Jump to content

Båthavna i dag


roaldbj

Recommended Posts

En ny dag i båthavna - og flere timer spasertur omkring. Jeg synes det faktisk er koselig å gå omlkring i havna også om vinteren.

son24jan2009a.jpg

Ankost havna vistre 0 grader Celsius.


son24jan2009b.jpg


Ombord var spenningen 228 volt .


son24jan2009c.jpg

Fuktighet ombord: 43 prosent etter en halv time Webastokjøring.


son24jan2009d.jpg

Håper at båten lenses etter hvert?

Snøen gjør mye ugang i dag - sterk vind fra nord-øst.......


son24jan2009e.jpg




son24jan2009f.jpg





son24jan2009g.jpg





son24jan2009h.jpg





son24jan2009i.jpg





son24jan2009j.jpg





son24jan2009k.jpg





son24jan2009l.jpg





son24jan2009m.jpg


Link to post
Share on other sites

Hei Sjøgutt, vi skal forsøke å bistå litt.

 

1. Først finner jeg et bilde jeg ønsker å dele med medlemmene på BP.

2. Så bruker jeg "knappen" Laste opp bilder. Dermed legges bildet inn i bildearkivet il BP.

3. Når du ser at bildet er lastet opp - så kopierer du den nye adressen til bildet og legger inn denne på redigeringssiden for innlegg.

4. Jeg gjør det deretter slik: før bildeadressen skriver jeg [ i m g] før bildet (uten tomrom mellom bokstavene) og [ / i m g] uten tomrom mellom bokstavene.

5. Dersomn du ønsker bildet vist midt på siden kan du skrive [ center] og [ /center] (uten tomrom) før og etter det som jeg skrev i punkt 4.

 

Lykke til.

Link to post
Share on other sites

Det ble en koselig spasertur og arbeidsstund i havna også i dag. Legger ut 18 bilder -men det kunne vært atskillig flere.

 

son25januar2009r.jpg

 

Dette var kanskje det mest spesielle synet i sag: masse vann under mange båtkrybber.

 

 

 

son25januar2009o.jpg

 

Sørgelig syn. Jeg har fulgt denne båten i flere innlegg - kjenner ikke eierens navn så jeg klarer ikke å ringe ham. Hva ville dere ha gjort?

 

 

 

son25januar2009n.jpg

 

Enda et trist syn - her er all presenning borte, bare deler av stativet igjen.

 

 

 

son25januar2009g.jpg

 

Snøen er tung - her er del av stativet brukket. Godt at presenningen er tykk.

 

 

 

son25januar2009h.jpg

 

Det hjelper ikke at presenningen er tykk når den blåser opp. I hullet var det samlet seg mye snø. Uff da..nå tiner dette og i verste fall fryser med fare for frostspregning.

 

 

 

son25januar2009c.jpg

 

Dette er ganske typisk: Lett presenning, tung snø presser ned en "V" mellom bom og rekke. Dersom vannet ikke fjernes her kan konsekvensene bli ubehagelige etter hvert.

 

 

 

son25januar2009a.jpg

 

Viste denne også i går. Jeg synes "U" på horisontal del av stativet er enda dypere i dag.

 

 

 

son25januar2009b.jpg

 

Kunne også vist svært mange bilder av båteiere som har gjort en god jobb med presenningen. Her er det båtplassens Lars H. som kan slappe godt av.

 

 

 

son25januar2009f.jpg

 

Denne karen er ofte nede hos sin Sun og måker av snøen. Legg merke til "garntørla" i bakgrunnen. Et velkjent objekt i Son.

 

 

son25januar2009i.jpg

 

Her er garntørka sett innenfra. Mye maritim kultur knyttet til denne.

 

 

 

son25januar2009d.jpg

 

Stadig noen som fisker i Son.

 

 

son25januar2009m.jpg

 

 

Det er flere fine fiskesteder i havna nå om vinteren. Disse karene hadde fått flere fine torsk.

 

 

 

son25januar2009l.jpg

 

Denne karen har svært mye kunnskap om fiske av bl.a. vill-ørret langs kyststripa i Son.

 

 

 

son25januar2009k.jpg

 

Her er en av de "daglige" helårskajakkpadlerne på vei ut mot Bile.

 

 

 

son25januar2009j.jpg

 

Her er medpadler - er glad for at det for tiden er lite hekkbølger fra 3-etasjes båtene.

 

 

 

son25januar2009e.jpg

 

 

Her er havna sett litt fra sør-vest.

 

 

 

son25januar2009q.jpg

 

Utetemperatur i dag ca pluss 1.5 grader.

 

 

 

son25januar2009p.jpg

 

Temperatur og luftfuktighet behagelig i båten vår etter at Webastoen har gått en kort time.

 

Det var litt av inntrykkene fra havna vår i dag. Jeg håper inderlig at flere overvåker båtene sine nå om dagene.

Link to post
Share on other sites

Med all respekt så kunne det vært noe (mye) enklere og legge inn bilder her. Har lagt inn bilder på Finn,no og det var veldig enkelt. Det må da gåan på BP også.

Jeg tror det er mange her som ikke tør eller får det til. Skal det bli flere som deler bilder så MÅ det bli enklere enn det er nå. :nono: :nono:

Link to post
Share on other sites

6 Januar gikk vi en tur på isen fra Solvik i Bærum.

På en brygge lå denne Yamarinen godt fastfrosset i isen. Isen på dette tidspunktet var ca 25-30 cm tykk og jeg tenkte i mitt stille sinn på hvilke påkjenninger dette måtte være på et lite plastskrog. Tipper eieren gamblet på at det ikke skulle bli så mye is i vinter....?

