Jump to content

Vi på forumet under 25 år.


Seilaren

Recommended Posts

Kjekt at det ble liv i denne tråden igjen. Hadde nesten glemt den... :blush:

 

Jeg var nære på å kjøpe en 40 fots seilskøyte for noen uker siden.. :eek:

Men kom (heldigvis?) fra det. Blir litt mye å holde vedlike alene på siden av skolen :rolleyes: Så jeg kommer nok til å seile den grønne lille noe år til... :santcheer1: (Julebrus!)

God samvittighet skyldes ofte dårlig hukommelse.

Fritjof Brandt

Link to post
Share on other sites

  • 4 måneder senere...

Nå har det vært lenge stille i denne tråden her.

Merkelig stille, nesten!

Jeg bare lurer på om dere ungdommer her, syns Arimar 320 m/ Yamaha V-Max 9.9/15 HK er en fin båt.

- Kjører den bra i sjøen?

- Er det god plass til 2-3 personer i den?

( vet at de kan sitte på pungtongene, men i selve båten)

 

Håper noen har noen gode svar :)

Link to post
Share on other sites

Jeg ble igår eier av min første seilbåt. Det har egentlig gått veldig fort. Fant båten på Finn på tirsdag forrige uke, og på søndag, igår ble jeg eier av båten. For dem som lurer er det en Hurley 20. Nydelig båt med tidevannskjøl, slik at det blir lettere å ta den opp om vinteren. Er endel tre rundt båten som må tas av og pusses og oljes, men dette får jeg ta litt etter litt. Akkurat nå er jeg blakk, og har nesten ikke råd til nytt tauverk og fendrer. Har endel planer for båten, så skal bli spennende å se hva jeg får gjort. Første turen blir på fredag, gleder meg som en unge! Hvis det ellers er noen som har erfaring med Hurly, og vil dele det med meg, hadde det vært kjempe. :smiley:

Morgan 445 skjærgårdsjeep

Hurley 20 seilbåt

Link to post
Share on other sites

Gratulerer med ny båt! Jeg kjøpte også seilbåt for 3 år siden, har blitt bitt av basillen, så nå går jeg og lurer på å kjøpe en større en :smiley:

 

Takk for det! Har hørt at å få seiledilla er en "sykdom" en ikke finner en kur for, så jeg gleder meg!

 

 

Håper jeg treffer deg på fredag da Lars!

Gleder meg til å se båten din... Så må du bare spørre om tips og triks... :wink:

 

Det er forresten obligatorisk oppmøte for deg på Ryfylketreffet... :sailing::yesnod:

 

Ja, det får vi håpe på! Har fri fredag, så jeg drar tidlig ut. Jeg har kun en enslig seilebok jeg lærer fra, så det hadde vært fint med litt tips for en erfaren en :smiley:

 

Ryfylketreffet er selvfølgelig noe jeg har planer om å delta på, så det trenger du ikke bekymre deg for :sailing:

Morgan 445 skjærgårdsjeep

Hurley 20 seilbåt

Link to post
Share on other sites

Halloen!, Dette va et godt tetag seilaren! Du seie tidligere i et innlegg at du studere. Ka e det du studere å kor gammal e du? Eg studere skjøl i trondheim for tiå eg. Har hatt ein betenkeligheter med den finansieringen her i gården og.

 

Anders

Link to post
Share on other sites

Halloen!, Dette va et godt tetag seilaren! Du seie tidligere i et innlegg at du studere. Ka e det du studere å kor gammal e du? Eg studere skjøl i trondheim for tiå eg. Har hatt ein betenkeligheter med den finansieringen her i gården og.

Heisann!

Går siste åre på VGS nå...

Ska om alt går itte planen gå på UIS neste år.. Eller eventuelt ha et friår med møje jobbing og møje seiling.. :sailing:

God samvittighet skyldes ofte dårlig hukommelse.

Fritjof Brandt

Link to post
Share on other sites

Går på Hetland, som midlertidlig ligger på Våland.. :crazy:

Skal jammen bli godt å komme vekk fra det rottereiret... :giggle:

 

Neste år...... Kan tyde på at det blir en pedagogist utdannelse...barnevern eller lærer...

 

Du da..?

God samvittighet skyldes ofte dårlig hukommelse.

