Jump to content

ICE mobile broadband


Seiljåtten

Recommended Posts

Nå også med ICE (WLAN Ofte); vurderer å kutte ADSL og fasttelefon hjemme og bruke ICE som backup. Dessuten naturligvis til reiser i Norden (ikke bare med båt). Det kan bli interessant å se om jeg får noe signal 30-40 km sør for danskegrensa ute ved Vadehavet også. Kartet viser dekning til Eider-utløpet ute i havet, men viser ingenting på land. GPRS (har Option-enhet) er jo dyrt, ihvertfall utafor Norden.

Jan, Hvaler. Båter: 1977-2016 kano; 1987-1994 Nidelv 24; 1994-2009 Hvalerskøyte 29'; 2008 -- Winga Princess; 2016 -- kajakk

Link to post
Share on other sites

Hei.

Jeg har også hatt Ice i 2 sesonger nå.

Ser dere skriver at dere har magnetfotantennen.

Både i fjor og i år tenkte jeg å kjøpe denne, men hos Ice sier de hver gang at den ikke vil fungere i båt ?

"Du får ikke jord som i en bil der den får jord gjennom chassiet, så den vil ikke fungere" .

Hvordan har dere løst dette ?

Redigert av marolita (see edit history)
Link to post
Share on other sites

jeg regner med at det vil holde å ha et litt stort metallfolieflak under der antenna står (på innsida av hyttetaket, f eks). Vi snakker om 70-cm-båndet, så det trenger ikke være kvadratmetervis.

Et alternativ er å kjøpe en halvbølgeantenne for 70cm hos Permo, og få laget en overgang til antennetilkoplinga på D35.

Jan, Hvaler. Båter: 1977-2016 kano; 1987-1994 Nidelv 24; 1994-2009 Hvalerskøyte 29'; 2008 -- Winga Princess; 2016 -- kajakk

Link to post
Share on other sites

Lurer på om jeg kan sette en splitter på min VHF/UHF-antenne ombord, og bruke den både til amatørradio og ICE. Må preke litt med andre antennefolk.

ICEs båtantenne kosta jo en del...

Jan, Hvaler. Båter: 1977-2016 kano; 1987-1994 Nidelv 24; 1994-2009 Hvalerskøyte 29'; 2008 -- Winga Princess; 2016 -- kajakk

Link to post
Share on other sites

jeg tenker litt på å droppe bredbåndet hjemme og bruke bare ICE.

Er det noen som har formening om den retningsantennen ICE selger er bra? Finnes det andre "les bedre" antenner jeg kan kjøpe? Isåfall hvilken?

 

I dag har jeg 0,9 - 1,5 mbit linje uten retningsantenne, dette er nesten bra nok for min bruk 2 - 2,5 hadde hvert helt ok.

Link to post
Share on other sites

Det burde den - om man får tak i.

Men en 440 MHz-piskantenne kan jo klippes litt for å komme opp i 455 MHz.

Jeg har ingen praktisk erfaring med min D35 annet enn å sette den opp og endre SSID og default-påloggingen, for den kom i huset i går.

Jan, Hvaler. Båter: 1977-2016 kano; 1987-1994 Nidelv 24; 1994-2009 Hvalerskøyte 29'; 2008 -- Winga Princess; 2016 -- kajakk

Link to post
Share on other sites

Det "spedometeret" du bruker for å teste internetthastigheten, har du adressen til det? jeg mistet den.

 

Jeg ser dere driver og måler hastigheter på det mobile bredbåndet deres. Vær oppmerksom på at resultatene dere får på disse målingene kan være ganske missvisende til tider. Er det mange som måler samtidig med deg og serveren som benyttes har stor trafikk så påvirker det ditt resultat.

 

Jeg vet mange i norge buker b.la dinside.no og IT avisen sitt speedometer og jeg antar at det er de mest upresise tjenestene for måling siden denne siden er så almmen kjent og mange benytter den.

 

En tjeneste som jeg derimot har god erfaring med og som jeg bruker i jobbsammenheng (man bruker aller helst FTP for å måle hastiighet) finner du på www.speedtest.net

Link to post
Share on other sites

Jeg vet mange i norge buker b.la dinside.no og IT avisen sitt speedometer og jeg antar at det er de mest upresise tjenestene for måling siden denne siden er så almmen kjent og mange benytter den.

