Jump to content

ICE mobile broadband


Seiljåtten

Recommended Posts

Godt å høre at du har det bra på svenskekysten og at du har dekning med ICE der nede. Bruker du den nye eksterne antennen?

 

Lars H.

(med ICE på Nordmøre)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Ja jeg bruker den nye antennen. Men jeg er usikker på om den virker. Dette må sjekkes ut grundigere. Bruker den nye på en inngang og standard på den andre inngangen. Jeg legger "stor"antennen ned mens jeg seiler, og setter den opp ved ankring/fortøyning. Antennen har omtrent samme dimensjoner som masta ombord. Nå er nedlastingen 1199 kbit/s og opplasting 420 kbit/s. Jeg skulle tro at bruken av antenna dreier seg om "plug and play". Jeg har korrekte plugger mellom antenne og WLAN. Er det noe annet jeg må være oppmerksom på?

Link to post
Share on other sites

Det skulle vel bare være "plug and play"? Men då kjenner jeg ikke enheten din, selv har jeg jo USB-modemet. Dersom jeg da har svakt signal uten antennen ser jeg med en gang at signalstyrken stiger med antennen på indikatorvinduet.

 

ice_indikator.gif

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Det fulgte ikke med noe program til min WLAN. Hvordan får jeg frem det bildet du viser? Er det noe jeg kan laste ned?

Som sagt, jeg kjenner ikke den enheten, kun USB-modemet, men det er jo mange andre her som har lik enhet som deg og som burde kunne gi deg et svar. Det er jo en trådløs router som må kunne settes opp og konfigureres via en eller annen meny, så det finnes sikkert et "signal-meter" for den også som du kan hente frem.

 

Er i Halden for å slippe unna vinden, her fungerer det ikke med USB-moden uten antenne.

Tolker det slik at du har antenne? Er det "pisk" antennen fra ICE du har?

Lars H.

Redigert av Lars H. (see edit history)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Har ikke fått "lekeantenna" ennå - men nå funker det i Halden. Litt kjappere enn GPRS som jeg brukte tidligere i dag. Riks-TV er imidlertid bra her, nå er det snart EM-finale :smiley: . Når det gjelder software, fulgte det må på USB-modemet som også er en minnebrikke så vidt jeg har forstått.

Redigert av BårdK (see edit history)
Link to post
Share on other sites

SW og brukermanual ble lastet ned automatisk da jeg første gang plugget inn modemet. Det var ingenting annet å laste ned fra nettet.

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Hei igjen.

 

Går du inn på ice.no under spørsmål og svar, finner du å lese:

 

Konfigurasjon

 

Problemer med lokal tilkobling/ytelse

Hva kan kan jeg gjøre for å forbedre stabiliteten/ytelsen for det trådløse nettverket?

 

Dersom det eksisterer flere trådløse nettverk tilgjengelig for din klient, kan dette skape interferensproblemer. Trådløse telefoner og utstyr for trådløs overføring av video/tv signaler kan også skape interferens. Dette kan da gå ut over ytelse/stabilitet og kan rett og slett hindre påkobling til D35 routeren. Følgende kan gjøres for å løse interferens relaterte problemer: Åpne webleser (IE,Mozilla,Opera) og skriv inn http://192.168.0.1 Du kommer til innlogging side for ditt modem. Logg inn med brukernavn og passord: admin og velg; 1. Wireless Settings under setup fanen. 2. Endre Channel og SSID. 3. Velg deretter System Settings under Maintenance, og restart helt nederst.

Konfigurering av D35, pålogging

 

Hvordan kan jeg endre innstillinger på D35 routeren?

 

Dersom man ønsker å utføre endringer på routeren må man logge på routeren via webgrensesnittet. Dette gjør man ved taste inn 192.168.0.1 i adressefeltet i en nettleser. Passord og brukernavn er admin. Dette forutsetter at man har kontakt med routeren enten via et trådløst nettverkskort eller via kabel og et vanlig nettverkskort. Se skjermbilde for illustrasjon.

