Jump to content

ICE mobile broadband


Seiljåtten

Recommended Posts

Ja!
Ja, de har eget nett i Sverige (kjøpt opp Comviq), så egentlig burde de være dyrere med Tele2 i Norge hvor de leier plass hos Netcom. Se klipp fra dere egne nettsider (understreking og pil av meg).

Det er jo bra for da er det altså 2 konkurrenter som tilbyr dette, mens Telenor og Netcom ikke gjør det. Men i min familie kommer vi fremdeles til å bruke ICE da vår erfaring i Møre og Romsdal samt Trøndelag er at ICE har mye bedre dekning enn både Telenor og Netcom (Tele2) når det gjelder UMTS og raskere hastigheter.

Link to post
Share on other sites

Mobilt bredbånd i båten.

 

Nå er jeg altså helt "grønn" på dette internettbredbåndet. Har ikke brydd meg om å lese så mye om hva jeg har så lenge det virker.

Mitt abonemang er Telenor og jeg har en slik dingledangle hengende på USB porten. Dessuten er det gratis etter kl 17:00, og i helgene.

Det rare er at for tre uker siden så gikk det så inni granskauen tregt at hvis jeg ikke hadde vært en så sindig person som jeg angivelig er så hadde hele dritten havnet på sjøen. Det var for det meste ikke mulig å laste ned startsiden en gang, og maskina krasjet stadig vekk. Men etter å ha kommet fra ferie så sitter jeg her igjen i båten, og nå går det så det suser hele tiden.

 

En annen sak var regninga jeg fikk i jula da jeg var i Litauen. Kanskje en skal begynne å lese bruksanvisningen alikevel før en tar i bruk noe.. :lipseal::sweat:

 

Jeg ringte ved den anledning Stjelenor som Lars kaller dem og fikk vite at det kostet den nette sum av 60,00 NKr bare å laste ned VGs forside. :crazy:

 

Per

Link to post
Share on other sites

Forresten så testet jeg ICE nettet for første gang i år her etter å ha fått slik magnetantenne gratis fra ICE , alle strekene kommer opp og den prøver å logge på , så forsvinner alle strekene i noen sekunder og kommer tilbake igjen osv , får ikke logget på. Har prøvd med flere PCer så det er ihvertfall ikke der feilen ligger.

Er det noen som vet om det generelt er dårlige forhold her ?

 

Postet også denne i svenskekyst tråden

Link to post
Share on other sites

Det "spedometeret" du bruker for å teste internetthastigheten, har du adressen til det? jeg mistet den.

 

Lars H.

webkamera fra båten her

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...
Forresten så testet jeg ICE nettet for første gang i år her etter å ha fått slik magnetantenne gratis fra ICE , alle strekene kommer opp og den prøver å logge på , så forsvinner alle strekene i noen sekunder og kommer tilbake igjen osv , får ikke logget på. Har prøvd med flere PCer så det er ihvertfall ikke der feilen ligger.

Er det noen som vet om det generelt er dårlige forhold her ?

 

Postet også denne i svenskekyst tråden

 

Jeg hadde et liknende probblem. Har betalt 199/mnd leeeenge. Gikk lei og ringte til ICE. Der var ikke routeren min registrert, forhandleren (Klart Svar i Moss) hadde glemt det. Etter fem minutter hadde ICE åpnet opp, og jeg var på nett. Nå virker det til og med i Strömstad. Dårlig, men det går. Jeg bruker 'lystbåtantennen'.

Link to post
Share on other sites

Hei.

 

Her jeg ligger på Björkö er signalstyrken knallsterk selv om dekningskartet tilsier noe annet. Vi ligger nok i utkanten av en sender som dekker Göteborg. Men det går som sirup. Kanskje alle i Göteborg bruker ICE samtidig? Jeg er vel nede på en hastighet mot 300 mens det andre steder har vært hastighet på opp til 2700! Men uansett så holder det for baatplassen.no surfing. Men å se dagsrevyen live her, funker ikke særlig bra.

