Jump to content

Tråden med alt om Sabb


Ex Vengsøyfjord

Recommended Posts

Hei!

 

Jeg skifter toppen på min Sabb 2HG, og har tatt av vippearm-brakettene til ventilene. Der er et oljerør ("nedre vippearms-smørerør") som kommer opp fra bunnpannen, gjennom toppen , og sørger for olje til vippearmene. Røret er koblet til et "øvre vippearms-smørerør" som sprer oljen videre til vippearmene.

 

Jeg har problemer med koblingen mellom disse to rørere, der lekker olje. Øvre rør skal litt inni nedre rør, etter det jeg kan se. Delekatalogen beskriver en O-ringer som ser ut til at den skal plasseres der. Men hvordan? Skal den tres inn på øvre rør, eller legges nedi nedre rør? Hvis ja, her er jo veldig trangt mellom rørene og vanskelig å få til. Kanskje er det ikke så farlig om det lekker?

 

Er glad for svar på dette.

Link to post
Share on other sites

hei. har noen spørmål om en sabb motor jeg har montert i en plast sjekte. 

 

1.  Vannpumpa, skal det være pakning mellom det ene huset med fjørene og andre huset med membranen i ? Den vil ikke trekke til seg vann,, membranen er hel

 

 

2.- Det kommet et rør ifra bunnen av bunnpanna og opp gjennom dieselfiltetet. hva er det til ? på min motor er det bare kappet ved dieselfilteret ..

 

3. oppe på toppet av motoren. så er det en kran .. hva er den til ? 

 

bilde

bilde

om eg skal foreslå:

1. Skru opp den proppen på bildet - forsiktig, der er ei fjør under - ta opp fjøra og ventiltallerkenen, og sjå at den ikkje er grodd fast, og at fjøra er heil. slå nedi vatn til det er fullt mens ventiltallerken er oppe, og sett greiene i hop. No er pumpa full av vatn, og når den so blir tørna vil eg tru at sugeventilen losnar, om den er fastgrodd.

3. Eg har sett sånn kran, men sjelden. Det eg har sett den brukt til var å styra kjølevatnet til eige rør ut av båten (tørr eksos) eller styra kjølevatnet ut i lag med eksosen.

Link to post
Share on other sites

Hei!

 

Jeg skifter toppen på min Sabb 2HG, og har tatt av vippearm-brakettene til ventilene. Der er et oljerør ("nedre vippearms-smørerør") som kommer opp fra bunnpannen, gjennom toppen , og sørger for olje til vippearmene. Røret er koblet til et tynnere "øvre vippearms-smørerør" som sprer oljen videre til vippearmene.

 

Jeg har problemer med koblingen mellom disse to rørere, der lekker olje. Det tynne øvre rør skal litt inni nedre rør, etter det jeg kan se. Delekatalogen beskriver en O-ringer som ser ut til at den skal plasseres der. Men hvordan? Skal den tres inn på øvre rør, eller legges nedi nedre rør? Hvis ja, her er jo veldig trangt mellom rørene og vanskelig å få til. Kanskje er det ikke så farlig om det lekker?

 

Er glad for svar på dette.

Har sett på rørene på nytt: Det ser ut til å ha vært et spor til O-ringen i "øvre vippearm smørerør",  og at rører er knekt akkurat i dette sporet (sporet er borte, og biten ser ut til å sitte igjen i nedre vippearm-smørerør)). Jeg tenker da å file inn et nytt spor, og legge o-ring i det. Eller er det en annen måte jeg kan få dette tett på?

Link to post
Share on other sites

Jeg må spørre: Er det noen som har vært borti at sabben (G) har tatt av og gått på smøreolje? Jeg finner dette snodig, da kompen er så god at den starter lett med bare sveiva, og ringene såg fine ut. Prøvde å hone sylinderen, men ga ikke noe utslag. Skifta ikke ringer. Ringgapet var innenfor kravet.

Link to post
Share on other sites

Shons,

Eg har høyrd om eit tilfelle der dette har skjedd, det var i samband med reingjering av koblinga. Da vart det blanda diesel og motorolje i koblingshuset, når motoren så vart starta, kom det diesel/oljeblanding frå koblingshuset til innsuget via startsveiv stativet og motoren tok laust. Propellen vart innkobla, og motoren stogga på eit vis. Dette er gjerne ikkje tilfelle hos deg, men kan sjå på oljenivået i koblinga. Veivhus ventilasjonen kan og vere verdt å sjekke, om du har av dei modellane der ein kunne stenge dette.

