Jump to content

ICE mobile broadband


Seiljåtten

Recommended Posts

Jeg svarte deg da svært så konkret da jeg skrev?

Sjekket nå for de forskjellige formene for abonnement med modem, og der er det kun for "USB Ofte" og "USB Ofte Avtale" de nevner noen om begrensning.
.Men jeg kan godt la være å finne ut slikt for deg i fremtiden da det kun fører til sure oppstøt. Å få høre at en skriver noe forbanna tull, frister ikke til fremtidig hjelp.

 

Lars H.

Redigert av Lars H. (see edit history)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Jeg er på utkikk etter et alternativ til denne møkka, et alternativ som er mulig å bruke i sverige/danmark uten å bli ruinert , jeg har dette USB modemet og fikk ikke kontakt i Skagen , heller ikke i havstensund.

Har brukt ICE hele forrige sesong og har flere ggr kjøpt meg tid på roverrabbit for å komme på nett , det er rett og slett ikke brukbart med slik sveivetelefonteknologi i 2009

Link to post
Share on other sites

Jeg tror Tele2 nå har opplegg med mobilt bredbånd med samme priser i Norge og Sverige, men er ikke sikker. De har i hvert fall samme mobilteflon og SMS-priser i Norge og Sverige. Ellers har jeg ikke noen steder der jeg har vært langs svenskekysten ned til Göteborg vært uten ICE-dekning. Noen steder begrenset signal, men OK. (tror faktisk Havstensund var et slikt sted). Jeg har vanlig D-50 modem, men ekstern antenne på hyttetaket. Jeg er i hvert fall 100% fornøyd med ICE.

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Jeg svarte deg da svært så konkret da jeg skrev? .Men jeg kan godt la være å finne ut slikt for deg i fremtiden da det kun fører til sure oppstøt. Å få høre at en skriver noe forbanna tull, frister ikke til fremtidig hjelp.

 

Lars H.

 

Beklager Lars.... At jeg lar min frustrasjon over elendig internetthastighet gå utover deg er ikke riktig fra min side!! Jeg håper da indelig at du kan hjelpe meg ved å svare på mine spørsmål også i fremtiden!!

 

Nå vet jeg at der ikke er noen spesielle grenser utover normal bruk med Ice ukesabbonement, og det er da noe!!

 

Det fører meg til mitt neste spørsmål som vedrører bruk av Skype telefoni med Ice-net. Funker det??

 

Grunnen til at jeg spør er at jeg og kjerringa har Netcom mobil abbonement og det viser seg at i visse deler av den skjærgården vi trives så er der elendige forhold.

I fjor hadde vi en tur til vest Hitra og vi måtte ta i bruk gummiproppa og finne en høy fjellknaus for såvidt å få kontakt med omverden med våre Netcom abbonement.

 

Nå lover Ice-net at dekningen skal økes ytterligere ut fra kysten.

 

For et par år siden kjøpte jeg en "hvit Skype-boks" som jeg koblet til USB porten. På denne boksen var der en vanlig RJ telefon tilkobling som jeg kunne koble til en vanlig hustelefon (trådløs i mitt tilfelle). Ved å kjøpe for 10 euro i Skypeout tid så hadde jeg nærmere 10 timer total taletid til hele europas fasttelefoninett.

 

Tenkte kanskje det kunne være et alternativ til mobiltelefonen ombord hvis det funker med Ice-Net!!

 

Noen som vet??

 

Lars H ??

 

:sailing:

Bjørn

Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !!

Link to post
Share on other sites

Her skal du i hvert fall få et enkelt svar: Det vet jeg ikke. Men egentlig er det vel ingen grunn til at det ikke skulle virke? Men dette får andre svare på som kanskje har forsøkt det selv. Jeg har kun brukt (tidligere) Skype på vanlig ADSL.

 

Lars H. :cheers:

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

...Men egentlig er det vel ingen grunn til at det ikke skulle virke?...

Joda. Kravet til høy (nok) hastighet bådet ut og inn, og ikke minst en viss form for stabilitet i dette, kan meget vel skape problemer. Mulig ICE går bra i så måte, men jeg tillater meg å være skeptisk. IP-telefoni i seg selv kan være utfordrene nok, og om ikke hastigheten er der den bør være (hele tiden), så er jeg redd frustrasjonen over dårlig kvalitet vil overskygge glende over lave samtalepriser. Min erfaring med ICE til moderat databruk (surfing + mail) er relativt OK, men hastighetsmessig opplever jeg periodevis store variasjoner, og spesielt i presseområder/-perioder kan det i blant være så-som-så. Eks. Vestfoldkysten i fellesferien...

 

Svaret du trenger, Mateco, må du nok satse på å få fra noen som rett og slett har prøvd. Så vi får håper noen slike leser denne tråden...

Link to post
Share on other sites

Denne tråden inneholder mye teknisk informasjon om dekningsforholdene til ICE i Kattegat og Skagerak. Bortsett fra noen steder i Strømstad og hele Anholt hadde jeg brukbare til gode dekningsforhold hele forrige sommer. Dette kommer nok av at jeg har ei svær antenne ombord.

Link to post
Share on other sites

For de som er kunde hos Telio er det vel også bare å ta med seg telefon adapteret og kople til og ringe på samme måte som hjemme og samme nr?

(Forutsetter at man ikke har USB modemet til ICE, men router)

Gikk i alle fall tidligere å ta med seg adapteret og kople det opp til hvilket som helst modem/router.

Redigert av alidal (see edit history)
Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...

ICE har hittil i sommer fungert atskillig bedre i Oslofjorden i vår båt sammenlignet med Telenor mobilt bredbånd.

Er det noen som har erfaring med ICE på Sørvestkysten av Sverige og i Danmark i år?

Forrige år fungerte ICE perfekt ombord hos oss både i Sverige og Danmark, med unntak av Anholt.

Link to post
Share on other sites

Jeg har brugt (og bruger) ICE i det område, du taler om rolaldbj. Det fungerer upåklagelig, men lokale forhold som bygninger mm kan gøre, at du nogle gange må op på flyen med modemet for at få rigtig god forbindelse.

 

Det er en havne-ting. På åbent vand er der ingen problemer.

 

Andy

Link to post
Share on other sites

Det er vel lidt off topic i forhold til tråden, men vær opnmærksom på vejret. Hvis udsigten holder, så får du vist et par dages ufrivillig ophold på Anholt ved en ret så kraftig vind fra vest. Måske er det værd at tænke i et indenskærs alternativ?

 

Jeg vinker når du passerer. Ligger i Gullholmen nu og regner med at tøffe mod Smøgen lørdag formiddag.

 

Andy

Link to post
Share on other sites

Hvordan går det med kjøleskapet, har du fått deg et nytt som holder pilsneren kold?

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Vi har i sommer brukt ICE langs hele kysten opp til Stad, og med et fantastisk resultat. Både dekning og hastighet er vesentlig forbedret siden i fjor etter at nye eiere har tilført forbedret teknologi. Det er kun et sted vi har manglet dekning, og det var i Flåm, kanskje ikke så overaskende.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...