roaldbj Svart 7.Mars.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 7.Mars.2009 Ankeret er syrefast. Det er plassert under badeplattformen slik at det aldri blir vasket "rent" med regnvann eller ferskvann. Det rådet jeg gir til eieren er å senke ankeret ned på bakken mens båten er på land og syrevaske ankeret. Da forsvinner rusten på null komma null. Men det er lurt å sette på vifte slik at syregassen blåses vekk fra ansiktet - alternativt bruke maske. Kjenner noen båttypen? Sitér dette innlegget Link to post
nimbuster Svart 7.Mars.2009 Link til dette innlegget Svart 7.Mars.2009 Kan det være en Ardea 38? Sitér dette innlegget Link to post
roaldbj Svart 7.Mars.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 7.Mars.2009 Den er bygget på vestlandet - en flott båt. Sitér dette innlegget Link to post
MajorAndy Svart 7.Mars.2009 Link til dette innlegget Svart 7.Mars.2009 (redigert) Spirit? Har Kingsea ikke gættet det...? Andy Redigert 7.Mars.2009 av MajorAndy (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
MajorAndy Svart 7.Mars.2009 Link til dette innlegget Svart 7.Mars.2009 Stor dag i dag... Båden er nu ny-serviceret: Olieskift, filtre, ny kilerem etc etc. Jeg startede hende op og sejlede til bunkers-kajen og top-fyldte tanken (135 liter) og fyldte ferskvand på. 404 timer på motoruret. Så afsted i 4 m/s ud på Kattegat. Heading 330 grader og blikket på alle instrumenterne for at spotte eventuelle anomali. Men alt fungerende fint i år: Olietryk og temp helt fint. Motoren summer og går. Det virker som om mekanikeren har justeret et eller andet. Motorgangen virker jævnere og mere stille end normalt. Varmeren fungerer - men under sejlads har den problemer med at varme båden. I havnen går det fint - men under gang bliver der kun 15-16 grader. Et par sømil fra havnen tog jeg presenningen af fly'en og satte stolene på plads. Lidt køligt men fint. Havet var helt stille og der var kun en enlig snekke at følges med. Store flokke af edderfugle og måger på vandet. Radar og instrumenter tjekket. Ok. Fik radarekkoer fra de mange fugleflokke. Havtemp på 3.6 grader. Fik opkald fra Fruen, der havde taget den bærbare VHF. Prøveopkald til Lyngby Radio. Helt fin forbindelse. Det varme vand blev langsomt varmet op af motoren. Tømte frostvæske ud af toilettet og indviede det højtideligt... Efter 4-5 sømil med 7 knob satte jeg farten op. 2600 rpm og 20 knob. Det er cirka en knob mindre end normalt og skyldes nok begroning. Loggen viste kun 16 knob. Sikkert ruer på skovlhjulet. Ind i Gilleleje havn. En burger på havnegrillen og en tur rundt på havnen og så tilbage. En tur forbi Hälsinborg havn for at se hvad dieselprisen er i Sverige, men tanken var lukket. Jeg gætter på at man kan få diesel i Sverige til 10 kroner literen nu - det er kun 6.40 danske. Jeg kan ikke huske at jeg nogensinde har købt diesel til den pris. Tilbage i Helsingør og tid til status: "All systems go" - bådsæsonen er nu officielt begyndt! Andy Sitér dette innlegget Link to post
nimbuster Svart 7.Mars.2009 Link til dette innlegget Svart 7.Mars.2009 (redigert) Det kunne jo vært en Spirit 360, men siden det nå ikke var det.... en Viksund 340 da? Redigert 7.Mars.2009 av nimbuster (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
nimbuster Svart 7.Mars.2009 Link til dette innlegget Svart 7.Mars.2009 Grattis med sjøsetting MajorAndy! Her lenger nord er det fremdeles fulll vinter, så de aller fleste av oss må nok vente 1-3 uker til. Sitér dette innlegget Link to post
Astor Svart 8.Mars.2009 Link til dette innlegget Svart 8.Mars.2009 Hyggelig å få deg i gang igjen, MajorAndy. Her i Oslofjorden laver snøen ned, igjen. Måtte vi også¨snart få mer varme i sjøvannet. Sitér dette innlegget Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16. Link to post
nimbuster Svart 8.Mars.2009 Link til dette innlegget Svart 8.Mars.2009 Ja, i dag kan det komme en god del snø...for ikke å snakke om snøstorm. Sitér dette innlegget Link to post
roaldbj Svart 8.Mars.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 8.Mars.2009 Dette er båttypen - tilhørende ankerbildet over Og slik ser det ut over plattformen - beklager dårlig bilde. Sitér dette innlegget Link to post
