Jump to content

Tråden med alt om Sabb


Ex Vengsøyfjord

Recommended Posts

Det kan det være, hvis den i det hele tatt har glødeplugger da! Jeg hadde en slik tidligere, og den hadde ikke gløding. Måtte ha litt olje i hver sylinder for å starte. Jeg monterte gløding etter et par år. Den ble da lettere å starte, men direkte lettstartet ble den vel aldri...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Heisann..

Er på jakt etter kontrollboks for å fjernstyre hurtigomstyringa.

Sabb har sluttet å lage dette, så jeg må ut på markedet, men har ikke funnet noe som er egnet.

Må jo være litt kraftige saker.

Noen som har noe forslag til hva jeg burde kjøpe, og hvor?

Link to post
Share on other sites

Nå ser jeg Baatplassen som eneste utvei igjen.

Har en 2H fra 1974 (nr 67)

Plages med å forstå "vandringen" på regulatorstangen (den med gaffel som griper inn på pumpa)

den har normal vandring "forover" (minkende dieseltilførsel/stopp)

mens vandringen "akterover" (økende dieseltilførsel) ser noe uryddig ut, ser ut som stanga gjør en opp/ned bevegelse eller en tilnærmet sirkel i stedet for en lineær bevegelse mot full åpning.

Denne motoren har og en hendel for stopp, noe som ikke er avtegnet i deleboka, hvorfor det?

 

Noen som kan forklare meg dette??

Redigert av Ex Vengsøyfjord (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Har en 2H fra 1974 (nr 67)

 

Nummererte de fra null hvert produksjonsår? Min fra 1976 hadde nr. 50...

 

Egen stopphendel høres hjemmelaget ut. Har ikke sett noe om dette på motorer eller i instruksjonsboken. Høres ut som om den har tilhørt en lokal Petter Smart...

 

Lenge siden jeg hadde regulatoren ute, men jeg kan ikke huske den type bevegelse du nevner her. Sikker på at alt er montert rett?

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Stopphendelen ser ganske original ut (kan legge ut bilde i morgen)

 

Saken er denne: Motoren har stått inne i 10 år p.g.a bytte av sylindre, topp, stempel ++

Har nå montert sammen motoren og gjort klart for oppstart før motoren blir installert i båten.

Etter å ha gjort klart for kjøling, diesel og strøm begynnte jeg å lufte ut dieselsystemet.

Fikk brennstoff gjennom filteret og frem til banjoskruen på pumpa, men ikke gjennom pumpa.

Demonterte pumpa fra pumpehuset og fant ut at stemplene i pumpa hadde satt seg.

Etter å ha fått dette til å gå lett igjen er pumpa montert tilbake, men mengden diesel som kommer gjennom pumpa er minimal.

Har demontert regulatordekselet og sett på regulatoren og regulatorarmen, uten å ha demontert noe av dette (det er altså tilsynelatende i samme stand som før motoren ble tatt ut av båten)

Men får ikke regulert pumpa til maks innstilling pga. den foran nevnte "sirkelbevegelsen"

lurer på om noe kan ha kommet "ut av laget" siden regulatoren på pumpa satt dønn fast før jeg tok denne ut (og hendelen på utsida gikk som normalt)?

Link to post
Share on other sites

Da har jeg vært ute og tatt bilde av styggedommen.

regulatordeksel.jpg

 

Punkt 1 er tenkt å vise bevegelsen til regulatorarmen, den står her i midtstilling (tomgang) mot venstre er stopp, og høyre er full åpning.

Punkt 2 er den ekstra stopphendelen, som virker inn på regulatorarmen og tvinger den mot venstre.

 

Det må og tilføyes at når regulatorluken er demontert fra motoren er det liten motstand i armen på utsiden, men når den blir påmontert er den noe tregere (returnerer ikke til utgangspunktet, og vil komme "utover" et stykke)

 

Håper det er noen som kan gi meg et fornuftig svar på dette

Link to post
Share on other sites

Når jeg ser bildet tro jeg det stemmer at min også hadde en tilsvarende bevegelse. Det er vel derfor gaffelen har en såpass lang spalte, slik at den kan håndtere vertikalbevegelsen. Vask hele mekanismen i diesel, og påse at lodder etc beveger seg lett og fint når du smurrer på tannhjulet. Har du prøvd å starte motoren slik regulatoren er nå?

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Har nå vasket mekanismen, og funnet ut at en del av problemet var at gaffelen var bøyd, trolig har hendelen blitt tvunget forbi fullfartsstillingen en eller annen gang i løpet av tiden den har stått i hus.

Nå ser det ut som om jeg må demontere pumpen igjen, for det ser ut som om den fremste dysen ikke får nok diesel. muligens rust/rusk i stemplet.

Må bare lete litt å se om jeg finner noen tegninger på denne pumpen først.

 

Takk for hjelpen så langt, kommer tilbake med flere spørsmål hvis det blir nødvendig.

Link to post
Share on other sites

Nummererte de fra null hvert produksjonsår?

Ja, hver modell får / fikk nytt produksjonsnummer hvert år. :yesnod:

 

...Må bare lete litt å se om jeg finner noen tegninger på denne pumpen først...

 

Det skal godt gjøres å oppdrive tegninger av høytrykks-pumpen - Men, hvis du klarer det, så hadde det vært fint om du kunne legge de ut her? Eller legge ut en link til disse? Tror det er Bosch-pumper fra anno dazumal (betyr: nok-så-lenge-siden...) :smiley:

 

 

 

...

Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag"

Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o)

HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975

Walter's HJEMMESIDE ><((((º>

Link to post
Share on other sites

Det er en Bosch pumpe ja! Jeg fikk min overhalt av et Bosch verksted, dvs byttet plungere, ventiler, fjærer m.m. Om det var nødvendig vites ikke, men de påstod nå så. Det gjør de sikkert uansett når de først har fått pumpen inn for rep. :rolleyes: Mener jeg betalte rundt 5000,- inkludert nye dyser og arbeid. Etterpå påstod Sabb forhandleren at han kunne solgt meg ny pumpe billigere enn jeg betalte for overhalingen. Men sånn finner man jo alltid ut i etterkant...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Vel Walter hadde nok rett, iallefall fant ikke jeg noen tegninger, men hva gjør vel det?

Demonterte pumpa og tok den inn på operasjonsbenken...

Plukket ut stempel og fjærer og vaska dette i diesel og blåste rein med trykkluft.

Monterte sammen alt på sine respektive plasser og satte pumpa på plass i pumpehuset.

Ser nå ut til at det kommer samme mengde diesel ut fra begge dyserørene, skal se i morgen om ikke sabben vil starte.

Link to post
Share on other sites

Du er ikke skvetten, Ex Vengsøyfjord - å demontere en høytrykkspumpe hadde jeg IKKE turt!

:eek:

 

Lykke til med forsøket!

...

Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag"

Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o)

HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975

Walter's HJEMMESIDE ><((((º>

Link to post
Share on other sites

Tenker som så: Når det ikke fungerer i utgangspunktet kan det ikke skade å pille litt på det, om det ikke fungerer etterpå har jeg jo ikke oppnådd noe annet enn å se hvordan det ser ut innvendig :crazy:

men det må selvfølgelig demonteres forsiktig, og man må få med seg i hvilken rekkefølge/stilling alle delene står.

Å hadde jeg ikke fått den til måtte jeg jo ha levert denn inn på et verksted uansett..

(nå skal det sies at motet mitt sviktet når det kom til trykkventilene, de fikk stå i fred) :smiley:

Link to post
Share on other sites

Du er ikke skvetten, Ex Vengsøyfjord - å demontere en høytrykkspumpe hadde jeg IKKE turt!

:eek:

 

Lykke til med forsøket!

...

 

Kan berolige deg og andre med at pumpa fungerte helt etter boka etterpå, men oppdaget et nytt problem :cryin:

Ser ut til at "noe" (rusk) har kommet i mellom topp og toppakning under monteringen (det bobler i dieselen som ble sølt under lufting)

Må derfor demontere toppen å sjekke her, skal og sjekke om toppen og blokka er plan mens jeg har det fra hverandre.(var ikke tilstede da dette ble montert)

Link to post
Share on other sites

Vel, var nok litt rask ute med jubelen i forrige innlegg...

Har tatt pumpa med meg til byen for å levere den til service :blush:

Det viste seg at trykket ikke var høyt nok til å få åpnet dysene, så da må jeg desverre kapitulere.(mistenker trykkventilene)

Men regner med at det er en enkel jobb for de som har utstyr til dette.

Kommer tilbake med mer info når det skjer mer på SABBfronten.

Link to post
Share on other sites

Heisann heisann jeg driver å lager en foto montasje med sabb motorer og lurte på om det var noen her inne som hadde bilde av en Sabb g farge blå som ser ok ut... altså ikke full av plje og fett på utsiden... gjerne montert i en båt. mangler et skikkelig bilde av en G til bilde serien:)

Link to post
Share on other sites

4648684_1_0_dsc00237.jpeg

 

4648684_2_0_dsc00236.jpeg

 

 

Åhhh? Montert i en båt - vel, vent litt...

4488288_7_0_b7.jpeg

 

 

 

:seeya:

Redigert av Walter_S (see edit history)

Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag"

Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o)

HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975

Walter's HJEMMESIDE ><((((º>

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Hei hei

 

Noen som vet om det ligger noen tråder som forklarer\viser olje skift og oljefilter til Sabb 10G ?? Litt usikker på dette når jeg leser i manualen at filter er et papir som jeg skal klippe til.

 

Mener fortsatt at denne tråden bør ligge fast på forsiden :yesnod:

Link to post
Share on other sites

Hei Delfin19!

 

Ingen som har svart deg ennå, ser jeg... :rolleyes:

 

 

Det er slettes ikke sikkert at dette "papirfilteren" er der ennå. Mange år siden, da jeg hadde maken motor, skulle jeg også finne og skifte det. Fant det aldri. Tror Sabb har gått bort i fra det. Ta heller og skift olje oftere enn anbefalt. Med rimelig Biltema-olje (husk: bruk kun mineral-olje!), f. eks. så blir det ikke så dyrt.

 

Men, det er en annen ting du gjerne kan ta ut for å rense, og det er magneten på bunnen i veivhuset. Den tar til seg og samler opp metallspon som finnes i systemet. I innlegg #18 i tråden Oljeskift gjennom peilepinnehull har jeg lagt ut noen bilder om hvor man finner den.

 

Og, hvis du først tar ut magneten så kan du like godt vaske / rense hele veivhuset - men husk å ha reservepakning til veivhusluka klar. Er den gamle pakningern av kork, så får du den garantert ikke av uten at den ødelegges. Nyere pakninger er av et annet materiale, som tåler litt mer.

 

Lykke til!

Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag"

Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o)

HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975

Walter's HJEMMESIDE ><((((º>

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...