 

En tjeneste som jeg derimot har god erfaring med og som jeg bruker i jobbsammenheng (man bruker aller helst FTP for å måle hastiighet) finner du på www.speedtest.net

 

ICE ruteren er i båten, testet speedtest.net på fibernett skal ha 10 opp og ned kjørt testen i rekkegølge tre ganger

små avik, men speedtest er helt vill på opp hver gang.

http://www.bredbandskollen.se/

 

11.42 ned 11.98

 

 

www.speedtest.net

 

10,99 ned 19,05 opp

 

 

http://hastighedstest.tdc.dk/

 

 

11.40 ned 11,4 opp

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Link to post
Share on other sites

Etter å ha brukt ICE-modemet i flere år, og i mange underlige posisjoner i Norden, har jeg i dag for første gang opplevd å få 0 streker (og 0 forbindelse) på mitt gamle ICE modem.

 

Det ser ut til at man ikke har dekning i nordre deler av Tromsø. På Forskningssenteret var modemet helt dødt. Er ICE ikke interessert i forskning?

Laholm

Link to post
Share on other sites

Laholm, du nevner den gamle typen - er det USB-modem eller router du har? Jeg har hatt store problemer med DL-20 routeren i sommer, det var den første routeren som kom. Aldri vært problem tidligere år. Har fått nytt apparat (av samme modell nå). Det virker, men jeg er fortsatt ikke fornøyd. Det var først og fremst i ferietiden i (antatte) pressområder det falt helt ut. I Sverige ingen kontakt i det hele tatt. Må forske litt mer før jeg konkluderer. ICE har oppgradert nettet, bl.a. med det de kaller "boomer" teknoligi (om jeg husker rett navn på dette). Min høyst personlige og udokumenterbare synse-teori er at DL-20 routeren ikke takler dette helt bra...

 

En ting er sikkert, blir neste sommer som denne, så er mitt forhold til ICE over.

Redigert av Ronald (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Siste ukene har jeg fått problemer med modem. Den har ikke fått kontakt med operatør inn i mellem og i morgen var den helt ute å kjøre. Måtte vente til disse sovesjuke arbeidere klarte å ta telefonen og dem restartet abonnementet. I dag har den funkert med dobbel avkastning :cheers_wine:

Link to post
Share on other sites

Ser dere skriver at dere har magnetfotantennen.

Både i fjor og i år tenkte jeg å kjøpe denne, men hos Ice sier de hver gang at den ikke vil fungere i båt ?

"Du får ikke jord som i en bil der den får jord gjennom chassiet, så den vil ikke fungere" .

 

Bruker magnetfotantenna på hytta plassert på et furubord, ser ingen forskjell om jeg fester den til kjøleskapet eller om den står på bordet.

 

Uten ekstern antenne får jeg ikke antydning til signal.

Link to post
Share on other sites

  • 3 uker senere...

Beklager at jeg ikke ser før nå at det ble stilt et spørsmål til meg tidlig i måneden. Jeg har modem med USB tilknytning. I sommer virket det godt gjennom hele Limfjorden og i Fredrikshavn. Det var da med en viss overraskelse jeg opplevde at det ikke virket i Tromsø (der var jeg ikke med båten, og hadde dermed ikke magnetfotantennen).

 

Tidligere denne uken satt jeg noen timer på Kastrup, der fikk jeg også veldig dårlig kontakt (i SAS lounge, det trådløse nettet der var nede en liten stund, og da forsøkte jeg alternativer)

Laholm

Link to post
Share on other sites

Jeg har i denne sesongen benyttet både telenor mobilt brådbånd og ICE.

 

I utgangspunktet bør jeg vel ikke sammenligne disse to systemene ombord idet jeg har ei kraftig antenne for ICE og ei batatellmessig antenne for Telenor-systemet.

 

For meg har det vært svært viktig å ha internett-tilkobling i Kattegat og Skagerak og i tilliggende havner.

 

Jeg har ikke skrevet ned erfaringene mine, men har i løpet av sommeren utelukkende god erfaring med ICE.

 

Jeg er åpen for at TelenorMobil kan bli bra -så langt prioriterer jeg fortsatt ICE.

Link to post
Share on other sites

Fra Bordelum ved Bredstedt i nordvest-Schleswig-Holstein kommer jeg ut på ice.net med min D-35. Så det må være dekning fra Danmark og hit. Det er vel femten-tjue km sør for gransa mot DK.

 

Tillegg:

I Gjerrild, på nordøsthjørnet av Djursland øst for Bønnerup Strand og nord for Grenaa, derimot, var det ingen forbindelse. Akkurat som det også går fram av ice.net sitt dekningskart.

Redigert av 'Salt' - JanP (see edit history)

Jan, Hvaler. Båter: 1977-2016 kano; 1987-1994 Nidelv 24; 1994-2009 Hvalerskøyte 29'; 2008 -- Winga Princess; 2016 -- kajakk

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...