Jump to content

ICE mobile broadband


Seiljåtten

Recommended Posts

Her er signalstyrken nær fjellveggen på Inre Ursholmen. Jeg fikk litt datatrøbbel i går kveld men nå er alt oppe.

 

iceursholmen.jpg

 

Telenors Mobilt Bredbånd virker ikke her hos meg med utenlandstilknytning. Derimot kan jeg fra toppene på holmene ringe telefon med norsk Telenor nettverk.

Link to post
Share on other sites

Hei,

Hadde samme erfaring roaldbj. Snakket med telenor da jeg kom hjem til Norge og de fortalte at telefonen normalt prøver å finne et 3G nett og finner den det, låser den seg på dette uavhengig av om Telenor har avtale med denne nettverksoperatøren eller ikke. Løsninger er å sjekke med Telenor hvem de har avtale med i det aktuelle området (tlf.09000) og så velge UMTS eller GSM utfra hva nettverksoperatører har.

 

Jeg prøvde andre nettverksleverandører i telefonen uten større hell. Det var et par ganger jeg kom igjennom på denne måten blant annet i Skærhamn ved å bruke Telia. Ifølge telenor skal ikke dette være nødvendig.

Link to post
Share on other sites

 

 

Ikke rart det. Jeg får jo ikke regninger fra dem :tongue:

 

Som jeg har skrevet før så overrasker det meg ikke heller. Så mye rot i forbindelse med bestillinger, nettsiden m m har jeg sjelden opplevd. Har heller ikke fått noe regning for den uken jeg brukte for noen få måneder siden. Og så fikk jeg faktura på oppkravsgebyr som brev, mens jeg betalte produktet i posten ved henting :crazy: :crazy: :lol:

 

Igår oppdaget jeg at firmanavnet ikke står på pakkseddelen og liknende papirer, kun adressen.

Link to post
Share on other sites

Jeg har akkurat fullført et biltreff på landjorda, vi har brukt tre bokser fra ICE, type gateway D-35. Utrolig fornøyd, har gitt trådløst internett til en haug PCer en hel uke, uten feil. I fjor hadde jeg en slik boks i båten, gir en trådløs sone på 30-60 meter slik at PCer uten ICE men med trådløst nett kan hekte seg rett på. Jeg kommer nok til å ha boksen fast i bilen, da er det trådløs sone for jobb, hytta og på tur. Boksen går på 220V, 12V og innebygget batteri.

Link to post
Share on other sites

Jeg har nå benyttet Ice 6 - 7 uker ombord. Her i Son i Oslofjorden er det god forbindelse. Jeg har forsøkt endel steder å sammenligne mottager/senderforholdene til Ice og Mobile Broadbend/Telenor. Uten unntak har jeg hatt bedre forbindelse med Ice. Med unntak av Anholt, har jeg hatt brukbar internettforbindelse i hele ferien. Jeg har imidlertid merket meg at mottagerforholdene varierer sterkt i løpet av døgnet. Litt syd for Strømstad kunne vi eksempelvis ha svært gode forhold om morgenen, men svake om kvelden. Tilsvarende på Ursholmen/Koster.

Er det noen som kjenner til planene til Ice fremover? Håper at det blir like gode forhold neste sommer.

Link to post
Share on other sites

Hei.

 

Så vidt jeg vet bygges ICE fremdeles ut. I Norge, i hvert fall langs kysten i syd og Danmark er vel mesteparten gjort. Men i Sverige står det en del igjen. Går du inn på dekningskartene, ser du at du kan velge dekning nå, og om 2 måneder frem i tid. Der ser du at det er forbedringer på gang flere steder, mest i innlandet og nordover.

 

På den drøye uken jeg har vært på vestkusten av Sverige, har jeg med modem og antenne ikke vært uten dekning hverken under gange eller i havn. Den laveste hastigheten har vært 500kbs. Normalt mye bedre. Nå, i Skärhamn har jeg 2512kbs ned og 640kbs opp. Slike hastigheter har jeg hatt mye av.

 

Så jeg er kjempefornøyd med ICE.

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Flott med oppdaterte opplysninger om ICE i Sverige. Vi har jo drøftet litt tidligere disse nedlastnings- og oppdateringshastighetene og at de varierer til dels svært mye avhengig av hvilket "barometer" man benytter. Min erfaring er at man i tillegg til brukbare verdier på EvDO Signal også må ha brukbare verdier på EvDO 2nd Signal. Har du mulighet for å avlese disse verdiene?

Link to post
Share on other sites

Nix, med modem er det kun det lille stolpediagrammmet, og et litt større diagram for hastigheten.

Det siste diagrammet har jeg null tiltro til, det viser verdier i "hytt og pine".

 

ice_stolpe.gif

 

ice_diagram.gif

 

Så, dersom stolpediagrammet er OK, hastighet målt med eksternt "spedometer" grei

og jeg selv synes alt funker, er jeg fornøyd. Signalstyrken i dB kan være det den vil for meg.

 

Lars H.

(pt. Skärhamn i regnet og vinden)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Det er bare 2 områder jeg har slitt med Ice i sommer. Det erne var på Anholt hvor vi var uten Ice kontakt på EvDO 2nd Signal.

Det andre stedet var i Strömstad hvor det var litt til og fra. Litt syd for Strömstad hadde vi "knallforbindelse".

Derimot skuffet nettverket fra Telenor meg mye.

Min oppsummering så langt er at det er mer gunstig å satse på Ice enn Telenor Braodbend om man seiler i Kattegat og Skagerak.

All honør til Lars H. som fikk åpnet øynene mine for Ice.

