Framtia Svart 1.Mars.2008 Del på Facebook Svart 1.Mars.2008 var ikke ombord i 45, bare 42 og 36... Sitér dette innlegget Framtia på AIS Seiling - den dyreste måten å reise gratis.... Link to post
Sun Flyer Svart 1.Mars.2008 Del på Facebook Svart 1.Mars.2008 Dette gjelder nok ikke 45DS, har man valgt 2 lugarer så blir det 2 lugerer. Det er ihvertfall en flott båt. Jeg tror man velger den fleksible løsningen ved å bestille 4-lugars. Når man gjør den til to-lugars versjon vil den se litt "enklere" ut enn den som er bestillt som 2-lugars. På forrige ds-modell var det iallefal slik. Sjekk denne annonsen: http://finn.no/finn/boat/object?finnkode=12554544 Beskrivelse Nydelig praktisk båt med et hav av plass. Lys trivelig salong med store vinduer og god utsikt. 2-3-4 lugarer etter ønske, kan endres med enkle håndgrep. 2 delikate bad, og eget dusjkabinet. Båten har ny løpende rigg, og er nyoppusset. Enkel båt å seile, all seilbetjening skjer i cocpit og kan fint handteres av en person. Dekksalong - meget komfortabel for alle forhold. Den ideelle langtur båt. Da er ex mva en meget gunstig løsning. Sitér dette innlegget Motorbåt er harry - A. Rosèn Link to post
Sun Flyer Svart 1.Mars.2008 Del på Facebook Svart 1.Mars.2008 Sitat: (TMS @ 01.03.08 22:13) Hva skal man med en 45 foter hvis man ikke trenger mer enn 2 lugarer ? :-) Nettopp, da har man ikke behov for enebolig lenger..... Hvis alle hadde tenkt sånn ville eneboligene vært billigere og boligmarkedet kollapset med katastrofale virkninger for folk flest. Dermed ville vi ikke hatt råd til disse dyre båtene.. Sitér dette innlegget Motorbåt er harry - A. Rosèn Link to post
baatsman Svart 1.Mars.2008 Del på Facebook Svart 1.Mars.2008 var ikke ombord i 45, bare 42 og 36... Han lignet akkurat på aventaren din Sitér dette innlegget Vi sees! Link to post
Mulligan Svart 1.Mars.2008 Del på Facebook Svart 1.Mars.2008 Er man klasse A med 3 lugarer og klase B med 2? Eller er man B med 3 bad og A med 4? Sitér dette innlegget Link to post
TMS Svart 1.Mars.2008 Del på Facebook Svart 1.Mars.2008 Hvis alle hadde tenkt sånn ville eneboligene vært billigere og boligmarkedet kollapset med katastrofale virkninger for folk flest. Dermed ville vi ikke hatt råd til disse dyre båtene.. Det er riktig, men barna våre hadde hatt råd til å kjøpe seg boliger med plass til mange barnebarn.... Sitér dette innlegget TMS Link to post
Framtia Svart 1.Mars.2008 Del på Facebook Svart 1.Mars.2008 Han lignet akkurat på aventaren din Uff da, stakkars fyr ... Sitér dette innlegget Framtia på AIS Seiling - den dyreste måten å reise gratis.... Link to post
Sun Flyer Svart 1.Mars.2008 Del på Facebook Svart 1.Mars.2008 Er man klasse A med 3 lugarer og klase B med 2?Eller er man B med 3 bad og A med 4? Klasse A med fire bad og tre kasser øl hvis disse er på boks og ikke glassflaske. Klasse B hvis man har et bad i baugen men kun har kaldt vann i dusjen på badeplatformen. Klasse C hvis kjølen er knukket og roret kan brukes som spade. Sitér dette innlegget Motorbåt er harry - A. Rosèn Link to post
baatsman Svart 1.Mars.2008 Del på Facebook Svart 1.Mars.2008 Klasse A med fire bad og tre kasser øl hvis disse er på boks og ikke glassflaske. Klasse B hvis man har et bad i baugen men kun har kaldt vann i dusjen på badeplatformen. Klasse C hvis kjølen er knukket og roret kan brukes som spade. En klassifisering går på stabilitet. Antall mennesker i cockpit kan selvfølgelig innvirke. ØL i kjølsvinnet, er i bedringens tegn. Snakket med Veritas om dette, det skal være med en GZ kurve over båten i båtens "Owner maual" Sitér dette innlegget Vi sees! Link to post
Stigt:-) Svart 1.Mars.2008 Del på Facebook Svart 1.Mars.2008 Er vi akkurat passe OT nå? Sitér dette innlegget Link to post
