Jump to content

Tråden med alt om Sabb


Ex Vengsøyfjord

Recommended Posts

Hei,

Dette var triste saker, men det burde vere lett å finne ein slik lekkasje. Ta av motorkassa og se etter om det kjem ut olje, sjekk rundt veivluke, oljefilter, regulatorluke, bak svinghjul og rundt toppen. Om du ikkje finner noko der, kan det vere bunnpanna, den er riktig nok ganske tjukk, så om det er den må motoren han truffe noko i kjølen på veg ned frå ei bølgje. Dette virker litt rart om det er det, da fundamentet må ha svikta for at det skal kunne skje...

Norsk motorhistorie --> Still going strong :smiley:

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Takk for gode svar! Vi har fått byttet oljefilteret og det ser ut som lekkasjen er stoppet (motoren svetter dog litt olje, men det er vel ikke helt unormalt på en 77-modell).

 

Uansett, maskinen gikk fint etter at vi fikk byttet oljefilter - iallefall en stund. Plutselig har vi opplevd at det er vanskelig å få start, at den stopper når den propell kobles inn, og at den generelt sett er vanskelig å få til å gå jevnt over tid. Da vi tilslutt fikk start på den i dag, så vi at det var mye diesel/olje i eksosen som kom ut. Vi konfererte med den grundige manualen fra Saab, og valgte å ta av og rengjøre dysene skikkelig.

 

Dette hadde liten effekt, viste det seg, så vi må fortsette feilsøkingen i morgen.

 

Hva er det mest fornuftig å sjekke? Hva kan være forklaringen?

 

PS - vi trenger også et nytt drivstoffilter til 2Hen. Har ringt til flere forhandlere i Oslo-området, men ingen har. Noen tips? Må vi bestille på nett fra Sabb-gjengen i Bergen?

Link to post
Share on other sites

Hei Roar! Du kan bruke ganske mange forskjellige dynamoar så lenge du få den til å passe på festene. Men Maritim og fleire andre levera dynamoa som passa til original Sabb vekselstraums dynamo feste, så vidt eg veit. Det at propellen følgjer med er ikkje heilt unaturleg, det er nok stopparen som er utslitt i koblinga. Det kan og skje om koblinga er for stram, eller om maskina ikkje står rett etter akslinga. I sistnemde tilfelle må maskina rettast opp, gjerne så snart som råd.

 

Mvh

Diesel248

:-D

Norsk motorhistorie --> Still going strong :smiley:

Link to post
Share on other sites

Hei og takk for svar! Jeg må sjekke nærmere dynamoen, om det kan være noe lednigstull eller hva det er. Den ladet når jeg startet opp første gangen for 1 uke siden, men etter bytte av tenningslås så ladet den ikke mer en 13.

Hvordan skal man kunne sjekke om akslinga er rett i forhold til motoren da?

Link to post
Share on other sites

  • 4 uker senere...

Hei har en 10 hk sabb som jeg holder på å gi en sårt tiltrengt "service". Har hatt skuta

på land i 2 år på grunn av bygging av nytt overbygg og har skifta ferskvannkjøling og eksos.

Jeg har 2 problemer for øyeblikket som jeg gjerne skulle hatt innspill på.

 

1. Har kjøpt en ny dynamo type bosch og dynamo feste snaut. Men jeg har ikke den stramme armen alla bilde

bilde

finnes det noe liknende å få tak i eller en lur patent der ute. Tenkte å skru av en skrota bil siden de likner ganske mye.

Hva heter en sånn forresten?

 

2. Kjøling. Båten går som ei klokke starta på første forsøk etter 2 år ! men hadde litt høy temperatur i begynnelsen. Spylte igjennom vannkjølinga og fikk ut

masse gørr. Har brukt radiator rens og nå går båten jevnt på 70 grader. Hvis ikke jeg kjører på for fullt da blir temp 80 grader og motoren stopper. Motoren står da dønn

fast og jeg kan ikke sveive rundt. Etter ei lita stund (kaldere) går den rundt og starter. Første gang dette skjedde var jeg sikker på at motoren hadde skåret seg totalt.

Har fremprovosert dette ei gang til i havna men er redd for at grunnen til at den stopper er at stemplene utvider seg pga varme og at noe kan gå virkelig galt.

Tips mottas med takk. Termostaten ?

Link to post
Share on other sites

Eg vil tru at om du finn ein reimstrammer som passer på ein bilskrot, so er den heilt OK.

Når det gjeld dette at motoren går seg fast når den blir varm, og at den ville gå seg veldig varm, so tenker eg at det kan vera to resultat av samme feil, at der framdeles er ein masse kaup i kjølekappa. Sjå bildene på denne sida, sjølv om den motoren der heiter Albin, so viser det noko om mengder: https://baatplassen.no/i/topic/52562-bilder-i-fra-haabys-baatpuss-og-soervis-paa-eber-x2/page-59?hl=haaby

Mitt forslag til kur er: Opne opp motoren, av med sylinderen og so skal sylinderforingen ut. Dermed so får du ut so mykje kaup at du blir forbausa over at du trudde du fekk mykje med radiatorrens. Bruk tid på dette, la kaupet tørka, so losnar det lettare. Når so motoren blir satt sammen, er der ingenting som presser på baksiden av sylinderforingen, so stempelet skal ikkje gå seg fast, heller. Dette er ein stor jobb, men eg trur det er dette som duger.