Fritjof Brandt

Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...

hmm, flott at det er folk under 25 her. Trodde ikke det var så mange på min alder, men det er bra saker:) Er i Boston for tiden, og her ble det i går feiret independence day. Og bare for å bekrefte et rykt, ja det er nesten flere dobbeltmonterte utenbordsmotorer på amerikanske båter enn singel installasjoner, hvis de ikke har hekkeagregat. Små Skjærgårdsjeeper med 350 hk dobbelt(i sum) installasjoner er ikke uvanlig:)

Link to post
Share on other sites

Lite liv i denne tråden, men da kan vi jo lage litt ? :cool: Har akkurat kjøpt meg en 20 fots seilbåt, hurley 20. Denne trenger litt jobb, osv. OG er det noen som hvet hvor mye seil til en sånn båt koster ? Storseil og fokk ?

 

Heyhey, ser man det! Jeg som trodde jeg var den eneste med Hurley 20 her. Gratulerer med et godt kjøp! Som jeg tidligere har skrevet i denne tråden har jeg i år også kjøpt meg akkurat samme båt. Hva må gjøres med båten, siden du sier båten trenger litt jobb? Jeg har også et par småting jeg må fikse til vinteren, og kanskje kan vi dele noen tanker rundt det. Hvilken årsmodel er båten din? Kan dessverre ikke hjelpe deg med pris på storseil og fokk i og med at seilene på min båt kom med i god stand på kjøpet.

Morgan 445 skjærgårdsjeep

Hurley 20 seilbåt

Link to post
Share on other sites

Takk for det, det som må gjøres er vell kosmetisk. Alt treverket innvendig må pusses ned, rensens, oljes og lakkes. Har gjort dette på et av skotta, ble kjemepe fint. Båten trenger nye puter, osv. Riggen må "gåes" over fallene må trekkes tilbake i "cockpit" og treger vinsjer siden det er ikke er noen fra før. Båten er en 1975 moddel, og har ikke tidevanns kjøl. Det er en del plast arbeid på den å, en del "roser" i topcoaten ? Det er vell det meste, er nok endel småting som må gjøres i tilleg. Da er vi to med Hurley 20 her på forumet. :smiley:

 

Uff alle ungdommene på min alder lurte på hvorfor jeg kjøpte en seibåt, istede for moped/lettsykkel. :crazy: Men det er jo fordi jeg vill ut på tur og lære meg og seile.

også er det alle foreldrene som syns det er så uansvarlig at en 15 åring som meg seiler rundt omkring, og sover i båten. I morgen seiler jeg til horten og blir vell og reise litt rundt i oslofjorden. :sailing:

Link to post
Share on other sites

Hehe, vet akkurat hvordan du har det. Me seilbåt drar damer, så det må du ta med :smiley: Min båt er et år eldre enn din, men tror nok vi begge er heldige i og med at de sluttet å produsere båten rundt 1976 etter hva jeg har hørt og lest. greit det med tanke på glassfiberpest osv. Uansett tror jeg du kommer til å ha masse glede av båten, det har hvertfall jeg hatt så lenge jeg har hatt den. Båten er jo veldig brei, så det er jo plass til en hel gjeng på tur. Klarer ikke fatte at båten bare er 20 fot når jeg sitter i cabinen. Vet ikke hva seileerfaring du har, men når jeg startet med min hadde jeg ingenting. To-tre ganger så har du det, slik var det hvertfall med meg.

 

Virker som du har en fin plan over hva du skal gjøre, og det er bra! Har endel trevert som må pusses og oljes, men det er mest utvendig, cabinen min er ganske så fin fra før.

Morgan 445 skjærgårdsjeep

Hurley 20 seilbåt

Link to post
Share on other sites

Tenke å skrive litt når min båtinterresse begynte.

 

Er 15 år fra Sørlands pærla Grimstad og som mange vet har mi ein fin skjærgård.

 

Har vært en del på sjøen som liten guttunge, men en dag var e og min mor ute i båden. Plutselig gjekk motoren

 

E fekk min første båd bår e var 14. En Winrace 15 med Tohatsu 25 hk. Det var min andre kjærlighet! Var nede og så etter den flere ganger i uka for å se til den.

