Jump to content

Tråden med alt om Sabb


Ex Vengsøyfjord

Recommended Posts

hei alle sabb elskere.

 

er i gang på 2. sabb`n min. konge motorer....

den forrige var en 8hk 75mod som bare gikk og gikk, til og med etter at den ved en feiltagelse ble fyllt med vann. (kommer inn på det en annen gang) Men var så heldig å komme over ny båt med 02mod 10hk.

 

og derav spørsmålet mitt:

 

det står bar G på motoren, og H på den forrige. Hva betyr disse forskjellige tall og bokstav kombinasjonene??????

Link to post
Share on other sites

Er det noen som kan fortelle meg om vannpumpe til G er den samme som brukes på 2H?

 

Det vil jeg tro, det er i det minste samme prinsipp med en tykk gummimembran. Kan ikke skjønne hvorfor de evt. har laget to forskjellige...

 

Type G er derimot litt større og yter 8-10hk eller bare 10.

 

Den gamle G'en er 8hk. Disse betegnelsene med to forskjellige effekter ble brukt på de gamle oppfyringsmotorene (semidieseler). 8hk versjonen har litt lavere turtall, og en litt annerledes topp enn det som kom på 10hk'eren hvis jeg ikke husker helt feil.

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

H-maskinene er såkalt "lettbygde", dvs ikke så tunge som G serien. 2H ble bygget for fritidsbåter, der 2G var litt i tyngste laget. Samt for utbytting mot 10hk G motor om denne ble for liten. Den bruker blant annet samme propellanlegg som G'en. Den ensylindrede H'en er jeg litt usikker på, kan den være bygd for livbåter?

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

  • 4 uker senere...

Hei

 

Jeg trenger assistanse igjen. Er det noen som har satt inn en 2H der det tidligere har stått en G?

 

Har nå studert tegningene til begge motorene og lest monteringsanvisning nøye flere ganger, men det er et par ting som er litt uklare. De gamle langskipsstokkene var pill råtne i endeveen og jeg tok de ut og laget nye. De er nå felt inn over spantene slik som de gamle. 10 hesteren som satt der var montert rett på stokkene uten labber og utfra måltegningene er det eneste som skiller festene på de to at 2H er 7 cm lenger fra bakre til fremre feste. Avstand i bredden er den samme.

 

Problemet er det at jeg hadde tenkt å bruke gummilabber i den nye instalasjonen fordi det ville lette opprettingsjobben og gi litt ekstra bonus i form av mindre vibrasjoner. I instr.boka står det "samme fundamenthøyde for gummioppheng og fast montering", men det kan da ikke stemme??? Jeg hadde tenkt å eventuelt felle ned gummilabbene i stokkene for å kompensere for det en gummilabb bygger i høyden, men det er jo snakk om en 7-8 cm for de fleste labbene jeg har sett og når selve motorfundamentet består av en 4"/4" går det ikke an å felle de ned så mye. Motoren blir stående for høyt til at flensen på motoren ligger på samme nivå som flensen på akslingen.

 

Hva er det Sabb mener med "samme fundamenthøyde for gummioppheng og fast montering"? Forslag til hvordan jeg skal løse det her?

Link to post
Share on other sites

Hei,

Eg har ikkje montert maskiner sjølve, berre deltatt. Men om du ikkje kan felle ned kan det bli vanskelegt. Enten kan du la motoren stå på langstokkane (eventuelt på ei "gummipakning"?). Og ein 2H rister ikkje mykje, vi har ein i båt, og den har jamn og rolig gange. Skikkeleg gode motorar alle SABB motorane.

Norsk motorhistorie --> Still going strong :smiley:

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Da har jeg fått meg en ny hobby:

2 stk SABB 5-9 modell C semidiesel 1952 mod

Den ene komplett,den andre som delemotor+masse deler. Eneste jeg mangler (tror jeg) er fyrlampa

 

Håper på god hjelp og tips fra Sabb-guruene her på forumet siden de må gjennomgås nøye før oppstart..