 

06012009.jpg

 

09012009003.jpg

 

 

I dag var på ny nede i havna, og her var det tydelig at noe hadde skjedd siden sist...

 

25012009.jpg

 

Båten var sunket og hullet i isen som nå var gjenfrosset var merket med sperrebånd så ikke turgåere skulle gå gjennom isen. Den har tydligvis hengt i fortøyningene for disse var åpenbart kappet kniv. Sikkert for å spare brygga.... På stedet er det ca 3 meter dypt.

 

Tipper eieren angrer noe på at ikke tok opp båten/ flyttet den i tide... Er nok ikke mye å hente på forsikringen :nonod: Hvertfall ikke om man er ærlig med hendelsesforløpet...

Redigert av sap_2000 (see edit history)

Mvh. SAP

Link to post
Share on other sites

Var vel hjelp til han over det mor Amica, for dette er nå verken Seierstad eller Faksdal.

Helt riktig, det er hverken Seierstad eller Faksdal, men et forsøk på å hjelpe Sjøgutt med å få lagt ut bildet fra Kyrksæterøra. Jeg klarer å få lagt ut bilder selv, men kan desverre ikke ta på meg oppgaven med å forklare andre hvordan de skal gjøre det. Godt at du roaldbj tar den oppgaven. Med roaldbj sin oppskrift og litt øvelse klarer du det nok Sjøgutt. Bruk forhåndsvisningen når du øver, så kan du jo prøve helt til du får det til. Lykke til :smiley:

 

mvh

Ella

"Ja ha, ho e blank no, Folda;berre helgedagen. Men du skal få sjå henne ein dag når ho snakkar alvor. Da er ho eit vaksemenneske." (Olav Duun)
Amicas blogg
Jøa kystlag

Link to post
Share on other sites

Det var litt av inntrykkene fra havna vår i dag. Jeg håper inderlig at flere overvåker båtene sine nå om dagene.

Joda, gjør så godt vi kan, roaldbj. :smiley: Var nettopp og fikk vekk litt snø fra flyen siden presenningstativet tydelig ble litt lavt over FB/targa på FB med noe svak helling på presenningen som resultat. Det var ikke snakk om mer enn ti minutters jobb, men nå vet jeg til neste år at jeg må bygge opp litt ekstra før jeg tar på presenning. Ellers har jo snøen de to siste ukene vært en god test.

Link to post
Share on other sites

Det er tydeligvis stor forskjell på folk når det gjelder og se etter båten brøyta veien gjennom havna i dag der var det endel stativer so ropte etter hjelp og for noen var det forsent

Jeg for min del kostet snøen av Jodaen kl 5 i morges da brøyterunden hvar ferdig.

Det må vel være god økonomi og se etter båten sin etter slike snøfall :flag:

Redigert av A-Joda (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg ser ikke hensikten med å måtte skrive inn det du sier roaldbj....for å få lagt ut et bilde.

 

Men jeg har erfart at jeg må inn på "legg til svar", og ikke "hurtig svar".

 

Jeg bare kopierer adressen der bildet ble arkivert, og legger det ut, slik:

 

Velg "laste opp bilder",

velg "bla igjennom",

velg det bildet du ønsker å kopiere,

velg deretter "last opp" i det samme vinduet,

Kopier adressen som kom frem nedenfor, med rød skrift, og lukk vinduet,

Velg så "kopier bilde" på verktøylinjen, og lim inn adressen i feltet som kommer tilsyne. Og vips, så kommer adressen frem nedenfor. I det du velger "legg til svar", kommer bildet frem. Slik:

(mulig du får opp spørsmål om å tillate skriptede vinduer...da skal du velge å tillate det, så klikker du på sett inn bilde igjen.

 

001_2.jpg

Redigert av nimbuster (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg har hatt en liten lufterunde selv i dag..

Først var jeg på Adolf kanonen og tittet etter Tine, men dem gikk nok midtveis mot Danmark eller noe slikt, får det var ikke mulig å se han.

 

Men jeg lagde en liten videosnutt for dagen i dag.. (driver å lærer meg nytt redigeringsprogram)

 

 

Blir nok bedre etterhvert, må finne ut av hvordan fade av musikk virker.. hehe..

Båtløs etter hjerneslag, se siste nytt på bloggen http://www.ulvseth.no

 

Pass på helsa.. du har bare den.. Når sjekket du blodtrykket sist?

Link to post
Share on other sites

6 Januar gikk vi en tur på isen fra Solvik i Bærum.

På en brygge lå denne Yamarinen godt fastfrosset i isen. Isen på dette tidspunktet var ca 25-30 cm tykk og jeg tenkte i mitt stille sinn på hvilke påkjenninger dette måtte være på et lite plastskrog. Tipper eieren gamblet på at det ikke skulle bli så mye is i vinter....?

 

Ja det er trist `sap 2000`å se slike bilder. Det skjærer i meg når jeg ser dette. Utrolig at folk kan være så likeglade. :nonod:

Link to post
Share on other sites

Ja helt enig, jeg grøsser litt når jeg ser sånne bilder, men kanskje er det en grunn til at han ikke har fått sett etter den, eller kanskje er han helt uerfaren og bare har vært veldig veldig uheldig.


"Det hender ikke ofte, men kan dog slumpe - at nogen har til ansigt der andre har til rumpe"

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...