Jump to content

Prosjekt: Oppussing av Alicraft 26


10ta9c

Recommended Posts

Da har jeg fått plastet skottet i dusjen.

dusjskott.jpg

og dørk over dusjdelen av den naturlige oppsamlingsbrønnen.

broenn2.jpg

Har i 13 år hatt liggende en plastrist til sluk. Hver gang jeg har kommet over den har jeg vurdert å kaste den, men har nølende latt den ligge. Nå var det akkurat hva jeg trengte. Slipte en forsenking i platen, plastet godt innenfor hullet, og trykte nedi risten.

sluk.jpg

Fylte så polyester rundt kanten. Risten sitter nå dønn fast, men jeg ser ikke behovet for å ta den opp. Skulle jeg trenge å komme til under der, kan jeg skru opp en dørkplate på badet å få tilkomst fra siden.

Kun litt småtteri nå, så blir det sparkling og maling

Selve skottet og døren til badet setter jeg på først når alt er ferdig. Fine arbeidsforhold nå, men trangt senere.

Link to post
Share on other sites

kremt... hvor er skjolde på vinkelsliperen din???
Måtte plukke den av for å komme til. Med gode hansker, og respekt for uvesenet føler jeg meg rimelig trygg. I alle fall med denne type slipeskive.
Hvordan ser du for deg å kvitte deg med oppsamlet dusjvann?
Ja, Whale gulperen er beregnet for dette formålet. Kan tørrkjøres, og suger. Denne pumper rett overbord. Vurderte å samle opp dette vannet, for å kunne pumpe det ut langt fra land. Men siden mange båter har dusj på badeplattformen, så er vel dette være en god nok løsning.

 

Gårsdagen gikk for det meste med til plasting av småtteri.

dusjkant.jpg

Tenker bruke dusjforheng, og trenger da en kant dette kan ligge bak, ellers blir det bare søl.

plastakant.jpg

Som vi ser, slipper bunnen i dusjen platen under. Har derfor lagt på fire lag med matte og polyester for å gjøre denne selvbærende.

 

Før jeg kunne gyve løs på dagens oppgaver måtte jeg derimot tilfredstille kona. Av en eller annen grunn har hun lagt dette rekkverket for hat.

altfoer.jpg

Inkludert den flotte utelampen. Her var det bare å rive røkla

altvekk.jpg

og sette opp et mer tidsriktig design.

altetter.jpg

Jammen ble ikke klokka tre før jeg var ferdig. Ikke helt ferdig, men siden jeg må hente sirkelsaga i båten for den siste detaljen, kan jeg like gjerne gjøre noe nyttig mens jeg er der.

Link to post
Share on other sites

Da var det klart for pussing.

Rigget meg opp med nødvendig utstyr

utstyr.jpg

og gjøv løs.

sparkel.jpg

En riktig utrivelig jobb.

Eksentersliperen gikk kruken etter ca 20 min, og grunnen var åpenbar.

grunn.jpg

Det var 129 kroner rett i dass. Hivde meg i bilen for å få fatt i en ny. Etter å ha studert Dewaltveggen, gikk jeg som vanlig bort til billighylla og fant en Kellen som tiltalte lommeboka.

ny.jpg

Nå gikk det meget bedre. At denne var noe kraftigere, hjalp også på. Ble stort sett ferdig før min tilmålte tid var ute.

senere.jpg

Noen få trange hjørner står igjen, og noe småtteri må sparklest en gang til, men det skulle gå greit å få malt dette i morgen.

Link to post
Share on other sites

Ble mye pussing og sparkling i dag. Mens jeg i flere omganger ventet på at sparkelen skulle tørke tok jeg en ryddesjau forut. Alle platerester og annet rusk som stadig har blitt ryddet fremover i båten tok jeg omsider å flyttet inn i garasjen. Skrogtrekket her fremme er bare å bytte

forpigg1.jpg

men taket ser bra ut. Trenger bare litt pussing og lakking av listene.

forpigg2.jpg

Til slutt var det klart for maling. Brukte Biltema topcoat.

bad1.jpg

 

bad6.jpg

 

bad5.jpg

Godt å være ferdig. Betalte siste rest på studielånet i dag også. Sto igjen 437 kroner. Godt å være ferdig med det også. Begynner jammen å bli gammel.

Link to post
Share on other sites

hvordan blir det med skottene ut mot cabinen osv? :confused:

Flis :lol:

bad8.jpg

Har vurdert mye forskjellig, men kom til at slike våtromsplater fra Fibo Trespo var en grei løsning. Har skrudd den fast i trerrskottet forut, og i bjelken nede. Plaster den fast i taket, og setteren solid dørkarm i enden. Samme på andre siden av døren. Dette burde være tilstrekkelig til å holde fasongen på platene. Platene er i tilegg temmelig stive i seg selv. Minuset er selvfølgelig at de er grisedyre. Hadde jeg ikke vært forbredt da jeg skulle betale ville jeg gått rett i dørken.

