengende lodd (kanner) for stramming, eller strammetau under kjølen?
Det har jeg ikke tenkt på, men det er mye enklere med tamper uten disse dinglende kannene. Kannene kan slå inn i båtsiden ved mye vind, men tampene uten kanner kan gnage på båten. Men min erfaring etter 20 år med den siste løsningen, er at dette tåler gelcoaten.

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Vi hadde en litt inntresant diskusjon i kaffebua idag ang medlemskap i Redningselskapet , er det meg som er medlem eller er det båten ? Er du medlem og er ute med med en annen båt ,hva da . Eller du har henta deg en ny båt som står i ditt navn , da er vel den saken klar ? Dette kom jo opp da vi diskuterte evt henting av ny båt , den gammle er da solgt å du har kjøpt ny . Du trenger vel ikke tegne nytt medlemskap da ? Sikkert dumt spørsmål , men det hadde vært fint å høre hva dere mener her .

 

Tine III

Medlem i Solviken båtforening , Redningsselskapet og KNBF
Vi sees på sjøen og lytter på K-77

Link to post
Share on other sites

Når en leser på Redningsselskapets sider så må en jo forstå det slik at det er DU som er medlem...:

 

http://www.nssr.no/page?id=17

 

 

Hovedmedlem

Som enkeltmedlem hjelper du oss med å opprettholde vår beredskap, og ikke minst gir oss mulighet til å drive vårt forebyggende arbeid blant barn og ungdom.

 

Fire ganger i året mottar du medlemsbladet RedningsSkøyta. Her finner du blant annet båtstoff, maritimt relatert stoff samt mer om vår virksomhet. Du kan også benytte deg av gunstige medlemstilbud.

 

Medlemskontingent: kr. 175,- pr. år

 

Medlemskap i Redningsselskapet gir deg mulighet til aktiv deltakelse i ditt lokallag.

 

Du kan øve innflytelse på beslutninger som tas, du får stemmerett og blir valgbar til tillitsverv i lokallag i distriktet eller til sentrale verv.

 

Vi ønsker også våre medlemmer velkommen til å bidra aktivt i vårt arbeide lokalt, enten det gjelder forebyggende virksomhet (sjøvett) eller frivillig innsats med redning og beredskap gjennom våre sjøredningskorps

Link to post
Share on other sites

Det er nok personen deg som er medlem der.

Med andre ord kan du være ute i / låne en annen båt, og likevel få hjelp som medlem i Kystpatruljen dersom behovet tilser det. Vel, hjelp får du likevel, selv om du ikke er medlem, men da må du betlae for hjelpen.

 

Det samme gjelder på land, dersom du er medlem i NAF. Der er det også du som medlem som får hjelp uansett hvilken bil du kjører. Hvis derimot kona er ute og kjører med bilen "din", og hun får behov for hjelp...ja da hadde det vært fint om det hadde vært bilen som var medlem. Hun får "selvsagt" ikke hjelp, selv om du er medlem. Da må det i så tilfelle tegnes et familiemedlemskap. Selvsagt får hun også hjelp, men hun må betale for det.

Link to post
Share on other sites

Det samme gjelder på land, dersom du er medlem i NAF. Der er det også du som medlem som får hjelp uansett hvilken bil du kjører. Hvis derimot kona er ute og kjører med bilen "din", og hun får behov for hjelp...ja da hadde det vært fint om det hadde vært bilen som var medlem. Hun får "selvsagt" ikke hjelp, selv om du er medlem. Da må det i så tilfelle tegnes et familiemedlemskap. Selvsagt får hun også hjelp, men hun må betale for det.

 

Det er faktisk ikke dumt det familiemedlemskapet, jeg har faktisk benyttet "gratis" turene vi får, til henting av veteranbiler etc. ved årets slutt.. Da blir transporten billig om noen ubenyttede turer ikke er tatt..

