Jump to content

ICE mobile broadband


Seiljåtten

Recommended Posts

jeg fikk beskjed at jeg var nedprioritert pga høy bruk :eek: :nono:

husker ikke helt hva han kalte det 10 et eller annet i uka var taket før man ble nedprioritert

jeg maste videre og fikk greie på loggen dems at jeg hadde brukt gjennomsnitt på ca 4 i uka ....

og da protesterte jeg og fortalte at hvis di ikke gjorde noe med det byttet jeg til noe annet - tvert

deretter har det fungert greit - nå håper jeg di holder hva di lover ang å miiiiiinst tredoble hastigheten for å holde tritt med konkurentene

så da får jeg smøre meg med tolmodighet så lenge

:wink:

Link to post
Share on other sites

Nå kan dekningen med Ice være sikret i Sverige også såfremt den svenske Post og Telestyrelsen godkjenner kjøpet av Ice.net i Sverige.

 

Kjøper hele Ice.net - Amerikansk industrigigant skaffer seg skandinavisk mobilnett.

 

Sitat:

 

I februar kjøpte amerikanske Access Industries det konkursrammede Ice.net i Norge. Nå er det klart at de også kjøper virksomhetene i Sverige, skriver idg.se.

Link to post
Share on other sites

Flott, ser at ICE i denne lenken også annonserer for to antenner med henholdsvis 3 dBi og 5 dBi gain.

Til sammenligning kan jeg opplyse at jeg har en antenne fra eMCOM http://www.emcom.no/aspx/produkt/prdinfovnet.aspx?plid=8412.

 

csgantenne11dbi.jpg

 

Denne antenna har 11 dBi Gain. Høyden er 3.8 meter og vekta behagelige 1.2 kg. Jeg har laget en vanntett overgang for antennekabelen inn på antenna. Mer om resultater med bruk av antenna lengre frem i tråden.

Link to post
Share on other sites

Heisann!! :flag:

 

Da har jeg bestilt, og betalt, Ice bredbåndspakke med Wlan router, ukesabonement, og den største båtantennepakka. Ca. 5500,-.

Skal bli spennende å prøve her på nordmørskysten og ute i havgapet utenfor :yesnod:

 

Vil bare bli brukt i sommer-ukene så jeg beregner total driftskostnad på ca.8 uker, à 175,-, dvs, ca 1400,- /sesong. Håper inderlig at opplegget svarer til forventningene!!!

 

Håper bare jeg ikke har gjort noe dumt!! (Nesten ren impulshandling :crazy: )

 

mvh

:sailing:

Bjørn

Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !!

Link to post
Share on other sites

Heisann!! :flag:

 

Da har jeg bestilt, og betalt, Ice bredbåndspakke med Wlan router, ukesabonement, og den største båtantennepakka. Ca. 5500,-.

Skal bli spennende å prøve her på nordmørskysten og ute i havgapet utenfor :yesnod:

 

Da ankom pakka med posten!!! :yesnod::flag:

 

Ser jeg har skrevet feil kostnad i mitt tidligere innlegg!! :crazy:

Riktig pris ble ca.4500,- for routeren og båtantenna!!

 

Dette blir spennende :yesnod:

Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !!

Link to post
Share on other sites

Nå har jeg kobla opp og testa!

Fungerer helt kjempe her hjemme :yesnod:

 

(modem: D35)

Er det noen her inne som kan hjelpe med hvordan jeg kan deaktivere modemets automatiske internett tilkobling??

Slik det er nå så forstår jeg det slik at modemet automatisk kobler seg opp til internett bare jeg slår det på !!

Det betyr igjen 175 kr.- uka bare for å slå modemet!!

 

Hadde nemlig tenkt å bruke den trådløse routeren til navigasjons PC'ene, og da trenger jeg ikke internett!!

 

Kan bli steika dyrt i lengden !! Hver gang jeg skal benytte min lille Asus eee901 oppe på flyen så vil internetten koble seg opp når jeg slår på routeren !! Dermed kosta det meg 175,- kr for den inneværende uka??

 

Skulle gjerne hatt muligheten til å deaktivere modemet uten å fysisk måtte fjerne antennen!

 

Noen som kan hjelpe??

 

:sailing:

Bjørn

Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !!

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Vel oppe på hytta til påskeferie (nei... dessverre ikke sjøsatt båt enda :sad: ) konstaterer jeg at ICE har fått opp farten her inne i fjellheimen. 1200 kbps får jeg mot tidligere typisk 700 kbps. Dette til tross for at hytta ligger nesten 60 km fra basestasjonen. Kona testet samtidig Telenormodemet (USB) hun har gjennom jobben = bare 1/4 av hastigheten :giggle:

Link to post
Share on other sites

  • 3 uker senere...

Jeg har et ICE abonement som omfatter månedsleie.

Jeg kan tenke meg å aktivere dette fra mai i år.

Er det noen som har oversikt over om det fungerer like godt i 2009 som i 2008?

Jeg var svært fornøyd med ICE i 2008.

Ombord hos meg virket ICE atskillig bedre enn det nye opplegget fra Telemobil - kanskje fordi jeg har en ganske formidabel antenne for ICE.

Routeren til ICE virket svært godt ombord hvor vi brukte fire PCer i trådløst nett med relativt god hastighet.