 

 

bad7.jpg

Har også prøvemontert dusj. Tenkte dette var lurt før andre strøket med maling. Som bildet viser var dette et smart trekk. Blandebatteriet ble litt i veien midt på, så jeg flyttet det ut til siden, og fikk et hull å fikse. Grunnen til at det er plassert så lavt, er at slangene blir skjult under køya forut. Enklest slik.

 

badluke.jpg

Må utnytte plassen i liten båt. Har derfor montert denne vanntette luken. Så har jeg en fin oppbevaringsplass for ting jeg aldrig får bruk for.

Link to post
Share on other sites

Tok en grundig rydding i dag. Fikk gravd ut en sekk med støv og glassfiberrester. Så var jeg i kjelleren og fant frem den gamle dassdøra.

dassdoer.jpg

Siden karmen er hel, og i god stand, satser jeg på å bruke den på nytt. Siden jeg ikke har behov for hverken kattedør

doerkarm.jpg

eller ekstremt høy dørstokk, må det gjøres visse forandringer. Får sette bitene sammen til et helt dørblad, og male det. Skal ha den manglende biten liggende et sted. Den var fast i den nederste delen før jeg tok ut døren. Tror jeg.

doeraapen.jpg

I åpen stilling går den akkurat klar benken på motsatt side.

Får ta denne hjem i garasjen og pusle på den i ledige stunder. Det er ellers nok å gjøre ombord.

Link to post
Share on other sites

navnet på båten må jo nesten bli "Gjenbruk" eller noe sånt :-)

Intruder

Ikke dumt det. Kanskje "Recycle" for å si det på utenlandsk, eller det mer jordnære "Rusk i balje". :lol: Uansett skulle jeg gjerne brukt ennå mer av hva jeg kan finne på Finn, eller i kjeller og loft. Burde også besøkt huggern litt oftere, men det er mye enklere å handle på nettet. Ikke minst på grunn av åpningstidene.

Som vi ser begynner listen over netthandling temmelig lang, men så inneholder den også et par kasser utstyr som ennå ikke er montert.

 

Båt Alicraft 26 fot Finn49000

 

Båtfrakt Lokalt transportselskap 17500

 

Instruksjonsbok Hino EH700 Marime engine.com240

 

Vindusspyleanlegg Maritim 156

 

Viskermotor Maritim457

 

Gasskomfyr Finn1850

 

Varmtvannstank 30 liter Finn950

 

Lensepumpe Whale gulper 220 Baatplassen1150

 

Defroster Isotherm, 10kW Finn1250

 

Høyttaler 2stk 6x9", 300W Gooba169

 

Høyttaler 2stk 6,5", 120W Gooba79

 

Sub 12", 800W Gooba142

 

Frakt Gooba290

 

Bilstereo/DVD Fence audio Netthandelen1200

 

Vhf Cobra 55 Finn 1300

 

Dieselvarmer Mikuni, 3,5kW Finn2200

 

Hovedstrømbryter Nettbåt 265

 

VHF antenne 1,5m Nettbåt 395

 

Justerbar antennefot Nettbåt 75

 

Slanger for trykkvann Whale, 20m Nettbåt 580

 

Akummulatortank for trykkvann PlastNettbåt 128

 

Dørlåser, krom 5 stkNettbåt 475

 

Frakt Nettbåt 200

 

Kjøleskap Supercool Lokal garasje 1000

 

Batterier 2x115A Bilxtra1980

 

Batterilader Ctek multi xs14000 Bilxtra 3000

 

Kartplotter Cobra 600CI Maritim 2999

 

Kart C-map max wide Maritim 2200

 

Frakt Maritim 119

 

Omformer, 24-12V Studer MCD 2412-30 PowerShop 1424

 

Dørkplater (15mm forskalingsplate3 stk, 100x200 Byggmix 1500

 

Finerplate, 15mm Bjørk 2 stk 120x240 Byggmix 1800

 

Finerplate, 9mm Bjørk 2 stk 120x240 Byggmix 1204

 

Fierplate, 15mm Furu 120 x 240 Byggmix 450

 

Fierplate, 9mm Furu 120 x 240 Byggmix 300

 

LekterByggmix700

 

Skruer Byggmix 160

 

Ekkolodd Humminbird 717 Finn 1500

 

FM antenne Bilnorge 100

 