Link to post
Share on other sites

Det samme gjelder på land, dersom du er medlem i NAF. Der er det også du som medlem som får hjelp uansett hvilken bil du kjører. Hvis derimot kona er ute og kjører med bilen "din", og hun får behov for hjelp...ja da hadde det vært fint om det hadde vært bilen som var medlem. Hun får "selvsagt" ikke hjelp, selv om du er medlem. Da må det i så tilfelle tegnes et familiemedlemskap. Selvsagt får hun også hjelp, men hun må betale for det.

Nå er ikke dette båtrelatert men: Dersom familien har kun en bil gjelder NAF-medlemskapet også når kona bruker bilen. Har familen flere enn en bil må det tegnes familiemedlemskap for at alle skal være dekket.

 

Brigg

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

 

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Link to post
Share on other sites

Jeg har medlemsskap i NAF og da er jeg dekket når jeg kjører min kones bil, men hun er ikke dekket når hun kjører sin, eller min bil. Det var i allefall hva jeg fikk beskjed om da jeg hadde et problem med min kones bil og tilkalte NAF for et års tid siden.

Nå er vel min kone som de fleste andres kone (?), hvis hun får et problem med bilen så ringer hun meg først og så ringer vi, eventuelt, NAF! :rolleyes:

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Mente kystpatruljen , men det ser jo ut som det er deg og ikke båten som er medlem der også.

:confused:

Jeg sjekket innmeldingsblanketten for å være sikekr. Når du melder deg inn i kystpatruljen ønsker Redningsselskapet opplysninger om båt, forsikringsselskap og båtens registreringsnummer. Det ser nesten ut som det er båten som blir medlem sammen med båteieren. Det enkleste er vel å spørre NSSR.

Link to post
Share on other sites

Det ser nesten ut som det er båten som blir medlem sammen med båteieren. Det enkleste er vel å spørre NSSR.

 

Det står ikke noe eksplisitt om dette i medlemsbetingelsene etter det jeg kan se. Har aldri oppgitt båttype eller registreringsnummer og aldri fått noen purring om dette fra NSSR. Og siden jeg har flere båter så ser jeg heller ingen grunn til å stille noen oppklarende spørsmål om dette da det eneste jeg vel da kan oppnå er å få et svar jeg ikke ønsker! Medlemsskapet gir meg også rabatt på forsikringen i Gjensidige på de båter jeg har og ikke begrenset til kun en båt.

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Til Brigg, sitat:

"Nå er ikke dette båtrelatert men: Dersom familien har kun en bil gjelder NAF-medlemskapet også når kona bruker bilen. Har familen flere enn en bil må det tegnes familiemedlemskap for at alle skal være dekket.

 

Brigg "

 

Dette er ikke riktig Brigg. Da må du i tilfelle ha et medlemskap som ingen andre får glede av. Kan du vise meg hvor dette fremår?

 

Til mouche:

Det tror nok jeg også, at kona ringer først mannen, for så å avgjøre hva man gjør i tilfelle motorstopp, bensintom e.l.

Link to post
Share on other sites

son7des2008a.jpg

 

I morgentimene i båthavna i dag var lufttemperaturen minus 7 grader C. Isdekke i havnebassenget. Jeg ble overrasket over at luftavfukteren inne i båten hadde trukket ut 20 liter vann på 1 1/2 uke. Temperaturen inne i båten var 3 plussgrader. Båten ligger under tak og det er ikke noe snø eller is på dekket som bryter opp teakstavene. Jeg har sett dekk på flere båter opp gjennom årene som har fått skadet teakstavene grunnet temperatursvingninger mellom pluss og minusgrader med snø/is/vann på dekket.

 

son7des2008b.jpg

 

Bilde tatt mot sør med den veljente traverskrana i "kranhullet". Legg merke til øvre midte del av bildet.

 

son7des2008d.jpg

 

Her er denne delen "trukket" ut av bildet.

 

son7des2008c.jpg

 

I dag har det vært en flott stemning i båthavna - jeg blir ikke lei av å vandre frem og tilbake og observere detaljer ved alle båtene. Vi har nå en ganske stor variasjonsbredde med båter i opplagg i havna fra små til store seil- og motorbåter. Eierne av havna sier at antall båter har avtatt noe trass i at opplagsarealet har økt - dette skyldes at båtene gjennomgående stadig blir større.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...