index Svart 16.Mars.2013 Link til dette innlegget Svart 16.Mars.2013 Jeg skal ikke ha noe jalla motor i mange rare farger, men jeg vil prøve å holde en forholdsvis stilig kombinasjon av blått og svart. Det må du gjerne gjøre, det er jo din motor! Husker en kar her på forumet for noen år siden som først sprayet Albin motoren sin rød, og deretter tynt med gullspray oppå dette. Motoren så ut som en diger julekule! Men så lenge man synes det er stilig selv så holder jo det... Jeg for min del synes som du sikker forstår at Sabb sin blåfarge er pen, faktisk en av de beste båtmotorfargene som fins. og jeg synes at alt skal være i en farge, ikke masse deksler og detajer i andre farger. Men smaken er som baken, vi kan jo ikke alle like det samme.. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Guest Kaptein Fredrik Svart 16.Mars.2013 Link til dette innlegget Svart 16.Mars.2013 Den som pernod tok bilde av har den aller fineste båtmotorfargen ja index. Jeg vil gjerne ha en slik blåfarge. Men min originale farge er kjedelig synes jeg da den er litt grønn. Mulig det er bare min motor som har fått litt grønnskjær etter mange timer med varme. Sitér dette innlegget Link to post
Diesel248 Svart 17.Mars.2013 Link til dette innlegget Svart 17.Mars.2013 (redigert) Eg fekk ein tår i augo kroken når eg såg bileta til pernod. Det var virkelegt ein fin motor. Blå motor, aluminiums farga ventildeksel og blank messing. Likte spesielt detaljen med røde bokstavar framme på sylindaren. Sånn er det eg liker motorane malte! :-) Redigert 17.Mars.2013 av Diesel248 (see edit history) Sitér dette innlegget Norsk motorhistorie --> Still going strong Link to post
index Svart 17.Mars.2013 Link til dette innlegget Svart 17.Mars.2013 Men min originale farge er kjedelig synes jeg da den er litt grønn. Den lakken Sabb selger nå er den nyeste Sabb blå, uten antydning til grønnskjær. Pen, lettarbeidet og slitesterk. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
pernod Svart 17.Mars.2013 Link til dette innlegget Svart 17.Mars.2013 (redigert) ... Redigert 17.Mars.2013 av pernod (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Guest Kaptein Fredrik Svart 17.Mars.2013 Link til dette innlegget Svart 17.Mars.2013 Den lakken Sabb selger nå er den nyeste Sabb blå, uten antydning til grønnskjær. Pen, lettarbeidet og slitesterk. Uansett er det uaktuelt å betale nesten 600 kr for en halv liter lakk. Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 17.Mars.2013 Link til dette innlegget Svart 17.Mars.2013 Er den blitt så dyr nå? Tro jeg betalte rundt 270,- for 3-4 år siden. Og den halvliteren hold til to motorer pluss at jeg har ennå en skvett igjen til flekking... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Guest Kaptein Fredrik Svart 17.Mars.2013 Link til dette innlegget Svart 17.Mars.2013 (redigert) http://nettbutikk.sabb.no/shop/productDetails.aspx?ProductId=159&catalogDirectoryId=2 Pluss at lakk må sendes som spesialtransport fordi det har løsemidler. Blir fort 4-500 kr i frakt med Bring. Redigert 17.Mars.2013 av Kaptein Fredrik (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 17.Mars.2013 Link til dette innlegget Svart 17.Mars.2013 Oi!! Dyrt! Jeg kjøpte min rett fra hylla til den lokale Sabb forhanlderen, men SÅ dyr var den i alle fall ikke! Få noen til å blande noe til deg lokalt du, funker sikkert helt greit det! Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Diesel248 Svart 4.Mai.2013 Link til dette innlegget Svart 4.Mai.2013 Hei folkens. Eg var så heldig å få ein Sabb 6-12 hk som har stått i eit naust i mange år. Og som desverre mangler lydpotte. Eg tenkte at det burde vere ein grei sak og lage ei lydpotte til motoren, men eg har ikkje mål å lage ein etter. Er det nokon som har ein slik motor som kan måle lydpotte diameteren og breidda (utan flens)? Så hadde det vert til stor hjelp. :-D Mvh Diesel248 :-) Sitér dette innlegget Norsk motorhistorie --> Still going strong Link to post
E27 Svart 11.Mai.2013 Link til dette innlegget Svart 11.Mai.2013 Dagens bilde, vripropellen. Demontert grunnet forlite forover stigning. Instruksjonsboken har som vanlig løsningen: "..forsiktig filing på klossens flater..." Sitér dette innlegget Link to post
valvolainen Svart 11.Mai.2013 Link til dette innlegget Svart 11.Mai.2013 Hei folkens. Eg var så heldig å få ein Sabb 6-12 hk som har stått i eit naust i mange år. Og som desverre mangler lydpotte. Eg tenkte at det burde vere ein grei sak og lage ei lydpotte til motoren, men eg har ikkje mål å lage ein etter. Er det nokon som har ein slik motor som kan måle lydpotte diameteren og breidda (utan flens)? Så hadde det vert til stor hjelp. :-D Mvh Diesel248 :-) Du trenger da ikke potte på godmotoren? Hadde min med rakt rør og tørr eksos, Bråker ikke stort. Sitér dette innlegget Link to post
Diesel248 Svart 11.Mai.2013 Link til dette innlegget Svart 11.Mai.2013 Fint bilde E27. Når det gjelder 6-12' en, så må eg vel ha lydpotte for å få feste røret til eksosen på. Ellers så blir det eit meget stort rør rett ifrå sylinderveggen. :-P Sitér dette innlegget Norsk motorhistorie --> Still going strong Link to post