Panel for bladsikringer (12 sikri.Blue sea systems (2stk) Aye Aye 1228

 

Bladsikringer 30 stk Aye Aye 150

 

Frakt Aye Aye 180

 

Downlight for innfelling LED KromMaritim Nord222

 

Varmeluftdyse 60 mmMaritim Nord57

 

Vindusdyse, 4 stkMaritim Nord228

 

Dørlås for innfelling, SkyvedørlåsMaritim Nord638

 

Frakt Maritim Nord160

 

Forsterker Tinly, 800W Gooba 460

 

Vinduslister 14 mtr aluminiumslister Hardtveit 6980

 

Vinduer 4stk 5mm herdet Lokal glassmester 5600

 

Glassfibersparkel 2 stk (4kg)Lokal butikk 500

 

Maling 2 stk Jotun hardtopLokal butikk 500

 

TV Icast, 19'' Netthandelen 1900

 

Inverter 24V-220V, 150W Nautisk handel587

 

Bryterpanel Biltema179

 

Led lamper, 6 stk Biltema300

 

TrykkvannsbryterBiltema270

 

Blandebatterier, 2stkJula300

 

Blandebatteri, dusjJula350

 

Dusjslange, dusjhodeJula179

 

Justerbar bordsøyleFinn800

 

Whale T-skjøt, 6stkNettbåt 360

 

Whale festeklips for trykkvannslanger, 6stkNettbåt 72

 

Frakt Nettbåt 120

 

Kjølevannslange, 19mm, 10mMaritim700

 

Septikslange 1 2/2", 3mMaritim552

 

Ultraflex sportsrattMaritim279

 

ABS-luke 298x198mmMaritim288

 

Frakt Maritim149

 

TMC Lensepumpe 2500/24VNettbåt 695

 

Varmluftslange 90mm, 2mNettbåt 298

 

Varmluftslange 60mm, 8mNettbåt 792

 

Filter til Dusj lensepumpeNettbåt 75

 

Slange til hydraulisk styring, 12mNettbåt 900

 

Defroster Luftutslipp 60mm, 2stkNettbåt 150

 

Frakt Nettbåt 150

 

Glassfibermatte, 10mBiltema299

 

Topcoat, 2comp. hvit, 2 lBiltema379

 

Lyskaster/dekkslysBiltema269

 

Glassfibersparkel 3 stk (3kg)Biltema320

 

Polyester, 2kgBiltema218

 

Herder, 20mlBiltema30

 

ABSluke 298X198MMMaritim288

 

Skjøtestykke plast 60 MMMaritim78

 

Frakt Maritim149

 

Fibo Trespo plater 2 stk 60x240Byggmix1300

 

Sum

131165

Link to post
Share on other sites

Fant du ut av dynamo greiene, hvis ikke send en mail til ladac.

Nei. Snakket med en lokal japsebilguru i dag. Han kunne ikke hjelpe, men fikk tips om noen andre å spørre. Rene etterforskningen dette. Takk for tipset.

 

 

nokia_bilder_045.jpg

 

Nydelig tråd, nå mangler du bare disse daviterne..

Tja, vil du selge dem veeeeeeldig billig, kunne jeg hjelpe deg å bli kvitt dem. Irriterende å ha slikt liggende å ta opp plass. Aner jeg en pent brukt trimsykkel i bakgrunnen? Har en slik jeg også. Har vel gått 10 km på tre år. :lol:

Link to post
Share on other sites

Har tatt dassdøra hjem i garasjen for omarbeiding. Første steg var å sage ut og løsne denne platen i bunnen.

doerplate.jpg

Saginga gikk greit, men å løsne skruene var umulig.

drittskru.jpg

Disse slotted skruene skulle vært forbudt med lov. Er de en anelse trege å få løsnet, er det bare å finne frem borrmaskinen og gyve løs. Dette førte selvfølgelig til at det løsnet en svær flis fra karmen.

Nedbrutt av disse vanskene, dro jeg heller i båten og koblet til dusjen.

dusjvann.jpg

Jammen virke det. Siden både varmt og kaldt er kaldt, droppet jeg fullskalatest, men det burde gå fint å få vaska seg her.

Lette frem ny septikslange og pumpa.

septikpumpe.jpg

Til min store forskrekkelse, fant jeg ingen ledninger på pumpa. Var så sikker på at den var elektrisk, at jeg egentlig aldri har studert den noe nærmere. Tror ikke jeg gidder å pumpe ut manuelt. Det vil dessuten kreve at den blir montert på et lett tilgjengelig sted, og det hadde jeg ikke planer om. Har da to alternativ. Kjøpe ny, eller bygge om til ejektor. Får studere litt på dette.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...