 

http://i168.photobucket.com/albums/u190/fr...le/DSC00098.jpg

 

http://i168.photobucket.com/albums/u190/fr...le/dsc00100.jpg

 

http://i168.photobucket.com/albums/u190/fr...le/DSC00097.jpg

Redigert av mitsu (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hva er det Sabb mener med "samme fundamenthøyde for gummioppheng og fast montering"? Forslag til hvordan jeg skal løse det her?

 

Dersom motoren skal monteres på med gummioppheng så må motorfestene på veivhus og reverseringshus byttes. På eldre motorer (Før 1978) kan dette være vanskelig da labbene på reverseringshuset er støpt i ett med huset. På disse motorene må fundamentet senkes tilsvarende høyden på gummiopphenget. Det er også viktig at hylserør og pakkboks blir skiftet ut (GUP-25) eller at det blir montert fleksibel kobling (FAK-25) slik at bevegelsene i motoren ikke lager problemer for pakkboks og hylse.

 

Redigert:

Etter å ha sett på installasjonstegningen for G motoren ser det ut som om det skal være mulig å bytte fra G til 2H uten å gjøre noe med fundamentet og fundamentsboltene. Se ekstra hull i motorfestene aktenfor de forre boltene på bildet under. Senteravstand mellom forre og aktre bolt på denne motoren er 180 mm.

 

bilde_1.jpg

 

 

MVH

Fiks

Redigert av Fiks (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hei.

Har en sabb 22G fra rundt 60 tallet som jeg kaver med å få start på.

Sliter kjølevann i oljen å litt forskjellig.

 

Fikk tatt av toppen i går og kanten manglet på den ene ringen, og det var en liten rift i den ene gummi pakningen.

Er det mulig å få bestillt dette noen plass?

Link to post
Share on other sites

Har en Sabb 2h med gløding og det er absolutt å anbefale! Båten ligger ute hele året og når det er -10 grader og veldig lite strøm igjen på batteriet så starter den uten problem. "Gamlekara" i havna var forundret på hvor lettstartet den var. Det er en til i havna med samme motor og den er virkelig tungstartet!

 

Men jeg lurer på hvor lenge jeg skal gløde? Bruker vanligvis ca. ett minutt, det er vel ikke for mye?

 

Forskjellen på Sabb H 8 hk og Sabb G 10hk er vel at H har mindre sylindervolum enn G. Tror de(H) er brukt endel i seilbåter. Og så ser jeg endel mindre snekker.

I livbåter så var det nok mest en luftkjølt utgave som ble brukt på 12 hk. kalt GA. Og noen livbåter fra oljeinnstallasjoner i Nordsjøen hadde 2G med fast gir.

 

Her er en liten filmsnutt fra i våres: http://www.youtube.com/watch?v=5Q9qs-x2pQ4...re=channel_page

Redigert av kjølsvin (see edit history)

-Min båt er så liten og havet så stort.

Link to post
Share on other sites

Hvis det er de nye glødepluggene du har, så er ett minutt alt for mye! Max 20 sekund, var beskjeden jeg fikk når jeg kjøpte plugger til min tidligere 2H. Den gamle typen var tregere, og måtte vel ha rundt minuttet...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Fikk tatt av toppen i går og kanten manglet på den ene ringen, og det var en liten rift i den ene gummi pakningen.

Er det mulig å få bestillt dette noen plass?

Ser at du kan bestille hele pakningssettet hos Sabb, men om du kontakter maritim.no skal vel de kunne skaffe enkeltpakninger.

 

Men jeg lurer på hvor lenge jeg skal gløde? Bruker vanligvis ca. ett minutt, det er vel ikke for mye?

Mener å ha hørt at 10-15 sekunder skal være nok, - det er det iallefall på min 2G. Har hørt at man skal være forsiktig med å gløde for meget, da det går ut over glødepluggene (svindyre hos sabb dersom du må skaffe nye).

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...