Jump to content

Dieselpriser, sjekk også den nye dieselbørsen. (wiki)


kito

Recommended Posts

  • 3 uker senere...

12,93 kr/l for "avgiftsfri" diesel observert i Stavern/ Vestfold på Lørdag :eek:

Statoilen oppi byen byen solgte autodiesel for rett over 13 kr/l samtidig.

 

Begynner å bli dyrt nå... I fjor fyllte jeg fra tankbil til ca, 6,60 kr/l. Nå ligger han på ca. 10,60 sist jeg sjekket :flag::headbang:

Mvh. SAP

Link to post
Share on other sites

12,93 kr/l for "avgiftsfri" diesel observert i Stavern/ Vestfold på Lørdag :eek:

Statoilen oppi byen byen solgte autodiesel for rett over 13 kr/l samtidig.

 

Begynner å bli dyrt nå... I fjor fyllte jeg fra tankbil til ca, 6,60 kr/l. Nå ligger han på ca. 10,60 sist jeg sjekket :flag::headbang:

 

 

Tror lite på at denne prisen har noe med "oljeprisen" å gjøre. Mistenker heller at noen vil tjene så mye som muligt i sesongen på båtfolket. :crazy:

Teori er når man vet alt og ingenting stemmer.

Praksis er når alt stemmer, men ingen vet hvorfor.

Praksis og teori forent: Ingenting stemmer, alt fungerer og ingen vet hvorfor.

Link to post
Share on other sites

12,93 kr/l for "avgiftsfri" diesel observert i Stavern/ Vestfold på Lørdag :eek:

Det begynner å hjelpe nå ja... :lol::lol: Blir nok vedovn i min neste båt.... har jo ikke råd til å fyre med diesel med slike priser...

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Forklar meg en ting!

Om du har en 310hesters diesel betaler du ca 200 000mere enn tilsvarende bensinmotor. Om en antar at bensin motoren bruker 30% mere og motoren kjøres 200timer pr år sparer du ca 15 000 i året når du bruker 10.4liter per time med diesel. Tapte rente inntekter ved 6% rente er ca 12 000dvs en netto gevinst på 3000 kroner per år! Du må bruke båten i ca 66år for å spare inn forskjellen. Dessuten koster dyser og div servicedeler vesentlig mere på en moderne diesel motor. Støy, akselerasjon, lukt og røyk er også bedre på en bensin Hvor er logikken her? Jeg ser ikke den fantastiske økonomien i dette!

Beklager blir litt provosert når folk kommer dragende med timeforbruk

 

Vet ikke hvilken båtverden du lever i, men for min del er bensin et ikke-eksisterende alternativ. I mitt båtsegment av nyere planende båter over 30 fot tror jeg knapt det er noe alernativ for noen. Kan nesten ikke huske siste jeg så en nyere båt i dette segmentet med bensin. Vi har haugevis av tråder her der fordelene med diesel er diskutert, så det skulle være unødvendig å gjenta.

 

Du kan ikke ha skjønt mitt poeng, som var å sammenligne dieselforbruk på nyere CR-motor med gammel diesel-teknologi. Her snakker vi om store forskjeller. For meg er timeforbruk interessant da jeg har tall på dette fra tidligere båter. Dermed blir sammenligningsgrunnlaget relevant da kjøremønster er ganske likt fra år til år. Om du blir provosert over dette, er mindre interessant.

Link to post
Share on other sites

En bensinmotor bruker omtrent dobbelt så mye drivstoff per time per hk som en dieselmotor. Regn med 2-3 hk/liter/time på bensinmotor og 4-5 hk/liter/time for dieselmotor.

 

Vårt snittforbruk på forrige tanking (750 liter) var 56 liter/time. Da flytter vi 14 tonn båt iopptil 35 knop. Men stort sett ligger vi i 20-25 knop eller 7-8 knop. Siden vi tanket er timeforbruket 36 liter - på ca 8 timers gange. Mye innaskjærs da.

 

Til vår båt tror jeg ikke det finnes bensinalternativ (vet ikke om bensin V8 IPS er sterke nok til denne båten)

 

Det handler ikke bare om forbruket pr time heller. Med mindre man har omtrent dobbelt så stor bensintank vil da også rekkevidden på båten omtrent halveres med bensinmotor ombord. For vår del har vi 1200 liters dieseltank - med en rekkevidde på marsjfart på ca 12 timers gange i 22 knop - dvs en rekkevidde på 250 nm i marsjfart (da uten sikkerhetsmargin).