Forresten: Den tråden til Haaby, som eg lenker til - den er so til de grader lattervekkande, so om du begynner å lesa der so går det ei veke med lesing, og ei veke til for å bli god att i magen etter all latteren. Dermed fraskriv eg meg alt ansvar for tapt tid og eventuelt "le seg i hjel".

 

Magne

Link to post
Share on other sites

Hei igjen folkens. Vi sliter fremdeles med å få gang på vår Sabb 2H: Har rengjort dyser, justert ventiler (iallefall forsøksvis, all den tid motorblokken mangler TDC-merke), byttet drivstofffilter og oljefilter, sjekket drivstoffpumpe etc.

 

Er det noen kunnskapsrike Saab-entusiaster som kunne tatt en titt på motoren for oss, og hjulpet oss litt på vei mot en løsning? Vi kan sikkert bli enige om et et passende honorar for arbeidet.

Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...

Hei. Har en 10hk sabb som ikke kjøler. Den er ferskvannskjølt. Og jeg begynner og gå tom for ideer til hva jeg skal sjekke. Har sjekket:

Kjølerørene på utsiden er rengjorte og sjekket att de ikke er tette

Skiftet Membran

Hatt av toppen og sjekket kanalene

Tatt ut termostaten

Begynner og lure på om det kan være noen slanger som er bytta feil? Er det noen som har en tegning på hvordan dette skal se ut?

Er det noen som har en annen ide på hva jeg kan sjekke?

 

Tor Christian

Robåt ,GH 420 ,25" tresnekke,HB 21 m ,Fjord/selco 27 ,Draco 20 ,Rana 15,30" Finsk stålbåt,Draco 25 TC,Maxum 1800,Yamarin 64 DC,Bever 470,Askeladden 585,Barracuda 1000

Link to post
Share on other sites

har en Sabb G, men mistenker at jeg ikke får full effekt forover og at det må/kan være noe med koblingen? når jeg setter den i revers griper den med en gang og man hører motoren får motstand, men forover tar det lang tid før ar propellen tar tak, noe som igjen skaper litt brydderi når man skal legge fra kai, siden det tar lang tid før propellen griper.

Eneste å utsette på motoren, (eller er det propellen ?) at max farten er såvidt over 4 ,opp Glomma så er det knappe 2 knop !?

ellers så er vel motoren for svak til båten som er tung, og på 30 fot- men jeg bruker ofte seilene som hjelp men savner kraft, spesielt i havner.

Link to post
Share on other sites

Du trenger nok å stramme koplingen litt. Ta av det firkantede dekselet foran spakene, og stram ett klikk på annehver mutter. Hvis ikke dette er nok, gjør du det samme på de du ikke strammet sist.

 

Litt rart at du får bedre kraft bakover enn framover da. Kan max. utslag på vridningen være stilt inn feil?

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

  • 3 uker senere...

Hei.

Begynte nett å lese på denne tråden. Dette skal bli snadder.

Har sjølv ein g2 18-22 fra 1977.

Det eg kunne tenkt meg før eg les videre, er om nokon har ei orientering om kva dei forskjellige motorbetegnelsane står for?

Eg er snikkar og berrre mekanikar når eg er tvungen til det, så "teskjeiforklaringer " blir sett pris på ;)

Eg finn det sikkert når eg les gjennom denne tråden, men dersom nokon kunne tipse meg nå om sider eg kunne laste ned med servicemanualer, instruksjonsbok og allt anna vedrørande g2, så er eg glad for det.

Link to post
Share on other sites

dei forskjellige betegnelsane var opprinnelig relatert til størrelsen på motoren, men blei seinare relatert til alder på konstruksjonen. Bokstavane var brukt slik:

Semidiesel:

A - 3 Hk

B - 4-5 Hk

C var opprinnelig 5-7 Hk, men blei seinare omkonstruert til 5-9 Hk

D - 6-12 Hk

 

Totakt diesel:

E og F

Dette er motorer som eg har såvidt sett bilde av.

 

Firtakt diesel:

G var 8 Hk, blei ombygd til 10Hk.

2G er tosylindret

H var 6 Hk, blei ombygd til 8 Hk.

2H er tosylindret

2J er ein sterkare motor enn 2G.

 

Manualer:

Det er laga felles manual for 2G og 2J.

 

Bruksanvisning
http://nettbutikk.sabb.no/dokumenter/viewvfile.aspx?id=517

 

delebok
http://nettbutikk.sabb.no/dokumenter/viewfile.aspx?id=517

Link to post
Share on other sites

Kan no nemne 4 vanlege versjonar av 2G:

 

2G med vridbar propell og sveive omstyring (4 tørn)

 

2GZ med vridbar propell og hurtig omstyring (90 graders tørn)

 

2GRG (eller kanskje 2GG, huska ikkje heilt) med fast propell

 

2GY med samme omstyring og propell som H, G og 2H. Men med 1,5:1 utveksling istaden for 2:1.

 

2GK (trur eg) Stasjonærutgåve.

 

Muligens fleire modellar også.

 

:-D

Redigert av Diesel248 (see edit history)

Norsk motorhistorie --> Still going strong :smiley:

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...