 

I begynnelsen av mai i år satt e ut båden, og ikke mange uker etter ble båden stjålet. E skulle ned bare får å se på den og båden var f**n mæ ikkje der. Mi fekk heldigvis forsikringpengen på den, men det var alikavell surt og rett før sommeren.

 

ikkje mange ukene seinere kjøpte e min første båt. Hanto 22 med defekt motor for 18.000. prutta den ned 2000:D Brukte konf. pengene på den.

Holder på å pusse opp heile båden. Båd er livet altså! Foresten, Vis noen har ein sjekte motor diesel til salgs. Kontakt meg! ( ikke Bmc,Volvo,Albin)

 

Nå skal e kjøpe ein Selco selfleet for 1000 kroner å pusse den opp te vinteren. Gleder meg nesten te vinteren :P

 

Mvh Even

Redigert av Retox_93 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hehe, vet akkurat hvordan du har det. Me seilbåt drar damer, så det må du ta med :smiley: Min båt er et år eldre enn din, men tror nok vi begge er heldige i og med at de sluttet å produsere båten rundt 1976 etter hva jeg har hørt og lest. greit det med tanke på glassfiberpest osv. Uansett tror jeg du kommer til å ha masse glede av båten, det har hvertfall jeg hatt så lenge jeg har hatt den. Båten er jo veldig brei, så det er jo plass til en hel gjeng på tur. Klarer ikke fatte at båten bare er 20 fot når jeg sitter i cabinen. Vet ikke hva seileerfaring du har, men når jeg startet med min hadde jeg ingenting. To-tre ganger så har du det, slik var det hvertfall med meg.

 

Virker som du har en fin plan over hva du skal gjøre, og det er bra! Har endel trevert som må pusses og oljes, men det er mest utvendig, cabinen min er ganske så fin fra før.

 

Ja jeg kommer nok til og få masse glede av båten, det er jo ikke noe som er bedre enn gode venner på tur og god mat. Ja og båten er meget romslig til og være 20 fot lang, og når man for stuet bort all mat og drikke og klær osv som man har med seg så begynner man nesten og lure på hva man skal gjøre med all plassen som er igjennn . :lol:

 

Jeg hadde aldri vært ombord i en seilbåt før når jeg kjøpte denne, første gangen jeg dro opp seilene og båten krengte litt så bare gliste jeg. :sailing::giggle: Det var en utrolig deilig følelse å seile. Jeg håper det er flere ungdommer som skjønner at seilbåt er tingen, båtliv er herlig. :cheers: (rødbrus)

 

 

Skal du innover til Drøbak?

 

Ja hadde håper på en tur dit, men jeg aner ikke når. Men skriver i tråden her eller sender IM viss du er interesert i og møte meg. :wink:

Link to post
Share on other sites

Jeg hadde aldri vært ombord i en seilbåt før når jeg kjøpte denne, første gangen jeg dro opp seilene og båten krengte litt så bare gliste jeg. :sailing::giggle: Det var en utrolig deilig følelse å seile. Jeg håper det er flere ungdommer som skjønner at seilbåt er tingen, båtliv er herlig. :cheers: (rødbrus)

 

Ja, båtlivet er fantastisk. Det som er så greit med båter er jo at en lett kan seile den alene. Jeg gjor det for første gang forige uke, og det var ingen problem.

 

Ha en fin båtsommer i en kjempe båt! :flag:

Morgan 445 skjærgårdsjeep

Hurley 20 seilbåt

Link to post
Share on other sites

  • 4 måneder senere...

Hei unge båtbrukere! :smiley:

 

Hvordan har sommeren vært for dere?

Hvordan båt har dere, og hvordan har dere lagra båten for vinteren?

Har dere noe dere vil gjøre med båten i vinter?

 

Jeg kan starte med meg selv.

Sommeren min har vært fin, og sitter igjen med mange gode sommerminner.

Jeg er 15 år, og eier en Arimar 360 med 9.9 hk Yamaha V-max motor på hekken.

Brukt den en del i sommer, og det har vært gøy.

 

Båten min er nå på rep. grunnet hull i den ene siden av pungtongen, og sømmen bak på den ene siden har ryket. :headbang:

Så slik endte min båtsesong. :cryin:

Men slik skal ikke neste sesong bli, har jeg bestemt! :-)

 

Mvh tilsjos.no

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...