 

Hørte om 18 kroner literen for diesel i Kungshamn. For min del sørger jeg for å ha diesel nok ombord slik at om prisene er så høye så tanker jeg heller et annet sted.

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Sitat swande!

 

Vet ikke hvilken båtverden du lever i, men for min del er bensin et ikke-eksisterende alternativ. I mitt båtsegment av nyere planende båter over 30 fot tror jeg knapt det er noe alernativ for noen. Kan nesten ikke huske siste jeg så en nyere båt i dette segmentet med bensin. Vi har haugevis av tråder her der fordelene med diesel er diskutert, så det skulle være unødvendig å gjenta.

 

BM

Det ligger ca 70 nyere båter til salgs på finn med størrelse over 30fot og bensin motor!

Det som gjør bensin interessant er at pris forkjell mellom bensin og diesel var ca 6 mot 11kr i 2002 mot 11 mot 14 i dag. Ingen skal si meg at ikke en 310hk diesel kan erstattes av en 310hk bensin. Med dagens tekniologi er vel driftsikkerheten på diesel motorene kommet ned på bensin motor nivå.

 

 

Det du gjør er å sammenligne en liten motor med høyt effekt utak med en større med mindre utak. Om du sammenligner din motor med en 8.9l 300hk scania blir den helt elendig! 8.9 liter er akkurat så mye større som din D6 er større enn en Kad 300.

Den bruker 194g/kwh Sammenligner du med tilsvarende motorer bruker alle omtrent det samme!

 

Time forbruket på bilen min er forøvrig 3.90l/t Interessant?

 

Det eneste man trenger å vite forbruket for, er vel sikkerhet.

 

Alle ansvarlige båt førere må vite forbruk for å kunne vurdere når man skal bunkre for å komme trygt frem. Da må man kjenne reelt forbruk ved de ulike hastighetene!

 

For din båt er det vel enkelt.(Bavaria 29) På full fart gjør den vel ca 34knop og bruker 62l/h. Det gir ca 1.8l/nm.Reduserer du 10%(3100rpm) får du vel ca 10% farts reduksjon og 30% ytelses reduksjon skulle gi ca 43l/h ved 30knop som gir 1.4l/nm Har du en tank på 600l skulle dette gi en rekkevidde på 415nm!Ved 27knop og 2800rpm skulle forbruket bli ca 30l/h dette ville da gi 1.1l/nm og en rekkevidde på ca 545nm!Dette er helt teoretisk!

Dette syntes jeg er interessant! Vi er forskjellige!

 

 

 

 

 

 

Swande

Du kan ikke ha skjønt mitt poeng, som var å sammenligne dieselforbruk på nyere CR-motor med gammel diesel-teknologi. Her snakker vi om store forskjeller. For meg er timeforbruk interessant da jeg har tall på dette fra tidligere båter. Dermed blir sammenligningsgrunnlaget relevant da kjøremønster er ganske likt fra år til år. Om du blir provosert over dette, er mindre interessant.

 

BM

Vi snakker om svært små forskeller! Hvor har du det fra at cr motorer er mere økonomiske enn andre? Det er billigere å produsere og kan gi lavere røyk/partikkel utslipp på lav belastning! For injeksjoner er brukt på hi speed motorer i 25år v.h.a toløfts dyser! Service kostnader vil øke p.g.a dyrere dyser og kortere levetid!

Redigert av Byggmester (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Det ligger ca 70 nyere båter til salgs på finn med størrelse over 30fot og bensin motor!

Nemlig. Det er vel ca 11.000 båter til salgs på Finn for tiden. Nyere bensinbåter utgjør en marginal del av nyere båter over 30 fot.

 

Alle ansvarlige båt førere må vite forbruk for å kunne vurdere når man skal bunkre for å komme trygt frem. Da må man kjenne reelt forbruk ved de ulike hastighetene!

Det som er betydelig viktigere er å ha store sikkerhetsmarginer mellom bunkringene. Det å finregne på forbruk pr. nm og presse etappene etter dette, er etter min mening virkelig uansvarlig.

