Jump to content

Er obligatorisk båtførerbevis nå vedtatt ?


oslofjord

Recommended Posts

Dagbladet idag

7 omtalte " ulykker "

3 av de var båtbranner

1 sovnet

1 elendig fortøyning

1 antydes forårsaket av alkohol

1 ren grunnstøting grunnet feilnavigering

 

 

Kanskje argumentene for obligatorisk teoretisk båtførerbevis begynner å rakne ?

Når ikke engang NSSR klarer finne noen bedre eksempler, enn at 6 av 7 båtuhell ikke skyldes manglende opplæring, ja da er det kanskje ingen vits ?

 

Suzuki

No boat needed..

Link to post
Share on other sites

Vel, hvis jeg husker bildet riktig så var den navigasjonsfeilen forårsaket av en som hadde langt mere enn bare båtførerprøven, ja faktisk hadde kystskippersertifikatet? Var det ikke en ikke helt ukjent supplybåtreder fra Ålesund? Og feilen var at han fulgte etter en lokal fisker som skulle hjem i Arendalsområdet, mens han selv skulle hjem til Ålesund?

 

:diving:

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Hva med starten på artikkelen da ? "9000 ulykker i fjor skyldes alkohol, mørkekjøring og fart"

 

Jeg sier som Marve Fleksnes siden jeg er tilhenger av obligatorisk båtførerbevis: "Er jeg bare dum jeg da ?"

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

Hva med starten på artikkelen da ? "9000 ulykker i fjor skyldes alkohol, mørkekjøring og fart"

 

Jeg sier som Marve Fleksnes siden jeg er tilhenger av obligatorisk båtførerbevis: "Er jeg bare dum jeg da ?"

Neida, slettes ikke dum. Men du er kanskje ikke saa veldig lur om din konklusjon er at vi her har 9000 tilfeller uten baatfoererbevis. Det tallet kan neppe brukes som argument fo tvangsopplaering.....eller kanskje det er meg som er litt dum.

Link to post
Share on other sites

Kanskje argumentene for obligatorisk teoretisk båtførerbevis begynner å rakne ?

Når ikke engang NSSR klarer finne noen bedre eksempler, enn at 6 av 7 båtuhell ikke skyldes manglende opplæring, ja da er det kanskje ingen vits ?

 

Jeg ser ikke hvordan du kobler at 6 av 7 ikke skyldes manglende opplæring? Når jeg holder kursene mine påpeker jeg hvertfall sammenhengen mellom manglende vedlikehold og brann, behovet for skikkelig fortøyning og faktorer som kan gjøre en uegnet som båtfører, herunder promille og utmattelse. Jeg ser på mine kurs at mange deltakere kan slikt fra før, men for noen er ett eller flere punkter ny lærdom. Kanskje kurs gjør at disse unngår en ulykke i fremtiden?

 

Hadde vært interessant å se statistikk på hvor stor del av de ulykkesutsatte førere som har båtførerprøve eller høyere og sett i hvor stor grad det er sammenheng mellom utdanning og ulykkesrisiko.

Link to post
Share on other sites

Hadde vært interessant å se statistikk på hvor stor del av de ulykkesutsatte førere som har båtførerprøve eller høyere og sett i hvor stor grad det er sammenheng mellom utdanning og ulykkesrisiko.

Det er vel egentlig det vi etterlyser, spesielt vi troløse. Det eneste jeg tror er at en slik statistikk kan gi de troende bakoversveis!

Link to post
Share on other sites

Vel, hvis jeg husker bildet riktig så var den navigasjonsfeilen forårsaket av en som hadde langt mere enn bare båtførerprøven, ja faktisk hadde kystskippersertifikatet? :diving:

 

 

Slike eksempler finner man alltid Mouche. Alle røykere kjenner jo en storrøyker som ble 100.

 

Og de aller fleste vet jo at det er bedre å forebygge en brann enn å satse på at man klarer å slukke.

 

Jeg ser på svømmeopplæring for båtførerere på samme måte.Mouche . Skal man svømme iland etter et uhell kan det være svært krevende i kaldt vann . Oppholder man seg lenge i vann må det være over 28 grader og det er det sjelden her til lands. Ja til opplæring fremfor svømmeknappen og andre tullete forslag , Mouche.

Link to post
Share on other sites

Skal man svømme iland etter et uhell kan det være svært krevende i kaldt vann .

 

Som barn lærte jeg at fiskere i NordNorge ikke lærte seg å svømme fordi de da ville omkomme raskere om uhellet skulle være ute. Så enig, la oss glemme svømmeopplæringen og heller fokusere på stjernenavigasjon! :lol:

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Hvorfor er det like mange hodeskader (i %) blant de som bruker hjelm i alpinbakken som blant de som ikke bruker hjelm?

 

Hvorfor ser man så ofte biler med firehjuls trekk som har kjørt av veien?

