Jump to content

Båthavna i dag


roaldbj

Recommended Posts

Jeg var også en tur i havnen i Son idag, da jeg var bekymret for om noe skulle ha frosset i løpet av den kalde natten som var. Det var livsfarlig glatt med is på dollboardet og en liten snerk av is i toalettskålen. Men vannpumper funket, og vannet kom fint ut av alle kraner. Hadde på landstrøm en times tid slik at det ble litt lunk i varmtvannsberederen slik at den skulle være sikker til tirsdag når båten skal på land. Da blir det å tømme alle tanker og sørge for at det ikke står vann i pumper, slanger og kraner. Så mye vask av båt blir det neppe. Det var i hvert fall ikke vann i kranen på bryggen der jeg ligger, og slangene var steinharde, - fulle av is! Litt issørpe var det også på sjøen rundt der Trudelutt ligger. Vannet er ikke særlig salt, med utløpet av elven Såna like ved.

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Tenkte å ta opp båten i løpet av neste uke jeg også, men hadde håpet at kuldegradene skulle slippe taket først. Hater å tq opp båten når det knaker i skroget, og de store sprossene gjør sitt ytterste for å klemme båten flat.

 

Men, det er vel mest i fantasien at det ut over båten...

Link to post
Share on other sites

Jeg synes heller ikke det er noe trivelig å ta opp båten i kuldegrader.

 

son2nov2008a.jpg

 

Båten til Lars hadde fått seg et flott rimbelegg i løpet av natten. Den ligger flott i fortøyningene i dag. Det er stor aktivitet i havna nå. Det er nok en strek i regninga for endel at vannslangene nå har frosset.

 

son2nov2008b.jpg

 

Jeg har latt dieselvarmeren gå en liten stund. Luftavfunkteren har tatt ut mindre enn en halv liter vann siden i går. Arbeidstemperaturen inne i båten er god og nå er de siste restene av ferskvann tappet av berederen og fra pumpa. Jeg måtte sist høst montere en tømmeventil på vanntankene for å kunne tømme dem helt. Ser at det er behov for en mindre justering ved utløpet av berederen slik at jeg kan pumpe alt ut ved hjelp av Marcopumpa. Alltid litt småting å justere.

Link to post
Share on other sites

Hei.

 

Dagen i dag har vært årets tristeste dag. Jeg har fått Trudelutt på land! Og der skal hun være i hele 5 måneder :nonod: :nonod: Her en

samling bilder fra opptaket. Så nå må du Roald ta deg en tur utover mot "garntørket" og se til venstre et stykke etter

traverskranen skal du ta flere bilder av Trudelutt. I bås AA6 er det tomt nå.

 

opptak2008.jpg

Lars H. :nonod:

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Det må da være hyggelig å ta opp en båt som ser så fin ut under vannlinjen. Og ingen hull utover skroggjennomføringene. Du kan fremdeles nyte mange kopper kaffe ombord. Jeg er en lang tur innom båten vår nærmest hver lørdag og søndag. Du får si ifra om noe skal kontrolleres. Når kommer musestopperen opp?

 

musestopper.jpg

Link to post
Share on other sites

Fin og fin fru Blom. Med all denne ruren på propell, ror og trimflapset på roret, er det kanskje ikke så rart at jeg mistet over 10% topphastighet på slutten av sesongen! (bildene under er før høytrykkspyling). Idag frostsikret jeg kun motoren og tømte vanntanker og drenerte alle vannslanger, pumper og kraner. Båtvask blir det neppe i år da vannet er stengt i havnen. Jeg får vel bare smøre skroget inn med vaselinolje så det blir lettere å få alt rent til våren (sjøsetting uken før palmesøndag). Pt. er Trude i Kristiansund, men når hun er tilbake blir det å få på plass presenning. Og selvfølgelig skal "musehindreren" på plass. Jeg har ikke noe elektrisk tilkoblet 230volt ombord normalt, men det er greit å ha strukket ut kabelen og å ha "okkupert" et hull i strømstolpen for de tilfellene jeg trenger strøm ombord i løpet av vinteren.

 

opptak_2008_ror.jpg

 

opptak_2008_propell.jpg

 

Lars H.

Redigert av Lars H. (see edit history)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Så denne sunkne båten i en lokal båthavn for noen uker siden. Draco 2900 tror jeg...

 

På stedet er det ca 8 meter dypt, så det var bare fortøyningen akter og båten som ligger i nabobåsen som holdt den fra gå helt til bunns. Ser også ut som det er fanget luft fremme i baugen siden den flyter så høyt.

Det fløt og stinket diesel rundt båten og det er litt dystert og se alt løsøret som flyter rundt på innsiden av rutene...

 

Var forbi båthavnen nå i helgen, og da var den fjernet.

 

Vet noen hvorfor denne båten sank, evnt hvordan det gikk med den i etterkant?