 

Vi snakker om svært små forskeller! Hvor har du det fra at cr motorer er mere økonomiske enn andre? Det er billigere å produsere og kan gi lavere røyk/partikkel utslipp på lav belastning! For injeksjoner er brukt på hi speed motorer i 25år v.h.a toløfts dyser! Service kostnader vil øke p.g.a dyrere dyser og kortere levetid!

:lol: Dette er jo bare tull. Mener du virkelig at gammel dieselteknologi er like økonmiske som moderne høytrykks CR-tekonlogi?? Dette er det da gjort utalllige målinger på og kan da neppe være verd å bruke tid på å diskutere. Hvorfor tror du at CR-motorer er totalt dominerende i dagens miljømarked der fokus på utslipp og forbruk er så sterkt? Jeg har tidlgiere gitt en konkret sammenligning mellom min tidligere KAD 43 (220 hk) og min D6 (310 hk). Førstnevnte hadde et gjennomsnittsforbruk gjennom 3 år på ca 15-16 liter pr. time. D6`en er nede i 10-11 liter. Kjøremønsteret er likt. I tillegg er min nåværende båt over 1 tonn tyngre.

Link to post
Share on other sites

Byggmester - ta en sammenligning av KAD 44 og D4 260. De er ganske sammenlignbare i hk og slagvolum. KAD 44 er riktignok 6 sylindret - men 260 hk - 3,6 liters slagvolum. D4 260 er 3,7 liters slagvolum og 260 hk (pass på at du velger hekkagregat versjonen av D4 - for det finnes samme motor uten kompressor for rett aksel)

 

Om jeg husker rett så sammenlignet jeg vår Windy 37 med et annet medlems tilsvarende båt med KAD 44 (husker ikke i farten hva han heter). Mener å huske at vi på samme fart hadde ca 0,8 liter/nm lavere forbruk med D4 enn KAD 44.

Link to post
Share on other sites

Jeg skjønner ikke at bensin/diesel er noe å diskutere jeg. Jeg husker ikke tallene konkret, men det er jo langt mer energi i en liter diesel enn i en liter bensin. Når det gjelder merkostnaden på innkjøp av motoren får man dette tilbake når man selger den. Store båter med bensinmotor er rett og slett ikke salgsvare før prisen er satt latterlig lavt. Dette er det markedet som styrer samme hva du skulle mene "Byggmester".

Når det gjelder gammel og ny dieselteknologi er det ikke noe særlig spørsmål om økonomien ved den nye teknologien. Sammenlign min FordSabb 5.9 liter på 200hk med en Volvo D4 210 så er forbruket sikkert 30% lavere på D4. Det eneste jeg kan si til fordel for den gamle overdimensjonerte Forden er at den varer noe lengre og går så lenge den får diesel :yesnod:

Redigert av VannTro (see edit history)

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

Gidder egentlig ikke å diskutere heller!

 

Swande:

 

Det ligger 900båter på over 30fot. 70 av disse er bensin . Om disse er priset mye lavere enn pris differansen mellom motor installasjonen er jo dette interessant!

 

Med ditt bruk 10l/h diesel hadde det lønnt seg i kroner om man ser bort fra verditap på båten. Det er sikkert!

 

Det er ikke alle steder på vestlandet man kan fylle diesel. Mange små fjorder man ikke kan utforske om man skal ha full tank hele tiden. Jeg har kun 200liter!

 

I 1989 lanserte AUDI sin 2.5liter TDI Audi 80 med samme type motor kjørte jorda rundt med en gjennomsnitts fart på 80km/t og et forbruk på 0.38l/mil

 

Har vel ikke skjedd noen revlusjon siden den gang! Har bare lest i volvos gamle brosjyrer at den gamle 63 motoren hadde lavere forbruk enn D6 Stemmer ikke det?

 

Bitteliten

 

Dere burde fått pengene igjen for all dieselen disse kad motorene har brukt opp for dere! Det finnes utallige målinger som viser at D serien bruker ca 10%-15% mindre diesel enn KAD (Lest tester på båtmagasinet!) og det er nok rett! Men bruker du 10 liter i timen 150timer i året er innsparingen ca 150liter på en sesong. For deg med nesten 900hk er insparingen formidabel. Det var det som var poenget mitt!