 

Lars H.

webcam fra båten her

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Det har vært en diskusjon på usenet-news-gruppen dk.fritid.sejlads om Internett-tilgang særlig i havner i Sverige. ICE er mye omtalt. De av dere som har mulighet til å bruke usenet news (det skal gå an med outlook express, men jeg bruker et annet news- og e-postprogram), og som seiler mye i DK, bør sjekke den gruppa av og til.

Jan, Hvaler. Båter: 1977-2016 kano; 1987-1994 Nidelv 24; 1994-2009 Hvalerskøyte 29'; 2008 -- Winga Princess; 2016 -- kajakk

Link to post
Share on other sites

Kan du si noen få ord om hva det er de diskuterer om ICE på svenskekysten? News-grupper trodde jeg forøvrig var noe som hørte steinalderen til, og har glemt helt hvordan en bruker og kommer inn på slikt.

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Newsgrupper lever og blomstrer - men ikke helt som i usenets gullalder :smiley:

Det var noen dansker som "brokkede sig" over de dårlige vejrmeldinger i svenske havne, og så beklaget seg at det ikke var noe WiFi-NoPayNet i S, slik som det var "overalt" i DK (jeg har aldri sett noe NoPayNet i danske havner, men i Øster Hurup inngikk WiFi-nettet OH-havn i havneavgiften), og generelt burde man ikke behøve å betale for internettaksess når man jo allerede hadde betalt hjemme. Internett-aksessen trengte man jo bl a for å få værmeldinger, for svenskene slo ikke opp værmeldinger, og hvis de likevel gjorde det, så var det den opplesninga Stockholmradio har på VHF kl 9 og kl 17.

Men, altså, noen kunne fortelle at de hadde ICE (og hadde naturligvis betalt for det), og fikk god tilgang også ved sine besøk i Sverige - og for å bli ved det det begynte med: værmeldingene - så kom de da til de tjenestene de var vant med. Det var bl a en tysk tjeneste som jeg burde ha kopiert før jeg ryddet i den aktuelle usenet-gruppa, men borte er borte.

(Om Usenet News og newsleseprogram: Jeg bruker Forté Agent fra www.forteinc.com; man må dessuten ha tilgang til en newsserver; telenor internett-kunder kan bruke news.online.no - ihvertfall for et par år siden; jeg bruker en betal-tjeneste fra samme som leverer Forté Agent. News er jo jevnt over tegnbasert, så man kan få mye informasjon med få kB, noe som er en fordel på forbindelser med dårlig kapasitet og når det er datamengdebegrensninger i prisbildet. Og så velger man ut de artiklene som er aktuelle ut fra overskriften.)

Jan, Hvaler. Båter: 1977-2016 kano; 1987-1994 Nidelv 24; 1994-2009 Hvalerskøyte 29'; 2008 -- Winga Princess; 2016 -- kajakk

Link to post
Share on other sites

Hei på dere ekperter. :smiley:

 

Vet noen av egen erfaring om det finnes bra kontakt med ICE i Telemark mellom Bø og Seljord?

Der er jeg interessert i området Vefall/Brekkegrend.

 

:seeya:

Jørg

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post
Share on other sites

Artikel fra Dn.no om bredbåndsdækning til søs her:

 

Citat:

 

Som tabellen viser, er det ennå en klar leder i kampen om å være best i båt rundt hele Sør-Norge. Telenor har flest målinger med "skikkelig bredbånd" og nest flest med brukbar hastighet. De har dessuten færrest målinger uten dekning, selv om de mer enn doblet denne rubrikken på Sørlandet.

 

Ice har svingt kraftig fra Nordland og ned nordvestlandet, men har vært stabilt gode på Sørlandet og i Østfold. Ellers kan utfordreren Ice etterhvert skilte med mange målinger i toppskiktet, og for dem som tar seg råd til dette, kan det være en idé å kombinere Ice med ett av de andre nettene - det kan mange steder gi en vesentlig bedre opplevelse, særlig hvis du er helt avhengig av å ha nettforbindelse

 

Andy

Redigert av MajorAndy (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Ja, jeg så dette også.

Men jeg bygger skjelden på flaks, vettu, det blir for dyrt over tiden og derfor tenkter jeg å spørre noen om egen erfaring på området.

Ellers maaange takk.

 

:seeya:

Jørg

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...