roaldbj Svart 8.Mars.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 8.Mars.2009 Det ble noen bilder i båthavna også på kvinnedagen. Startet først opp varmeren og ruslet omkring i omlag 0 grader. Her ser vi virkningen av snø som får jobbe lenge på et stativ som i utgangspunktet var bra. Forøvrig flott båt. Her er utformingen av baugpropellen på den samme båten. Dette er havnas største båt - over 50 fot, jeg er litt overrasket over at snøen også her har lagt seg i lommer. En rank fin seilbåt i havna - vi har flere flotte eksemplarer. Litt mer smeltet snø - snart står seilbåten i vann. Det har vært litt snakk om eksosstøvel her på BP - antar at flere kjenner igjen denne båten ut fra eksosstøvelmonteringen? Snø og båt - alltid greit å følge med. Snø er tung... Mange ganger mye å se nedenfra under seilbåtene... Flott motorseiler. Stativet er oppe, men ikke presenningen. Denne propellen har nok gjort endel arbeidsoppgaver - 2 markerte hakk. Noen konserverer båten ved å fjerne propellbladene. Under mange av seilbåtene finner vi stiger låst fast til båtstativet. Dette stativet ble nok tidlig preget av snøtyngdene. Båten står snart på vannet... Fra takrennene i havna rant det gjevnlig med vann fra snøsmeltinga i dag. Utsyn Son syd. Det verker litt i hendene for å henge opp denne presenninga - men man skal nok være forsiktig med andres eiendom.... Eieren av denne båten er alltid påpasselig med måkinga - er nok litt irritert over at isbryteren i Moss ikke har gått inn i havna vår. Han verker etter å komme ut på fjorden. Dette lå altså under en av snøhaugene! Denne snøen er nok ganske ren - klar til å entre saltvannet/brakkvannet i havna. Henger for frakt av spesielle krybber i havna. Krybbe for den samme spesialhengeren. Litt militært inspirert henger? Hvordan går det etter hvert med dette 230 volt systemet når snøen smelter mer? Lurer litt på hvilket anker produsentene av denne båten har hatt i tankene? Her er et bedre bilde av integrert akteranker, jfr noen postinger over. Rekkverk ved badestigen for den samme båten. Flott utforming. Rur på fremre del av et annet båtskrog. Klassisk opplegg for akteranker? Temperatur og fuktighet ombord i vår båt etter en times vandring i havna. Nå må motorrommet få litt pleie. Her er to alarmsensorene ombord knyttet til hvert sitt GSM abonement. CO-alarmen fungerer uten tvil best. Den kan benyttes for å stenge/åpne to atskilte releer. Jeg leter etter et bedre system. Kameraet er et B1 systyem. Det overvåker bl.a. luftavfukteren ombord. Siste uke tok jeg ut 15 liter vann. Sitér dette innlegget Link to post
Verrie Svart 8.Mars.2009 Link til dette innlegget Svart 8.Mars.2009 Siste uke tok jeg ut 15 liter vann. Er ikke det fryktelig mye? I og med at du står under tak, ikke oppholder deg hele dager i båten samt ikke typisk kalesjebåt så aner jeg at dette er en del ? Jeg har også forstått det slik at du har tettet inntak til motorrom etc. Har du hatt det slik hele vinteren ? Båten din er diger. Jeg antar du har fuktoppsamler i salong. Hvis du har så mye fuktighet her, hvordan løser du problemet i andre deler av båten ? Sitér dette innlegget Link to post
MajorAndy Svart 8.Mars.2009 Link til dette innlegget Svart 8.Mars.2009 For at puste til forårsfornemmelserne er her et par billeder fra "sydlige himmelstrøg" i dag: Forårsrengøring i båden...(telefonbilleder).. Andy Sitér dette innlegget Link to post
roaldbj Svart 8.Mars.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 8.Mars.2009 ...Er ikke det fryktelig mye?... Bra at du følger bedre med enn meg selv!! Jo jeg er helt enig. Jeg skjønte først ikke at det var så mye vann i 20-liters tanken etter ei uke med luftavfukting.Jeg har bare to forklaringer. Den ene er at vi den siste uka har hatt svært mye fuktighet i Son og temperatur i området 0-grader. Den andre er at luftavfukteren går på max luftavfuktning. Ellers inne i båten virker det å være tørt og fint. Hygrometeret viser omlag 43 % rel. luftfuktighet. I hovedkabinen forut er det ingen tendens til kondens på verken side- eller takvindu. På toilettene er det tørt, likeledes i sidelugar. Tidligere i vinter når temperaturen ute har vært godt under null grader har luftavfukteren stoppet opp - vannet har frosset også inne i båten. Nå går imidlertid luftavfukteren kontinuerlig selv om innelufta holder omlag 0 grader. Sitér dette innlegget Link to post