Trond Aasvoll Svart 1.Mars.2008 Del på Facebook Svart 1.Mars.2008 Snakket med Veritas om dette, det skal være med en GZ kurve over båten i båtens "Owner maual" I gummijolla jeg kjøpte i fjor, var det ingen GZ kurve i Owner manualen? Sitér dette innlegget Tidligere nick "De Cåsta". Motto: Holde høyden og speed'en, sove minst mulig, og legge båten foran seg, aktenfor fortest mulig. Så en slipper å se den mere. Samtidig, å ha det veldig Gøy. Mine interesser er Short handed seiling. Jeg liker å Seile mest mulig. Eller ta seg en seiltur "Rundt Nordpolen". Jeg liker ikke Å ligge for lenge i havna. Link to post
baatsman Svart 1.Mars.2008 Del på Facebook Svart 1.Mars.2008 I gummijolla jeg kjøpte i fjor, var det ingen GZ kurve i Owner manualen? Du har kjøpt med kvittering Min er stjålet så jeg var på messen for å finne ny. Sitér dette innlegget Vi sees! Link to post
Sun Flyer Svart 1.Mars.2008 Del på Facebook Svart 1.Mars.2008 Snakket med Veritas om dette, det skal være med en GZ kurve over båten i båtens "Owner maual" Sitter i båten med manualen. Det ser ut som at jeanneau driter i hva Veritas mener. Derimot står det at Maximum load er 5952 lbs. Er det Liter BruS? Dessuten har heitmann skrevet i utleieinstruksjonene at "ved seiling i hard vind og grov sjø skal alle benytte redningsvester". Det var jo betryggende. Sitér dette innlegget Motorbåt er harry - A. Rosèn Link to post
baatsman Svart 1.Mars.2008 Del på Facebook Svart 1.Mars.2008 Jeg skal sjekke selv, mener at jeg ikke har sett noe selv. Jeg skal sjekke opp neste gang jeg er i båten. Sitér dette innlegget Vi sees! Link to post
Kosmix Svart 1.Mars.2008 Del på Facebook Svart 1.Mars.2008 Klasse A med fire bad og tre kasser øl hvis disse er på boks og ikke glassflaske. Klasse B hvis man har et bad i baugen men kun har kaldt vann i dusjen på badeplatformen. Klasse C hvis kjølen er knukket og roret kan brukes som spade. Og det forutsetter selvfølgelig at både mannskap, evt. klær, badet og boksene med øl er CE-merket! Hvis noe ombord ikke er CE-merket, havner båten automatisk i den ukjente kategorien E (Excluded). Sitér dette innlegget Seilerhilsen fra Kosmix! Logg og blogg: x79.blogspot.com Twitter: Følg meg her! Link to post
Sun Flyer Svart 1.Mars.2008 Del på Facebook Svart 1.Mars.2008 Har foresten en walker bay jolle. Den er kategori D. Siden den er amerikansk har den også et skilt der det står at om man ikke følger bruksanvisning kan man bli alvorlig skadd eller i verste fall dø av å bruke jolla... Sitér dette innlegget Motorbåt er harry - A. Rosèn Link to post
Kosmix Svart 1.Mars.2008 Del på Facebook Svart 1.Mars.2008 Best å lese bruksanvisningen, da!.. Sitér dette innlegget Seilerhilsen fra Kosmix! Logg og blogg: x79.blogspot.com Twitter: Følg meg her! Link to post
Gunga Din Svart 3.Mars.2008 Del på Facebook Svart 3.Mars.2008 CE klasse A vs B http://www.rya.org.uk/NR/rdonlyres/43D8392...yintro%20pdf%22 kan tydligen få båter godkännda för klasse A med en AVS ned til bare 100gr...... klasse A AVS större enn 130-2*massen men större enn 100gr Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
Trond Aasvoll Svart 3.Mars.2008 Del på Facebook Svart 3.Mars.2008 (redigert) Hvor lengre eller større båten er, mindre AVS behøves det for å komme i Klasse A. Mener jeg å ha lest en plass? Redigert 3.Mars.2008 av De Cåsta (see edit history) Sitér dette innlegget Tidligere nick "De Cåsta". Motto: Holde høyden og speed'en, sove minst mulig, og legge båten foran seg, aktenfor fortest mulig. Så en slipper å se den mere. Samtidig, å ha det veldig Gøy. Mine interesser er Short handed seiling. Jeg liker å Seile mest mulig. Eller ta seg en seiltur "Rundt Nordpolen". Jeg liker ikke Å ligge for lenge i havna. Link to post