Link to post
Share on other sites

Hei Lars. Jeg ser du har slike "flaps" på roret, Har du hatt samme båten uten disse og kan si noe om forskjellen med og uten?

Hei.

Nei, flapsene er originalmontert fra den gang båten var ny i -86 og jeg har ikke tatt de av noen gang. Men "flapsene" kan tiltes opp og ned i bakkant 5 - 6cm ved å flytte en bolt. Ved full fart, som ikke endrer seg ved opp eller nedtilting, er det ca. 10cm forskjell på hvor mye hekken graver seg ned mellom øvre og nedre stilling.

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Lars.H du sier at du har satt inn en kontakt ,slik at du har en klar når du trenger strøm . Men regner med det ikke er lov å ha strøm ombord i båten ,når du ikke er der selv . Eller ? Bare lurer da jeg mener vi sier i havna at det ikke er lov pga loven sier det ?

 

Idag var det surt å kaldt i havna , fylte diesel på noen båter . Da var det godt å komme inn i varmen etterpå , fikk tømt vanntanker og pelt ut pentry pumpa .Så da skulle det meste være i rute for vinteren,litt kjedelig uten vann når jeg er på tur men .Det går jo det også når ikke Øko er med , trenger ikke så mye vann jeg når det bare er snakk om en natt eller to . Har med vann på kanner , da har jeg til det meste . Så da er vinter sesongen igang ,så nå er det bare å vente til Kosterturen til påsken ;)

 

Tine III

Medlem i Solviken båtforening , Redningsselskapet og KNBF
Vi sees på sjøen og lytter på K-77

Link to post
Share on other sites

Ingen problem med å ha strøm i båten om en ikke er tilstede. Men skal en ha på noe som trekker en del kilowattimer i løpet av vinteren (som en ovn til frostvakt), får en låne kabel med strømmåler slik at en betaler for forbruket. Men om jeg hadde satt på laderen igår og ville hatt den på til f.eks. søndag er det greit.

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Jeg tenkte jeg skulle se hvor mye rur som høytrykksspylingen fikk av hos deg Lars. Jeg har igjen litt rur på skroget mitt og lurer på hva som er mest effektiv fremgangsmåte for å fjerne det gjenværende: lett pensling med saltsyre og rikelig vann, eller pussing med finkornet sandpapir, eller andre fremgangsmåter? Dersom saltsyrepensling er det greieste må denne metoden avventes inntil det er vann i slangene igjen.

Link to post
Share on other sites

Joda, saltsyre er nok tingen, men jeg skraper av det grøvste med en kraftig plastskrape først slik at det kun er "fotavtrykket" til ruren som trenger behandling med saltsyre. Så etter skraping får resten bli til våren. Men det er vel ikke vann i slangene i første uke av april da jeg har avtalt sjøsetting heller. Så da blir det 25 liters kanner på dekk med slange derfra ned for skylling og vask av skroget generelt. Tidligere koblet jeg slangen til høytrykkspyleren, men den "billigspyleren" jeg har nå krever mer trykk enn 3 metes fall. Dersom du har en selvsugende høytrykkspyler og noen store kanner med vann, har du hermed fått et tips.

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

son6nov2008a.jpg

 

Båten din ligger jo fint her Lars. Det blir visstnok tilgang på ferskvann nær der du ligger til lørdag. det er visst meldt 9 varmegrader midt på dagten.

 

 

son6nov2008b.jpg

 

Fiffig måte du kan justere trimflapsene på roret.

 

 

son6nov2008d.jpg

 

Seilbåten ved siden av deg står støtt med stramme stropper. Men legg merke til den horisontale kjettingen. Som holder de seks støttene sammen.

 

 

son6nov2008e.jpg

 

Den er festet sammen slik.

 

 

 

son6nov2008c.jpg

 

Båten tvers over din har visst fått hevet vannlinja i år.

Link to post
Share on other sites

son6nov2008d.jpg

 

Seilbåten ved siden av deg står støtt med stramme stropper. Men legg merke til den horisontale kjettingen. Som holder de seks støttene sammen.

 

Står masta på båten i tillegg?

 

Da er det i tilfelle duket for en katastrofe hvis dere får vind av den styrken det var et par ganger i sommer der øst. Hadde en båt stått slik her vest kan jeg love det hadde blitt ramaskrik fra eierne til båtene rundt den.

Link to post
Share on other sites

Gøyalt Verrie. Jeg var nok på plassen litt senere enn deg i dag. Virker som du har vært der i dag? Hva i all vberden gjør du i Sonskilen? Neste gang skal jeg sørge for kaffe. Plasttildekning kommer etter hvert. Men varmluftpistolene er det ikke så lett å forholde seg til. Håper bare ikke at det blir sprøytelakkering. Vi har noen tilfeller av det i havna!!

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...