 

Kanskje du finner noe der? Ellers finner du vel noe på din egen PC ved å klikke på "Start" og så velge "Alle programmer". Der burde du finne noe som heter D35 og eller D35 manual som du kan klikke på.

 

Lars H.

Redigert av Lars H. (see edit history)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Nå er det en stund siden vi fikk vårt, men såvidt jeg husker lå modem, batteri, antenner og kabler i hver sine rom i en plastform. Om resten lå over eller under plastformen husker jeg ikke, men hvis det manglet hos deg må det kunne være mulig å få det tilsendt fra ICE.

Link to post
Share on other sites

Nå er softwaren installert. Den var nyttig og viser at den eksterna antenna er til stor hjelp. Ligger nå i Kungshamn (vedlikeholdsdag) og kan lese signalstyrken. Får frem dette bildet. En annen ting er at jeg ikke kan forklare signalstyrkeverdiene. Kanskje Lars eller andre kommer med noen forklaringer?

 

icestatus.jpg

Link to post
Share on other sites

God morgen Roald.

 

Egentlig er det feigt :blush: å lese bruksanvisninger, men som det heter: "If everything else fails, please read the instruction manual!" :lol:

 

Og til Pjolter: ICE overtok det frekvensområdet som det tidligere NMT450 mobilnettet brukte. Dermed skulle antennen din være helt utmerket til å bruke sammen med ICE bredbånd. Det eneste du trenger er en overgang til riktig plug til modemet/routeren.

 

Lars H. :flag:

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Nå virker Ice så bra om bord at jeg også lurer på om det går greit å stipse antenna fast til masta. De er faktisk omtrent like lange. Vil faststripsing til masta føre til dårligere mottager- og sendeforhold. Dette er også et empirisk tema - men dersom antennefolket har synspunkter så er det greit. Kanskje jeg også kunne bygge om masta til 450 antenne?

 

iceantenne.jpg

Link to post
Share on other sites

"Stripser" du antennen til masten, ødelegger du egenskapene den har som antenne ganske så brutalt (dersom ikke masten er av glassfiber da, altså ikke metall og uten alt mulig annet påmontert). Så glem det! Og helst burde antennen stå 1 - 2 meter fra alle andre vertikale master/antenner av metall.

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Dete var litt rart. Jeg hadde først Ice antennen ganske nær masta. Da var EvDO signalet -81 dBm. Deretter flyttet jeg antenna lengst mulig fra masta. Da falt signalet til -87 dBm. Jeg vet ikke hvor mye dette betur i praksis. Det kan jo også være andre interferensfenomen ute og går?

Link to post
Share on other sites

I det tilfellet kan faktisk masten blitt en del av antennen og fungert som en reflektor, dersom den er i "rett" avstand fra antennen og er på den siden som peker bort fra senderen. På bildet under av en Yagii antenne er den doble tverrpinnen selve antenne-elementet. Den lengste pinnen er reflektoren (som også sperrer for signaler bakfra), og de korte pinnene er direktorer som på en måte fokuserer signalene inn mot selve antenne-elementet. Avstandene mellom de forskjellige elementene er imidlertid nøye beregnet ut fra frekvensområdet antennen er beregnet for.

 

Så kanskje du har vært heldig med avstanden mellom masten og antennen din, og samtidig retningen til senderen har vært korrekt?

 

retningsantenne.gif

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Hei Lars.

Som du vet kan jeg ingen ting om antenner, bredbånd osv. I kveld har jeg -76 dBm signalstyrke på ICE, hvilklet skal være meget bra.

Likevel er opplastingshasigheten 14 kbit/s og nedlasting 240 kbit/s. Er det vinden som skaper disse forholdene. I går var nedlastingen godt over 1200 kbit/s. Hva er den mest rimelige forklaringen på forskjellene fra i går til i dag?

Redigert: Ser at jeg tidvis er nede i -73 dBm signalstyrke - det må vel være kjempebra?

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...