puddingen Svart 8.Mars.2009 Link til dette innlegget Svart 8.Mars.2009 roaldbj. Takk for flotte og informative (som vanlig) bilder og kommentarer. Leser-kikker og koser meg. Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 8.Mars.2009 Link til dette innlegget Svart 8.Mars.2009 Jo visst har det vært fuktig i det siste. Yr.no har forresten gjort varslene ennå mer detaljerte. Nå oppgis relativ fuktighet time for time i 24 timer fremover! For disse detaljene i havnen til roaldbj i Son, kan du klikke her. Lars H. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
roaldbj Svart 9.Mars.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 9.Mars.2009 Jeg må vise en av nabobåtene i opplaget vårt. Her er en av naboene, ganske flott akterdel? Det er vel ikke så mye å utsette på baugen heller? Jeg har montert disse 5 steder omkring i salongen - og har vært heldig så langt. Ingen innbruddsalarm. Av de to alarmsystemene jeg har ombord (CO-GSM og GSM-B1 kamera) er det ikke tvil om at CO alarmen er mest følsom og raskest. Dersom det er mørkt i salongen er ikke kameraet mye verd? Får håpe at eventuelle kjeltringer ikke leser denne tråden. Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 11.Mars.2009 Link til dette innlegget Svart 11.Mars.2009 Hei. Måtte en tur i havna (Sonskilen) idag i vårværet, men det er nok en stund til sjøsetting. Litt "inneparkert" er Trudelutt blitt, men den gule og den "døde" gummibåten lar seg greit fjerne, de står på hengere. Men seilbåten må nok ut før Trudelutt. Lett å finne parkering til bilen var det ikke heller, men tok rennefart inn i snøen! Lars H. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Noflow Svart 11.Mars.2009 Link til dette innlegget Svart 11.Mars.2009 den princess v45, har den blitt sett etter noen gang før? virker ikke som eier bryr seg så fælt. Sitér dette innlegget Link to post
Kompismannen Svart 11.Mars.2009 Link til dette innlegget Svart 11.Mars.2009 (redigert) Helt enig! Har sett på de bildene flere ganger og synes det er skammelig. :nono: Redigert 11.Mars.2009 av Comicguy (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
olpi Svart 12.Mars.2009 Link til dette innlegget Svart 12.Mars.2009 (redigert) .................. Lett å finne parkering til bilen var det ikke heller, men tok rennefart inn i snøen! Lars H. Forsiktig med det. Brøytekantene kan være ganske så harde. Ellers er det nok en stund til sjøsetting ja. Synes jeg så at de meldte snø idag på værmeldingen i går kveld jeg Håper det er feil.... Redigert 12.Mars.2009 av OLPI (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
M/S Bastard Svart 12.Mars.2009 Link til dette innlegget Svart 12.Mars.2009 Snør her nå, men er jo meldt flott vær i morgen. Holder uansett på i varm kabin, så været spiller ikke så stor rolle enda Sitér dette innlegget Link to post
olpi Svart 12.Mars.2009 Link til dette innlegget Svart 12.Mars.2009 Ja, nå snør det veldig mye her (Subaru-vær ). Kom nettopp hjem etter å ha prøvekjørt en del biler i dag. Sitér dette innlegget Link to post
roaldbj Svart 13.Mars.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 13.Mars.2009 Jeg var en tur nede i havna i ettermiddag og ble overrasket over å registrere 10 liter vann i oppsamlingskanna fra luftavfukteren - på under ei uke. Det er endel aktivitet i snøen - her er det en kjøl til en seilbåt som står klar på pallen. Det er endel kraftige henger i havna vår. Antar at eieren ser frem til at snøen er bort og vårpussen kan starte. Fremdeles godt med is i havna vår. Utsyn sørover, Son Spa hotell i bakgrunnen. Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 13.Mars.2009 Link til dette innlegget Svart 13.Mars.2009 Jeg var en tur nede i havna i ettermiddag og ble overrasket over å registrere 10 liter vann i oppsamlingskanna fra luftavfukteren - på under ei uke. Hei. Det var da voldsomt? Driver du vannverk Roald? Suger du inn all utvendig fuktighet og samler den opp i en bøtte? Var en tur i båten for noen dager siden og sjekket litt opp. Da var det ca. 90% relativ fuktighet i salongen. Men alt kjentes ganske så tørt ut over alt. Papirer ol. var i god kondisjon. Ingen svarte prikker hverken inne i salongen eller i uterommet rett under kalesjen. Og egentlig gjør jeg ting litt galt. Jeg har ingen gjennomlufting under kalesjen, ingen "tørrballer" og ingen kostbare elektriske avfuktere. Jeg har rett og slett pakket inn båten for vinteren! Lars H. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.