Norsk motorhistorie --> Still going strong :smiley:

Link to post
Share on other sites

Hei, koblinga har ren, ny olje på seg. Har sjekket "vacuum-ventilen" som lager vacuum i veivhuset, bytta olje 2 ganger på motoren. Fatter ingenting! Skraperingen ser bra ut også. Tørr ikke sette inn dette uhyret, han tar helt av! Måtte i 1. tilfelle skru ut startsig. holderen får å få livet av den. Da hadde vi allerede aktivert dekomp.ventilen (men motoren gikk allerede for fort, slo bare igjen ventilen) og koblet ifra spissrøret til injectoren. Stemplet var fult av olje oppetter når jeg tok det ut. Det renner fra exhaustporten og ut nedover blokka.

 

Får stabilisert den til slutt dersom jeg kjæler med den. Men blåryker bra.

Link to post
Share on other sites

Jeg har en 2H. Ja, jeg undersøker om det går an å få kjøpt nytt, men det er tvilsomt.

Det viste seg at Frydenbø Sabb hadde "øvre vippearm-smørerør" på lager.  Det hadde jeg ikke trodd til en 44 år gammel motor. Bestilt og raskt levert gjennom Maritim sin butikk på Damsgård. Under arbeidet med motoren har jeg faktisk fått fatt i mange gode deler fra Sabb Frydenbø, enten gjennom nettbutikken eller Maritim. Det er dyrt, men de fortjener ros for å levere! Det er viktig for oss som vil beholde disse gamle gode motorene.

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Hei! 

Om noen kunne tatt en titt på dieselpumpa på sin Sabb G 10hk og lest av bosch-nr. på den og postet her, så hadde det vært kanon! Jeg er på havet og har ikke pumpa tilgjengelig. i manualen heter den: 1 414 171 037, men jeg mistenker at den heter 0 414 171 037

 

Hadde vært flottings!

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Sabb diesel har membranpumpe og dermed ikkje impeller.

Det å byggja om til fast propell - eg tviler. I so fall må omstyringa takast av motoren og setja på eit gear, og i tillegg må aksel, hylse og propell skiftast. Med sopass lenge siden desse motorane var produsert, tviler eg på at det er mulig å få fatt i alle nødvendige deler.

 

Magne

Link to post
Share on other sites

Turtall ujevnt, kan noen hjelpe?

Har en 2H.

Jeg har nylig skiftet slange fra dieseltanken til matepumpa, renset silen og skiftet dieselfilter, og hatt ute dyseholderne og satt i nye dyser.  Luftet ut alt. Motoren startet på første slag, og gikk jevnt og fint vel en en times tid eller mer - halvveis til hytten!

Så, under jevn marsjfart, begynte turtallet å synke, steg og sank, noen ganger helt ned i tomgangshastighet, og opp igjen. Mottoren stanser av og til helt, men startet villig igjen og fortsetter på samme måten.

Ved lav hastighet, opp til ca 1/3 fart, går den jevnt og fint!  Starter villig, ingen røyk eller ulyd!

Jeg har åpnet og sett på regulatoren, spylt den med litt diesel, sjekket at alt beveger seg, sjekket spesielt den lille reguleringstappen til dieselpumpen at den beveger seg lett, skiftet olje på motoren.

Men, det hjalp ikke.

Tenker nå å  skru fra hverandre og sjekke fødepumpa, og levere dieselpumpe og dyser inn til overhaling og kontroll.

Så montere og lufte på nytt. Høres det greit ut, eller skyter jeg spurv med kanoner?

Hvis problemet er regulatoren, så trenger jeg hjelp.....

Hva gjør jeg?

Link to post
Share on other sites

Ok, vet du om det er 2 blads eller 3 blads propell på den? Den ligger på vannet så har ikke fått sett noe under enda, evt. Går det ann og bytte om fra 2 blads til 3 blads propell?

Sabb hadde ein og samme størrelse vridbar propell til B, G, H og 2H. Ein adskillig større vridbar propell kom til D, 2G og 2J. Begge desse med to blad. Til 2J har eg ogso sett ein vridbar 3 blads propell.

Link to post
Share on other sites

Knurr, min første mistanke går til regulatoren, med den oppførselen som du beskriver. Motortypen 2H har eg aldri "sloss" med, men eg har skrudd eindel 2G, og der ligg sentrifugalregulatoren montert i veivluka, so vidt eg husker. Og din beskrivelse stemmer godt med at der er noko "heft" i den, i den litt høgare enden av turtall.

Link to post
Share on other sites

Hei.