Link to post
Share on other sites

Hei

 

ICE-forbindelse på Anholt kan du nok bare glemme dersom de ikke etablerer

en egen basestasjon der. Øyen ligger vel omtrent så midt i Kattegat som det

ar seg gjøre, og radiohorisonten for signaler med en frekvens på 450MHz er

nok for kort både for signaler fra Danmark og Sverige dersom en ikke har

en enormt høy antennemast.

 

ice_kattegat.jpg

 

Men det hadde jo vært en fjær i hatten til ICE dersom de hadde satt opp

basestasjoner på Læsø og Anholt som ville gitt dekning for hele Kattegat!

Du får sende dem en mail og foreslå det Roald.

 

 

Ellers har det regnet godt her idag. Nedbøren på radarbilde under er nå inn fra SW over oss!

 

nedbor.jpg

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

For halvannen uke siden hadde vi dekning i Strømstad. Plutselig ble det helt død - signal-LED på D35 ble gul, ingen datatransfer. En uke senere - sist onsdag - var det fortsatt helt død, men vi hadde dekning på Koster.

 

 

Jeg opplevde det samme ... elendig med dekning både i Lysekil, Gøteborg og Strømstad. Tilsvarende på sørlandet/vestlandet frem til Jæren. Prøvde å ringe support-tlf., men var konsekvent for sent ute ... og ble henvist til ICE's nettsider ... :lol: Her "oppe" i hjemtraktene er dekningen stort sett alltid tilfredsstillende, med et mulig untak for rett under kraftlinjene over gjestehavnen på Husnes.

I've always been crazy, it has kept me from going insane.
vimpel_entusiast_signatur.gif

www.baatjuss.no  |  www.judiciumblawg.no

Link to post
Share on other sites

... elendig med dekning både i Lysekil, Gøteborg og Strømstad. Tilsvarende på sørlandet/vestlandet frem til Jæren.

Har du ekstern antenne ??

 

Vi hadde gode signaler hele veien her, både tur og retur. Det eneste sted vi manglet dekning var inne i Nesvåg, ikke så overaskende heller med sperrende terreng i alle retninger bortsett fra mot havet.

 

Vi har en skikkelig 450-470 MHz utvendig antenne i god høyde. Våre forskjellige erfaringer ser ut til å understreke behovet for en god antenneløsning.

Link to post
Share on other sites

Vel Roald, du har vel den antennen med mest gain jeg hittil har funnet, men jeg tror jeg har den nest beste. Men det aller viktigste er nok å få antennen, om det er den enkleste eller hva, ut, høyt og med fri sikt mot basestasjonene. Dette er hovedkriteria for all radiokommunikasjon, om det gjelder maritim VHF, mobilt bredbånd, GPS eller hva. Og dess høyere frekvens, dess mer dempes signalene av "ting" som måtte være i veien for signalene. Så uansett vil enhver extern antenne være bedre enn de to blyantantennene på routeren eller den innebyggede microantennen i modemet dersom disse er inne i båten.

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Nå husker jeg kke spec'n for USB 2.0 i hodet, men har klart 5 - 7m for annet tilsvarende (USB WLAN-dongle) utstyr. Det er bare å teste ut selv ved å koble inn skjøtekabler til du mister signalet.

 

Lagt til:

 

Litt Googling sier "How far away from a host can a peripheral be located? The maximum cable length is 5 meters for a single cable and extending up to 30 meters, using 5 hubs." Og vil du gå mer i dybden, er det mye å lese om hos Wikipedia.

 

Lars H.

Redigert av Lars H. (see edit history)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

  • 4 uker senere...

Her kommer Telenor med konkurerende tilbud.

Ferdig bygget PC med Mobilt bredbånd + GPS.

+ at de planlegger å øke hatstigheten til 7,2mb

 

 

http://hopey.netfonds.no/release.php?id=20...2.Hugin.1248097

Det eneste du vil angre på at du har gjort, er alt det du ikke gjorde. "Do it to day."

Medlem av: Ankerdrammens Venner. OCC,ESF,CMID, NFS & SYC.

http://lagoon380careka.blogspot.com/

Link to post
Share on other sites

Greit nok, men så var det dette med dekning for Turbo 3G kontra ICE sitt system.

 

Her dekning i sydnorge

 

turbo3g_dekning_telenor.gifice_dekning.gif

 

Og hva med dekning i f.eks Sverige og Danmark der mange av oss ferierer med båt?

Finner ikke noe dekningskart utenfor Norge for Turbo 3G.

Og hva med pris for bruk i Sverige og Danmark?

 

ice_se_dk_dekning.gif

 

Lars H.

(som har hatt kontinuerlig dekning Son/Göteborg hele ferien med ICE)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Og hva med dekning i f.eks Sverige og Danmark der mange av oss ferierer med båt?

Finner ikke noe dekningskart utenfor Norge for Turbo 3G.

Og hva med pris for bruk i Sverige og Danmark?

 

ice_se_dk_dekning.gif

 

Lars H.

(som har hatt kontinuerlig dekning Son/Göteborg hele ferien med ICE)

 

 

Det står pris på tjenesten i Danmark og Sverige.

 

Vi får se til våren hva de har fått til.

Men at de lager ting bedre er jo bra.

Det eneste du vil angre på at du har gjort, er alt det du ikke gjorde. "Do it to day."

Medlem av: Ankerdrammens Venner. OCC,ESF,CMID, NFS & SYC.

http://lagoon380careka.blogspot.com/

Link to post
Share on other sites

Har du en link til prisene for data i Sverige og Danmark? ICE er jo grei. Der betaler en jo kun abonnementprisen og kan surfe "i vilden sky" i både Norge, Sverige og Danmark uten å tenke på mengden data en overfører, når som helst i døgnet. Men ellers er jeg enig i at det er en fordel med alle "duppedittene" integrert i laptop'n.

 

Lars H.

Redigert av Lars H. (see edit history)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...