 

Glemte vanntro:

Ting som er diskutert før er ikke sant for alltid. Husk at om du skal kjøpe en brukt båt i dag og prisen med 2 store diesel motorer er 500 000 høyere enn med diesel så kan du sette disse i banken få 6% rente på pengene å bruke disse 30 000 til å fylle tanken for. Må du låne er det mere!

For et par år siden var dette beløpet halvparten.

 

Dersom Forden din er lik den Lancing marine mariniserer(2725ET steinaldermotor) er forbruket 240g/kwh En D4 bruker ca 235g/kwh DVS En forskjell på ca 2%.

Redigert av Byggmester (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Gidder egentlig ikke å diskutere heller!

 

Det ligger 900båter på over 30fot. 70 av disse er bensin .

Har vel ikke skjedd noen revlusjon siden den gang! Har bare lest i volvos gamle brosjyrer at den gamle 63 motoren hadde lavere forbruk enn D6 Stemmer ikke det?

Ikke så godt å skjønne alt du skriver, men for meg er det menigsløst å diskuterere bensin kontra diesel i båter i denne klassen. Kjenner heller ikke mange der dette er aktuelt tema.

 

At den gamle 63 motoren brukte mindre en D6 må i beste fall være en drøm. Da D-serien ble lansert var jo et av salgsargumentene 5% (eller var det 10%?) lavere forbruk en tidligere serier. Min erfaring er at forskjellen er enda større kanskje på grunn av et enormt dreiemoment og fleksibiliteten i D-maskinene.

Link to post
Share on other sites

Dersom du går inn på volvos egne sider finner du pdf filer med tekniske data på gamle motorer. Søk på diesel motorer mellom 300 og 400hk 6 syl.Bare finn en 63L produktbulletin så finner du forbruks kurver der!Ble litt overasket selv! Men der er rett at den bruker mindre enn 40 serien! Husk at dette er en konstruksjon som stammer fra 70 tallet!

Link to post
Share on other sites

Fylte i går til utrolige 7,76 :eek::eek:

 

Tror Shell har ei pumpe med feil pris men det varer vel ikke lenge.

 

Forbruk er tross alt avhenging av 2 ting: fart og last - hadde 9 stykker ombord på en lang dagstur og tankmåleren falt fortere enn vanlig.

Bensinmotor er uinteressant mht salg av båt som tidligere nevnt. (godt argument)

For å få lavere drivstoffpriser: Stem Frp neste høst. :smiley:

Link to post
Share on other sites

  • 2 måneder senere...

Dere som tror eller har trodd at det vil bli færre avgifter på drivstoff om og hvis Frp kommer til regjeringsmakt, kan nok bli skuffet. Per Sandberg, som er nestleder i Frp, vil nemlig beholde bensinavgiftene. Man kan gjerne kalle ham "grønn", som han selv sier. :lol::lol::lol:

 

Selv om det her snakkes om bensinavgifter til bil, er det grunn til å tro at de samme avgiftene vil gjelde lystbåter, slik det er i dag. Dieselprisen for båter har ikke veiavgift slik bensinprisen har, og man får tro at Frp ikke blir så "grønt" at partiet vil innføre veiavgift også for båter som bruker diesel. :wink:

 

Frp vil beholde bensinavgiftene.

 

Litt off-topic blir dette, men det samme paritet som sier at det er i mot bompengeavgifter, har stemt ja til flere bompengefinansierte veiprosjekter. :lol::lol::lol:

Redigert av Capitaine (see edit history)
Link to post
Share on other sites

  • 3 uker senere...

Innkjøpsprisen sist uke var på kr 8.47 - , gikk ned 25 øre fra mårran da vi bestilte til den kom i 16.00 tia .Så nå nærmer det seg litt ok priser igjen , men ennå er det alt for dyrt .Men lite vi kan gjøre med det vel ?

 

Tine III

Medlem i Solviken båtforening , Redningsselskapet og KNBF
Vi sees på sjøen og lytter på K-77

Link to post
Share on other sites

Personlig synes jeg det er litt trist at prisene kommer ned da det betyr at vi vil gå glipp av mange gode innlegg om hvor viktig dieselprisen er for folkets ve, vel og helse!

Men kanskje når alt kommer til alt så er ting som arbeidsamarkedet, boligpriser, rentenivå, verdien på norske kroner og sånne ting enda viktigere, tross alt? Så diskusjonen vil vel nå en stund dreie seg om "grønn resept" på rentenivået på boligen? :cool:

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...