Knurr

Eg hadde nesten identiske symptom på min 2H eingong. Da var det grovsila i fødepumpa som var tett. Komtroller om det kan vere smuss ein plass i drivstofflinja. Ganske sikkert det sidan den oppføra seg slik. Går heilt til det vert undertrykk i drivstoff systemet, så byrja den jage. Deretter stogga den, og dieselen får sige fram igjen, derav lett å starte.

Norsk motorhistorie --> Still going strong :smiley:

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Takk for gode råd fra Diesel248 og Dinamo.

Jeg tok av og demonterte fødepumpa, sjekket membran og vasket grovfilteret i diesel. Så tok jeg ut og sjekket finfilteret. Skrudde av luka med regulatoren på nytt og rengjorde med rikelig diesel og beveget på alle deler. I tillegg leverte jeg dieselpumpe og dyser til sjekk og overhaling hos Maritim Diesel her i Bergen (autorisert Bosch verksted), de så ut som ny da jeg fikk dem tilbake. Prisen 2900 kroner synes jeg var ok.Satte så alt på plass og luftet grundig hele veien. Resultat: Motoren startet på første slag og gikk trofast og friskt en 3 timers prøvetur, uten jaging på turtallet.

Link to post
Share on other sites

  • 4 uker senere...

6 - 8. Hmmmm, er det her snakk om ein Sabb H, som opprinnelig var 6 Hk, men som seinare blei 8, eller er det ein misvisande størrelse på Sabb D, som heite 6 - 12 :confused:

det er en sabb H. 8 hk.  som senere ble 10hk. mener jeg.

Ikke tagger på svinghul så regner med at det er en 8hk. 6hk tomgang og 8hk på max turtall. 

eller tar jeg feil?

Link to post
Share on other sites

det er en sabb H. 8 hk.  som senere ble 10hk. mener jeg.

Ikke tagger på svinghul så regner med at det er en 8hk. 6hk tomgang og 8hk på max turtall. 

eller tar jeg feil?

Ja, du tar feil.

Sabb H ble aldri 10HK. Den ble lansert som 6hk og ble 8hk senere når maks turtall ble øket.

 

Du har vel en Sabb G 8hk. Den yter 8hk ved 1500 o/min. Den kan skrus opp til 10 hk ved å øke turallet til 1800 o/min.

Det er ingen Sabb motor som yter 6hk på tomgang. Det er umulig.

Sabb G 10hk har et dreiemoment på ca. 39NM ved 1800 o/min.

Skulle den gitt deg 6hk på tomgang ved 400 o/min så måtte den hatt et dreiemoment på 107NM ved 400 o/min.

DET har den ikke. Det er jeg ganske brennsikker på.

Hvis vi antar at dreiemomentkurven er helt flat, (Det er den ikke. Den synker mot tomgang og er kansje bare en 1/4 ved tomgang) så ville du fått 1,63HK vd 400 o/min.

Sannheten er vel at du får ca. 0,4 hk ved 400 o/min.

Hva er samenhengen?

Jo KW = NM * RPM / 9549

HK = KW * 1,36

KW = HK / 1,36

Så, ja du tar feil. :-)

 

Link to post
Share on other sites

Ja, du tar feil.

Sabb H ble aldri 10HK. Den ble lansert som 6hk og ble 8hk senere når maks turtall ble øket.

Du har vel en Sabb G 8hk. Den yter 8hk ved 1500 o/min. Den kan skrus opp til 10 hk ved å øke turallet til 1800 o/min.

Det er ingen Sabb motor som yter 6hk på tomgang. Det er umulig.

Sabb G 10hk har et dreiemoment på ca. 39NM ved 1800 o/min.

Skulle den gitt deg 6hk på tomgang ved 400 o/min så måtte den hatt et dreiemoment på 107NM ved 400 o/min.

DET har den ikke. Det er jeg ganske brennsikker på.

Hvis vi antar at dreiemomentkurven er helt flat, (Det er den ikke. Den synker mot tomgang og er kansje bare en 1/4 ved tomgang) så ville du fått 1,63HK vd 400 o/min.

Sannheten er vel at du får ca. 0,4 hk ved 400 o/min.

Hva er samenhengen?

Jo KW = NM * RPM / 9549

HK = KW * 1,36

KW = HK / 1,36

 

Så, ja du tar feil. :-)

 

Hei. Stemmer, du har rett der. Har lest litt nå å funnet ut at det er en G 8hk.

Så der tok jeg feil. Eller mangel på kunnskap på disse modellene.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...