 

Hvorfor havner flere på sykehus eller dør av ulykker nå enn før?

 

En klassisk risikoteori sier at når man sikrer seg, tenker man at det ikke skjer ulykkker, og dermed tar større sjanser.

 

Hvorfor går så mange båter på grunn i kjent farvann og gjerne i nærheten av hjemmehavnen?

 

Er vi overbeskyttet og gjenomregulert og det uten at det hjelper på skadestatistikkene?

 

http://www.aftenposten.no/nyheter/iriks/article2516649.ece

 

Kan det tenkes at båtførerbeviset ikke løser noen problemer i det hele tatt?

 

Vel, vi kan jo alltids la en million nordmenn avlegge prøven, bruke noen milliarder her og der og se så litt på den påstanden om ti år?

 

:cool:

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Forebygge er et "stort" ord som vi nok alle legger litt forskjellig i? I ditt eksempel vil noen tenke at å legge ut selvskudd er løsningen, andre at å finne tyven og banke opp denne er løsningen, noen igjen at fengsel er løsningen eller nye låser eller tyverialarm eller vaktsentral eller vakthund eller hagle eller skolegang og utdannelse slik at tyveri ikke blir "nødvendig", hva med rusavvenning, psykiatrisk behandling osv osv

 

Nei, livet er ikke enkelt så jamen godt at det er så trygt og bra å ferdes på sjøen? Kanskje vi skulle tilbringe (enda) mere tid der så kommer vi alle tilbake til hverdagen fulle av pågangsmot og positive tanker!

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Lønner det seg å forebygge et innbrudd eller satse på å fakke tyvene og få tilbake tyvegodset?

 

Når du først er på viddene kan du vel svare på hvorfor ikke alle hus i Norge er en festning med bevoktning hele døgnet med tilhørende spesialisttrente ulver/ hunder?

Hørt den om kanoner og spurver osv?

 

For å ta det relevante og i klartekst; resultatet av å bruke så mye ressurser som denne obligatoriske leseøvelsen vil gi, er høyst tvilsom. Vil ikke andre mer treffsikre virkemidler gi bedre effekt? Som f.eks å gi politibåten i Kr.sand bemanning hver uke og ikke annenhver uke som i dag...

Link to post
Share on other sites

Å sette resursbruk opp mot hverandre ved å foreslå ressurser brukt i forbindelse med obligatorisk båtførerbevis til Politiet blir nok ønsketenkning.

Politiet har nok langt andre ting å bruke ressursene sine på enn båtpatruljering. Det er ikke departementet som bestemmer slikt, det er den lokale politistasjon som vurderer fortløpende hva deres ressurser skal benyttes til. Jeg tror nok de i Kristiandsand for en del år siden prioriterte "Baneheia drapene" til fordel for patruljering på vannet. Ønsk i den ene hånda og spytt i den andre og se hvor du får mest !

 

Nei, det er nok enklere å innføre forebyggende tiltak.

Redigert av VannTro (see edit history)

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

Når du først er på viddene kan du vel svare på hvorfor ikke alle hus i Norge er en festning med bevoktning hele døgnet med tilhørende spesialisttrente ulver/ hunder?

 

 

For å ta det relevante og i klartekst; resultatet av å bruke så mye ressurser som denne obligatoriske leseøvelsen vil gi, er høyst tvilsom. Vil ikke andre mer treffsikre virkemidler gi bedre effekt? Som f.eks å gi politibåten i Kr.sand bemanning hver uke og ikke annenhver uke som i dag...

 

Små hus har få sikkerhetanstaltninger. Store hus har ofte sikkerhetsgjerder ,videoovervåkning og tilknyttet vaktselskaper. Små båter trenger ikke båtførerbevis mens store må ha det. Slik er det bare Oteren. Alt henger ihop.

 

 

Du har misforstått. Et førerbevis er ingen høyskoleutdannelse . Det består av noen få kurskvelder hvor du er pålagt å lære elemtære sjøveisregler og førerbeviset er gyldig livet ut. Man bør ikke ta studielån for å klare det. Jeg tipper de fleste her på BP har tatt det og det må bety at de aller fleste synes det er greit. For å få med de siste stabukkene må det påbud til.

Link to post
Share on other sites

Nei, det er nok enklere å innføre forebyggende tiltak.

 

Er ikke bemannet politibåt det? Etter min mening det desidert beste forebyggende tiltak :smash: (Den saken du nevner preger byen ennå, og har ikke noe med dette obligatoriske hysteriet å gjøre)

 

Du har misforstått. Et førerbevis er ingen høyskoleutdannelse .

 

Akkurat det vet jeg ganske mye om :lol: Et førerbevis er flott, motiverte menesker som gjør det av egen interesse. Det er du som har misforstått, det som er så feil er å gjøre denne koselige leseklubben obligatorisk. Jeg tok dette kurset i ungdommen så jeg vet hva det går ut på. Høyskoleutdannelse har jeg også så det er helt klart noe helt annet. :smiley:

 

Ps...det der med sikring av hus har veeeldig lite med et obligatorisk lesebevis å gjøre.