aquilo Svart 15.August.2008 Del på Facebook Svart 15.August.2008 (redigert) Mener å ha forstått at det er STIX indeks (+ minimum AVS) som nå er standarden for klassifisering, ISO 12217-2. Dette er forøvrig en glimrende tråd for å lese om stabilitet: http://www.boatdesign.net/forums/showthread.php?t=13569 Sjekket for en tid tilbake STIX for båter rundt 30-35 fot. Enig at GZ-kurver og STIX burde vært obligatorisk å oppgoi fra produsentene. De sitter på tallene. Dette (se under) er i hovedsak tallene som benyttes til å beregne STIX. I tillegg kan man trekke fra poeng for luker etc... Overall Hull Length Length Waterline Flooded Buoyancy (Y/N) Beam Waterline Beam Displacement MSC Displacement Max Height of CE above DWL Height of CLR below DWL Angle of vanishing stability Downflooding angle, (Afl) GZ at downflooding angle GZ at 90 degrees Sail Area Area to flooding (Agz) Area to AVS Redigert 15.August.2008 av aquilo (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Smurph Svart 15.August.2008 Del på Facebook Svart 15.August.2008 Denne boken anbefales: Seaworthiness: The Forgotten Factor, av C. A. Marchaj er en klassisk analyse av hva som egentlig (bør) menes med sjødyktighet, og hvilke faktorer som innvirker på denne. Kanskje litt teknisk, men anbefales virkelig for de som ønsker en nærmere innføring i emnet. Linky: http://www.amazon.com/Seaworthiness-Forgot...1389&sr=8-1 Hint: Leses helst når man faktisk er om bord i en seilbåt. Da forstår man virkelig hva det er forfatteren vil frem til Sitér dette innlegget Bundin er bátleysur maður Link to post
Enzo Svart 15.August.2008 Del på Facebook Svart 15.August.2008 (redigert) Det ikke så mange tenker på er hvordan man laster båten , laster man høyt og tungt så skjer det noe radikalt med stabiliteten. De som er på langtur for å ta et eksempel har ofte ekstra vann og drivstoff med seg og ofte er dette stroppet fast på dekk , da snakker vi gjerne et par meter over vannlinjen og de fleste vet vel hva som skjer med stabiliteten ved å installere rullestorseil og f.eks en radar i masten uffuffuff. Redigert 15.August.2008 av Enzo (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Sydvesten Svart 15.August.2008 Del på Facebook Svart 15.August.2008 Er det noen som har noen beregninger som viser hvor stor utslag en radar på 9,5 kg (Raymarine 2kW) og et feste på et par kg utgjør på stabilteten på en 4 meter bred båt på rundt 8-9 tonn. Vi snakker her om ca. 12kg som er montert midt på masten og mastehøyden over dekk er vel 14-16 meter vil jeg tro. Og hvor mye mere veier en rullmast kontra en vanlig mast og hvordan blir dette med tanke på at rullestorseil normalt er en del mindre i areal enn et vnli seil med tanke på stabilitet under seil.. på 40 fots cruiser så er et rulleseil rundt 35-37m2 og vanlig tett over 40.... om genoan er "hovedmotoren". Etter som jeg tolker Enzo her så vil dette ha dramtiske følger for stabiliten på en båt... Det kunne vært greit med noen fakta beregninger her slik at vi kunne se den reelle forskjellen på stabilteten under seil på slike turbåter.. Sitér dette innlegget Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utførtJohann Wolfgang von Goethe 1749-1832 Link to post
Enzo Svart 15.August.2008 Del på Facebook Svart 15.August.2008 (redigert) Så du posten jeg linket til ? Er noen dokumenter jeg fikk tilsendt , står Nils Nordenstrøm nede på de , vet ikke eksakt hva det sto på det ene bildet men det er vist 28% endring i stabilitetskurve ved å installere rullegenoa og rullestorseil. For en båteier med rett over 20% i kjølen så er vel ikke dette så hyggelig lesning om han har mye tjafs i masten Redigert 15.August.2008 av Enzo (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Sjøtummel Svart 15.August.2008 Del på Facebook Svart 15.August.2008 Er noen dokumenter jeg fikk tilsendt , står Nils Nordenstrøm nede på de , vet ikke eksakt hva det sto på det ene bildet men det er vist 28% endring i stabilitetskurve ved å installere rullegenoa og rullestorseil. Nils Nordenstrøm er leder av teknisk utvalg i Norges Seilforbund (NSF). Jeg har en mistanke om at dokumentene du fikk tilsendt er hentet fra pensum for første del av NSFs sikkerhetskurs for havseilere. Jeg tror vi kan gå ut fra at opplysningene faktisk stemmer, Sydvesten. En radar i kakeboks som står midt på masta, et vått storseil som ligger innrullet i masta, en våt genua som er rullet opp på forstaget. Legger du det sammen så er det faktisk så det merkes på stabiliteten. Lange vektarmer er ikke til å spøke med. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.