Jump to content

Tråden med alt om Sabb


Ex Vengsøyfjord

Recommended Posts

Jeg skal ikke ha noe jalla motor i mange rare farger, men jeg vil prøve å holde en forholdsvis stilig kombinasjon av blått og svart.

 

Det må du gjerne gjøre, det er jo din motor! Husker en kar her på forumet for noen år siden som først sprayet Albin motoren sin rød, og deretter tynt med gullspray oppå dette. Motoren så ut som en diger julekule! Men så lenge man synes det er stilig selv så holder jo det...

 

Jeg for min del synes som du sikker forstår at Sabb sin blåfarge er pen, faktisk en av de beste båtmotorfargene som fins. og jeg synes at alt skal være i en farge, ikke masse deksler og detajer i andre farger. Men smaken er som baken, vi kan jo ikke alle like det samme..

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
  • 1 måned senere...

Hei folkens.

Eg var så heldig å få ein Sabb 6-12 hk som har stått i eit naust i mange år. Og som desverre mangler lydpotte. Eg tenkte at det burde vere ein grei sak og lage ei lydpotte til motoren, men eg har ikkje mål å lage ein etter.

Er det nokon som har ein slik motor som kan måle lydpotte diameteren og breidda (utan flens)? Så hadde det vert til stor hjelp. :-D

 

Mvh

Diesel248

:-)

Norsk motorhistorie --> Still going strong :smiley:

Link to post

Hei folkens.

Eg var så heldig å få ein Sabb 6-12 hk som har stått i eit naust i mange år. Og som desverre mangler lydpotte. Eg tenkte at det burde vere ein grei sak og lage ei lydpotte til motoren, men eg har ikkje mål å lage ein etter.

Er det nokon som har ein slik motor som kan måle lydpotte diameteren og breidda (utan flens)? Så hadde det vert til stor hjelp. :-D

 

Mvh

Diesel248

:-)

 

Du trenger da ikke potte på godmotoren?

Hadde min med rakt rør og tørr eksos, Bråker ikke stort.

Link to post

Hei Diesel248, takk for svar. Satt stillskruen inn til kontakt + halvt tørn så får se hvordan det fungerer når det blir anledning å sjøsette etter hvert.

Det var klossen på akselen inni propell bosset som forkilte seg, for trangt så gikk ikke helt til max fremover posisjon. Filte idag vekk noe grader på de skivene som er innerst på propellvingene, og noen strøk på klossen. Fikk litt mer vandring på akslen, og lettere omstyring.

Link to post

 

Dagens bilde, vripropellen. Demontert grunnet forlite forover stigning. Instruksjonsboken har som vanlig løsningen: "..forsiktig filing på klossens flater..."

bilde

 

 

Ser det mangler to thrustringer her! Går ut fra at du har disse?

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post

Foreløpig har jeg kort fartstid med Sabb, men jeg monterte en 2H motor ifjor, og hadde mye nytte av deres info her på baatplassen.

Er tre ringer i bosset ja. Beklager det var misvisende på første bildet, hadde tatt ut to av ringene mens jeg lette etter hvor mekanismen forkilte seg.

Satte sammen igår, men her er et bilde av alle bitene etter rengjøring:

 

 

bilde

Link to post

jeg skiftet thrust ringene for 3 år siden. da jeg skulle løse dei 2 skruene som holdt hodet sammen så brakk den ene rett av...jeg snakka med forhandleren min om dette og han sa,det er ikke helt uvanlig at disse boltene blir dårlige med tiden. tror det var ca 100,- kr stk med nytt låse blikk. hadde disse boltene gått av underveis på sjøen så hadde jeg nok hatt et problem. da kan prop hodet åpne seg og propellhode og vinger deler seg. denne vinter som kommer nå skal plastringene skiftes i gjen siden båten skal på land. da kjøper jeg samtidig nye bolter og låse blikk...billig forsikring det. :yesnod:

Link to post

Hei s-e-h,

Du har rett i at det er ein rimeleg forsikring. Men desse boltane varer vanlegvis eindel år. På min båt er boltane originale frå 1971 (såvidt eg veit). Propellhovudet var demontert for 3-4 år siden, og alt såg fint ut. Men eg har sinkanode kopla til stevnflensen, og eg har målt med multimeter at propellen har elektrisk kontakt med anoden når propellen står iro (det er grease imellom...). Eg vil tru det er dette som har redda boltane. Men foraldel alt er bedre enn å miste dei undervegs.

:yesnod:

Norsk motorhistorie --> Still going strong :smiley:

Link to post

har zink etc selv også. self ble boltene studert etter å ha trekt den ene rett av. såg fine ut og ikke var dei beg å bli "røde" i fargen heller... ikke alltid godt å se slike svakheter på metall. nå har båten 3 sesongen på sjøen uten å være på land så 3 plast ringer og 2 bolter og låseblikk er det jeg skal bidra med for å holde min sabb forhandler i live med.... utrolig seigliva motorer...

Link to post

3 plast ringer og 2 bolter og låseblikk er det jeg skal bidra med for å holde min sabb forhandler i live med.... utrolig seigliva motorer...

 

Respekt for denne tankegongen! :flag:

 

Eit tips kan vere å ha grease eller kopar pasta på gjengane til boltane, slik at dei ikkje setter seg faste i gjengane. Da må riktigt nok låsinga vere i orden. Men har du båten ute i 3 år om gongen så er det nok lurt å gje propell og beslag, som du har gjort, ekstra tilsyn. :smiley:

Redigert av Diesel248 (see edit history)

Norsk motorhistorie --> Still going strong :smiley:

Link to post
  • 2 uker senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...