Link to post
Share on other sites

Et førerbevis er flott, motiverte menesker som gjør det av egen interesse. Det er du som har misforstått, det som er så feil er å gjøre denne koselige leseklubben obligatorisk. Jeg tok dette kurset i ungdommen så jeg vet hva det går ut på. Høyskoleutdannelse har jeg også så det er helt klart noe helt annet. :smiley:

 

Forstår jeg deg rett så mener du det er det flott at motiverte melder seg på leseklubben og tar båtførerbeviset.. Jeg tenker motsatt . Det er ikke særlig flott at de som gir blaffen kan sette seg i en stor båt å begi seg ut på sjøen uten en minimun av kunnskap.

 

Siden du tok dette kurset i ungdommen kan det være at du har gått ut på dato ? Det har faktisk skjedd noe på sjøen i det siste 10 året som kan ha gått deg hus forbi?

Link to post
Share on other sites

I Østlandets Blad i går sto det på lederplass at antallet skader på båt er fordoblet siden 2004.

 

Man lærer ikke bare å navigere på et teorikurs.....og åpenbart er årsakene til så mange skader helt elementære.......mangelfull kompetanse om sjømannskap generelt. SVært mye av det kan tilføres gjennom et båtfører-kurs, det tør jeg påstå.

 

Bare i går observerte jeg en total mangel på kunnskap om manøvrering fra hele 3 båter, av 7...i den havnen jeg lå. En båteier sa forleden til meg: Det er utrolig mange bilister på sjøen nå"! unne ikke sagt det bedre selv!

 

Synd det ikke ble obligatorisk fra 2009.

Link to post
Share on other sites

Bare i går observerte jeg en total mangel på kunnskap om manøvrering fra hele 3 båter, av 7...i den havnen jeg lå.

 

Er praktisk utprøving en sentral del av den mulige nye obligatoriske båtførerprøven? :rolleyes:

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Hvis dere leser "Syverts" inlegg i KNBF sidene i "Båtliv" denne måneden har han sakset litt fra båtplassen.no. I all beskjedenhet, ja dette var et inlegg jeg selv skrev, men les det gjerne og la det synke inn. Vi ville alle tjene på om det ble innført obligatorisk båtførerbevis.

Senest i dag tok jeg imot en båt som skulle legge til inne i Stavern havn. Jeg veier 120 kg og la alt mot båtripa hans for at han ikke skulle dundre sideveis inn i brygga. Da jeg spurte hvorfor han ikke hadde lagt ut fendere var svaret at dette hadde han ikke hatt tid til :nonod:

Når jeg var på båtførerkurs i vinter ble det en diskusjon blandt deltagerne om dette med fendring, hadde han vært der hadde han garantert hatt fenderne ute ! Dette er et typisk eksempel på uvitenhet, her vedrørende vindfang....

(noen, inklusive meg selv, knepper til og med av kalesje om det blåser mye ved tillegging)

Redigert av VannTro (see edit history)

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

Kommentar overflødig Mouche.....regner med at du ikke har Båtførerbevis?

 

Siden jeg ikke vet om praktisk utprøving er en del av kriteriene for å bestå båtførerprøven mener du? :wink: Joda, jeg vet at det er det ikke, og ikke er det planlagt heller når/hvis obligatorisk båtførerbevis blir en realitet (jeg har nemlig lest den laaange og meeeget kjedelige rapporten som foreligger fra arbeidsgruppen og jeg vet derfor også hvor mange årsverk som vil gå med til bare å skrive ut/oppdatere de mange bevisene som må utstedes!), men det kunne jo vært en god ide, synes du ikke?

 

I mellomtiden får vi glede oss over at forsikringspremien på båtforsikringen ikke går opp, merkelig nok?

 

:sailing:

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Siden du tok dette kurset i ungdommen kan det være at du har gått ut på dato ?

 

Jeg har litt problemer med om jeg skal ta dette som en argumentasjon for obligatorisk båtførerbevis? Eller mangel på sådann....hvis det er tilfellet er det etter min mening bedre å la være. Å ta mannen i stedet for saken sier meg ganske mye.

Link to post
Share on other sites

Til Ole Petter:

Hva mener du med at det "fremdeles" er overflod av båtplasser? Mener du tomme plasser, overfylte innhavner eller båthavner?

Jeg bare kom på noe som sto i havnelosen en gang. "Stadig flere idioter kjøper båt".

Nei, det var et forsøk på å formidle et budskap om at når det er fritt frem for alle, så blir det fort overfylt både her og der.

Føles litt rart at svært få vil verne om sine interesser og ofre litt for å beholde den idyllen som er igjen til en spiselig pris.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...