Diesel248 Svart 11.Mai.2013 Link til dette innlegget Svart 11.Mai.2013 Men E27, det at du har forlite foroverstigning kan ha med at enten stillskruen på koblinga er forlangt inne, eller at propellen ikkje var heilt i revers når akslinga vart kappa til mål når den vart satt inn. Sitér dette innlegget Norsk motorhistorie --> Still going strong Link to post
E27 Svart 12.Mai.2013 Link til dette innlegget Svart 12.Mai.2013 Hei Diesel248, takk for svar. Satt stillskruen inn til kontakt + halvt tørn så får se hvordan det fungerer når det blir anledning å sjøsette etter hvert.Det var klossen på akselen inni propell bosset som forkilte seg, for trangt så gikk ikke helt til max fremover posisjon. Filte idag vekk noe grader på de skivene som er innerst på propellvingene, og noen strøk på klossen. Fikk litt mer vandring på akslen, og lettere omstyring. Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 12.Mai.2013 Link til dette innlegget Svart 12.Mai.2013 Dagens bilde, vripropellen. Demontert grunnet forlite forover stigning. Instruksjonsboken har som vanlig løsningen: "..forsiktig filing på klossens flater..." Ser det mangler to thrustringer her! Går ut fra at du har disse? Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Diesel248 Svart 12.Mai.2013 Link til dette innlegget Svart 12.Mai.2013 Oi, hehe. Det var eit godt poeng index. Utan dei vil det ikkje vere som det skal. Det tenkte eg ikkje over... Sitér dette innlegget Norsk motorhistorie --> Still going strong Link to post
E27 Svart 13.Mai.2013 Link til dette innlegget Svart 13.Mai.2013 Foreløpig har jeg kort fartstid med Sabb, men jeg monterte en 2H motor ifjor, og hadde mye nytte av deres info her på baatplassen. Er tre ringer i bosset ja. Beklager det var misvisende på første bildet, hadde tatt ut to av ringene mens jeg lette etter hvor mekanismen forkilte seg. Satte sammen igår, men her er et bilde av alle bitene etter rengjøring: Sitér dette innlegget Link to post
s-e-h Svart 13.Mai.2013 Link til dette innlegget Svart 13.Mai.2013 jeg skiftet thrust ringene for 3 år siden. da jeg skulle løse dei 2 skruene som holdt hodet sammen så brakk den ene rett av...jeg snakka med forhandleren min om dette og han sa,det er ikke helt uvanlig at disse boltene blir dårlige med tiden. tror det var ca 100,- kr stk med nytt låse blikk. hadde disse boltene gått av underveis på sjøen så hadde jeg nok hatt et problem. da kan prop hodet åpne seg og propellhode og vinger deler seg. denne vinter som kommer nå skal plastringene skiftes i gjen siden båten skal på land. da kjøper jeg samtidig nye bolter og låse blikk...billig forsikring det. Sitér dette innlegget Link to post
Diesel248 Svart 13.Mai.2013 Link til dette innlegget Svart 13.Mai.2013 Hei s-e-h, Du har rett i at det er ein rimeleg forsikring. Men desse boltane varer vanlegvis eindel år. På min båt er boltane originale frå 1971 (såvidt eg veit). Propellhovudet var demontert for 3-4 år siden, og alt såg fint ut. Men eg har sinkanode kopla til stevnflensen, og eg har målt med multimeter at propellen har elektrisk kontakt med anoden når propellen står iro (det er grease imellom...). Eg vil tru det er dette som har redda boltane. Men foraldel alt er bedre enn å miste dei undervegs. Sitér dette innlegget Norsk motorhistorie --> Still going strong Link to post
s-e-h Svart 14.Mai.2013 Link til dette innlegget Svart 14.Mai.2013 har zink etc selv også. self ble boltene studert etter å ha trekt den ene rett av. såg fine ut og ikke var dei beg å bli "røde" i fargen heller... ikke alltid godt å se slike svakheter på metall. nå har båten 3 sesongen på sjøen uten å være på land så 3 plast ringer og 2 bolter og låseblikk er det jeg skal bidra med for å holde min sabb forhandler i live med.... utrolig seigliva motorer... Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 14.Mai.2013 Link til dette innlegget Svart 14.Mai.2013 Jeg hadde syrefaste umbraco bolter på min. Så ut til å fungere helt greit det... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
s-e-h Svart 14.Mai.2013 Link til dette innlegget Svart 14.Mai.2013 sikkert bra det,var inne på tanken selv også-men så var det det med å "flytte" tæringa til et annet/ukjent sted da... må jo si at boltene jeg hadde som var fine å se på,men likevel svake var fra 70 tallet engang... enklest å bare skifte uansett tilstand. Sitér dette innlegget Link to post
Diesel248 Svart 14.Mai.2013 Link til dette innlegget Svart 14.Mai.2013 (redigert) 3 plast ringer og 2 bolter og låseblikk er det jeg skal bidra med for å holde min sabb forhandler i live med.... utrolig seigliva motorer... Respekt for denne tankegongen! Eit tips kan vere å ha grease eller kopar pasta på gjengane til boltane, slik at dei ikkje setter seg faste i gjengane. Da må riktigt nok låsinga vere i orden. Men har du båten ute i 3 år om gongen så er det nok lurt å gje propell og beslag, som du har gjort, ekstra tilsyn. Redigert 14.Mai.2013 av Diesel248 (see edit history) Sitér dette innlegget Norsk motorhistorie --> Still going strong Link to post
Sabb G Svart 26.Mai.2013 Link til dette innlegget Svart 26.Mai.2013 Noen som kan gi meg navn og delenr på gummimembranen som sitter i bakkant av blokka på min Saab 10? Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.