Link to post
Share on other sites

Er det noen som har oversikt over om det fungerer like godt i 2009 som i 2008? Jeg var svært fornøyd med ICE i 2008.

At ICE har nye eiere, må vel ikke bety noe for kvaliteten? De skrur vel ikke ned effekten på senderne selv om eierne er fra "Junaiten". ICE fungerte for meg helt utmerket i helgen, selv om jeg hadde glemt en kabelovergang til den eksterne antennen og kun kjørte fra modemet nede i salongen.

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

...konstaterer jeg at ICE har fått opp farten her inne i fjellheimen. 1200 kbps får jeg mot tidligere typisk 700 kbps.

Du tror ikke det bare har noe med tiden på året å gjøre, da? Sammenligner du med samme tid i fjor? Også jeg opplevde bedre fart nå i påsken - i Vestfoldskjærgården - enn sist sommer. Men sånn var det i fjor også. Sommeren har en antatt mye høye "ICE-tetthet" i mitt område, og jeg har derfor ingen illusjoner om at det skal bli bedre kommende sommer. Men jeg kan jo selvsagt håpe...

 

(Det er i alle fall ingenting jeg har funnet hos ICE som skulle tilsi merkbar bedre fart enn i fjor for mitt område. Og siden jeg har den gamle/første routeren (det har vel du også?) så drar jeg vel også minimal fordel av de tekniske forbedringene som har kommet underveis?)

Link to post
Share on other sites

(modem: D35)

Er det noen her inne som kan hjelpe med hvordan jeg kan deaktivere modemets automatiske internett tilkobling??

Slik det er nå så forstår jeg det slik at modemet automatisk kobler seg opp til internett bare jeg slår det på !!

Det betyr igjen 175 kr.- uka bare for å slå modemet!!

 

Hadde nemlig tenkt å bruke den trådløse routeren til navigasjons PC'ene, og da trenger jeg ikke internett!!

 

Sendte en e-mail forspørsel til ICE!

Fikk da til svar at jeg kunne fjerne påloggings-navnet i Basic setting!

Når jeg ønsket å logge meg på var det bare å sette inn navnet på nytt!

 

Så da er det problemet løst!!

 

:sailing:

Bjørn

Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !!

Link to post
Share on other sites

  • 3 uker senere...
For all del ikkje skru av antennen :wink:

Modemet vil prøva å senda signal til basestasjon, og resultatet kan bli brent utgangstransistor.

På generelt grunnlag er jeg enig i deg med dette,

men akkurat når det gjelder ICE modemet, tar det ikke skade av sådan

(ihht ICE support)

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Jeg kan for min egen del si at jeg er særdeles fornøyd med Ice. Jeg har av "sikkerhetsmessige" årsaker både Telenor og Netcom 3G, i tillegg til Ice (ja, er avhengig av IP adresse nesten uansett hvor jeg er... sukk...). Ice er en soleklar vinner, og de har en support som stiller opp. Aller mest glad er jeg i abonnementssystemet. Jeg kjører "ukes abonnement" for de ukene jeg bruker det, utenom juni, juli og august, der jeg i de tre mnd betaler fast avgift.

 

De gangene jeg har hatt problemer (stort sett fordi en basestasjon hoster), er de "på" med en gang og sjekker, og følger opp.

 

Dekningen er dessuten overlegen. For de av dere som sammenligner Telenor og NetCom, så er Telenor klart best til sjøs, i alle fall mellom Oslo og Kristiansand. Her er dekningen stort sett ok, men Telenor går lengre ut - i alle fall med min båt.

Link to post
Share on other sites

Det kan du vel finne ut ganske greit ved å kikke litt på ICE sine egne nettsider? Sjekket nå for de forskjellige formene for abonnement med modem, og der er det kun for "USB Ofte" og "USB Ofte Avtale" de nevner noen om begrensning. Tilsvarende kan en sjekke dersom det er router en skal ha. Du finner det på 1 minutt ved å gå inn på ICE sine sider selv.

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Det kan du vel finne ut ganske greit ved å kikke litt på ICE sine egne nettsider? Sjekket nå for de forskjellige formene for abonnement med modem, og der er det kun for "USB Ofte" og "USB Ofte Avtale" de nevner noen om begrensning. Tilsvarende kan en sjekke dersom det er router en skal ha. Du finner det på 1 minutt ved å gå inn på ICE sine sider selv.

 

Lars H.

 

Vel, da har jeg omsider sjekka som du skriver, og jeg kan ikke se at der er noen begrensninger på ukes abbonementet (Som jeg kan se) og utifra den tiden jeg har brukt!

 

En annen ting Lars H; Hvis du ikke kan/vil svare på mitt konkrete enkle spørsmål så synes jeg du skal la være. Det er nemlig en grunn til a jeg spør! Jeg vet inderlig godt at jeg kan surfe meg igjennom hele ICE sine nettsider på let etter hva ejg spør om! Desverre så sitter jeg her i Fos med en begredelig internett forbindelse på knappe 40kB. Og din påstand om at jeg bruker bare ett minutt på finne ut dette selv er jo noe forbanna tull. Siden du svarte har jeg brukt alle ressursene frem til nå på å finne et svar!

 

Men uansett, takk for at du tok deg tid! Håper bare at dine svar i fremtiden har noe mere innhold!!

 

mvh

Bjørn

Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !!

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...